Mobilní telefon odložit a zapnout mode: divočina smyslů
Jen klidný život může být zároveň i produktivní – dalo by se číst mezi řádky pravidel, které pro naši senior copywriterku Katku Kang vymezují ideální hrací – pracovní pole. Během víkendu jsme si povídaly o ranní rutině, zdrojích pracovního stresu i o nejlepším výkonnostním triku z oblasti psychické práce.
Přečtěte si, jak být lepším člověkem v režii Katky Kang.
“Buďte offline, aby mohla být vaše kreativita online.” -Kateřina Kang-
Katko, zajímalo by mě, jestli máš svou ranní rutinu. Mnoho úspěšných lidí na ni přísahá, a mnoho těch, kteří se chtějí někam posunout dál, hledají jak to svoje ráno co nejlépe ukotvit. Máš ty něco, co ti “udělá” ten správný začátek dne? Jsi copywriterka, takže hádám, že to nebude nic adrenalinového, a to mě zajímá.
Moje nejoblíbenější ranní rutina je procházka s našimi psy a pak klidná snídaně s manželem. Ideálně až pak vypínám “mode” letadlo na telefonu a sedám k počítači. Ne vždy to tak časově jde, ale když je to možné, začínáme ráno spolu.
Ráda startuji den ranními stránkami, což je lety prověřený kreativní tip od všestranné autorky a umělkyně Julie Cameron – člověk napíše rukou 3 strany textu bez toho, aniž by je po sobě četl, přemýšlel o nich nebo je nějak stylizoval. Před prací to dokáže krásně vyčistit hlavu od všeho balastu, který by se tam mohl třeba i nevědomě plést.
Každá práce má před sebou jiné situace a výzvy. Dokázala bys mi shrnout, jaká je povaha té tvojí? Někteří lidi kolem sebe potřebují rozruch a zvládnou toho mnohem více než jiní, protože si berou uspokojení ze stresujících situací. U tebe, jako copywritera, to bude asi trochu jinak, a nejlepší pro tebe asi budou výzvy, pokud zůstanou pouze na poli kreativity. Co se stane, když se předvídatelnost naruší a jak to potom zvládáš? Čím krotíš stres, když se objeví?
V mojí práci je každý měsíc pravidelná dávka úkolů, které píšu (newslettery, mailingy, články,…), a pak nárazové copywriterské úkoly pro tvorbu marketingových kampaní, pro SEO nebo jiné textování. Stresuje mě, když ty jednorázové úkoly ohrožují časově ty pravidelné, i když je to třeba v rámci spolupráce s jedním velkým klientem. Ráda odevzdávám klientům práci včas a nerada posouvám deadliny i v rámci mini týmu. Když ale takovéhle “krytí” nastává, zjišťuju, co je hlavní priorita – co musí být dřív a co stačí až zítra. To mi hodně pomáhá. Stres krotím procházkami, časem o samotě a offline. Tahle kombinace mi zabírá spolehlivě, i když jsem vyčerpaná na setkávání s blízkými.
Co používáš, pokud si chceš doplnit energii? Máš oblíbené nápoje (speciální čaj, kávu), nootropika nebo vitamíny pro mozek, či z oblasti práce s tělem a duší jsou nějaké školy meditace, či adrenalinové sporty které ti dodají potřebný “drive”, když se něčím vyčerpáš?
Mám ráda kávu, ale poslední dobou mi kofein vadí, nemůžu po něm v noci spát, i když si dám kávu brzy přes den. Proto jako nakopávač používám raději aromaterapii. Nakapu si pár kapek směsi esenciálních olejů Příliv energie do aroma šperku na krk nebo aromalampy na stůl a hned je to lepší. Libor Činka mi naštěstí zbořil můj mýtus, že se nezvládnu soustředit při hudbě, takže mě k práci dokáže nakopnout také koncentrační hudba, nejlépe ve sluchátkách. A když ani to nezabírá, tak se jdu buď na 15 minut projít, nebo si na 15 minut lehnout, když už vážně není energie. To mě spolehlivě “zrestartuje” a můžu pokračovat.
To co říkáš mi souzní s principem, že energii v těle máme jen jednu, a jet na náhradní baterky je cesta k vypálení. Lepší je tedy využívat sílu své vlastní “alchymické pece”. Pro zharmonizování speciálně ženské výkonnosti je dobré mít na paměti několik dalších neobecných specifik. Nedávno jsi mi říkala o jedné knize, a nejsi vůbec první žena, která o ní ve VISI mluví.
Je to tak. Ženská výkonnost je specifická. Osvědčilo se mi rozvrhovat si práci podle měsíční cykličnosti, alespoň rámcově. Knihu Mirandy Gray Cyklická žena jsem objevila před 7 lety a nejdřív tomu dala pár měsíců pozorování sama sobe. Ze začátku jsem totiž byla skeptická, že bychom se každý měsíc tak moc proměňovaly. Z akademického, mužského a dost racionálního světa byl pro mě tenhle přístup trochu šok, ale zjistila jsem, že se nemusím před ostatními a před sebou tvářit, že jsem 30 dní stejně výkonná a mám pořád stejné schopnosti, když jsem na sobě vypozorovala, že nejsem. Od té doby se snažím si rozvrhovat práci a program podle aktuálně zesílených nebo zeslabených schopností. Někdy to jde méně, někdy více, ale doporučuji to minimálně otestovat.
