SEO a PPC: O čem to je, kolik stojí a kterou cestou jít?

Jedním z cílů marketingu je, aby se vaše stránka zobrazovala na předních místech ve výsledcích vyhledávání. Existují dvě základní cesty, které se ovšem doporučuje používat dohromady, máme na mysli “organické” SEO (Search Engine Optimization/Optimalizace pro vyhledávače) a PPC kmpaně (Pay-Per-Click/Platba-za-klik). Každá z cest má své výhody i úskalí. Abyste se mohli lépe rozhodnout, kterou z nich využít nebo jak mezi ně přerozdělit váš budget, rozhodli jsme se sepsat krátký návod na použití.  

SEO je tu od toho, aby zviditelnila váš business ve výsledcích vyhledávání

SEO je o příčce v organickém (nebo chcete-li přirozeném) umístění na stránce s výsledky vyhledávání (ve zkratce SERP z angl. Search engine results page). Dostane-li se Vaše stránka na první pozice výsledků vyhledávání na Googlu, znásobí se tím návštěvnost webu. 

SEO je komplexní záležitost. Dostat web na první stránku ve vyhledávání (mezi prvních 10, po prvních 3 reklamách) nebo jako první lokaci, není vůbec jednoduchý úkol, obzvlášť proto, že existuje alespoň 200 faktorů, podle kterých se Google rozhoduje kterou stránku zařadí na přední pozice. Klíčem je mít v týmu, nebo externě, kolegu se správnými technickými nástroji a nejnovějšími znalostmi pro případ kdy Google změní svůj algoritmus. Hlavními faktory, které ovlivňují pozici stránky v žebříčku vyhledávání jsou: správné nasazení UX, technické a on-page SEO zpracované tak, aby Vaše webová stránka mohla být snadno procházena vyhledávači a v neposlední řadě správné indexování pomocí externích odkazů budování zpětných odkazů (linkbuilding). Všechny uvedené prvky vedou ke zlepšení „autority“ vašeho webu a k zvýšení oblíbenosti algorytmem vyhledávače.

Pět výhod SEO oproti PPC

  1. Narozdíl od PPC, organická prokliky SEO jsou zdarma, což z nich činínákladově nejefektivnější způsob, jak zviditelnit web cílové skupině. Pro ty co hledají firmy, jako je ta vaše.
  2. Správně nastavené SEO také znamená získání dlouhodobého a stálého publika. U PPC lze nastavit (po)zastavení reklamy, ve chvíli kdy není příznivé období do reklamy investovat nebo když dojde rozpočet.
  3. Díky aktualizovanému a optimalizovanému SEO by vaše hodnocení mělo zůstat relativně konzistentní. S PPC bude pozice vaší reklamy v žebříčku kolísat v závislosti na strategii nabídek konkurentů.
  4. Výdaje na PPC reklamu mají tendenci zaměřovat se na spodní část trychtýře klíčových slov, která zajišťují rychlou konverzi. Zatímco u SEO může být váš obsah (který si můžete představit jako klíčová slova) více různorodý, a tak si můžete být téměř jisti, že zacílíte na širší potenciální publikum. 
  5. V neposledné řadě, podle studie SparkToro z roku 2020 výsledky organického vyhledávání přitahují zhruba dvacetinásobek počtu kliknutí ve srovnání s placenými kliknutími.

PPC je tu od toho, aby doneslo rychlé výsledky a odpovědi

A nyní trochu k PPC kampaním. Je už jasné, že PPC je placená záležitost. Musíte mít rozpočet na kampaně a je velmi doporučené, aby tyo kampaně běžely delší dobu, což sebou nese náklady nejen na práci, ale i budget, který investujete do reklam.  

