Dubnový VISIčtvrtek, který ve spřízněném eventovém prostoru Vedle.space pro své klienty i odbornou veřejnost pravidelně pořádá agentura Visibility, se tentokrát zaměřil na možnosti profesionálního koučinku nejen v prostředí marketingového managementu.
Brain-based koučka s více než sedmiletou praxí Anna Novotná posluchačům nejen představila koučování, ale také se pokusila zbavit svůj obor všech možných nálepek a předsudků. “Z mé osobní zkušenosti vyplývá, že jen velmi malá část české populace disponuje osobní zkušeností s koučem, tedy opravdu zkušeným profesionálem,” vnímá budoucí potenciál oboru koučka. Aktuální stav ale považuje za džungli, když s hrůzou vzpomíná na historky některých klientů a klientek o jejich zkušenostech s některými rádoby kouči.
Proto důrazně doporučuje ověřit si, kterými výcviky vybraný kouč prošel a jakými certifikacemi disponuje. Před připuštěním k certifikaci musí zájemci povinně absolvovat akreditovaný výcvik, během něhož se řada situací procvičuje „doma“. Rozvíjející se kouč pak od zkušenějších kolegů a mentorů získává cennou zpětnou vazbu. “Věřte mi, že certifikace od Mezinárodní koučovací federace rozhodně není „jen tak na oko“, dušuje se Anna. Součástí prověřovacího procesu je zevrubné hodnocení podle klíčových kompetencí profesionálních koučů z reálných koučovacích sezení.
Při procesu získávání certifikace, ať už stupně ACC, PCC nebo MCC, hodnotitelé z předložených nahrávek uchazeče zkoumají, zda se budoucí kouč zachoval jako profesionál a ve vztahu ke klientovi skutečně dodržoval klíčový, striktně neutrální přístup. “Jeho prostřednictvím mohu klientovi pomoci upřesnit, kterých změn chce dosáhnout a jak. Roli hraje psychika klienta i jeho osobnost, nebo úroveň emočního prožívání. Důležitým faktorem je také preferovaný způsob učení, co klienta v životě motivuje, jakou oporu mu poskytuje jeho okolí a jaký smysl by jeho život měl mít,” popisuje postup jeho aktérka.
Klient by měl po skončení sezení jasně vědět, který konkrétní krok potřebuje do příštího sezení podniknout, aby dokázal postoupit dále během dosahování jím stanoveného cíle, naformulovaného ve spolupráci s koučem. Nejmodernější přístupy koučování propojují psychologii s biochemií fungování mozku a nervové soustavy pro vedení rozhovoru mezi profesionálním koučem a koučovaným tak, aby pro každého klienta a jeho kontext byl co nejpříznivější a zároveň nejúčinnější.
Aktuální vývoj považuje Novotná za extrémně důležitý. Ačkoli se někteří zájemci odhodlají vyrazit za koučkou nebo koučem, většinou ale vůbec netuší, podle čeho poznat kvalitní službu a jak se nenechat oklamat povrchním pozlátkem. “Osobně mám vynikající zkušenosti se školou Neuroleadership doktora Vladimíra Tuky. Během sedmi let mě dokázali postupně a zároveň velmi kvalitně připravit na potřebné certifikace. Díky tomu jsem v roce 2021 u Mezinárodní koučovací federace úspěšně získala certifikaci ACC a o tři roky později i mnohem náročnější PCC,“ pochvaluje si výcvik mladá koučka.
Díky spolupráci se zaměstnanci na úrovni ředitelů nebo vedoucích oddělení dokáže Anna vnímat podobnost problémů, se kterými za ní chodí lidé pracující v marketingu. Stejně jako pracující ve vysokých řídících funkcích čelí marketéři několika klíčovým výzvám. Kvůli vysokému tlaku na produktivitu a výkon už mimo práci často nedokážou přepnout svůj mozek do režimu odpočinku a regenerace. Tato neschopnost vypnout vede podle Anny v dlouhodobém horizontu k přetížení nervové soustavy a poté může vést i k následnému vyhoření.
Od marketingových profesionálů se často očekává rychlé zvládání jakýchkoliv problémů, neustálé řešení nikdy nekončících úkolů a hlídání nikterak neohraničeného toku permanentních požadavků, kladoucích vysoké nároky na jejich schopnosti i rychlost rozhodování. Hlavním požadavkem je „nutnost úspěchu“. V komunikační branži do značné míry platí, že skoro „nikdy nic není hotovo včas“, protože nasmlouvané podmínky finální realizaci de facto neumožňují.
