Jak oprášit staré články na blogu pro lepší SEO
Mohou být staré blogové články účinným nástrojem jak na stránku přivést návštěvnost? No ano! Stačí drobná editace, osvěžení obsahu a i několik let staré blogové příspěvky mohou být zase relevantním nástrojem, který podpoří SEO celého webu. Lehká aktualizace stávajícího článku je přitom mnohem méně pracná, než psaní nového textu.
Proč aktualizovat staré blogové příspěvky?
Podívejte se na 3 důvody, proč má aktualizace stávajících článků smysl:
– Víc zpětných odkazů
Pokud jste daný obsah vytvořili jako jedni z prvních a na váš článek odkazují weby konkurentů, byla by škoda toho „nevyužít“. Zpětné odkazy (backlinks) jsou základem pro práci vyhledávačů a na jejich počtu a kvalitě závisí umístění vašeho webu ve výsledcích vyhledávání. Vyhledávače hodnotí kromě počtu zpětných odkazů, i text, který je obklopuje a jejich staří. Je tedy lepší aktualizovat starší článek a využít jeho nabyté důvěryhodnosti, než začínat od nuly.
– Budování důvěryhodnosti
Čtenáři uvidí, že místo slepé produkce nového a nového obsahu revidujete stávající obsah a držíte krok s inovacemi.
– Vyšší příčka ve vyhledávání
Aktualizace obsahu dává vyhledávači impuls vaši stránku posunout výše ve vyhledávání, podobně jako rychlejší načítání stránek. Většina uživatelů internetu navštěvuje stránky s nejnovějším datem, tímto způsobem tedy můžete přivést na web nové návštěvníky a zvýšit traffic.
Jaké blogové články aktualizovat
Aktualizace blogových článků není vůbec těžká disciplína. Jako první na svém blogu vyhledejte stránky s dobrým počtem zpětných odkazů ale nízkou pozicí ve vyhledávání. Takové stránky totiž skrývají zajímavý potenciál.
Zaměřte se na témata, která nevyjdou z módy a jsou vždy relevantní. Například úvod do SEO, jak najít správnou digitální agenturu, typy PPC kampaní apod. Takové články získávají s uplynulým časem ve vyhledávači vyšší hodnotu a objem vyhledávání bude dlouhodobě vysoký.
V rámci selektování starých blogových příspěvků se zaměřte i na to, jak přispívají vašemu SEO a jak se umisťují ve výsledcích vyhledávání (SERP). Sledujte počet návštěvníků z organického vyhledávání a míru okamžitého opuštění stránky (bounce rate – procento návštěv, které opustily web po zobrazení jediné stránky).
Organická návštěvnost vám pomůže objevit blogové příspěvky, které ve vyhledávání stále generují prokliky. Tyto příspěvky můžete s trochou péče proměnit v evergreen články, které vystřelí nahoru ve výsledcích SERPu.
Míra okamžitého opuštění vám pomůže objevit zastaralé blogové příspěvky, které pro návštěvníky vašeho webu nemají žádnou hodnotu.
Na co se při aktualizaci zaměřit?
1. Hledejte nová klíčová slova
Pokud vaše blogové příspěvky generují dostatečnou organickou návštěvnost, ale míra okamžitého opuštění je nadmíru vysoká, dost možná jste se netrefili do vkusu cílové skupiny. Zkuste najít nová relevantnější klíčová slova a aplikujte je do nadpisů, textu, obrázků a hashtagů.
2. Odpovězte na často kladené otázky
Odpovídáte v článku na „často kladené otázky“ vašich zákazníků? Pokud ne, měli byste, aby se návštěvník mohl rychle dostat k odpovědím, které ho zajímají, a neztrácel čas hledáním na webu. Zodpovídání otázek v blogovém článku s sebou nese i další výhodu. Taková otázka je ideálním kandidátem na to, aby si ji Google vybral pro doporučené úryvky (featured snippets). Určitě jste si všimli hlavních nadpisů v našem článku, že jo? Vybrané úryvky jsou speciální políčka, ve kterých je formát běžného výsledku vyhledávání obrácen, přičemž se nejprve zobrazí popisný úryvek. Uživatelé internetu tím spíše navštíví váš web a přivedou traffic.
3. Aktualizujte SEO
Nejprve analyzujte SEO vašich blogových příspěvků pomocí analytických nástrojů (např. Google Analytics). Zaměřte se na nová klíčová slova v URL, meta nadpisu a meta popiscích. Vymažte zastaralé informace, přidejte relevatní novinky, změňte úvodní obrázek a přidejte další s přesným popisem, změňte tón komunikace. To je péče, která přinese ovoce.
4. Přidejte nové linky
Externí i interní odkazy ve vašich starých příspěvcích na blogu jsou pro SEO klíčové. Zkontrolujte zda jsou všechny linky v článku funkční. Zastaralé opravte nebo nahraďte novými. Doplňte maximum interních odkazů, pomohou vám upozornit vyhledávače na nejdůležitější stránky webu a sdělit jim, o čem stránky jsou. Navíc návštěvníkům usnadní orientaci na webu a zlepší jejich zážitek z návštěvy. Pozici v SERPu může pomoci i přidání externích odkazů, které přidávají vašemu obsahu hloubku a hodnotu, budují důvěryhodnost a prokazují znalost oboru.
