Proč vyrazit na Web Summit?
Web Summit je označován za největší technologickou konferenci v Evropě, která se koná od roku 2009. Během prvních let byl jejím dějištěm Dublin, v září roku 2015 její spoluzakladatel Paddy Cosgrave změnil místo setkání. Od roku 2016 je jím Lisabon.
Před koronavirovou pandemií činila návštěvnost konference až 90 tisíc účastníků, letos, i přes aktuální situaci, návštěvnost překročila neuvěřitelných 42 tisíc návštěvníků.
Myšlenka vyjet na tuto největší technologickou konferenci na světě mě napadla spontánně hned poté, co jsem pořádal privátní event Visibility Innovation Lab. Akce se zaměřovala na největší zadavatele reklamy, i proto byly nosnými tématy především optimalizace frekvence v omnichannel prostředí, svět bez 3rd party cookies (data privacy), ale také práce s technologickými platformami. Říkal jsem si, jaká asi témata řeší největší zadavatelé na globální úrovni a zkoušel si je vygooglit. Vyskočil na mě Web Summit v Lisabonu, a protože mi ho hodně lidí už dříve doporučovalo, rozhodl jsem se vyrazit. Původně jsem si myslel, že tam bude třeba jen 10 Čechů, ale tato myšlenka se velmi rychle rozplynula. Z Čech a Slovenska tam bylo asi 63 zástupců startupů, technologických firem, agentur, marketérů či freelancerů.
Dalším důvodem pro návštěvu Web Summitu byl také networking a především snaha dozvědět se více o významných trendech v digitálním prostředí.
DAY 1
Hned po nástupu do letadla potkávám první startupisty a vystavovatele. Objednávají gin s tonikem a ptají se: „Dáš si? A jedeš na Web Summit?” Je to kluk a holka z Oppido Technologies. Přilétáme okolo 22:00 a za hodinu končí registrace, která je naštěstí nedaleko odtud a na letišti jsou všude viditelné navigační cedule. Po chvíli narazím na obrovskou instalaci Web Summit, u které se samozřejmě musíme vyfotit. Ivan, s nímž jsem se seznámil v letadle, mi říká, že minule čekali hodinu a půl ve frontě. Nezbývá nám tedy než tento úkol stihnout přímo na letišti ve velkém speciálním stanu. Poté si zavolám UBER a vyrážím směrem k mému hotelu.
DAY 2
Budík zazvoní v 6:30 a zjišťuji, že program začíná až v 10:00. Naistaluji si tedy aplikaci Web Summitu, která je pro následující dny klíčová. Není to běžná aplikace, jak jsme zvyklí, ale opravdu ucelená komunikační/sociální platforma se vším všudy. Lze si v ní vytvořit například rozvrh celé akce. Na základě toho, jaké informace o sobě do aplikace vložíte, vám doporučí události, které byste měli navštívit. Po celou dobu konference posílá aplikace notifikace, za jak dlouho a kde se uskuteční vámi vybraná přednáška Skrze tuto platformu se můžete propojit přímo s firmami, které chcete navštívit či si jen poslechnout jejich speakery. Slouží také jako messenger, můžete si kohokoli z eventu přidat do přátel, pozvat ho na schůzku a mnoho dalšího. Pro ty, kteří nestíhají, streamuje aplikace program na hlavním podiu. Za mě je to opravdu hlavní komunikační kanál celého eventu.
V 9:00 vyrážím z hotelu a jdu na metro. Portýr mi ale hlásí, že je stávka a mává na kolemjedoucí taxíky. Jako spolujezdce mi přiřadí kolegu z Itálie Danila ze společnosti Kaleyra, která se zabývá pro mě novým tématem – CpaaS, tedy tzv. communication platform as a service a omnichannel strategiemi. Poklábosíme, dá mi pár tipů, které získal z minulých ročníků a hurá na největší světový veletrh. Překvapivě si vystojím poměrně dlouhou frontu, ale při takhle velkém návalu lidí se není čemu divit. Kvůli tomu ovšem nestihnu keynote speakra z Amazonu. Můj další rozvrh je ale jasný. První, koho krátce slyším, je Martina Fuchs ze společnosti Xinhua, která pracuje pro CNN. Mluví o trendech v oblasti sociálních médií. Jak je důležité zapojit/aktivovat do ní v první řadě svůj interní tým. O tom, jak bude stále větší důraz kladen na tzv. messaging within platform, ale také o tématu demokratizace AI, které rezonuje celým eventem. Viz https://towardsdatascience.com/democratization-of-ai-de155f0616b5.