Máš nějaké další tipy k produktivitě? Já jsem si všimla, že máš přísnější režim, jak funguješ na mobilu i během práce, takže si spolu píšeme SMSky, ale nesmím ti psát na Whatsapp 🙂
Je to tak. WhatsApp používám jen na osobní komunikaci. Neplete se mi tak do “osobního” komunikačního kanálu práce. Jedině, když nejsem na telefonním signálu a pracuju z přírody s wifi, tak přes něj volám kolegům a oni mě, ale to je jediná výjimka. Při hluboké práci odpoujuji svůj telefon. Nevyruší mě tak Slack ani nový e-mail. Z mobilu jsem si postupně smazala Facebook, Messenger a nedávno i Instagram. Dříve jsem je měla v telefonu s vypnutými notifikacemi. LinkedIn jsem v telefonu ani nikdy neměla, nepotřebuji ho v něm. Všechny sociální sítě zvládnu “obsloužit” rychle na počítači a neruší mě při práci ani po ní. Odpočinu si tak po práci daleko lépe než dřív a mnohem aktivněji než scrollováním. I když ta aktivita třeba znamená “jen” poslech zajímavého podcastu.
Poslední rada od tebe se týká vyrušování zbytečnými dotazy. Někdy to lidi nechápou, ať už kolegové, kteří zrovna něco potřebují, nebo blízcí, kteří potřebují nás. Jde o to, že rozhovory musí občas mít “úřední hodiny”. Do naší hluboké práce, našeho draze sestoupeného flow, by neměli vstupovat jak naši kolegové – těm to dáváme najevo sluchátky na uších nebo upřímným “teď s tebou nemůžu mluvit” ale ani přátelé a blízcí – a těm se to mnohem hůř vysvětluje! Jak to máš nastavené se svojí rodinou?
Doporučuju si nastavit s rodinou a blízkými pravidla, kdy si voláte. Než byla korona, tak si část lidí-zaměstnanců z mého okolí myslela, že když jsem freelance a pracuju nejčastějši z domova, tak mohou volat kdykoliv. Volám si s nimi po práci, přes den se chci plně soustředit.
Proč mít různé strategie na sociálních sítích
Většina uživatelů sociálních sítí dává přednost Facebooku nebo Instagramu. Ačkoli obě platformy vlastní a provozuje společnost Facebook, v mnoha ohledech se výrazně liší. Na to musíme myslet a pro každou z nich vytvořit odlišnou strategii. Obsah, který pro ně vytváříme, musí být odlišný, naše interakce na platformě se budou lišit a demografické složení publika, které na každé z nich oslovíme, se liší.
Zde jsou některé z hlavních rozdílů mezi Instagramem a Facebookem, které musíme zohlednit při vytváření strategie:
- Instagram byl při svém vzniku před deseti lety navržen jako platforma určená především pro mobilní zařízení. Před příchodem Facebook Creator Studio nebo pomocí nástroje třetí strany nebylo možné vytvořit příspěvek na počítači. Instagram je do značné míry platformou on the go, což je patrné z obrovské popularity Instagram Stories. Na to je třeba pamatovat při vytváření obsahu na Instagramu, například pokud ve své strategii používáte video, což je nutnost, je důležité vědět, že až 80 % diváků bude sledovat v tichém režimu. Abyste zajistili, že si toto velké množství diváků bude moci vaše video užít, musíte přidat text nebo titulky, aby pro ně video mělo stále hodnotu.
- Demografické údaje uživatelů Instagramu a Facebooku se liší. V závislosti na věkovém profilu vaší cílové skupiny byste se měli rozhodnout, na které platformě se nachází, a vytvářet obsah, který pro ni má hodnotu.
- Instagram je zcela založen na jednotlivci. Jeho algoritmy jsou navrženy tak, aby každému člověku servírovali obsah, který vychází z jeho zálib a zájmů, na rozdíl od Facebooku, jehož algoritmy jsou určovány popularitou obsahu mezi publikem. Stories na Instagramu, které se zobrazují v horní části našich obrazovek, se zobrazují v pořadí těch, s nimiž se pravidelně nejčastěji setkáváme. Je tedy opravdu důležité vytvořit si věrné publikum pro naše Stories a používat nástroje, které pomáhají budovat zájem a zvědavost.
- Míra zapojení a interakce se také liší na Facebooku a Instagramu, přičemž Instagram má ve většině případů mnohem lepší výsledky než Facebook. Instagram je místem, kde svět přímých zpráv neboli DM skutečně přeskočil sociální média do soukromých konverzací. Všechny interakce ve Stories probíhají soukromě, a právě zde je spousta příležitostí navázat spojení a budovat vztahy se svými sledujícími. K podpoře a růstu tohoto typu zapojení můžete využít nástroje pro zapojení, které jsou v rámci Stories k dispozici, a to pomocí samolepek, jako je samolepka s otázkou, ankety a samolepka s kvízem.
- Stories na Instagramu mají jednu z nejvyšších reklamních zapamatovatelností ze všech ostatních obsahů a platí to i pro žádný reklamní obsah. To znamená, že jako firma si vaše publikum na Instagram Stories mnohem pravděpodobněji zapamatuje vaši značku, váš produkt nebo službu, pokud je vidělo ve vašem příběhu. Neuvěřitelných 83 % uživatelů Instagramu na této platformě objevuje nové produkty a služby, přičemž až 80 % uživatelů uvádí, že se na Instagramu rozhoduje, zda si produkt nebo službu na této platformě koupí, či nikoli.
