Když bloumáte po Facebooku, napadlo vás někdy, jakým způsobem příspěvky vznikají? Kolik práce za tím stojí a jak nad tím přemýšlet, aby to fungovalo? K tomu právě slouží publikační plán.

A jak to dělám já? Mně to tvoření jde většinou nějak samo. Otevřu si Google, udělám si k tomu svou milovanou horkou čokoládu a 5 hodin o mně nikdo neví. No a „voalá“ – publikační plán je na světě.

Ale takhle byste se toho ode mě moc nedozvěděli. Tak to zkusíme ještě jednou a tentokrát trochu smysluplněji.

Kdy začít?

Publikační plány vytvářím vždy na celý měsíc dopředu. Nejen, že se tím do budoucna ušetří spousta času, ale také máte větší přehled o aktivitách.

S tvořením začněte raději s dostatečným předstihem. Má zkušenost je taková, že začít je ideální hned zkraje měsíce. Vždy myslete na to, že musíte mít dostatek času na zapracování případných připomínek od klientů či kolegů. Nebo když si prostě jen vzpomenete, že byste do plánu ještě něco přidali.

Počítejte také s tím, že vytvoření kvalitního publikačního plánu není otázka půlhodinky. Samozřejmě se vše odvíjí od počtu vytvářených příspěvků.

Kde můžu tvořit?

Jakou formou si budete publikační plán vytvářet, záleží jen a jen na vás. Ve většině případů postačí obyčejný Excel nebo Word. Napíšete si textaci příspěvku a vedle nebo pod umístíte obrázek. Nejjednodušší forma.

Pro „fajnšmejkery a fejsbůkové nadšence“ vymysleli už i softwary, které jsou přímo určeny ke správě obsahu na sociálních sítích. Použití těchto softwarů doporučuji především v případech, pokud spravujete více než jednoho klienta. Příkladem může být například Zoomsphere, se kterým máme u nás v agentuře skvělé zkušenosti.

Očekávání a realita

Před vytvářením publikačního plánu byste měli mít jasnou strategii. Měli byste především vědět, co od své stránky na Facebooku očekáváte a kdo je vaše cílová skupina. Na základě těchto znalostí můžete vytvářet publikační plán, který je přímo šitý na míru vašemu fanouškovi.

Při vytváření plánu myslete také na typ obsahu, který zveřejňujete. Můžu vás ujistit, že pokud bude vaše stránka jen a jen o produktech, moc fanoušků mít nebude. Nezapomínejte tak prokládat i příspěvky, které budují vztah ke značce.

Začátky jsou vždycky nejlehčí

První, s čím vždy začínám, jsou právě produktové posty. Tam je většinou jasně řečeno, co chcete říct a jakému produktu se chcete věnovat. U
produktových postů ale POZOR! Jak už bylo řečeno výše, lidé nemají rádi, když je produktem zahltíte. A nejen, že je nesmíte zahltit, ale také buďte opatrní ve formulacích těchto příspěvků. Takže „hardsellové“ posty přenechte spíše na Horsta Fuchse. Zkuste příjemnější formu. Buďte vtipní, nenásilní, originální. Nesnažte se za každou cenu prodat. ( I když všichni víme, že to je přesně to, o co vám jde. :-))

Prostě nezapomínejte na to, že Facebook NENÍ primárně prodejní kanál.

Budování lásky k brandu

No a tady teprve začíná ta pravá práce kreativce, ta zábavná část. K budování brandu je dovoleno použít vlastně cokoli. Snažte se vaše fanoušky, a nejen je, přinutit k aktivitě. Ptejte se jich, vyzvídejte, nechte je hlasovat, hádat, hledat, skládat, luštit. Meze se opravdu nekladou. Sledujte trendy, které zrovna v online světě frčí.

No a samostatná kapitola jsou soutěže. Češi jsou soutěživí a pokud můžou něco dostat zadarmo, můžou si ruce utrhat.

Ale pozor! Jedna důležitá věc. Pořád se držte tématu, který souvisí s vaší značkou, produktem či službou. Není vhodné, pokud například prodáváte žehličky, mít na Facebooku příspěvky o motorkách. Vždy myslete na to, že obsah musí být relevantní. A také by měl vždy mluvit k vaší cílové skupině.

Takže, co říct závěrem? Hodně štěstí…a ta čokoláda vážně pomáhá. Ať je v jakémkoli skupenství.

17. 1. 2017 | autor: Barbora Novotná