Běžím na Dimu Shvetse, který má přednášku na téma „How AI is changing the face of fashion, entertainment, music and more.” Zaujala mě na tom jen jedna věc, a to reface aplikace (https://www.svetandroida.cz/nova-aplikace-reface), které jsou teď rozšířené. Mluvil o offline shopu budoucnosti, který bude při vstupu využívat aplikace face recognition (tedy rozpoznání obličeje), díky čemuž dojde k propojení s vaším účtem (např. v ZARA), zjistí historii nákupů, navrhne složení nákupního koše a pošle vám push notifikace, dokonce upraví zobrazení reklam v zavěšených LCD (ty vás dokonce pozdraví). Zároveň přijde notifikace prodavači, který vám bude nabízet zboží, o které budete mít s největší pravděpodobností zájem. Napojení na messenger platformy umožní zaplatit v závěru nákupu jedním klikem a převést peníze na účet společnosti. Ano, taky z toho mám trochu husí kůži Samozřejmě vše probíhá mezi nakupujícím a prodávajícím tímto způsobem jen v případě, že daný nakupující poskytne svá data (resp. k této formě nákupu dá souhlas).
Data privacy a regulace velkých nadnárodních firem bylo dalším tématem, které rezonovalo po celou dobu konference. Mluvilo se o regulaci Facebooku, o třech miliardách lidí, kteří nemají hranice. Také jak Facebook zpřísňuje pravidla, tedy jaký obsah se dá šířit a jaký už ne. Zároveň zazněla obava, jakým způsobem o nás velké firmy získávají informace, na základě kterých predikují naše chování v budoucnosti. Jedná se totiž o obrovskou spoustu dat, s nimiž by bylo možné manipulovat. Evropa se na tato témata zaměřuje nejvíce, což dokládá třeba GDPR a data privacy, a ostatní státy by měly reagovat a systém by se měl sjednotit. V opačném případě to může Evropě ublížit. Za největší problém byla označena Čína. Konec LinkedIn a Yahoo podle názorů odborníků také nevěstí nic dobrého. V budoucnu by spolu měly dvě největší ekonomiky světa, tedy USA a Čína, mnohem více spolupracovat a vést na toto téma dialog.
Viktor Gustav Gao (Arrow Electronics) a Daniel Catalao (RFT) hovořili o budoucnosti mobility, Stan Boland (five.ai) a Serena Kutchinský (JOE Media) navázali s tématem stavu vývoje plně automatizovaných vozidel s přednáškou nazvanou „How can we make the autonomous vehicle dream a reality?” Vše začalo už v roce 2016. Hlavním testovacím místem byl stát Arizona viz https://azdot.gov/motor-vehicles/professional-services/autonomous-vehicles-testing-and-operating-state-arizona. Nedávno se uskutečnil bezproblémový test také v Londýně. Problém však vidí Stan Boland především v dlouhodobém řízení plně automatizovaných vozidel. Auto se musí přizpůsobovat desítkám změn, jakými jsou nehody, změny na ulicích, počasí, nenadálé události, a bohužel právě v tomto dělá systém v dlouhodobém horizontu chyby. Arizona byla vybrána jako první, a to hlavně s ohledem na široké ulice, stálost počasí atd. Inženýři odhadují, že k plné automatizaci dojde až v řádu několika let, pravděpodobně dekády. Co se však začne více používat a už nyní se používá, jsou jednotlivé funkce automatizace. Adaptivní tempomat, držení vzdálenosti či rychlosti, nevystoupení z jízdních pruhů, brždění atd. Všichni z přednášejících jsou však přesvědčeni, že v budoucnu opravdu budeme moci jezdit na zmáčknutí jednoho tlačítka a zadání místa dojezdu.