- A v neposlední řadě výzva k akci. Instagram nebyl navržen jako kanál, který by přiváděl návštěvníky na webové stránky, to platí i dnes, ale cestou došlo ke změnám. Instagram má nyní čtyři oblasti, ve kterých můžeme jako my použít klikací odkaz, v bio, v popisu IGTV, placené reklamy a funkci swipe up ve Stories pro účty nad 10 000 sledujících. V důsledku toho můžeme z Instagramu získat menší návštěvnost, ale obecně platí, že návštěvnost z webu bývá hodnotnější, protože podnikli více kroků, aby se dostali na naše webové stránky, například přešli z příspěvku zpět do svého bio, aby klikli na odkaz. Při plánování obsahu je důležité naplánovat také výzvu k akci a být trochu vynalézavější, proč ji nevyužít jako příležitost požádat lidi, aby vás požádali o DM – aby se rozproudila konverzace, nebo začlenit více obsahu IGTV, abyste mohli využít tolik žádaný proklik.
Každý z rozdílů, které jsem uvedla, je důležité vzít v úvahu při vytváření strategie a plánování obsahu. Kreativním přemýšlením o každém z nich můžete přijít na způsoby, jak nabídnout ten nejlepší obsah správným lidem a pomoci vám vybudovat si na Instagramu publikum potenciálních zákazníků.
SEO trendy v rychlosti
Jak se změní výsledky vyhledávání, pokud trend zrychlování nezpomalí?
Blíží se upřednostňování rychlých webů na první stránce v Google. Že tohle není žádná novinka? Ale je, pokud se podíváme na čísla tržeb Google Search, která válcují tržby z GDN (Display) a povšimneme si také, jak Amazon v USA šlape Googlu neodbytně na paty.
Trend dalšího zrychlování se proto odehraje čistě z businessových důvodů, a ve velkém uškodí webům s affiliate reklamním prostorem. Nejspíš tím donutí publishery přemýšlet o obsahu zcela novým způsobem. Nebo je minimálně donutí opustit staré myšlení – když se jim přestane vyplácet – předvídá Vít Novotný, seniorní SEO specialista Visibility.
Je dnes již dávno zřejmé, že pomalý web se v Top 3 nemá šanci umístit i se sebelepším obsahem. Tabulky korelací rychlosti webů a kvality obsahu již byly v posledních letech analyzovány na milionech stránek a výsledcích vyhledávání tisíců dotazů.
Proč se však rychlost webu stane v příštích letech ještě víc určujícím faktorem pro umístění na první stránce Google?
Pohled na tržby z vyhledávání v USA: Amazon vs Google
Pohled na čísla hovoří jasně. Google Search (včetně Google Shopping) v roce 2020 utržil 104 mld USD.
GDN (Google display network) naopak přineslo „jenom“ 23 mld USD – a jeho podíl klesá.
Youtube naopak roste o 50% meziročně a jeho tržby tvořily 20 mld USD. Příjmy z GDN jistě brzo předčí.
Display reklama se v této optice jeví jako minoritní část koláče tržeb z Google reklamy.
Jako by všechno křičelo Search, search, search! A to co nejrychleji. Nikdo nechce trávit nad displayem mobilu hodiny. Nákupy na internetu jsou informované & impulzivní zároveň, snad nikdy dosud nebylo tolik spotřebitelů tak moc informovaných o tom, za co dalšího by mohli ještě utrácet svoje peníze.
V USA však Googlu šlape na paty Amazon s podílem 19 % ve vyhledávání (a neustálým růstem). Proč by měl průměrný člověk otevírat vyhledávač, když ví, že ho doopravdy zajímají pouze listingy Amazonu – a nikde jinde?
Do budoucna reálně hrozí, že pokud Amazon například spustí vlastní vyhledávač, Google tím ztratí část koláče.
Cílem Google proto pravděpodobně bude ještě víc posílit spokojenost svých uživatelů s tím, co od něj dostávají za výsledky. Udržet si spokojené uživatele bude důležitější než klesající zisky z displaye, takže obětovat affiliate stránky, přecpané reklamou, nebude vůbec složité rozhodování – prostě je hodí přes palubu a vydavatelé obsahu si můžou hledat traffic na zelených pastvinách kdekoliv jen budou chtít – kromě macešského Google trafficu.
Pokud nesplní požadavek na maximální rychlost načtení obsahu a zpřísňující se požadavky na splnění Core web vitals, tak je to možná nakonec donutí změnit svůj business model.
Odvážné tvrzení? Uvidíme, co budoucnost přinese.
Nové strategie pro tvůrce obsahu
Ideální stránkou se v nejbližších letech stane taková, která rychle posílá na mobil kvalitní obsah nezahlcený reklamou. Žádné pop-up bannery, pomalé načítání reklamních scriptů, či odklikávání otravných bannerů u dolní hrany displeje.

Display reklama se pomalu ale jistě stává čímsi, na co budeme jednou vzpomínat před dětmi. Její nutné zlo bude co nevidět poměrně trapně OUT. Naopak IN budou čisté stránky s množstvím informací.
Ještě že víme, že pokud je nějaký produkt či služba zdarma, jsme tím produktem my. Pomůže nám s tímto dilematem internetový kurz Etického marketingu? Nevíme. Ale pár nápadů bychom do budoucna měli.
Martin Vasquez: Energie a humor funguje i v online
Na začátku roku jsme se ve VISI absolvovali skvělý čtvrtletní projekt koučinku prezentačních dovedností a to napříč celým týmem. Lektorem a koučem byl Martinem Vasquezem. Ještě jednou Martinovi moc děkujeme a jsme rádi, že si našel čas na rozhovor i pro naše čtenáře.

Martine, na svých stránkách uvádíš, že tvými tréninky od roku 2003 prošlo přes 16 500 účastníků, to je hodně velký počet lidí, pamatuješ si je všechny?
