Když jsem byl malej kluk, lítal jsem denně venku po Kadani jako puma. Měl jsem jednu hokejku, fotbalovej balón a kamarády na dosah ruky.

Dneska sedím v kanclu, kamarády mám hlavně za Fejsbůkem a běhám nejvíc na Náplavku, kde sedí tucty lidí a všichni mají to chytrý zařízení, do kterého neustále čumí. Na co vlastně čumí? No většinou na Fejsbůk, Tinder, Pokémony nebo na internet benking, aby věděli, jestli si můžou dát eště jednoho Dudáka a koupit cíga Marlboro, protože ty sou kůl! A když tak čuměj do těch Fejsbůků, kde se pořád něco děje, ale vlastně se neděje vůbec nic, ani si neuvědomujou, že konzumují ty super reklamy, který my – profíci, poloprofíci a amatéři nastavujeme. V Edwords (Adwords) a Eskliku (Sklik) je reklama celkem výrazně odlišená, ale na Fejsbůk nikdo moc nekouká nahoru, jestli je tam napsáno sponzorováno, ale zaujme je kreativa. Reklamy vpravo jsou všem celkem jasný, ale to je všem buřt, protože se na ně stejně moc nekliká, nebo prostě výrazně míň než na ty, co jsou v tom super „přirozeným” Fejsbůk prostředí. Hlavně ty reklamy vpravo na mobilu nejsou, protože mobil je na ně malej, nebo aspoň bejval. A třeba můj Edblok (Adblock – blokuje reklamy na internetu a občas i obsah webových stránek) na desktopu v Safari zablokuje reklamy vpravo, ale ty, co jedou ve výpisu („Co se vám honí hlavou” – asi rybičky ne?!) ne, takže krutopřísný! A proč vlastně vzniká tenhle článek, kterej evidentně píše člověk, co nemá hlavu úplně v pořádku a je prostě takovej trochu magóóór? Protože prostě chci! Chci vám říct moje poznatky z kampaní, které jsem dělal a chci ten saport (support) i hejt (hate), protože se chci učit!

Nějakej ten pátek nastavuju ty pípísíčka (PPC/Pay per click reklama) v tom Edwordsu a Eskliku, ale pak přišel čas a žádal si, abych se naučil nastavovat tzv. Fejsbůk Eds (Facebook Ads – proklikové reklamy na FB, které mohou mít různé cíle např. stažení aplikace, proklik na stránky, nákup apod.). K obsahu a obsluze profilu mě raději nikdo nepouští, protože sem ten upřímnej člověk, co by upřímně reagoval na komentáře a asi by se s náma většina klientů rychle rozloučila.

Stejně, jako není pro každýho klienta reklama v Edwords a Eskliku, není pro každýho ani Fejsbůková reklama.

Co si budeme povídat, třeba takový finanční poradenství není prostě na Fejsbůku sexy, takže to dám raději klasicky tam, kde to lidi aktivně hledají. Tedy do vyhledávání, aby se reklama zobrazila na dotazy týkající se slov jako finanční poradce, jak na finance atd.

To, co je na Fejsbůku sexy (třeba trika od Depešáků) a má dobrý cítýár (CTR – Click trough rate je hodnota vyjádřená v % a jedná se o poměr prokliků vůči zobrazení reklamy) je taky levný na propagaci, někdy násobně levnější než klasický pípísíčka, a to je dobrý, že?! A když to sexy není, nechá vás v tom ten šmejd pěkně vymáchat a dostanete takovou cenu za proklik, že i mě holobrádkovi narostou fousy! Na Fejsbůku se budují komunity lidí, které zajímají určitá témata, jako jsou např. auta, restaurace, kavárny atd. Pokud se točí váš byznys kolem něčeho, čemu můžete dát ňákej ten sex epíl a dá se to podpořit super příběhem, je pro vás Fejsbůk to pravé místo. Koukněte se třeba na nějaké šopy s hadrama. Já jsem třeba ujetej na boty a kšiltovky a skvěle spravované profily mají třeba Queens, Footshop nebo Senovážná 6. Když už budete dělat kampaňovou reklamu, budete chtít vaše sexy produkty prodávat nejspíš opakovaně stejným lidem. Udržet jejich pozornost není úplně ýzy, a proto je potřeba na profilu makat, dodávat obsah, kterej vyrazí lidem dech a budou ho hltat jako rajskou od babičky. Na to je Fejsbůk super, protože se tam většina lidí koukne denně víckrát než do zrcadla. Reklama pak skvěle doplní propagaci novinek a věcí, který by se mohly lidem líbit.