Velmi mě zaujala přednáška Stephena Kaufera (CEO Tripadvisor), který mluvil o temném čase pandemie a o tom, jak lidé potřebují sdílet zážitky, cestovat a poznávat. Že jsme se v této oblasti jako společnost rychle vrátili, ba dokonce překonali čísla před pandemií. Budoucnost vidí v subscription modelu cestování, tedy nastavení jasných úrovní a z toho plynoucího komfortu cestování, což vede k získání různých výhod jako např. den pobytu zdarma, odvoz luxusním autem na letiště a další. Samozřejmostí je plná personalizovanost: „Dobrý den, pane XY, jsme rádi, že jste přiletěl a že vás můžeme ubytovat v našem hotelu.” Také vidí budoucnost v AR/VR brýlích, které budou součástí cestování. Budou nám ukazovat, kam zajít na jídlo, kdo a kde byl z našich kamarádů před námi a jak hodnotil, komentovat a sdílel v reálném čase s tisíci dalšími lidmi.
Martin Sorel (ex WPP CEO) mluvil o tom, jak se vypořádat s koncem 3rd party cookies. Kladl důraz na perfektní práci se 1st party cookies a využívání signálů, které nám poskytnou platformy.
Mluvilo se také o vzniku Facebookového METAVERSE viz (https://www.theverge.com/22588022/mark-zuckerberg-facebook-ceo-metaverse-interview). Jednak z pohledu odvedení pozornosti od problémů Facebooku, neboť uvnitř společnosti prý vzniká snaha akcionářů odstranit Marka Zuckerberga z jejího vedení. Jednak z pohledu nového trendu, který je spatřován v nově vznikajících virtuálních světech.
Mně osobně se moc líbí český projekt, o kterém se dočtete na https://www.lupa.cz/aktuality/cesky-ready-player-one-ve-vr-svete-somnium-space-pujde-pouzivat-hapticky-oblek/. Oproti Facebooku se totiž bavíme o projektu, který využívá nových technologií (blockchainu), a to nejen k platbách. V tomto „novém světě” už bylo realizováno mnoho zajímavých eventů s celosvětovým dosahem. Doporučuji si v něm koupit virtuální pozemek a postavit si dům :))) Kapacita pozemků je ale velmi omezená.
Pokud mám shrnout dění tohoto dne, použiji k tomu citát, který na konferenci zazněl:
„Nobody stops the development of humanity and technology, but we need to create boundaries and guidelines for us humans to deal with it.”
DAY 3
Třetí den se nesl v duchu AI regulací. Pro AI už v Americe mají certifikaci, což ale není běžným standardem. Čína už začala regulovat face recognition a zavírá další sociální sítě využívající AI. Na MoneyConf stagi mluvil Alex Mashinsky (CEO Celsius), který vydělal při exitu 3 miliardy dolarů viz https://www.forbes.com/sites/alejandrocremades/2019/03/12/this-entrepreneur-has-achieved-3-billion-in-exits-and-is-possibly-one-of-the-most-feared-by-banks/. S claimem „Banky nejsou náš kamarád” mluvil o vývoji směřujícím k celkové decentralizaci. Tvrdí, že bitcoin je zelený finanční systém a každá inovace bere energii: „Až budu kupovat jídlo a oblečení, tedy základní potřeby bitcoinem, běžné měny přestanou mít smysl. Systém bank je neudržitelný. Dluh je obrovský a nekonečné rozdělování peněz nesmyslné a bez jakéhokoliv východiska.”
Konference se zúčastnila celá řada startupů, firem, které se snaží prorazit, a to snad ze všech oblastí. Velkým tématem byla také klimatická změna a udržitelná ekonomika a prostředí. Za zmínku stojí například firmy, které prodlužují na základě dat věk stromů. Podobné projekty jsou už i u nás a jsem za to opravdu rád. Více na https://cc.cz/brnensky-startup-chce-aby-stromy-ve-mestech-zily-dele-lepe-a-prinasely-co-nejvic-uzitku-investori-mu-posilaji-miliony/.