Osm výhod PPC nad SEO

  1. S PPC vidíte výsledky, hned jakmile se vaše reklamní kampaň spustí. U SEO může trvat až několik měsíců, než se váš web umístí na přední místa ve vyhledávání konkurenčních klíčových slov. 
  2. Algoritmus Googlu sleduje mnoho faktorů, které se postupně vyvýjí a mění. To znamená, že algoritmus byste měli sledovat a přizpůsobovat svou strategii, abyste dosáhli správného SEO. Najmutí zkušeného interního nebo externího týmu je tedy moudrá, nicméně nákladná investice. PPC na druhou stranu dokáže přinášet výsledky okamžitě a rozpočet a čas, kdy reklamy spouštíte, je čistě na vás. 
  3. PPC reklamy jsou umístěny na SERP: přímo v horní části stránky s vyhledáváním. Je to tedy první, co potenciální zákazník vidí. SEO Vám tuto hlavní pozici získat nemůže.
  4. PPC vám také poskytuje prostor pro např. Pro uvedení telefonního čísla, CAT (call- to-action nebo-li výzva k akci) tlačítka a další odkazy na stránky.
  5. PPC je snadné k nastavení a potenciálně potřebuje pouze jednoho člověka z týmu. Ve srovnání se složitostí a odborností potřebnou u SEO je tedy rozdíl v nákladech značný. 
  6. PPC dokáže cílit na spodní část trychtýře mnohem lépe než SEO pomocí různorodých typů cílených reklam: reklamy ve vyhledávání, reklamy v nakupování, video reklamy, reklamy v Gmailu. 
  7. Na své publikum můžete cílit na základě jejich polohy, denní doby, zařízení, které používají, a zobrazovat jim (a platit za) reklamy pouze těm lidem, o kterých víte, že s největší pravděpodobností přinesou konverzi. 
  8. Na rozdíl od organického SEO, kliknutím na PPC reklamu, můžete získat data o tom, které klíčové slovo nebo reklama vede uživatele k nákupu a které ne, takže můžete snadno spustit A/B testování a následně reklamu upravit.

Pro shrnutí

  • Potřebujete-li výsledky rychle, nehledě na cenu, zvolte PPC.
  • Pokud již máte prodeje z jiných zdrojů a chcete dlouhodobě maximalizovat své výnosy, zvažte SEO.
  • Pokud chcete otestovat nový produkt nebo nabídku, použijte PPC. Je snazší rychle přivést návštěvnost na web s pevně nastaveným rozpočtem. Stejně snadno můžete reklamu vypnout.
  • Pokud chcete urychlit povědomí o firmě skrz návštěvnost na horní části trychtýře, zvolte SEO, a zaměřte na solidní obsahovou strategii. Takovou strategií je například blog, linkbuilding nebo různé typy spolupráce s ostatními weby. 

Nejlepší strategie ale není buď anebo
Vaše nejlepší strategie je ta, která integruje jak SEO, tak PPC, abyste zabrali větší množství nemovitostí na SERP.

4 kroky jak integrovat SEO a PPC

  1. Použijte data z PPC reklam k úpravě SEO strategie. PPC poskytuje rychlejší data v reálném čase, takže můžete vytvářet lepší reklamy, tato data a zjištění z konverzí, nadpisů reklam, zpráv a výzev k akci (CTA) můžete ale také použít ve své strategii SEO upravující výrazy a skupiny klíčových slov, které mají nejsilnější konverzní poměr. 
  2. Retargeting (změna cílení). Pokud uživatel navštívil určitou stránku na vaší stránce nebo přidal produkt do svého košíku a poté web opustil, můžete těmto uživatelům zobrazovat reklamy a povzbudit je aby se na váš web vrátili prostřednictvím reklam na SERP nebo bannerových reklam na Reklamní síť Google (Google Display Network). Když se tedy vrátí k SERP a budou znovu vyhledávat, váš produkt nebo reklama bude pro toto publikum výraznější. 
  3. Nabídka vlastního brandu. PPC můžete využít k nabízení ceny u vaší vlastní značky, pro maximalizaci zviditelnění, což znamená, že uživatel vyhledávacích stránek by měl nakonec kliknout na váš web nezávisle na kanál, přes který na váš web přejde (kliknutí na reklamy nebo organické vyhledávání). 
  4. Použijte reklamy v Nákupech k cílení na kupující. Reklamy s produkty zobrazují obrázky a ceny přímo na SERP. Spotřebitelé mohou snadno zjistit, které produkty jsou k dispozici a jejich cenu. Měli byste tsto nákupní reklamy používat v kombinace se SEO, abyste se ujistili, že znásobíte viditelnost na SERP. 

Pro více informací nebo pomoct při nastavení SEO nebo PPC neváhejte kontaktovat Visibility.

Datum zveřejnění: 8. 6. 2022
Autor: Petra Kubálková