Velcí budou ještě větší a efektivnější. Umělá inteligence (Artificial Intelligence). Integrace a automatizace marketingu. Změny ve sledování uživatelů. Nekonečný souboj programatiky vs “postaru”.

Artificial Intelligence – dobrý sluha, špatný pán

Čím jste větší, tím více potřebujete škálovatelnou automatizaci komunikace a tvorby obsahu. Zároveň máte prostor pro AI lépe pochopit chování vašich uživatelů. AI mnoho dodavatelů řešení zaměňuje za termín automatizace, ale buďme hodní a podívejme se na obě oblasti společně.

AI pomůže například při:

Základní komunikaci – dobře nastavený chatbot ušetří oddělení péče o klienty obrovské množství času. Ukazuje se, v případě obchodu je ochota zákazníka komunikovat s chatbotem 3x větší, než v případě vyplnění webového formuláře.

Oproti tomu špatně nastavený chatbot může být stejně na nic, jako nekonečné voice menu na telefonní infolince a spíše zákazníky odradí.

Existují přímo platformy, které se zabývají komunikačními chatboty. Jedním z nich je například Mobilemonkey, jejichž software je využíván pro komunikaci s chatbotem na sociálních sítích a webových stránkách.

Doporučování zboží a článků – většina velkých eshopů a obsahových webů dnes již používá platformy využívající AI pro udržení zákazníka na stránce a zvýšení prodejů. Umí to nejen Amazon, ale s pluginem Also Bought je stejná funkcionalita dostupná i pro menší prodejce využívající Shopify.

Email marketing – na to, že za nás CRM umí personalizovat emaily na každého příjemce, jsme si již zvykli, ale některé CRM procházejí veškerou emailovou komunikaci s daným klientem a umí číst podpis, patičku a informace ukládat bez lidského zásahu do CRM. Zde bychom rádi vyzdvihli Hubspot.

Tvorba obsahu – díky AI můžete dnes nejen generovat texty (například textový generátor AI Writer vygeneruje za pár minut text jen na základě názvu článku), ale i rozpohybovat staré rodinné fotografie s MyHeritage. Pro pokročilejší Deepfake videa je skvělý přehled zde: https://beebom.com/best-deepfake-apps-websites/

Marketingová integrace

S rostoucí komplexitou marketingových kanálů roste potřeba firem agregovat své aktivity a propojovat je. Přesto, že je na trhu mnoho skvělých specializovaných platforem pro jednotlivé oblasti marketingu, tak funkčních integrovaných řešení je pomálu. Přitom provázání aktivit je pro větší a rychle rostoucí společnosti důležitější, než mikromanagement jednotlivých z nich.

Mailchimp se snaží vytěžit svou pozici role leadera emailového marketingu a rozšiřuje se do oblasti tvorby obsahu (webových stránek) a automatizací Inbound Marketingu. Active Campaign ji v automatizaci hodně šlape na paty.

Pipedrive, jako jeden z leaderů CRM, rozšiřuje své funkce k inbound marketingu a automatizaci obchodu.

Velcí hráči z Enterprise prostředí jako např. Salesforce škálují dolů k cenám již od 25 dolarů za uživatele za měsíc.

Spousta nových hráčů, jako např. slovenská Exponea vstupuje na trh marketingové automatizace na míru středně velkým a velkým firmám.

V roce 2020 jsme si udělali větší průzkum trhu a dle našeho názoru má nejlépe nakročen Hubspot. Umí nabídnout celou škálu od CRM zdarma, přes řešení pro malé a střední firmy s kompletní automatizací obchodu, marketingu a podpory až po nově enterprise řešení. K tomu nejlepší know-how sdílené zdarma formou článků a kurzů.

Tažení za “ochranu” osobních dat

Apple, Google, Mozilla a “ochrana” osobních dat – jde o změny v náš prospěch, nebo prohloubení role technologických gigantů?

Inzerenti jsou již zhruba rok strašeni, že doba cookies, pamatování si a sledování návštěvníků končí. Ti hodnější, jako například Mozilla, se opravdu snaží omezit jaké scripty se na webech spouští, zkrátit dobu po které se cookie smaže apod.

Pokud opravdu nastane masové zamezení cookies (a částečně již běží), tak se mnoho velkých hráčů (eshopy, obsahové weby) vrátí ke starým dobrým emailům a povinnému přihlašování. Menší hráči a hlavně weby s nepravidelnými návštěvami to budou mít těžší.

Vedle Mozilly připomíná souboj Apple/Google/Facebook spíše souboj o nadvládu nad reklamním trhem, než touhu chránit spotřebitele a “malé podnikatele”, jak hlásal Mark Z.

Tento rok bude v této oblasti velmi zajímavý. Dopady nového iOS od Apple jsme nedávno rozebrali v článku Facebook vs Apple: Válka o data

Nekonečné tažení programatiky v ČR

I po mnoha letech s možností nákupu obsahové reklamy na velkých českých obsahových webech programaticky zůstává podíl přímých nákupů překvapivě vysoký.

Téměř všechny formáty homepage Seznam.cz dnes nakoupíte i v Skliku. V public RTB nakoupíte většinu formátů všech velkých českých webů, včetně brandingu. Vyprodanost impresí po většinu roku není problém. Navíc se spolupráce Seznamu s velkými weby díky nekonečné HP dostupné imprese zásadně rozšířila.

Přesto zůstává nákup napřímo, “nárok”, se závazky rozšířený mnohem více, než je rozumné. V absolutní většině klient na přechodu na čistě programatický nákup vydělá.

V ČR patříme k pár agenturám s přímým kontaktem na Google Marketing Platform Enterprise je velká škoda, že je digitální mediální nákup v ČR pořád takto zaostalý.

27. 4. 2021 | autor: Vojtěch Foukal