Celou ceremonii zakončil portugalský prezident Marcelo Rebelo de Sousa. Hovořil o vracení se po pandemii zpět do normálu. Jeho řeč byla velmi pěkná a motivační, nezapomněl v ní zmínit klimatické změny, důležitost konference Web Summit, kterou navíc označil za klíčovou událost a popřál jí do příštího roku sto tisícovou návštěvnost. Velmi vtipným a příjemným projevem nám také představil jeho vizi. postcovidového období.
Na eventu bylo mnoho další skvělých řečníků a tento článek má sloužit jen jako kratičké zhodnocení a ohlédnutí se zpět. K vidění toho bylo mnohem více a zároveň bylo nemožné si všechno zapsat. Snad se vám tedy některé mé postřehy budou líbit a v případě zájmu o podrobnější info, se na mě neváhejte kdykoliv napřímo obrátit.
Sečteno podtrženo, Web Summit je opravdu velký zážitek, který přináší spoustu novinek, skvělých rozhovorů s různými lidmi skoro ze všech koutů světa. Kdo tedy nebyl, ať zváží svou registraci na příští ročník.
Hlavní trendy
- Data privacy and data democratisation
- Decentralization
- Metaverse and virtual world
- AI, machine learning and AI regulation
Konference Lovebrand
O tom, že Lovebrand nevybudujete přes noc a stojí za tím hodně práce všichni víme, přesto je dobré vždy nahlédnout do kuchyně těch, kteří úspěšně vedou své značky.
3. ročník konference Jak budovat lovebrand? kterou má na svědomí GrowJOB Institute jsme si užili sice z našich obýváků, ale díky skvělému zpracování to byl i tak užitečně strávený čas.
Během večera jsme shlédli 8 inspirativních řečníků, kteří mluvili nejen o tom, jak svou značku vybudovali, ale i často o těžkých začátcích.
Role prvního řečníka se ujala Anna Šenk, která nám ukázala jak úspěšně implementuje metodiku Jacka Stacka (autora knihy Great Game of Business) v rámci projektu AlzaExpress. Celá metoda spočívá na zapojení všech účastníků projektu, kdy „hraním společné hry” plní cíle. Sama Anička po roce běhu projektu říká, že se cítí být stále na začátku a budování lovebrandu je rozhodně maraton a ne sprint.
„Lovebrand neexistuje” tato slova pronesl na začátek své prezentace známý lihovarník Martin Žufánek. Sám raději používá slova jako je „síla značky” nebo „důvěra ve značku”. Martin uznal, že na začátku jejich podnikání byla velká chuť jít proti proudu, kdy v době největší poptávky po tuzemsku a vodky nabízeli zákazníkům kvalitní a cenově odpovídající produkt. Díky zatvrzelosti a přesvědčení, že „Žufánek nikdy nebude ve slevě” získala značka zdravé seběvědomí, je to i jeden z jejich receptů, jak se stát lovebrandem.
Příběh rodiny Valových je jak z ukázkové knihy pro tvorbu lovebrandu. Během jejich přednášky jsme se dozvěděli nejen historii vzniku značky SIKO, ale i o jejich vztahu k zaměstnancům, kde kladou velký důraz na komunikaci a jejich spokojenost.
Člověk není zdroj. Toto téma rezonovalo přednáškou Lukáše Havránka z GrowJOB Institute, která byla spíše o nastavení postoje k zaměstnancům, kdy i z pohledu firmy je potřeba vnímat zaměstnance jako lidskou bytost a zajímat se o i jeho potřeby. Stejně to platí i v případě klientů.
Kdo by neznal kontroverzního Janka Rubeše a jeho Honest Guide? Janek nám ukázal, že lovebrand může být i Praha, kterou svým svérázným způsobem představuje turistům, a ti si odváží z hlavního města netradiční zážitky, které v tradičním průvodci rozhodně nenajdou. Zapálení se, kterým Janek o svém projektu mluvil bylo neuvěřitelné. I to je jedna z přísad pro lovebrand, musíte své značce věřit, musí vás bavit, protože pak bude bavit i vaše zákazníky.
O tom, že vás musí práce především bavit navázal skvěle Luboš Malý, který jak přiznal si ve své práci často i hraje. On si to, ale může dovolit, protože pracuje ve společnosti LEGO. A že se jedná opravdu o práci jeho snů nám dokázal, když nevěděl jaké mají zaměstnanci benefity. Proč? Protože ho to vlastně nezajímá a rozhodně se ztotožňuje s 3 základními principy, na kterých LEGO staví: pokora, odpovědnost, rovnost.