No je to šílené číslo, takže si je samozřejmě nepamatuju. Často se mi stává, že mě někdo zdraví, a když vidí, že vůbec nevím, připomene se… byl jsem u tebe na školení… a mně nezbývá než většinou přiznat, že nevím. Nicméně mnohem lépe si pamatuju tváře než jména.
Na svých kurzech využíváš principy divadelní improvizace, proč jsi vybral zrovna tuto techniku?
Vystudoval jsem DAMU v Praze, a mým největším učitelem byl prof. Ivan Vyskočil, což je takový novodobý otec improvizace v Čechách. Věnuji se jí 22 let a je pro mě velkým zdrojem inspirace. Ty principy a cvičení jsou u mě spíš cesta než cíl, ale mají v sobě ohromnou sílu. Např. několik improvizačních principů využitelných velmi dobře v komunikaci: Pozorně naslouchej. Buď připravený spolupracovat. Rozvíjej téma svého partnera. Nech druhého zazářit. Buď v přítomném okamžiku.
Martine, poslední rok, jsi se musel přesunout do onlin prostředí, mělo to tvojí práci vliv? Nechybí ti přece jenom v online prostředí atmosféra a energie, kterou předáváš na klasických offline kurzech?
Chybí a moc! Přesun do online zpočátku bolel, nechtělo se mi. Musel jsem se naučit hodně digitálních dovedností, vybavit si kancelář technikou, předělat prezenční kurzy pro online prostředí a protrpět si začátky, kdy mi to moc nešlo. Každopádně jsem za to opravdu vděčný. Poslední rok jsem odškolil 700+ hodin a opravdu se naučil úplně nové dovednosti, jako např. facilitaci v MIRO nebo prezentování ve všech možných online platformách. A energie i humor v online funguje. Jen je potřeba přidat!

Školíš obchodníky, markeťáky i startupy, připravuješ řečníky na TED Talks, co je pro tebe největší zábava?
Největší zábava je příprava spíkrů na MASH UP pro IMPACT HUB Praha. Jak říká moje dcera, mrtě nových projektů, příběhů a přátelství. Těším se, až pojedeme zase naživo.
Hodně firem a lidí přehodnotilo v posledním roce svoje podnikání, plánuješ ty nějaký nový projekt/knihu/kurzy?
Ano, s mými kolegy jsme před 3 lety založili Skilery , což je organizace přinášející do škol tolik potřebné dovednosti jako rétorika, argumentace, vyjednávání, podnikání a inovativní myšlení. A kromě workshopů pro žáky, budeme připravovat školení i pro učitele, protože jsme získali akreditaci MŠMT pro vzdělávání pedagogických pracovníků.
Jak se ti vlastně trénovali lidé ve VISIBILITY?
Bylo to parádní. Lidé ve VISI jsou připraveni se učit, zkouší nové věci a co je hlavní, jsou ochotni pracovat se zpětnou vazbou. Pro trenéra je to radost.
Na závěr, neměl bys pro naše čtenáře a čtenářky pár tipů, co dělat, aby byli úspěšní při prezentacích?
Nejlepší cesta k úspěchu je poctivě si odpovědět na těchto 5 otázek:
- Proč jim to prezentuju?
- Proč jim to prezentuju zrovna já?
- Co jim můžu ukázat vizuálně a nejde to lépe popsat?
- Jaký příběh vyprávím, kde začnu a kde skončím?
- S čím po skončení prezentace odejdou?
Rozhovor vedla Petra Kubálková, VISIBILITY
Odpovídal Martin Vasquez, Lektor & Kouč
Proč je důležité mít ověřenou doménu na FB?
Ověření domény v požadavku Facebook Business Manager přišlo hned po zavedení aktualizace ochrany soukromí iOS 14 od společnosti Apple, o kterém jsme psali již v našem článku Facebook vs Apple: Válka o data.
Proč potřebujete ověřit doménu na Facebooku?
Ověření domény je nutné, aby Facebook podporoval ochranu soukromí a zajistil, že účet budou používat pouze důvěryhodní lidé. Kromě toho vám při ověření domény dává právo spravovat oprávnění nad vašimi odkazy a kontrolovat „zneužití vašeho účtu“, jak uvádí Facebook.
Dalším důvodem je, že po ověření domény Facebook obdrží data, která umožní upřednostnění 8 konverzních událostí na doménu. Bez těchto údajů nemůže Facebook Business Manager učinit prioritu pro určené konverzní události. Pokles dostupných konverzních událostí pro měření je také důsledkem aktualizace ochrany soukromí iOS 14.
Jako neposlední výhodu je určitě potřeba zmínit tvorba lepších reklamních příspěvků, které odkazují přímo na váš web. Díky ověřené doméně můžete u sdílených odkazů měnit náhledové obrázky.
Způsob ověření domény v Facebook Business Manager
Existují 3 hlavní způsoby, jak ověřit doménu v Facebook Business Manageru:
- Ověření DNS;
- Nahrání souboru HTML;
- Ověření metaznačky.
Zjistili jsme, že ověření DNS je nejjednodušší možností. Je to snadné pro jednoduchého odborníka na marketing a reklamu, který nikdy nevytvořil část kódu delší než pop up „Hello World!“
Ověření DNS však vyžaduje přístup k nastavení domény. Které obvykle nemůžete najít, pokud nejste vlastníkem domény. To je případ, kterým trpí a affiliate marketéři a další reklamní partneři. Facebook neposkytl příležitost provést ověření domén třetích stran. Ověření lze provést pouze u domén, kde dochází k konverzním událostem – toto je způsob, jak podpořit transparentnost.
