Tvorba webové stránky v této době již nemusí být komplikovaná jako bývala kdysi. Pokud nechcete mít velký web se stovkami stránek, dá se vytvořit poměrně jednoduše, i svépomocí. Existuje množství nástrojů nebo softwarů, které víceméně “nakódují ” web za vás. Nejznámějším je asi WordPress. Ke všem těmto nástrojům najdete stovky manuálů, které vás naučí, jak je používat.

Takové možnosti má kromě vás každý člověk s přístupem na internet, což dospělo k obrovské konkurenci téměř v každém oboru. A při velké konkurenci je dobré mít výhodu. Jak ji umíme získat?

1. Analýza konkurence

Víte, že chcete mít web a e-shop například s kabelkami. Co teď? Takových e-shopů již pár (v tomto případě desítky) určitě je. Chcete jim přesto konkurovat, tak proč nezjistit jejich silné a slabé stránky?

Co tím získáte?

  • Získáte přehled o tom, kolik konkurentů přibližně máte a co všechno obsahují jejich stránky,
  • zjistíte, jakým chybám se vyhnout při tvorbě vlastní stránky (což se vám nelíbí na jejich stránkách?),
  • zjistíte, co funguje, co by vám před tím nemuselo napadnout.

Jak na to?

Existuje mnoho způsobů, jak analyzovat konkurenci na trhu. Nejjednodušší je, protože jde o webové stránky, najít jejich pomocí vyhledávače.

Jak bylo zmíněno v příkladu, jdete dělat e-shop s kabelkami. Zadejte do vyhledávače “kabelky” a následně i jiná klíčová slova, které rozšiřují výraz “kabelky”, jako například “nejkrásnější kabelky”, “levné kabelky”, “elegantní kabelky” a pod. Následně si pootvírejte všechny stránky (e-shop s kabelkami), které vám vyhledávač najde. Ty si zaznamenejte do seznamu konkurence a prohlédněte si je.

Nezapomínejte, že mnoho stránek, resp. obchodů může mít stránky pouze na sociálních sítích. Pokud chcete být precizní, vyhledejte konkurenci i přes vyhledávač na sociálních sítích, zejména na Facebooku.

Na stránkách si všimněte následující věci:

  • Jaký mají název domény,
  • jaké produkty nabízejí, jaké jsou kvality a ceny,
  • jak mají provedenou strukturu webu,
  • jak mají napsané texty, nadpisy a popisy produktů a jednotlivých stránek,
  • pokud stránku vytváříte s ohledem na SEO (měli byste! 🙂), jaké používají klíčová slova, jak mají sestavené
  • meta popisky a titulky na stránkách.

Jak to využít?

Tyto informace si můžete poznačit a využít je na to, abyste se při tvorbě stránky vyhnuli vytváření duplicit konkurenčních stránek, abyste inspirovali dobrými příklady, abyste se vyhnuli problémům, které mají jiné stránky, a abyste nakonec vytvořili originální a optimalizovanou stránku , která bude v co nejvíce směrech lepší než ostatní.

2. Analýza klíčových slov

Už byste měli vědět, jakou konkurenci máte. Co dál?

Nejpoužívanější způsob, jak něco najít na internetu, je přes vyhledávač. Pokud chcete, aby vaši stránku našlo co nejvíce lidí, je důležité umístit se na dobrých pozicích při vybraných klíčových slovech.

Momentálně jsou nejčastěji vyhledávané tzv. long-tail klíčová slova, čili slovní spojení, které obsahují klíčová slova. Příklady na takové slova jsou:

  • Nejkrásnější levné kabelky
  • Elegantní dámské kabelky
  • Nejlevnější kabelky Praha
  • Levné kabelky Praha kamenná prodejna

Určitě vás mnohdy překvapí, jaká slova a slovní spojení jsou lidé schopni použít, aby našli to, co chtějí. Právě pro tento důvod tvoříme analýzy klíčových slov, abychom věděli, jaká slova jsou vyhledávány.

Co tím získáte?

  • Seznam klíčových slov, které lidé používají k nalezení stránek o daných tématech,
  • průměrnou měsíční vyhledávanost těchto slov,
  • konkurenci na dané klíčová slova.

Seznam klíčových slov, které lidé používají k nalezení stránek o daných tématech, průměrnou měsíční vyhledávanost těchto slov, konkurenci na dané klíčová slova.

Jak to využít?

