Marketing Festival: Láska na první pohled

Kreativec Vojta se na brněnský Marketing Festival vypravil poprvé, ale prezentace řečníků i výběr jednotlivých témat ho dokázaly rychle přesvědčit, že letošní výlet rozhodně nebyl poslední.

Kreativní specialista Vojtěch Kajer, který se ve Visibility zabývá primárně audiovizuální tvorbou a natáčením krátkých videí, se na marketingovou přehlídku vydal poprvé v životě a pro svou premiéru si zvolil oblíbený brněnský Marketing Festival. “Musím přiznat, že ze začátku jsem byl skeptický, ale průběhem akce, její celkovou úrovní a kvalitou přednášek jsem byl velice příjemně překvapen,” shrnuje zážitky z festivalu Vojta.

Umělá inteligence i večírek v pivovaru

V Brně strávil celý festivalový program, tedy od pondělního večerního seznámení v pivovaru Poupě do čtvrteční závěrečné přednášky. Úterý bylo ve znamení odborných workshopů, na něž bylo z kapacitních důvodů nutné se předem registrovat. “Dopolední seminář byl super, věnoval se úloze umělé inteligence ve videotvorbě. Obdrželi jsme seznam AI nástrojů používaných ve videoprůmyslu dozvěděli jsme se, které jsou relevantní a které svou funkci naopak neplní,“ popisuje Vojta.

Na druhou stranu je nutné si uvědomit, že podobných aplikací je strašně moc a de facto každý týden přibývají nové. “Bylo velmi zajímavé se dozvědět, co vše už je dnes možné,” dodává Vojta. Za jeden z oborů nejvíce ohrožených nástupem umělé inteligence považuje dabing, ovšem stejný Damoklův meč se vznáší nad většinou současných oborů a průmyslových odvětví. Téma AI se prolínalo naprostou většinou letošních přednášek a bylo jasně cítit, že jde o důležité téma rezonující napříč celou společností, zdaleka ne jen tou marketingovou.

Odpolední workshop byl zaměřen na tvorbu reels videí a jejich správnou aplikaci, což je přesně obor, kterému se Vojta intenzivně věnuje. “Seminář byl vhodný hlavně pro menší firmy nebo začínající tvůrce, kterým mohl pomoci pochopit, jak formát krátkých videí správně využít v rámci propagace,” rekapituluje Vojta. Jemu samotnému zase pomohl sesumírovat potřebné insighty, vhodné pro školení svých kolegů nebo klientů.

Co vše mileniálové pokazili

O Marketing Festivalu obecně platí, že většina řečníků pochází ze zahraničí a všechny přednášky probíhají v angličtině. Ale třeba oba zmíněné workshopy vedli čeští prezentující a podle Vojty bylo českých přednášejících v programu festivalu poměrně dost. 

Image 20250512 104554 711

Z řady přednášek Vojtu asi nejvíce zaujala přednáška Zoe Scaman, která se mimo jiné věnuje nadaci světoznámého NBA basketbalisty slovinského původu Luka Dončiće. Podle ní mileniálové a starší generace sice změnili celou společnost, její kulturu i technologie, ale zároveň ji celou pokazili. “Vytvořili řadu online služeb, jako jsou sociální média, streamovací nebo rozvážkové služby, takže dnes už všechno funguje na dálku. Do tohoto rybníka vhodili nejmladší generaci a teď s hrůzou sledují, jak se úspěšně topí. Mladí jsou podle Scamanové extrémně asociální, ve všech vyspělých zemích prudce klesá porodnost a omezuje se vzájemný společenský kontakt mezi lidmi,” vysvětluje Vojta. 

Jistý podíl na současné situaci má samozřejmě i epidemie covidu, ale podle Scamanové některé společnosti situace využily, stejně jako toho, že strach je nejlepší manipulátor. “Zoe je opravdu perfektní vypravěčkou, vyprávěla třeba o přednášce, kterou připravila pro top management Coca Coly. Dostala za úkol je doslova vyděsit a pokusit se jim vysvětlit, jak moc špatná je aktuální situace. Ve výsledku je chtěla donutit začít nad současným stavem společnosti nejen přemýšlet, ale hlavně se ho snažit změnit,” shrnuje Vojta prezentaci, která výrazně rezonovala i v následných diskusích mezi účastníky festivalu.

Ocenil také, že za potřebnou změnu je podle Scamanové odpovědný byznys a ne rodiče, školy nebo politici. Podobné instituce jsou podle ní vnímány negativně, zatímco firmy zas až tak ne. “Třeba ekologie je už jednoznačně vnímána jako odpovědnost firem a nikdo nevěří, že planetu zachrání politici nebo jednotlivci. Z mého hlediska je podstatné, že dnes nelze přemýšlet čistě o zisku, protože produkt, který například nebude recyklovatelný, na trhu prostě neuspěje. Zkrátka CSR už není byznysovou berličkou, ale stalo se denním chlebem všech podnikatelů, kteří chtějí uspět,” uvědomuje si Vojta.

Vítězná přednáška pro Michala Pastiera

Na letošním ročníku byl poprvé představen koncept krátkých prezentací, tzv. shorts, o něž se postaralo pět přednášejících, z nichž každý měl pět minut času. “Všechny prezentace byly velice zajímavě uchopené, třeba David Duc z agentury ShortPRO si dokázal získat publikum, i když jako jediný za sebou nepromítal prezentaci,” vzpomíná Vojta.

Image 20250512 104554 786

Nejzajímavější “plnotučnou” přednášku ovšem podle Vojty připravil světoznámý slovenský marketér Michal Pastier, který mluvil hlavně o brandingu, tedy jak uchopit a pochopit značku. “Michal má skvělý přednes i v angličtině, je vtipný a zároveň vážný, takže publikum ani nedutalo. Říká spoustu věcí, které vlastně víš, ale ne vždy si je uvědomíš. Třeba jakým způsobem levně posunout značku? Ono to zní triviálně, ale proč třeba místo cestovního pojištění neinzerovat dobrodružné pojištění?” směje se jednoduchému, ale funkčnímu nápadu Vojta. 

Image 20250512 104554 608

Závěrečnou přednášku festivalu obstaral jeho každoroční host, australský doktor Mark Ritson, “Jedná se o velké jméno marketingu, proto měl také nejen závěrečnou, ale také nejdelší přednášku festivalu. Vysvětloval, co se v marketingu změnilo od roku 2013 do roku 2025, a vše měl podloženo důkladnými výzkumy a konkrétními daty. Zásadní zjištění si pak můžete prohlédnout na přiloženém slideu,” končí Vojta, který se už teď těší, jak bude Visibility v Brně reprezentovat příští rok.

Potřebujete zajistit komplexní řešení pro vaši značku? Od analytiky, SEO, Kampaně s Kreativou? Napište nám!

Back to top