Jak se změní výsledky vyhledávání, pokud trend zrychlování nezpomalí?

Blíží se upřednostňování rychlých webů na první stránce v Google. Že tohle není žádná novinka? Ale je, pokud se podíváme na čísla tržeb Google Search, která válcují tržby z GDN (Display) a povšimneme si také, jak Amazon v USA šlape Googlu neodbytně na paty.

Trend dalšího zrychlování se proto odehraje čistě z businessových důvodů, a ve velkém uškodí webům s affiliate reklamním prostorem. Nejspíš tím donutí publishery přemýšlet o obsahu zcela novým způsobem. Nebo je minimálně donutí opustit staré myšlení – když se jim přestane vyplácet – předvídá Vít Novotný, seniorní SEO specialista Visibility.

Je dnes již dávno zřejmé, že pomalý web se v Top 3 nemá šanci umístit i se sebelepším obsahem. Tabulky korelací rychlosti webů a kvality obsahu již byly v posledních letech analyzovány na milionech stránek a výsledcích vyhledávání tisíců dotazů.

Proč se však rychlost webu stane v příštích letech ještě víc určujícím faktorem pro umístění na první stránce Google?

Pohled na tržby z vyhledávání v USA: Amazon vs Google

Pohled na čísla hovoří jasně. Google Search (včetně Google Shopping) v roce 2020 utržil 104 mld USD.

GDN (Google display network) naopak přineslo „jenom“ 23 mld USD – a jeho podíl klesá. 

Youtube naopak roste o 50% meziročně a jeho tržby tvořily 20 mld USD. Příjmy z GDN jistě brzo předčí.

Display reklama se v této optice jeví jako minoritní část koláče tržeb z Google reklamy. 

Jako by všechno křičelo Search, search, search! A to co nejrychleji. Nikdo nechce trávit nad displayem mobilu hodiny. Nákupy na internetu jsou informované & impulzivní zároveň, snad nikdy dosud nebylo tolik spotřebitelů tak moc informovaných o tom, za co dalšího by mohli ještě utrácet svoje peníze.

V USA však Googlu šlape na paty Amazon s podílem 19 % ve vyhledávání (a neustálým růstem). Proč by měl průměrný člověk otevírat vyhledávač, když ví, že ho doopravdy zajímají pouze listingy Amazonu – a nikde jinde? 

Do budoucna reálně hrozí, že pokud Amazon například spustí vlastní vyhledávač, Google tím ztratí část koláče. 

Cílem Google proto pravděpodobně bude ještě víc posílit spokojenost svých uživatelů s tím, co od něj dostávají za výsledky. Udržet si spokojené uživatele bude důležitější než klesající zisky z displaye, takže obětovat affiliate stránky, přecpané reklamou, nebude vůbec složité rozhodování – prostě je hodí přes palubu a vydavatelé obsahu si můžou hledat traffic na zelených pastvinách kdekoliv jen budou chtít – kromě macešského Google trafficu. 

Pokud nesplní požadavek na maximální rychlost načtení obsahu a zpřísňující se požadavky na splnění Core web vitals, tak je to možná nakonec donutí změnit svůj business model. 

Odvážné tvrzení? Uvidíme, co budoucnost přinese.

Nové strategie pro tvůrce obsahu

Ideální stránkou se v nejbližších letech stane taková, která rychle posílá na mobil kvalitní obsah nezahlcený reklamou. Žádné pop-up bannery, pomalé načítání reklamních scriptů, či odklikávání otravných bannerů u dolní hrany displeje. 

 

Display reklama se pomalu ale jistě stává čímsi, na co budeme jednou vzpomínat před dětmi. Její nutné zlo bude co nevidět poměrně trapně OUT. Naopak IN budou čisté stránky s množstvím informací. 

Ještě že víme, že pokud je nějaký produkt či služba zdarma, jsme tím produktem my. Pomůže nám s tímto dilematem internetový kurz Etického marketingu? Nevíme. Ale pár nápadů bychom do budoucna měli.

22. 7. 2021 | autor: Sofie Petrů