Pokud máte analýzu provedenou, víte ji využít k SEO optimalizaci vaší stránky, konkrétně na:

  • Vhodný výběr názvu domény (dobrá zapamatovatelnost a výstižnost),
  • vytváření struktury webu (jednotlivých kategorií) – tak, aby vstupní stránky byly v souladu s vyhledávacími poptávkami,
  • napsání dobrých meta popisků,
  • napsání dobrých titulků,
  • napsání dobrých textů na stránce,
  • vytváření nového obsahu na vašem webu, zejména v podobě článků na blogu.

Co to znamená v lidské řeči?

Jelikož vytváření originálního obsahu na stránce je velmi důležité (ano, i na e-shopech s kabelkami), vezměme si příklad psaní článku na váš blog.

Když budete nejblíže tvořit příspěvek na blogu (nebo i tvořit novou podstránku) na vaší stránce, projděte si nejdříve výsledky analýzy klíčových slov a podívejte se, zda se v ní nenachází vhodná fráze.

Následně si jedno klíčové slovo nebo frázi vyberte a v daném příspěvku se na něj zaměřte. Samozřejmě, vyhněte se používání tohoto slova nebo fráze v každé větě. Úplně stačí, aby toto slovo bylo zmíněno v nadpisu článku a potom 2 – 3 krát v textu (pokud je text delší, například má 5 stran, použijte ho klidně i 10-krát).

3. Příprava obsahu

Základem každého dobrého webu je kvalitní obsah. Pod obsahem na stránce myslíme:

  • texty
  • obrázky
  • videa
  • Aplikace (kurzová kalkulačka, hra …)
  • Jiné klikatelné položky (CTA tlačítka)

Proč je dobré připravit si ho dopředu? Návštěvník přichází na stránku s cílem najít informace, vzdělat se, nakoupit produkt apod. Nepřichází na stránku proto, aby se na ni jen podíval. A protože chcete, aby na vaší stránce návštěvník zůstal co nejdéle a vykonal co nejvíce úkonů, obsah, který uvidí, musí být co nejkvalitnější, aby ho zaujal.

Když máte obsah oddělen od jiných částí webu, nic vás při jeho tvorbě nerozptyluje a víte lépe zaměřit na jeho kvalitu a unikátnost. Z předešlých analýz byste už měli mít přehled, jaký obsah má konkurence a stejně na jaká klíčová slova se zaměřuje (pokud se na nějaké zaměřuje). Víte proto obsah psát s přidanou hodnotou, kterou najdou návštěvníci pouze u vás a víte se v něm zaměřit na klíčová slova, na které se konkurence nezaměřuje.

Máte připravený obsah, nyní se zaměřte na vizualizaci samotné stránky a rozmístění obsahu. Na toto všechno je dobré si předem připravit strukturu webové stránky.

4. Příprava struktury webové stránky

Jak bylo zmíněno, příprava struktury webu velmi úzce souvisí s přípravou obsahu stránky. Pojďme na to postupně.

Co to struktura webu je?

Představte si pod tím náčrt, který obsahuje všechny stránky hlavního menu, všechny podstránky, názvy těchto stránek, obsah, který na ně chcete dát apod. Čím detailnější strukturu vypracujete, tím snadnější vytvoříte samotný web a tím více problémům předejdete ještě před tím, než web začne existovat.

Co tím získáte?

  • Přehled o tom, jak bude přibližně vypadat web a co se bude kde nacházet,
  • váš web nebude mít duplicitní obsah,
  • samotné vytváření webu bude mnohem jednodušší, protože budete mít předlohu.

Jak na to?

Existuje mnoho způsobů, jak si strukturu připravit. Mnoho lidí si ji pouze nastíní na papír. Jde však především o přehlednost. Proto je dobré použít například excelovou tabulku. Představte si tabulku jako samotný web, do kterého postupně přidáváte všechny stránky spolu s popisem obsahu.

Máte připravenou strukturu webu, a tím jste dostali i předlohu, podle které můžete vytvářet stránky. Obsah, který máte vytvořen, přiřadíte jednotlivým stránkám, aby se vám nic neztratilo.

Když máte vše připraveno, můžete se pustit do samotného tvoření stránky, při kterém budete přesně vědět, co kam přidat a jaké stránky vytvořit.

Může se vám zdát, že je to příliš komplikovaný proces a že zbytečně ztěžuje tvorbu stránky. Ve většině odvětví si však můžete být jisti tím, že takovou přípravu budete mít téměř jediní a že vaše stránka bude mnohem přehlednější a lepší než konkurenční.

28. 11. 2017 | autor: visibility