Ověření domény krok za krokem
Pojďme si říct, jak ověřit doménu ve službě Facebook Business Manager.
- Přihlaste se do svého Business Manageru
- V Business Manageru běžte do Nastavení ➡️ Bezpečnostní značky ➡️ Domény
- V prostředním sloupci klikněte na modré tlačítko Přidat
- Do vyskakovacího okénka vložte odkaz na váš web a potvrďte
Následně v prostředním sloupci vyberte název vašeho webu. Zobrazí se vám 3 možnosti ověření domény, které jsme již zmínili výše a to, způsob ověření pomocí:Ověření DNSNahrání souboru HTML
Ověření metaznačky
- U každého ověření vždy najdete pokyny, které jsou určeny správcům webu. Stačí vždy zkopírovat text a nechat některou z možností nahrát do webového kódu.
- Po vložení kódu na váš web vždy potvrďte ověření pomocí zeleného tlačítka OVĚŘIT.
Clubhouse. Jen pro pozvané. Jen pro iPhone.
V polovině ledna odstartovala v ČR mánie okolo nové sociální sítě Clubhouse.
Co je Clubhouse?
Real time místnosti (Room, “roomka”), ve kterých si povídáte. Nic se neukládá. Nikoho nevidíte (jen profilový obrázek). Není tvořena žádná kreativa ani vedlejší komunikace. Neposílají se žádné zprávy, fotky ani videa. Jakmile místnost skončí, tak diskuse přestane existovat.
Kdo místnost založí, ten se automaticky stane moderátorem. Místnost může být Open (veřejná), Social (pro lidí, které sleduji – Follow) či Closed (jen pro pozvané).
Moderátor ve skupině zve posluchače na pódium (stage). Mluvit mohou jen ti na pódiu, kde pokud zrovna nemluví, tak je slušnost ztlumit si mikrofon.
Pro posluchače je tu funkce Leave quietly, kdy bez rušení diskuze můžete opustit místnost.
Každý má svůj jednoduchý profil s fotkou, krátkým Bio a odkazem na Twitter a Instagram.
Jak se dostat na Clubhouse?
Musíte mít iPhone. A musíte mít pozvánku. Pozvánka vám buď přijde, nebo se můžete po instalaci zapsat na čekačku a někdo, kdo má váš email v kontaktech vás může vpustit dovnitř (pokud mu to aplikace nabídne).
Celý rozjezd Clubhouse je založený na vytvoření FOMO (Fear of missing out). Úzkosti, že se něco děje, u čeho jsou skoro všichni a vy ne. Tím se zvyšuje touha zúčastnit se a následně se chlubit ve svém okolí, že už tam jste a jak je to úžasné, a proč tam ostatní ještě nejsou. Zatím jim tato strategie viditelně funguje – je to největší událost na sociální sítích za poslední rok.
Jaké jsou první týdny na Clubhouse?
Překvapivě v první vlně neovládli Clubhouse teenageři, ale typický věk bych odhadl 25-50. Kromě “provařených” jmen, jako jsou Petr Ludwig, Petr Mára, Jan Muhlfeit, tak se zde na začátku objevilo i mnoho“kapitánů online byznysu” a diskuse byly opravdu zajímavé. S přibývajícími dny se audience omlazuje a přibývají lehčí témata. Pár názvů “roomek” pro ilustraci (v závorce počet posluchačů):
- Zkušenosti z FAILED startupů
- Do čeho a jak teď investujete peníze? (708)
- Absolutně zbytečná diskuse o ničem, která nikoho nezajímá (111)
- Are White Woman more submisive than Black Woman when Dating (305)
- Sami doma (58)
- (CZ) Let’s talk about sex! #1 (356)
- Marketingový bizár – after after párty (26)
- První sex (170)
- Československý mediální meet (255)
- O všem a o ničem (67)
- Logo – brand a lovebrandy (ne)existují (63)
- Jak se učit od těch nejlepších (437)
- Hedge funds vs Reddit (165)
- České startupy (78)
Výběr grafických trendů pro rok 2018
Shrnout grafické trendy pro nějaké období je asi tak náročné, jak zhodnotit umělecká díla v galeriích. Každý má svůj úhel pohledu a jiné cítění, co se jednomu líbí, jinému se zase líbit nemusí. Pak je ještě skupina lidí, která vizuální cítění nemá úplně, a tak se mnohým může zdát použitý efekt zbytečný – protože mu prostě nerozumějí. 🙂
Zdroj: Pinterest Zdroj: Pinterest
Přesto vznikají i v grafice trendy, které se obměňují podobně jako móda. Všechno tu už jednou bylo, jen se mění materiály, techniky efekty …
Některé a pořádně bláznivé efekty se již objevily i v České republice 🙂 např. v reklamě na Halls použili i combo – „Glitch efekt“ + „Color Chanels“.
Vybrala jsem pro vás několik efektů na ukázku, ale je důležité poznamenat, že ne všechno se hodí všude. Zatímco něco vypadá skvěle na posterech, tak v onlinu nemusí. A samozřejmě naopak.
Glitch efekt
Když preferujete trochu víc „crazy cestu“, tak se nejspíše stanete fanouškem „Glitch efektu“. Pod ním si můžete představit jakoby zkažení obrazu – nějaké narušení kompozice, barevnosti, a může vypadat velmi lákavě, nebo vzbuzovat hrůzu, a proto se často používá právě na komunikaci hororů.
