Den co den vylepšujete web, hrajete si se vstupními stránkami, dbáte na SEO, píšete blog, ale stejně vám nepřináší uspokojující počet konverzí? Nepropadejte panice a touze po novém webu, nebo myšlenkám na skoncování s online marketingem.

Jednoduše vyzkoušejte A/B testování a na reálných uživatelech zjistěte, co vám na webu funguje a co byste naopak měli změnit. V našem minulém článku jsme se zabývali tím, jak začít s A/B testováním. Dnes se podíváme na to, jak si správně stanovit cíle a hypotézy.

1. Testujte malé změny

Vždycky vás může přepadnout pocit, že by bylo lepší to či ono předělat z gruntu. Nedělejte to! Může se stát, že nové uspořádání bude mít podobné výsledky a vy tak nezjistíte žádné detailní informace.

2. Testujte vždy jen jednu změnu

Mohlo by se zdát, že je výhodnější rovnou snížit počet formulářových polí a zároveň obarvit tlačítko „Chci“ na červeno. Nedělejte to! Lepší je vždy rozdělit testování do dvou po sobě jdoucích měření a vyhodnotit je zvlášť. Lépe potom zjistíte, která ze změn měla větší efekt na celkový výsledek.

3. Testujte i malé cíle

Zejména u malých projektů měřte kromě velkého cíle (odeslaná poptávka, registrace do newsletteru) i některý z menších cílů (kam až uživatel scrolloval na stránce, jaký čas na stránce strávil). Obvykle totiž uživatelé častěji splní nějaký dobře zvolený menší cíl, než poptávku. Budete mít tím pádem k dispozici rychleji alespoň nějaká relevantní data.

4. Testujte a přemýšlejte

Pokud má vás web málo konverzí, snadno můžete dojít ke špatným závěrům. Například, pokud web přinese 10 poptávek měsíčně a po nasazení testu je to 6:8 pro testovanou variantu, mohla do testu snadno vstoupit například sezonnost, nebo statistická chyba. Vždy je třeba nejprve vyloučit všechny vedlejší jevy, než začnete otevírat šampaňské.

5. Měřte dostatečně dlouho

Souvisí s předchozím bodem: ideální je, pokud web nasbírá alespoň 100 konverzí v každé variantě testu, aby bylo možné s jistotou říci, že se změna projevila. Proto je třeba u menších projektů testovat opravdu dlouho, nebo vhodně zvolit menší cíl, viz bod 3.

Bonusová rada závěrem – filtrujte návštěvy

Snažte se maximálně z testu odfiltrovat svoje, klientovy, agenturní a jiné spřátelené návštěvy. Zejména u prvního testování může být nadšení tak velké, že majitel webu sám ve snaze kontrolovat průběh testování nevědomky jeho výsledky ovlivní. Je hloupé až u otevřené bohemky zjistit, že většina poptávek přišla z emailu [email protected] a podobně.

11. 11. 2015 | autor: Vít Novotný