Zásadním problémem pro psychickou pohodu nadřízených je skutečnost, že člověk na vedoucí pozici se nemůže a reálně ani nemá s kým normálně lidsky poradit. U kolegů může mít obavy ze ztráty autority, zatímco vedoucí zase pozorně posuzují jeho výkon. Přiznat pochybnosti proto může ohrozit budoucí hodnocení včetně možností kariérního růstu. A stěžovat si doma nebo mezi přáteli? Problémy řešíme všichni a komplexitu situací, s nimiž jsou nadřízení v práci konfrontováni, většina vašich blízkých nedokáže a možná ani nechce pochopit. Právě v tom spočívá hodnota profesionálních koučů, kteří dokáží vytvořit neutrální prostor pro promyšlení celé situace. Nehledě na eticky klíčovou důvěrnost podobných rozhovorů.
Na rozdíl od profesionálních koučů budou najatí experti nebo konzultanti z logiky věci prosazovat svá řešení jako jediná správná. Zatím ale tři experti znamenají vždy jen tři různé názory, které si navíc mohou v těch nejdůležitějších aspektech přímo protiřečit. Dokázat v roli rozhodčího nejen objektivně posoudit situaci, celý problém vyřešit a vybrat správné řešení, představuje pro zaměstnance, potýkajícího se s takovou odpovědností, neuvěřitelnou psychickou zátěž.
Pokud firemní kultura posuzuje veškeré aktivity pouze optikou „kolik nám to vynese peněz“, nebude se vedoucím pracovníkům dostávat ani potřebná pozitivní energie, ani nezbytný prostor pro odpovědná rozhodnutí. Časem dokonce ztratí chuť i odvahu prezentovat své nápady na vylepšení. Nikdo jim totiž nedokáže zaručit, zda jejich nejlepší zlepšováky, výrazně usnadňující práci jejich týmů, nakonec firmě opravdu přinesou požadované úspory nebo jestli celý projekt pro jistotu neskončí ve slepé uličce nebo podnikovém archivu.
Proto se v tolika případech raději v podniku udržuje dlouhé roky fungující status quo a kdo by se ho snažil narušit, rychle ztratí motivaci cokoliv měnit a firma zbytečně ztratí perspektivního zaměstnance. Pro firmy snažící se zoufale zorientovat v dnešním turbulentním věku neustálých digitálních změn je ale podobný krátkodobý přístup možná tím úplně nejhorším řešením.
Kouče obvykle vyhledávají zaměstnanci, věřící na existenci cesty k narovnání pracovních procesů. Pak zase budou chodit do práce i z práce s pocitem dobře vykonaného díla. “Se mnou jako koučkou potom zjišťují možnosti, jak tohoto stavu dosáhnout,” vysvětluje obvyklý postup. Naopak marketingoví praktici, rochnící se v psychickém bahně osvědčené rutiny, a cynicky věřící, že osvícených klientů je ještě méně než šafránu, obvykle končí v péči profesionálních psychoterapeutů a psychologů.
Pokud je psychika dlouhodobě silně přetížena, podléhá častému nebo dlouhodobému splínu, ztrácí schopnost radovat se ze života a věří, že nic na světě nemá smysl, pak je rozhodně na místě vyhledat pomoc psychologů, psychoterapeutů, nebo specialistů na krizovou intervenci. “Jako profesionálka bych doporučila všem, kdo na sobě podobné stavy pozorují, aby rozhodně nic nepodceňovali a nenechali situaci dojít až do nejvážnějších konců,” doporučuje koučka.
Zároveň uznává, že v dnešní době akcentující většinou jen co nejintenzivnější výkon, se s psychickými problémy může potýkat víceméně kdokoli. “V takových případech ale opravdu vždy doporučuji vyhledat odbornou pomoc a dopřát si potřebný odpočinek,” sdílí své zkušenosti z praxe.
Na obranu proti extrémně vysokému tlaku okolí je potřeba naučit se zastavit a sám si zodpovědět otázku o fungování nejen v práci, ale i životě. Potom musíte tuto svoji představu skrze vzájemnou aktivní komunikaci s koučem modelovat a postupně se učit dosahovat potřebných změn v pracovním i osobním životě. “Bohužel právě toto hledání dovedností uvnitř sebe, u našich představ a v pocitu svobody, díky němuž se v životě rozhodujeme, v našich podmínkách moc nefunguje,” přiznává koučka.
