Pokud se dnes kdokoliv setká s názvem vaší společnosti, je téměř jisté, že si ji, dříve, než dojde k nějakému obchodnímu kontaktu, vyhledá na Facebooku. Pokud tam vaši stránku nenajde, důvěryhodnost vaší značky rapidně klesá. Pokud totiž nekomunikujete prostřednictvím sociálních sítí, obíráte se o velkou skupinu potenciálních zákazníků.

Co vám může stránka na Facebooku nabídnout?

Mnozí z klientů se často ptají: „Co budeme na stránce vlastně zveřejňovat?“. Obecná odpověď zní: „Cokoliv.“ Moje odpověď ale je – cokoliv, co zajímá vaše fanoušky a zároveň to souvisí se segmentem, ve kterém vaše značka působí. Jde o váš prezentační prostor, tak ho využijte naplno! Nikdo vám nenabídne reklamní prostor s neomezeným počtem inzerování, navíc s okamžitou zpětnou vazbou vaší cílové skupiny za cenu, jakou si sami určíte. Ani televize, ani rozhlas, ani noviny a ani webová stránka. Facebook ANO. 

Dejte lidem vědět o novinkách, poskytněte jim informace o produktech, odprezentujte život ve vaší firmě, představte jim vaše zaměstnance, ukažte jim, jak jste to roztočili na firemní oslavě, zabavte je, přineste jim zajímavé tipy – řiďte se intuicí a chováním vašich fanoušků. To je ten nejlepší feedback, jaký můžete dostat!

Při práci s Facebookem je však třeba dbát na několik věcí, které jsou vaší komunikační vizitkou. I proto jsem se rozhodla poukázat na pár chyb, které jsem během své praxe zpozorovala a kterých byste se měli vyvarovat.

Příspěvky nemají plán

Plánování příspěvků je základem úspěchu. Na jedné straně máte dostatek času na přípravu kvalitního obsahu, na druhé straně dokážete celou komunikaci přizpůsobit zvolené strategii. A přestože se může zdát, že naplánovat několik příspěvků najednou může být náročné, opak je pravdou. Stačí jen ve správnou chvíli začít. 😊 Po zbytek měsíce tak nemusíte trnout, čímž přispět na stránku – plán už budete mít předem hotový a vy se tak můžete soustředit už jen na komunikaci s fanoušky.

Příspěvek nemá jasně definovaný cíl

Dříve než se pustíte do vymýšlení příspěvku na vaši stránku, měli byste si ujasnit, co chcete následujícím postem komunikovat. Máte nový produkt a rádi byste ho odprezentovali vašim fanouškům? Chcete, aby se lidé dostali na vaši webovou stránku, kde najdou podrobnější informace? Nebo chcete své fanoušky podnítit k diskusi? Toto jsou základní otázky, které si musíte před tvorbou příspěvku odpovídat. Podle požadované akce uživatelů volte nejen text příspěvku, ale i jeho formát či vizuální stránku.

Příspěvky nejsou jednotné

Celá vaše komunikace by se měla nést v jednotném stylu. Každý obsah, který tvoříte, by měl korespondovat s vizuální identitou značky a navíc by měl zachovávat i stanovené hodnoty a ideje společnosti. Ke komunikační jednotě můžeme zařadit například i tone of voice – tedy tón, s jakým ke svým fanouškům promlouváte. Používáte ve své komunikaci emotikony, v textovém projevu využíváte zdrobněliny a slangové výrazy, nebo je vaše komunikace naopak seriózní a tomu přizpůsobujete i výrazové prostředky? To jsou věci, které byste si měli ujasnit ještě předtím, než s vašimi fanoušky začnete komunikovat.

Věděli jste, že pokud si přečteš můj blog, vaše Facebook stránka může být lepší?

Něco vám na té větě nesedí, že? Snažila jsem se poukázat na častou chybu, která spočívá v nejasném definování tykání nebo vykání při komunikaci na Facebooku. Podobně, jako by měla být vaše komunikace jednotná vizuálně, byste si měli ujasnit, jak budete s vašimi fanoušky komunikovat. Jsou vaší cílovou skupinou mladí lidé, kteří jsou ulítlí, zajímají se o vychytávky a mají rádi nevázaný styl řeči? Klidně jim tykejte. Pokud ale nabízíte seriózní produkt, například účetní software nebo elektrické ohřívače vody, bude lepší, pokud budete v příspěvcích vašim fanouškům vykat.

Obsah není přizpůsoben cílové skupině

Opět se dostáváme k vašim současným i potenciálním zákazníkům. Jak říká stále pravdivý výrok Tomáše Bati „Náš zákazník, náš pán“, i vy se musíte v mnoha případech přizpůsobovat právě cílové skupině. Pokud se váš segment orientuje na muže ve věku od 30 do 45 let, upusťte od kočiček, obrázků dětí, kýčovitých příspěvků či soutěží o předměty do domácnosti. Publikujte to, co bude pro vaši cílovou skupinu zajímavé. Sledujte její zájmy, její chování, zjišťujte jejich preference a podle toho si vyskládejte obsah, který je bude bavit.

Příspěvky jsou příliš dlouhé

Několik studií dokázalo, že právě příspěvky se 40 a méně znaky jsou mnohem efektivnější a získávají si větší pozornost lidí. Ne vždy je však možné tuto zásadu dodržovat, proto je optimální, aby délka příspěvku nepřesáhla 3 řádky. Příliš dlouhým popisem totiž fanoušky spíše odeženete a váš sice hodnotný, ale dlouhý příspěvek si nepřečte téměř nikdo. V zásadě by mělo platit, že jeden status představuje jednu ucelenou myšlenku, která je vyjádřena co nejstručněji.

Komunikace obsahuje gramatické a stylistické chyby

I mistr tesař se utne… Při přípravě příspěvků ale vždy dbejte na jejich gramatickou a stylistickou správnost. Nejenže chybný příspěvek sníží důvěryhodnost vaší značky, ale vaši fanoušci vám to mohou dát v komentářích velmi negativně pocítit. Pokud nejste příliš jazykově zdatní, pomozte si dostupnými webovými stránkami (např. http://prirucka.ujc.cas.cz/) nebo se obraťte na jazykového korektora.

Příspěvky nejsou podporovány reklamami

Zavedením Průzkumníka, takzvané raketky, se online marketing na sociálních sítích výrazně změnil. Organické dosahy mnoha stránek rapidně klesly, proto nezbývá nic jiného, než je finančně podpořit. Koneckonců, právě to byl cíl Marka Zuckerberga, který s tímto „řešením“ přišel. Pokud chcete, aby se váš obsah dostal k lidem, je nezbytné, abyste navýšili vaše investice do reklamy na Facebooku. V opačném případě se může stát, že vaše kreativa přijde nazmar a komunita vašich fanoušků postupně zanikne.

Mnoho lidí si myslí, že práce s facebookovou stránkou není nic složité. Pokud však chcete posunout svůj byznys o krok dál a zejména, přiblížit svou značku vaší cílové skupině, je třeba, abyste své stránce věnovali dostatek času. Pokud se jen chystáte založit si svou stránku, nebojte se toho – hupněte do divokých vod Facebooku, zkoušejte, inspirujte se, vzdělávejte se a nakonec naskočíte na tu správnou vlnu. Pokud již svou stránku máte, přeji vám mnoho spokojených fanoušků, kteří vaši snahu patřičně ocení. 😊

Lucia Víglašová

Původní verzi článku najdete na blogu slovenské pobočky Visibility.

13. 4. 2018 | autor: Visibility.sk