Finále večera patřilo Lukáši Hejlíkovi, který si připravil historicky první powerpointovou prezentaci. Lukáše všichni znají jako herce, ale on se před několika lety vrhnul i na gastronomii a vytvořil původně vedlejší projekt – Gastromapa Lukáše Hejlíka, která se stala lovebrandem. Sám Lukáš říká, že za úspěchem vidí především svou práci na sociálních sítích, kde poctivě on sám přispívá a především odpovídá aktivně na všechny komentáře. Denně stráví několik hodin diskuzí s trolly a jeho odpovědi jsou vždy jedinečné. Na otázku, proč se Gastromapa stala lovebrandem odpověděl Lukáš, velmi upřímně: „ „Je konstantní, transparentní, nezávislá a autentická,”
INSTAMEET 2020
Minulý měsíc proběhl ve 4. patře pražského obchodního domu Máj 4. ročník odborné konference Instameet. Určitě nás zaujala možná symbolika čísel 4. patro/4. ročník. 😁
Letošní Instameet bylo největší dosavadní tuzemské setkání marketingových expertů a také top influencerů z Česka i Slovenska, kteří pracují nebo jsou na této sociální platformě působí.
Podtitul Byznys na Instagramu a autenticita obsahu zahrnoval taky vnímaní a „Covid byznys situaci.“
Fakta:
Pojďme ale k pár faktům. Jak bývá zvykem úvodní řeč a statistiky uvedl Tomáš Pflanzer z Kantaru.
- Hashtagy se pořád používají cca pod 10 k příspěvku
- 51 % lidí používá hashtagy k hledání zajímavých míst, kaváren, obchodů apod. (loni to bylo jen 38 %)
- 19 % lidí nakupilo přímo přes Instagram
- Na novinku „Reels“ si lidé zatím nezvykli, ale zatím ji využívají jen 3 % uživatelů (hlavně influenceři a videomakeři)
Co se týče „Boorindexu“ není moc překvapením, že Facebook nudí uživatele víc než Instagram. Klára Honzíková z Amazing Places přišla ukázat, že byznys na Instagramu může vzkvétat i v „době covidové“ a např. 6/10 objednávek jde získat tady.👍🏻 Na druhou stranu, jak jinak lépe prodávat rezervace hezkých míst než na kanálu pro to určeném.
Autenticita:
„Must have“ vlastnosti vášho IG profilu:
- Kvalita
- Autenticita
- Aktuálnost
- za VISI bychom doplnili sladěný feed/grid
Jedním z největších hostů v sekci „Influenceři“ byl Kazma Kazmitch, který IG využívá spíš okrajově. Nicméně člověk, který zakope auto za milion pravděpodobně ví, jak přitáhnout pozornost 🙂.
K Instagramu již od jeho zrození patří jídlo ☺ fungovalo na začátku a frčí tam doteď. Proto, kdo nezná gastromapu Lukáše Hejlíka, má ve využití potenciálu Instagramu ještě mezery .☺ Co se týče Food témata, rozhodně intenzivní byla přednáška „o bagetě.“ Kauzu o jízlivých komentářích na adresu Pavlíny z Masterchefa zná asi každý v našem sociálním rybníku, no nějak ale nevíme, co si myslet a krocích správců profilu, který vytvořili „fejk“ profily na podporu jména Pavlína. Pár řádků výš jsou základní doporučení pro úspěšný Instagram a jedním z nich je právě autenticita. Jak ji ale budovat, když ji podkopáváme z vlastních řad?! 🤨
Workshopy k závěru
Nejzajímavější byly efektní, a přece jednoduché video ukázky kluků z VLN studia. Na jich využití v rámci vlastních sítí již pracujeme. 😉 Škoda jen, že jsme si efekty nemohli vyzkoušet přímo namístě na vlastní kůži.
Uvidíme, co nám přinese další rok, snad Tik Tok nepřeválcuje Instagram úplně.
Pořád v IG feedu vedou fotky nad videem, takže naděje stále je. 😉