Vyzpovídali jsme pro vás Honzu našeho Head of UX & Design, který se zúčastnil jedinečné Smashing conference.

Na začátek by asi bylo dobré říct, co je to Smashing Conference a pro koho je určena?

Jedná se o menší pravidelnou konferenci (cca 400 návštěvníků), která se běžně koná v Evropě a USA párkrát do roka, doprovázená volitelnými workshopy. V současnosti jsou všechny konference online a probíhají 2 dny po sobě v 5 hodinových blocích. Pořádá ji německý online Smashing Magazine zaměřený na UX designery, web designery a developery – tzn. klíčové role při tvorbě webu. Smashing conference je odborná a zaměřená především pro UX designery, web designery a front-end developery. Probíhá formou samostatných prezentací jednotlivých speakerů – často se jedná o case study, řešení konkrétního problému, nové technologie, vize budoucnosti, ale objevují se tam i speciální hosté, kteří mají často vzdálenější téma, ale vždy hodně zajímavé.

To zní skvěle, můžeš nám poodhalit trendy/novinky pro příští rok v UX a web designu?

Obecně trendy v UX/web designu nejsou to, co by mělo určovat směr. Trendy jsou krátkodobé a rychle mizí a jsou často povrchní – letos např. vizuální styl neomorfismu, kde ale jeho funkčnost a použitelnost pokulhává za líbivou formou. Jde spíše o plynulý vývoj technologií a jejich obecné dostupnosti pro použití – zjednodušeně různé funkce na webu můžeme použít až když je podporuje velká většina současně používaných webových prohlížečů – do té doby jsou nepoužitelné, protože by vytvořený web spoustě lidí nefungoval (a i tak se musí ošetřit aby web byl alespoň základně zobrazitelný pro všechny).

Je zde nějaký trend, který tě zaujal právě díky konferenci a zkusil jsi ho aplikovat na svou práci?

Velkým tématem poslední doby je budování design systémů, pattern library atd., ať se tomu říká jakkoliv, kterým se zabývám delší dobu. Na to jsem i letos navštívil specializovaný workshop. Jedná se o princip centralizovaného systému vizuálně-funkčních prvků celého webu/webů, které se snadno udržují z jednoho místa a dále používají třeba na nové projekty. Je to vlastně takový design/brand manuál, který je ale živý – existuje zároveň v grafice i zdrojovém kódu. Tvoří se nejčastěji principem molekulárního designu, kdy nejmenší prvky jsou “atomy”, které se skládají do funkčních “molekul” a ty pak tvoří celé “organismy” – tj. šablony webových stránek.

Na závěr by nás zajímalo tvoje zhodnocení, zda byl rozdíl mezi předchozími roky? 

Byl jsem před několika lety osobně v Barceloně včetně jednoho třídenního workshopu. Některá témata přetrvávají (typicky tvorba design systémů, typografie, css vychytávky), některá byla nová. Obecně se ale řeší podobné věci, jelikož je konference určena pro konkrétní skupinu odborníků a ne veřejnost.

12. 9. 2020 | autor: Jan Diblík