Jak psát obsah tak, aby byl optimalizovaný pro vyhledávače, a zároveň stravitelný pro lidi? To je jedna z největších výzev obsahových marketérů. Přestože žádný univerzální klíč není, existuje pár šikovných zásad, kterými stojí za to se řídit.

Obsahové SEO není žádné čarování. Každý kopík ví, že jeho úkolem je psát přesvědčivé prodejní texty pro lidi. A každý SEO specialista chce, aby se text zobrazoval na nejvyšších možných umístěních. Tyhle dva zdánlivě nesmiřitelné tábory ale spojit lze – a není to koneckonců až tak složité.

Dobré a užitečné copy

SEO copywriting je vlastně takové vytváření zajímavého, užitečného a hodnotného obsahu, který ale cílí na lidi prostřednictvím klíčových slov. Cílem je, aby lidi Váš obsah nejen četli, ale také sdíleli dál. Jakmile se totiž začne virálně šířit, jste za vodou. Lidé sdílející vaše texty dokazují Googlu, že obsah za to stojí – a tím mu zvyšují relevanci a zlepšují jeho umisťování na předních pozicích ve vyhledávání.

Co je tedy součástí dobrého copy optimalizovaného pro vyhledávače?

Headline

Váš obsah může být sebehodnotnější, ale to vaši čtenáři nezjistí, pokud ho nezačnou číst. A aby se do něj začetli, musíte je zaujmout na první pohled. A za tímto účelem musí být vidět.

Řeč je zde celou dobu o Headlinu. Kopík chce takový nadpis, aby si čtenář přečetl jeho článek. SEO specialista ho chce vidět ve vyhledávání. A SEO kopík má za úkol vytvořit takový nadpis, aby byl vidět, a zároveň lákal k přečtení. Jako SEO copywriter tedy musíte vytvořit lákavý nadpis, který láká čtenáře k přečtení, v němž se zároveň ale vyskytuje také cílové klíčové slovo.

Obsah

Vaše copy zkrátka musí být zajímavé. Když už se Vám podařilo přitáhnout čtenáře přes Headline až k samotnému textu, nechcete svojí příležitost promarnit. O tom, jak psát dobré copy, jsme se rozepsali už minule. Úspěch ale bohužel nestojí jenom na dobrém copy. Každý den se na internetu objevují statisíce nových blogových příspěvků a stovky z nich jsou od vašich (alespoň potenciálních) konkurentů. A nad těmi vy chcete vynikat.

Takže nejprve co nedělat (protože tyto taktiky strejda Google snadno prohlédne):

  • Nevytvářejte duplicitní texty.
  • Nesnažte se za každou cenu stránku zahltit klíčovými slovy.
  • Nesnažte se chrlit content za každou cenu – a na úkor kvality

Google to totiž pozná, a jakmile se tak stane, pošle Vám jednosměrnou jízdenku do Google pekla. A když to nepozná Google, poznají to vaši čtenáři. A od těch Vás zas nečeká nic jiného než zvyšující se  bounce rate.

Co byste tedy naopak dělat měli:

  • Optimalizujte text pro několik souvisejících klíčových slov s nejvyšší hledaností. Snažte se je přirozeně zakomponovat do nadpisů, perexu, meta popisků a samotného copy.
  • Čleňte obsah do strukturovaných odstavců. Snažte se zakomponujte klíčové slovo do nadpisů.
  • Získávejte zpětné odkazy od autorit v oboru a z dalších důvěryhodných zdrojů. Sami odkazujte na další relevantní zdroje.

Návodný Meta Description

I meta popisek rozhodujícím způsobem určuje, na jakých pozicích se ve vyhledávání umisťujete – a zda na vás lidi klikají. Meta popisek pomáhá návštěvníkům webu porozumět obsahu vaší stránky a zároveň správným způsobem naviguje vyhledávače.

Jak napsat dobrý Meta Description si můžete přečíst v našem dřívějších článku. K základním pravidlům však patří:

  • Držte se pod 150 znaků včetně mezer.
  • Stručně v copy shrňte, čeho se vaše stránka týká a připojte vhodné CTA.
  • Zahrňte do textu popisku požadované klíčové slovo
  • Přesvědčte se, že jste vytvořili jedinečný text napříč všemi vašimi stránkami.

Kvalitní odkazy a zpětné odkazy

Pro SEO jsou důležité nejen odkazy, které míří na Vás web, ale také odkazy, které z vašeho webu míří jinam. Znamená to totiž, že si uvědomujete, že Vás obsah nedokáže téma 100% vyčerpat. Přiznáváte to a nabízíte čtenářům možnost, jak se o tématu dozvědět ještě více. A to Google oceňuje. Vypovídá to o Vás mimo jiné i to, že tématu rozumíte a že jste svým způsobem autorita, která může rozdávat rady. Kromě toho svým způsobem přispíváte k propojování a celkové organizaci informací rozesetých po celém světě do nějakého koncepčního rámce. A za to Vás Google odmění. Stačí se řídit jednoduchými pravidly:

  • Linkujte na související stránky – ať už jsou na vašem webu nebo jinde. Důležitá je relevance.
  • Linkujte na stránky, kde se návštěvník dozví více informací k tématu.
  • Snažte se získat kvalitní zpětné odkazy od jiných relevantních zdrojů.

Žádné z těchto pravidel ale samozřejmě není vytesané do kamene. To nejdůležitější je porozumět vašemu zákazníkovi. SEO copywriting pak už je hračka. Užitečný obsah si vždycky najde své čtenáře,  své sdílení a v konečném důsledku také nové klienty a obchody.

Chcete vědět víc? Na těchto odkazech si můžete přečíst něco více o SEO nebo Content Marketingu.

31. 3. 2017 | autor: Martina Žilková