Zdroj: Pinterest Zdroj: Pinterest
Color Chanels
Jeden z mých oblíbených je „Color Chanels“ efekt. Hraní si s barevnými kanály je poměrně oblíbené mezi grafiky. Možná i proto, že přiznává jakousi zkreslenou realitu, což v podstatě grafici dělají :). Vidět svět barevnější je zábava a barvy dodávají vždy osvěžení.
Double Exposure, Double Exposure Duotone, Double light
Efekt „Double Exposure“ není úplně novinka na tento rok. Více či méně je přítomna stále a umělečtí fotografové ji používají v podstatě stále. Křivka výskytu se mění v rámci reklamního sdělení. Nejčastěji ji můžeme vidět asi na plakátech.
Zdroj: Pinterest Zdroj: Pinterest
Fascinující jsou i rozšíření tohoto efektu jako např. “Double Exposure Duotone” případně “Double light”. Zatímco první využívá hlavně zdvojení obrazu, druhý zdroj světlo. Tento efekt dosáhněte buď použitím dvou světelných zdrojů světla nebo rozdělením barevných kanálů (moje oblíbené).
Zdroj: Pinterest Zdroj: Pinterest
Kreativní typografie
Efekt „kreativní typografie”, kterému také můžeme přiřadit jakoby pár podefektů, je velmi zajímavá věc. Typografie vládne světu (v různých formách) již několik staletí. V rámci grafického designu je ale asi nejnáročnější na představivost. Zároveň musíte s těmito efekty pracovat opravdu citlivě. Přesto v ní recipient nemusí vidět to, co by měl na první pohled. Pro grafiky je tu však opravdu velký prostor pro kreativitu. Může propojovat ilustraci či fotografii, být její součástí, doplňovat claim apod.
Zdroj: Pinterest Zdroj: Pinterest
Zajímavá je i seříznutá typografie, tedy smazání části písmen, avšak tak, aby čitelnost byla zachována. Na poslech to zní velmi jednoduše, ale ve skutečnosti si to vyžaduje vysokou dávku kreativity a profesionality.
„Chaotická typografie“ byla prohlášena za nejlepší trend roku 2017 a podle mého skromného odhadu své místo na předních příčkách zřejmě obhájí. Minimálně ve výtvarném umění, případně v propagaci galerií, design Week apod.
Zdroj: Pinterest Zdroj: Pinterest
Já preferuji typografii jako součást reálného života, tedy jak jsem vzpomínala, jde o harmonii textu s dalšími prvky. Skvěle funguje např. při „Fashion“ posterech, bannerech nebo facebookových postech. Všimněte si všech těch „SALE“ postů apod.
Zdroj: Pinterest Zdroj: Pinterest
V rámci ČR se mi líbí jeden (starší) vizuál pro Pražskou botanickou zahradu. Je tak jednoduchý, a přitom odkaz je jasný 🙂
Zdroj: Pinterest Zdroj: Pinterest
3D efekt, Farebná 3D substancia, 3D typografia
V rámci barevných efektů a stále více rozšířeného 3D efektu, stojí za zmínku „Barevná 3D substance”, která skvěle funguje i se spojením 3D typografie. Barevné gradienty a přechody zde jsou také už nějaký ten pátek, ale zažívají svůj „comeback“. O tom, zda změna loga Instagramu a jeho rostoucí popularita způsobila tuto vlnu zájmu nebo ne, můžeme diskutovat, ale věřte či ne, efekt je v kurzu.
Zdroj: Pinterest Zdroj: Pinterest
Na závěr bych zmínila jeden z nejnovějších efektů „výstřižky papíru”. Jeho nedílnou součástí je práce s texturami a vrstvami. Zde i minimalistické zpracování vizuálu dostává nový rozměr nebo vrstvy? 🙂 🙂 Pokud bych měla hlasovat pro novinky, jsem jednoznačně pro tuto! 🙂
Zdroj: Pinterest Zdroj: Pinterest
Efekty na googlení pro náročné
Efektů, se kterými si můžete hrát, je opravdu hodně. Mezi ty, kterým jsme dnes nevěnovali pozornost více, patří dále kovové prvky, jednobarevný 3D design, negativní prostor nebo již méně používané Wave Clasic Duotone efekt a holografie v pozadí.
Trendy se neustále mění a mnohé vznikají zkoušením právě leckdy nezkombinovatelných prvků, občas omylem či rozšířením něčeho známého. Každopádně jsem zvědavá, co nového nás čeká.
Inspiraci ke článku jsem čerpala z tohoto zdroje.
Jak na hromadný import produktových inzerátů?
Tentokrát přinášíme praktický TIP pro všechny správce rozsáhlých e-shopových produktových kampaní. Je jím hromadný import produktových inzerátů do systému Sklik. Nejenže vám tento import usnadní a urychlí tvorbu kampaní, ještě díky němu budete mít navíc v produktových kampaních i pořádek.
Nejprve je potřeba získat XML Feed, ze kterého budete kampaně vytvářet. Tento XML dokument nahrajte do Excelu. (Data -> Ze souboru -> Ze souboru XML). Po importu XML dokumentu, budete pracovat primárně s položkami CATEGORY TEXT a MANUFACTURER. Tedy v případě, že chcete strukturovat kampaně podle ceny výrobků nebo podle kategorií na webu.
1. Krok
- Ze sloupců ve feedu označených jako CATEGORY TEXT a MANUFACTURER vyberte požadované názvy reklamních sestav.
- Označte celý sloupec CATEGORY TEXT nebo MANUFACTURER a vybraný sloupec zkopírujte a vložte do nového listu.
