Internetoví vydavatelé obsahu nemají zrovna lehké časy. Pryč je asi nenávratně doba, kdy prodej reklamy býval nadprůměrně příjemný byznys. S příchodem RTB začala cena za reklamní prostor přirozeně klesat.
Teď se navíc v mediích začíná hovořit o AdBlocku, což znamená především to, že se nástroj oblíbený původně mezi nerdy, programátory, online marketéry a jinými web-nadšenci dostává čím dál víc mezi prostý internetový lid.
Na úvod je možná dobré připomenout, v čem problém AdBlocku vězí:
- Ve výchozím stavu blokuje reklamu na všech serverech
- Ve výchozím stavu blokuje většinu reklamního obsahu, nehledě na formát
- Ačkoliv má formálně uživatel možnost blokování reklam na serveru XYZ vypnout, nikdy to neudělá, protože to vyžaduje 3 kliknutí
- Uživatelé AdBlocku jsou z principu s pluginem spokojení a šíří „radost“ z něj dál
Míra trpělivosti každého uživatele jednoho dne přeteče. Jednou prostě přijde chvíle, kdy po 5 vteřinách dlouhém načítání reklamy, která se bez vyzvání roztáhne na celou obrazovku a bez dovolení spustí reklamní video na motivy Jingle Bells (budou Vánoce, že jo…), uživateli dojdou síly a AdBlock nainstaluje.
Problém tkví v tom, že to ani nemusí být otravná reklama z vašeho webu. Jakmile uživatel AdBlock nainstaluje, zařízne tím automaticky všechny reklamy – u vás, u vás na jiném webu, u konkurence – všude.
Falešný konflikt mezi vydavatelem a čtenářem
Někteří vydavatelé mají tendenci vykládat si celou situaci tak, že uživatelé/čtenáři jsou nepřející bestie, kteří nejsou ochotní přispět ani cent vydavateli na tvorbu obsahu, který konzumují. Vtipný mi v tomto ohledu přišel pokus iDnesu shodit důvěryhodnost AdBlocku v článku http://technet.idnes.cz/adblock-vypalne-google-microsoft-dqk-/sw_internet.aspx?c=A150203_174239_sw_internet_pka s nadpisem „Velké firmy platí výpalné blokovači reklam. Zradil uživatele“.
Vtipné z toho důvodu, že když jsem článek kvůli psaní textu znovu otevřel, AdBlock hlásil, že zablokoval 72 reklamních požadavků jen při načítání této jedné stránky. Takže sice to asi nemají morálně úplně v pořádku, ale tak nějak cítím, že lépe je s ním než bez něj.
Přitom uživatel není ve většině případů lakomá potvora, chce jen:
- Aby se mu web načetl co možná nejrychleji
- Aby web při načítání neposkakoval spolu s načítanou reklamou
- Aby odnikud z boku nevyjížděly otravné popupy
- A už vůbec aby se nespouštělo video, navíc se zvukem
Nic míň, nic víc.
Co s tím může vydavatel dělat
Hlavní problém s reklamou na straně vydavatele spatřuji v tom, jak snadno je možné reklamu z různých reklamních systémů odhalit. Kromě toho, že v HTML kódu je dost často box pro reklamu pojmenován nějak jako „box-pro-reklamu“, všechny reklamy jsou servírovány z předem známých serverů, kterých není zas tak moc. Není tedy vůbec problém nastavit jednoduchá pravidla, že se prostě nebude načítat nic z bbelements.com, z doubleclick.com, sklik apod.
Tak snadné, jako je na web reklamu nasadit (zjednodušeně proklikat registraci a nasadit vygenerovaný HTML kód), tak je snadné i tuto reklamu blokovat. Věci, které fungují podezřele snadno, vždycky mají nějaký háček.
Vydavatelé by se tedy měli zamyslet, jak lépe využít svého obsahu. Asi to bude chtít opustit teplo internetu, obléknout sako a možná i kravatu a zkusit dohodnout reklamu napřímo. Kromě toho, že reklama dohodnutá napřímo je obvykle výnosnější, je navíc výrazně těžší takovou reklamu strojově odhalit, pokud je servírována ze stejného webu, jako zbytek obsahu.
Příklady vlastníků obsahu, kteří to reklamně vidí jinak
BandZone.cz
Kombinují přímo dohodnutou reklamu na HP s klasickou bannerovou reklamou
http://bandzone.cz/rezervace-top-promo.html
Zeitung.cz
Rosťa Oboňa, šéfredaktor magazínu pro skutečné pseudointelektuály, zhruba před měsícem definitivně vypnul AdSense a hodlá se věnovat pouze napřímo dohodnuté reklamě. Prý mu za to ty 2000Kč od Google za poslední dva roky (dohromady, včetně, celkem) nestály.
http://www.zeitung.cz/zapnete-adbloky-prichazi-zmrk/
ms-v-hokeji.cz
Poněkud obrácený postup, ale v hlavních principech shodný. Za tvorbou webu stojí firma Ceresit a snahou je přilákat co největší množství návštěvníků, kteří si následně propojí vysokou kvalitu obsahu se značkou. Kvalita, čitelnost a přístupnost obsahu je zde tedy hlavní prioritou.
Kvalitní obsah + jeden kvalitní reklamní partner může být cesta.
Máte kvalitní obsah a nedaří se vám jej prodat?
Zastavte se u nás na čaj, kávu, vodu, cokoliv je vám sympatické a my vám pomůžeme dostat z vašeho obsahu maximum. Umíme vhodnou změnou struktury zvýšit se stávajícím obsahem návštěvnost, navrhnout lépe klíčové stránky webu tak, aby přinášely více požadovaných akcí uživatele, a v neposlední řadě vám pomůžeme vymyslet, jak obsah webu lépe zhodnotit.