Když propadnete touze podnikat na internetu, musíte promyslet dost věcí. Kromě jiného i to, jak zajistit, aby váš e-shop byl dohledatelný ve vyhledávačích. V tomto článku se tedy zaměříme na výhody a nevýhody
e-shopových řešení s ohledem na SEO a finanční náročnost.

Jestliže máte promyšlenou strategii, nabízí se otázka: Necháte si postavit e-shop na míru, nebo půjdete spíše do pronájmu krabicového řešení? Obojí má svá pro a proti a pro každého podnikatele se hodí něco jiného.

Obsah je nejvíc. Nebo ne?

Sem tam uslyšíte: „Obsah je král! Vymazli si texty a víc neřeš.“ To je pravda jen z části. Rovněž důležitá je i technická stránka věci. Obecně platí, že technické SEO je to jediné, co můžeme mít pod kontrolou. Pokud máte peníze na nějaký ten outsourcing a v SEO se úplně nevyznáte, je dobré si hned na začátku plánování najmout SEO konzultanta.

Každý takový specialista by měl vědět, co je pro váš e-shop z technického hlediska potřeba a měl by ohlídat proces tvorby webu. To znamená, aby vaše CMS disponovalo možností například upravovat meta titulek a description, filtraci či popisky kategorií a strukturu URL adres.

Pojďme si nyní ukázat, jaké jsou výhody a úskalí e-shopu na míru a v čem naopak vyniká krabicové řešení.

Světlé stránky řešení na míru

  • Přizpůsobí se vašim potřebám, požadavkům i potřebám oboru podnikání
  • Neomezené možnosti úprav
  • Unikátnost projektu

Stavit e-shop „na zelené louce“ je pochopitelně náročné, ale na konci strastiplné cesty bude produkt, který vám může a taky i bude naprosto vyhovovat. Všechny funkcionality a drobnosti budou podle vašich představ a přání. Zní to jako pohádka, že?

Pravda je taková, že takové řešení může být pro leckoho drahé. Vývoj se pohybuje v řádech statisíců až jednotek milionů. Proto si internetový obchod na míru nechávají dělat primárně velcí hráči s dostatečným kapitálem. Potřeba je tým programátorů, grafiků, webdesignerů a dalších odborníků na online marketing. Nemluvě o nákladech za udržování a aktualizaci systému.

Kdy se vyplatí jít do e-shopu na míru

Je to jednoduché. Pokud očekáváte, že brzy expandujete, máte specifický produkt a můžete si dovolit nafouknout rozpočet, pak jděte do řešení na míru hned. Pronájem krabicového řešení by vám mohl být brzy malý. Počítejte ale s tím, že proces tvorby a udržování takového obchodu bude časově i finančně náročný. Z hlediska SEO však můžete mít takový systém, který nebude vytvářet žádné překážky k indexaci ve vyhledávačích. Pokud ovšem na jeho tvorbu bude dohlížet ten správný člověk.

Světlé stránky pronájmu e-shopu

  • Výrazně snadnější spuštění e-shopu
  • Odpadá nutnost řešit technickou stránku
  • Možnost zaměřit se přímo na podnikání
  • Výrazně nižší vstupní investice

Jít do pronájmu krabicového řešení je rychlejší a pohodlnější cesta, jak začít podnikat na internetu. Založení e-shopu je většinou snadné a poměrně intuitivní. Odpadá nutnost umět programovat. Na „krabici“ totiž pracuje tým odborníků, který systém udržuje a „piplá“. Dnes jsou už i platformy na pronájem na vysoké úrovni. Hlavně  spoustu věcí můžete řešit svépomocí.

Na druhou stranu jste omezeni, co se týče vzhledu e-shopu. Na výběr máte z různých šablon, které však bývají responzivní a většinou plně splní vaše potřeby. Co se týče technických možností, jste rovněž omezení tím, co nabízí daná společnost pro všechny své klienty. Individuální úpravy jsou možné jen do určité míry. Technické SEO tak můžete ovlivňovat minimálně.

Kdy se vyplatí jít do pronájmu

Pokud začínáte s podnikáním a nemůžete si dovolit vysoké vstupní investice, je pronájem e-shopu ideální volbou. Žádný externí SEO specialista nemusí dohlížet na implementaci technických položek do CMS, protože už tam jsou. Místo toho vám pomůže nastavit vhodnou strategii pro váš e-shop. O ten se však můžete starat primárně sami.

Nejen unikátní design i s „krabicí“

Jestliže jste se rozhodli pro krabicové řešení, ale trápí vás tuctový vzhled e-shopu, nezoufejte. Společnost Shoptet například umožňuje na svém řešení aktivaci tzv. „blank šablony“. Ta na vašem e-shopu vypne veškeré Javascripty i CSS styly a umožní vám si vytvořit vzhled dle vašich představ. Nové šablony od certifikovaných tvůrců najdete na tržišti e-shopových doplňků.

Co se týče SEO úprav, Shoptet umožňuje editovat meta titulky i descriptions u hlavní strany, stránek produktů, kategorií, článků i parametrických filtrů. Máte tak možnost si tvořit jedinečné vstupní stránky, třeba na základě analýzy klíčových slov. Pokročilejším uživatelům se jistě hodí i možnost úpravy souboru robots.txt, nastavení struktury URL adres či jejich přesměrování. Máte tak více možností ovlivnit nastavení vašeho e-shopu.

Autor: Shoptet

21. 2. 2020 | autor: Beata Vetterová