- Do šablony, která je vám k dispozici ZDE, vložte do listu EXPORT položky CATEGORY TEXT nebo MANUFACTURER jako reklamní sestavy do druhého sloupce Ad Group.
- Dbejte na to, aby se reklamní sestavy neduplikovaly. V případě nejistoty, označte celý sloupec, klikněte na kartu „Data“ a vyberte „Odebrat duplicity“.
- Po vložení reklamních sestav a kontrole případných duplicit, vložte libovolný „Název kampaně“.
- Tento poslední list s názvem EXPORT importujte do AdWords Editoru a nastavte CPC. Následně kampaň vyexportujte a importujte do systému Sklik jako klasickou kampaň.
2. Krok
- Do již zmíněné šablony vložte názvy CATEGORY TEXT nebo MANUFACTURER z listu EXPORT do listu Výpočet – MANUFACTURER.
- Po vyplnění dalších sloupců jako je skladová dostupnost nebo cenová hladina, zkopírujte hodnoty z buňky „Párovací vzorec“ do PI – CATEGORY TEXT pod buňkou „Product Group“ a doplňte AdGroup (1 cenová hladina = 1 reklamní sestava) a Product Set label, což je popis produktové skupiny v rozhraní Skliku.
- Z listu Výpočet – MANUFACTURER zkopírujte hodnoty z buňky „Párovací vzorec” do listu PI manufacturer pod buňku Product Group, doplňte Ad Group a Product Set label, což je popis produktové skupiny v rozhraní Skliku.
- Doplňte název obchodu (Číslo:Název obchodu) v listu PI – manufacturer/PI – categorytext ke všem produktovým skupinám. Získáte ho pro přihlášení do Zboží.cz -> Provozovna -> ID vašeho Eshopu (1234:Můj eshop s. r. o.) případně po exportu stávající PI kampaně z .csv souboru pod buňkou PLA shop.
- Nyní je spárovací soubor připravený k importu do rozhraní. Celý obsah listu PI párovací list zkopírujte a vložte do nového Excel souboru jako hodnoty.
- Soubor uložte jako Text v kódu Unicode. Potvrďte uložení a po zavření Excelu zvolte neukládat.
- Uložený .txt soubor přejmenujte na .csv a klasicky importujte do rozhraní.
Tak co, povedlo se? Uvidíte, že stačí trocha praxe a hromadný import produktových inzerátů vám usnadní práci a ušetří čas například na vyhledávání dalších vychytávek!
Autorem tohoto návodu je Sklik konzultant Tomáš Hanzlík. Jeho původní článek najdete na blogu Seznamu.
Z deníčku pravopisného hnidopicha – 1. díl
Zkušenosti copywriterky, korektorky a přiznávám, že i vlastní zapomnětlivost, mě dovedly k vytvoření kouzelného souboru. Takového, který mi v mžiku díky zkratce Ctrl+F efektivně pomáhá jak se syntaktickou výstavbou textu, tak i mnohem častěji s pravopisnými „chytáky“. Materiálu jsem už nasbírala dost a jsem zvědavá, zda i vás tyhle jevy umí potrápit. Pojďme se podívat na první výběr několika z nich.
Tchýni byste přece nezapoměli vzít s sebou, když Vám dala naposled tak vyjímečně dobrý tip na viný sklípek – respektive 3 sklípky, v níchž často vzdává holt viné révě.
Bije vás snad něco v této větě do očí? Mělo by. A doufám, že to není pouze zvyšujícím se tlakem při asociaci na slovo tchyně.? Kde všude tedy řádil pravopisný šotek?
S dlouhým, nebo krátkým? V pravopisu na tom záleží!
Na tchyni je téměř každý krátký a málokdo se jí chce věnovat více času, než je nutné. Proto její působení neprodlužujte a pište ji jen jediným správným způsobem, a to s krátkým y. Stejně tak byste ve Slovníku spisovného jazyka českého nenašli jedinou zmínku o slově níchž. I v tomto případě jsem vás chtěla zmást zbytečným dloužením vztažného zájmena „jenž“ v 2. pádě mužského neživotného rodu. Tato pravopisná lahůdka bývá totiž dalším nerozlousknutým oříškem mnoha psavců. Nejste si stále jisti jeho používáním? Pak nahlédněte do této přehledné tabulky.
Teď už vám musí být jasné, že správnou podobou v našem souvětí je z uvedených variant pouze nichž. A to proto, že se před ním vyskytuje předložka. U výjimky ale takovou pomůcku nenajdete – je to prostě fakt. Sama o sobě potvrzuje svůj význam. A to, jak ji správně naškrábat na papír nebo vyťukat do kompu, si prostě musíte hluboce vrýt do paměti. Vždy ji píšeme s dlouhým tvrdým ý po v, NIKDY s měkkým dlouhým í po j. Nemá totiž nic společného ani s jímkou nebo jímáním vody u vás na zahradě, ani s vyjímáním se tmavé skvrny od ranní kávy na bílé košili vašeho kolegy.
Neposedná enka
Jedno sem, jedno tam. Někdy s, jindy zase bez. V některých případech mohou dokonce změnit význam slova (srov. ranní čaj vs. rané brambory). Kdo si to má pamatovat… Já, vy, v ideálním případě všichni Češi! Na n ve slově zapomněl prostě nesmíte zapomenout. Jinak si rovnou můžete začít tesat pomník k pravopisnému hrobu. Vlastně i tento kus kamene může být nápomocný k lepšímu zapamatování si správného tvaru slova.? U vinné révy je to jednodušší! Ať už budete večer koštovat chuť vinných hroznů ve vinném sklípku, nebo se po nich budete ráno cítit vinní, že si z onoho večera nic moc nepamatuje, vždy bude počet enek totožný – zdvojený.
