U našich klientů, při auditu nastavení Google Analytics, tu a tam narazíme na jeden triviální, přesto běžný problém. Tento problém se může týkat obzvlášť vás, kteří využíváte platební brány např. pro svůj e-shop. 

Tímto triviálním problémem, se kterým vám v tomto článku chceme pomoci, je správné přiřazení transakcí ke správnému zdroji, příp. odhalení těch zdrojů, které mají až “pohádkový” konverzní poměr. 

Jak takový problém zjistit?

V jednom z nejnavštěvovanějších přehledů Akvizice – Veškerá návštěvnost – Zdroj / Medium vidíme jednotlivé Zdroje / Média včetně získaných dat. A právě tady se dozvíme, zda se transakce připisují platebním branám.

Proč se to děje?

Děje se to v případě, že v Google Analytics nemáme (příp. máme, ale nesprávně) nastavené vyloučení. Platební brány totiž samy od sebe transakce negenerují, nicméně je “kradou” zdroji, ze kterého uživatel reálně přišel. Uveďme si příklad, kdy uživatel přijde z PPC reklamy, vybere si produkt a vloží jej do košíku. Možnost platby zvolí přes platební bránu, která ovšem není součástí webu, a v tu chvíli přesně nastává situace, kdy je PPC zdroj nahrazen zdrojem novým = platební bránou!

ilustrační př.: eshop-1.cz -> eshop-1.cz/kosik -> eshop-1.cz/kosik/platba -> platebni.brana.cz

Rázem nemáme ponětí o reálném fungování jednotlivých zdrojů, protože nám data zkresluje platební brána. Místo toho, abyste viděli např. 40 transakcí z Google / Organic a dalších 80 z Google / CPC, vidíte 120 transakcí pocházejících z gate.gopay.cz / referral.

Jaké je řešení?

Jak tedy data zpřesnit a správně vyloučit platební brány v Google Analytics? Je to velice jednoduché. Proklikněte se přes Správce >> Údaje o měření (na úrovni Služby – prostřední sloupec) >> Seznam vyloučených odkazujících zdrojů.

Klikněte na “Přidat výjimku v odkazování”.

Vepíšete doménu platební brány a uložíte.

Platební brány můžete vyloučit ze seznamu nejběžněji používaných, případně přidat adresy platebních bran využívaných vaším e-shopem:

  • gpwebpay.com
  • gopay.cz
  • platebnibrana.csob.cz
  • payu.com
  • paysec.cz
  • paypal.com
  • atd.

(Existuje i druhá možnost, o té však zase někdy příště.)

Hotovo!

Gratulujeme! Zkreslování dat bylo úspěšně zamezeno a my doufáme, že pro vás tento článek byl rychlým a efektivním návodem 🙂

12. 4. 2021 | autor: Libor Trlifaj