Na začátku jsem zmínil, že reklamy na Fejsbůku mají různé možnosti cílení.

Chtěl bych k tomu říct, že je důležité si stanovit metriky, které budete sledovat.
Např. pojedete reklamu na lajky, tedy tu, která vám bude vytvářet větší množství fanoušků, takže od této reklamy nemůžete očekávat prodeje. Metriky, které vás budou zajímat, jsou cena za získání fanouška a tu si můžete stanovit a dle ní budete reklamu optimalizovat. Druhá metrika bude počet fanoušků.

Nebuďte naštvaní, když vám fanoušci začnou odpadávat, to je naopak dobře, protože přeci nechcete plejtvat časem a penězi na někoho, kdo o vaše
produkty/služby nestojí. Věrní fans jsou pro vás TOP!

Je dost dobrý si rozmyslet, jestli chcete reklamu promovat pomocí karouslů (carousel slouží na FB k tomu, aby se v něm mohlo točit víc obrázků), vpravo, na mobilu nebo třeba na Instáči (Instagram je sociální síť, kde lidé sdílejí fotografie). A to je fakt důležitý! Protože dávat na Instáč hnusný fotky bez nápadu, je jako jezdit na mrtvym koni.

Další věc, kterou zvažte je, jestli chcete dělat reklamu s mírnou komunikací, nebo budete aktivně reagovat na profilu, jak jsem psal o kousek vejš… Jen, prosím, nechtějte profil řídit, jo?! Vždycky ho můžete jenom moderovat.
Když se začnete se zákazníky nebo rejpaly hádat, prohráli jste. Když budete neustále oponovat, že ta barva klávesnice je černá a zákazník bude psát, že je modrá, tak jste taky prohráli. To sice nepatří přímo do tématu reklam, ale je to úzce spjato. Co rozhodně potřebujete je dobrá kreativa. Fakt kreativní kreativa! K ní přidáte peckovej titulek, jako fakt peckovej, protože vám zvedne zmíněný cítýár! A titulek je to první, co zaujme, když není grafika vymazlená.

Když máte e-shop, tak udělejte dynamické reklamy (dynamické reklamy jsou automatizované a slouží k zobrazování např. naposledy prohlížených produktů) a remarketing (remarketing slouží k znovuoslovení lidí, kteří váš web již jednou nebo víckrát navštívili). Tohle fakt na Fejsbůku funguje hóóódně dobře! Když máte dobrej produkt, může vám tenhle typ reklam dělat fakt velkej obrat.

Potřebujete k tomu dobrej ixemel fýd (XML Feed slouží k automatizaci produktových reklam), protože se ty produkty prostě nedaj nasát jako vzduch nosem! Ten fýd je k tomu, aby na lidi mohly číhat reklamy s naposledy prohlíženými produkty. Dostanete informace o tom, kdo něco šoupnul do košíku a nedošel to ke kase zaplatit a spoustu podobně cennejch informací! Kam si dojít pro fýd? Dá se použít ten Gůglí, co se používá pro tzv. PLA/Gůgl nákupy, takže třeba v Meršán centru (Merchant centrum je oddělená součást Adwords prostředí, do kterého se nahrává XML Feed, aby bylo možné nastavovat reklamy na Google nákupy nebo k dynamickému remarketingu). Pokud nemáte ještě žádný fýd, zařídí vám ho např. p. Mergado za ňákej poplatek. Aby se vám to všecko dobře spravovalo, budete potřebovat Byznys manažer, kterej vám poskytne sám Fejsbůk tím, že si to prostě založíte. Není v tom nic složitýho, zadáte tuhle adresu: https://business.facebook.com/ , vyplníte rychlou registraci a valíte! Jo, a ještě po vás budou chtít číslo kreditky, protože kdo nemaže, ten nejede.

A nezapomeňte: Buďte na Fejsbůku kůl, je to fan sociální síť, kam se chodí lidi bavit, a není tak zapotřebí k nim přistupovat jako v butiku u Luje Vytona.

A tím jsem pro dnešek vyčerpal kreativní myšlení a jdu na Náplavku lidem čumět do telefonů a koukat, jak nakupují přes moje reklamy.

26. 8. 2016 | autor: Michal Kalijanko