Vědomí, že vše, co nás obklopuje, dokážeme ovlivnit jak pomocí komunikace, tak zpřesňováním očekávání na naše fungování, nedokáží běžní čeští klienti pochopit, natož využít pro svůj prospěch. “Ani na školách, a to mluvím i o tuzemských univerzitách, se osobnostní rozvoj zatím běžně nevyučuje,” konstatuje Anna. Přitom třeba díky transcendentální meditaci se David Lynch stal jedním z nejslavnějších hollywoodských režisérů, což na chudého introverta z dřevařského městečka Missoula rozhodně není špatný výkon.
Během koučovací spolupráce se Anna primárně snaží, aby veškerá práce dávala danému klientu zase zpátky jím vytoužený smysl, vykonával ji s radostí a dokázal fungovat ve svém týmu. Společně pak, ať už coby dílčí tým nebo celá firma, odbavují plánovanou produkci, ale zároveň neztrácejí prvek aktivní motivace. Zákazky a projekty pak fungují jako výzva, které se chcete dobrovolně zúčastnit, na rozdíl od činností podmíněných strachem ze selhání a následného vyhazovu.
Častým cílem spolupráce s koučem je snaha najít individuální způsob, který klienta naučí po příchodu z práce „vypnout hlavu“, pobavit se s přáteli i rodinou nebo vyrazit za některým ze svých koníčků. V důsledku je totiž takový zaměstnanec v práci nejen spokojenější, ale i značně produktivnější.
V kostce jde o nalezení správného fungování a ideální synergie týmu s nastaveným systémem vnitřní práce pro vyhodnocení priorit. Paralelně se klient ve spolupráci s koučem snaží pro sebe najít vhodný způsob, jak si umět odpočinout od intelektuální činnosti a pracovního vytížení, naučit se kompenzovat stres v těle. Nakonec by měl dosáhnout zkvalitnění jak svého vlastního života, tak i kvalitnějších vztahů s lidmi ve svém okolí.
Existuje vůbec nějaký obecný recept, umožňující jednoduše vyřešit nejtypičtější problémy lidí pracujících v reklamě? “Recept je jednoduchý. Stačí se zastavit, soustředit se sám na sebe a začít se ptát. Pokud cítím, že takhle už dál fungovat nechci, musím se sám sebe zeptat, co chci změnit. Jak by taková změna měla vypadat, aby mi dávala smysl a přinášela radost? Abych si uvědomoval, že svou činností měním svět k lepšímu?” opakuje Anna.
Celý postup zní dost jednoduše, až banálně, ale je tím nejfunkčnějším, co sami pro sebe dokážeme udělat. Zároveň není automaticky dostupný a ani snadný. Vaše pokusy budou sabotovat třeba hlasy znějící ve vaší hlavě. Pokusí se vás přesvědčit, jak nic podobného nemůže fungovat, že tyto techniky zvládnou jen vyvolení, a o kolik je vlastně jednodušší se o nic nestarat a celý život dřít. Vždyť život pracující chudiny je konec konců všude stejný.
Když člověk podobným otázkám podlehne a získá pocit, že změna už pro něj není možná, nastává ideální čas vyrazit na první sezení k psychoterapeutovi nebo psychologovi. Odborníci zájemcům pomohou pochopit vnitřní prožívání a naučí je zpracovat kategorický imperativ, podle něhož přece i já mám právo na spokojený život! Pokud tomuto tvrzení opravdu uvěříme a nadefinujeme si možnosti, o něž má z našeho pohledu smysl usilovat, abychom spokojeněji pracovali a lépe žili, může spolupráce s profesionálními kouči a koučkami tuto změnu dost výrazně zjednodušit a podstatně urychlit.
Od června 2024 je držitelkou mezinárodně uznávané PCC certifikace pro profesionální kouče, kterou uděluje prestižní Mezinárodní koučovací federace (ICF).
Zúčastnila se řady akreditovaných výcviků zaměřených na rozvoj klíčových koučovacích kompetencí u společnosti NeuroLeadership:
Nad rámec výcviků akreditovaných od ICF absolvovala i základní pětitýdenní kurz vedený Shirzadem Chaminem, autorem bestselleru Pozitivní inteligence z roku 2022 a souvisejícího konceptu vnitřních sabotérů. Dnes profesor Chamin přednáší na kalifornské Stanfordově univerzitě a předtím působil jako dlouholetý výkonný ředitel společnosti CTI (Coaches Training Institute), první a největší tréninkové organizace na světě, dnes známé jako Co-Active Training Institute.
Pravidelný přístup k novinkám ze světa marketingu, pozvánkám na události a sem tam i k pár informacím ze světa samotné Visibility.
Online marketingová agentura Visibility Praha © 2025 VISIBILITY DIGITAL s.r.o.
Zásady zpracování osobních údajů