Vám vs. vám?
Stejně jako u Ti vs. ti, Tobě vs. tobě, Vy vs. vy, Vás vs. vás, tak i u Vám vs. vám záleží na míře formálnosti a na množství příjemců, kterým text adresujete. V běžných textech klesá míra formálnosti, a proto není velkého V/T potřeba. Naopak jimi nic nezkazíte v každodenní e-mailové komunikaci, u které bude pouze jeden příjemce. Mrtvé duše ve skrytých kopiích v klidu přehlédněte.
Holt, občas holdujeme
Tady není o čem diskutovat – alternace t a d mění nejen druh jednotlivých slov (citoslovce vs. podstatné jméno), ale i jejich význam. Stačí si uvědomit, čemu vy osobně holdujete, a řešení je na světě. Pokud je to například sklenička něčeho dobrého večer po práci, tak je dost pravděpodobné, že si druhý den ráno povzdechnete od bolesti hlavy. Ale tak už to, holt, chodí.?
? Tak už je to křišťálově jasné? Zkuste si na kousek papíru napsat ono souvětí z úvodu článku. Při 100% úspěšnosti by vám mělo vzniknout toto souvětí: Tchyni byste přece nezapomněli vzít s sebou, když vám dala naposled tak výjimečně dobrý tip na vinný sklípek – respektive 3 sklípky, v nichž často vzdává hold vinné révě. Nakolik jste se přiblížili správné variantě?
Tím, že si budete dávat pozor na často opakované pravopisné chyby, se z vás hned nestávají tzv. Grammar Nazi, aspoň tedy doufám ?. A když občas dloubnete i do svého kolegy, nic tím nezkazíte. Alespoň se zase něco přiučí a do budoucna mu to dodá před klientem ještě větší punc. Nezáleží na tom, zda vás živí psané slovo nebo analytika. Všichni jsme Češi!
3 zabijácké tipy pro lepší Facebook ads
Reklamy na Facebooku v posledních několika letech dokázaly, že jsou vynikající cestou k zákazníkům a dokáží výrazně ovlivnit váš business. Pokud plánujete zapojení Facebook ads do vaší marketingové strategie, ujistěte se, že optimalizujete reklamy tak, abyste zvýšili míru konverze a maximálně využili rozpočet.
Pokud jste noví ve světě Facebook marketingu nebo hledáte způsoby, jak vylepšit vaši strategii, tipy v tomto článku vám pomůžou vytvořit zabijácké Facebook kampaně.
1. TIP: Využívejte Facebook pixel naplno
Facebook umožňuje použít pouze jeden pixel napříč celou webovou stránkou. Díky němu můžeme měřit nejrůznější metriky, optimalizovat a budovat publika pro Facebook kampaně. Sbírá také důležité informace o tom, jak lidé používají vaše stránky napříč zařízeními, což vám může pomoci při rozhodování ohledně reklamních kampaní.
Vytvoření FB pixelu je jednoduché. Jděte do sekce „Pixel“ ve vašem Ads manageru, klikněte na „Create a pixel“ a vložte název. V případě, že pracujete se svým webem, můžete pixel ihned nainstalovat. V opačném případě klikněte na „Email pixel code“ a pošlete instrukce webmasterovi.
2. TIP: Důležitost videoobsahu
Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg opakovaně zmiňuje, že Facebook se zaměřuje na inovaci videoobsahu. Největší sociální síť na světe investuje do video platformy nemalé prostředky a do budoucna to nebude jiné.
Co to znamená pro inzerenty? Firmy mají skvělou příležitost oslovit nové trhy a zapojit spotřebitele pomocí video reklamy. Jelikož Facebook neůstale zdůrazňuje důležitost videoobsahu, ti, kteří nebudou investovat do videoreklam, mohou být rychle zastínění značkami, které jsou připraveny přizpůsobit se a vyvíjet se dle nových trendů digitálního trhu. Dle Facebooku sledovanost videí vyrostla o více než 50 %. Vytváření videoreklam je tedy důležitou součástí budování brandu a řízení prodejů.
Pokud jste nikdy nepoužívali videoreklamy, je důležité vědět, že můžete nahrát videobsah přímo do vašeho reklamního účtu. Výzkum od Facebooku ukazuje, že tyto reklamy mají o 30 % více zhlédnutí než videa z jiných zdrojů. Další výhodou je přístup k veškerým statistikám ohledně zhlédnutí videa a automatická optimalizace cílení na relevantní uživatele.
3. TIP: Zaměřte se na mobily
Firmy, které inzerují na Facebooku, velmi často zanedbávají mobilní uživatele. To může být ovšem obrovská chyba, jelikož počet mobilních uživatelů již převyšuje desktopové a jejich počet roste každým rokem. Je tedy důležité zaměřit se na vytváření dynamických mobilních reklam jakožto součástí marketingové strategie.
Jedna z nejdůležitějších věcí, které byste měli mít na paměti při vytváření mobilních reklam je, že byste měli přizpůsobit obsah pro mobilní publikum. Když uživatelé prohlíží Facebook skrz mobilní aplikaci, je zde velká šance, že jejich pozornost je přitahována ve více směrech. Je tedy důležité dát jim jasné sdělení a call-to-action. Uživatelé budou navíc pravděpodobně jednat rychleji, pokud bude nabídka časově omezená. Dále byste měli zvolit vhodné obrázky a vyrobit reklamu, která bude vyčnívat mezi ostatním obsahem a upoutá pozornost tohoto „zaneprázdněného“ publika.