#VISIcast Jaroslav Krupka: Pečlivé ověřování zdrojů bývá efektivnější než AI
Desátý #VISIcast znamenal zároveň moderátorskou premiéru pro šéfa našeho kampaňového týmu Davida Kotrče, který ve studiu Vedle.space uvítal mediálního matadora Jaroslava Krupku. Oboru médií nebo marketingu věnoval Jarda převážnou část svého profesního života a k tématu vydal i jednu z nejreprezentativnějších knižních publikací, dostupných na českém trhu.
Každého, kdo si přečte Jardův profesní profil, nejspíš překvapí nejen široký záběr témat, o nichž píše, ale také zajímavá směs aktivit, jimž věnuje svůj volný čas. Kromě fundované záliby v novodobé i té starší historii je hrdým majitelem dvou koní a dlouholetým členem několika skupin historického šermu. K událostem z české minulosti připravil knihu Dějiny temné i tajemné, vycházející ze stejnojmenného videopodcastu na webu Deník.cz. Historii tuzemského šermu pak zmapoval v reprezentativní antologii Český historický šerm.
První otázka se proto nabízela sama. Je Jarda spisovatel, reportér, herec nebo rytíř? “Člověk by měl být především tím, co ho živí, což je v mém případě novinařina. Proto se považuji především za novináře. Slovo rytíř chápu jen jako velkou nadsázku, protože rytíř nejsem. Pojem rytířství souvisí s určitým kodexem chování, se zásluhami nebo s původem, jenž nemám, případně s konkrétním historickým obdobím, které už s největší pravděpodobností nestihnu. Označil bych se za scénického šermíře, ale ne za rytíře,” vysvětluje na úvod sympatický šermíř.
Jarda v plné polní
Během roku 2016 si zašermoval třeba v populárním seriálu Soumrak templářů, vyrobeným americkou společností Netflix pro stanici History Channel. “Vybrala si mě s mnoha dalšími agentura Merlet, která zařizuje spolupráci českých šermířů s producenty filmů nebo reklam,” říká skromně.
Jarda je také autorem rozsáhlé publikace nazvané Česká reklama od pana Vajíčka po falešné soby, mapující tuzemskou reklamu od šedesátých let. Základ knihy se ovšem zabývá obdobím let 1990 až 2010. “Z mého pohledu se jedná o prvních dvacet let svobodné reklamy u nás. Popisoval jsem vlastní zážitky i vzpomínky pamětníků, stejně jako kauzy, během nichž se skrze marketing ztratily ohromné částky. Nebo se neplatily účty, což byl jeden z fenoménů devadesátých let, jenž se snad už nevrátí,” vzpomíná Jarda.
Hlavní změnu oproti reklamě devadesátých let přinesly pochopitelně technologie a přenesení veškeré komunikace na internet. “Dnes může strašná spousta lidí oslovit ještě větší množství lidí. Podobná možnost u nás neexistovala, hlavní masová komunikace byla vázána na tři hlavní televizní stanice, což už dnes zdaleka neplatí. Na začátku devadesátých let vstoupily na český trh celé nové segmenty, mezi nimi komunikační firmy a další západní standardy. Na neprobádané půdě pak probíhala doslova zlatá horečka, jež ale úderem milénia skončila,” shrnuje nedávný vývoj.
Autor knihy Česká reklama
Dnes Jarda působí jako redaktor Deníku, kde se věnuje široké škále témat od dějin po dezinformace. “Tištěná média pro mě smysl mají, ale informace už dnes lidé hledají primárně online. Z marketingových médií bych pochválil Ondřeje Austa a jeho dlouholetou zpravodajskou práci na webu Médiář,” zmiňuje zkušený marketingový redaktor.
Může se rubrika zaměřená na vyvracení dezinformací, kterou má Jarda v rámci Deníku na starosti, někdy proměnit na čirou frašku? “Dezinformace rád nemám a komické obvykle nebývají. Vnímám je primárně jako problém a mám stále silnější pocit, že klasická žurnalistika začíná být v menšině. Na záplavě lží si už někdo dokázal založit poměrně dobře fungující byznys,” popisuje Jarda aktuální stav.
Ve společnosti asi stále nejvíce rezonuje válka na Ukrajině. “Věřím, že čtenáři mají právo na ověřené a pravdivé informace. Bojím se, aby se v rámci online bublin neocitli v nějaké paralelní realitě,” upřesňuje svoji motivaci vyvracet hoaxy. V souvislosti s nedávnou návštěvou prezidenta Zelenského se třeba často opakují informace o množství jeho nemovitého majetku, které lze ale podle Jardy snadno rozporovat výpisy z katastrů. Stejně tak videa, na nichž ukrajinský prezident bere drogy, bývají obvykle upravená.
Naštěstí dnes už existují i volně dostupné nástroje, které dokáží ověřit originalitu fotografie na základě manipulace s pixely. “Stále ale radši spoléhám na klasickou kombinaci více zdrojů a hledání původního pramene informace, než na pouhé ověřování pomocí AI nástrojů,” popisuje svůj pracovní postup. Fake news hrají primárně na emoce, snaží se vyvolat pocit ohrožení nebo naopak výjimečnosti čtenáře. Bombastický titulek typu “co vám média tají” je vždy důvodem ke zvýšení pozornosti.
Za komickou a zároveň snadno vyvratitelnou fámu by se dala označit historka, že o invazi do Československa v roce 1968 prý rozhodli Ukrajinci. Měli disponovat převahou v sovětském politbyru, zatímco údajně jediný přítomný Rus hlasoval proti. Podobný průběh popírají i čistě ruské zdroje, neboť přesné složení sovětského politbyra je obecně známou informací. Přesto tento nesmysl s oblibou opakují někteří čeští politici. “Pro mě je zásadní pídit se po původní zprávě a způsobech, jak se následně šířila,” uzavírá metody boje proti dezinformační mašinérii Jarda.
Foto: Jiří Růžička a Jakub Novák
Potřebujete zajistit komplexní řešení pro vaši značku? Od analytiky, SEO, kampaně s kreativou? Napište nám!
Pravidelný přístup k novinkám ze světa marketingu, pozvánkám na události a sem tam i k pár informacím ze světa samotné Visibility.
Online marketingová agentura Visibility Praha © 2025 VISIBILITY DIGITAL s.r.o.
Zásady zpracování osobních údajů