5. Sdílejte starý nový obsah
Sociální sítě jsou skvělou platformou pro organický traffic, nebojte se tedy sdílet již zveřejněný obsah a oslovit jím nové návštěvníky. Mnoho firem tuto strategii neuplatňuje, ačkoliv nemají zdroje na pravidelnou produkci a sdílení nového obsahu. Sdílení starších příspěvků je ale zcela legitimním nástrojem, jak získat čas potřebný pro vytváření nových článků. Nemluvě o tom, že proveřený blogový článek může osvěžit i vaše mediální plánování.
6. Slůvko aktualizováno umí divy
Dali jste si tu práci a článek aktualizovali? Změňte datum jeho zveřejnění nebo přidejte na jeho úvod či konec jednoduchou formulku „Aktualizováno 22. února 2022“. Algoritmy největších vyhledávačů si s tím poradí a jasnou informaci tím vyšlete i samotným návštěvníkům.
Aktualizace jako základ každého blogu
Oprašování starých příspěvků na vašem blogu by mělo patřit mezi vaši každoroční rutinu. Stačí projít nová klíčová slova, která vaše cílová skupina aktuálně vyhledává a aplikovat je do textů, nadpisů a metadat. Opravit staré linky v textu a nahradit je novými, aktuálnějšími. A nakonec už jen změnit datum zveřejnění článku a šup s ním na sociální sítě!
Výběr grafických trendů pro rok 2018
Shrnout grafické trendy pro nějaké období je asi tak náročné, jak zhodnotit umělecká díla v galeriích. Každý má svůj úhel pohledu a jiné cítění, co se jednomu líbí, jinému se zase líbit nemusí. Pak je ještě skupina lidí, která vizuální cítění nemá úplně, a tak se mnohým může zdát použitý efekt zbytečný – protože mu prostě nerozumějí. 🙂
Zdroj: Pinterest Zdroj: Pinterest
Přesto vznikají i v grafice trendy, které se obměňují podobně jako móda. Všechno tu už jednou bylo, jen se mění materiály, techniky efekty …
Některé a pořádně bláznivé efekty se již objevily i v České republice 🙂 např. v reklamě na Halls použili i combo – „Glitch efekt“ + „Color Chanels“.
Vybrala jsem pro vás několik efektů na ukázku, ale je důležité poznamenat, že ne všechno se hodí všude. Zatímco něco vypadá skvěle na posterech, tak v onlinu nemusí. A samozřejmě naopak.
Glitch efekt
Když preferujete trochu víc „crazy cestu“, tak se nejspíše stanete fanouškem „Glitch efektu“. Pod ním si můžete představit jakoby zkažení obrazu – nějaké narušení kompozice, barevnosti, a může vypadat velmi lákavě, nebo vzbuzovat hrůzu, a proto se často používá právě na komunikaci hororů.
Zdroj: Pinterest Zdroj: Pinterest
Color Chanels
Jeden z mých oblíbených je „Color Chanels“ efekt. Hraní si s barevnými kanály je poměrně oblíbené mezi grafiky. Možná i proto, že přiznává jakousi zkreslenou realitu, což v podstatě grafici dělají :). Vidět svět barevnější je zábava a barvy dodávají vždy osvěžení.
Double Exposure, Double Exposure Duotone, Double light
Efekt „Double Exposure“ není úplně novinka na tento rok. Více či méně je přítomna stále a umělečtí fotografové ji používají v podstatě stále. Křivka výskytu se mění v rámci reklamního sdělení. Nejčastěji ji můžeme vidět asi na plakátech.
Zdroj: Pinterest Zdroj: Pinterest
Fascinující jsou i rozšíření tohoto efektu jako např. “Double Exposure Duotone” případně “Double light”. Zatímco první využívá hlavně zdvojení obrazu, druhý zdroj světlo. Tento efekt dosáhněte buď použitím dvou světelných zdrojů světla nebo rozdělením barevných kanálů (moje oblíbené).
Zdroj: Pinterest Zdroj: Pinterest
Kreativní typografie
Efekt „kreativní typografie”, kterému také můžeme přiřadit jakoby pár podefektů, je velmi zajímavá věc. Typografie vládne světu (v různých formách) již několik staletí. V rámci grafického designu je ale asi nejnáročnější na představivost. Zároveň musíte s těmito efekty pracovat opravdu citlivě. Přesto v ní recipient nemusí vidět to, co by měl na první pohled. Pro grafiky je tu však opravdu velký prostor pro kreativitu. Může propojovat ilustraci či fotografii, být její součástí, doplňovat claim apod.
Zdroj: Pinterest Zdroj: Pinterest
Zajímavá je i seříznutá typografie, tedy smazání části písmen, avšak tak, aby čitelnost byla zachována. Na poslech to zní velmi jednoduše, ale ve skutečnosti si to vyžaduje vysokou dávku kreativity a profesionality.
„Chaotická typografie“ byla prohlášena za nejlepší trend roku 2017 a podle mého skromného odhadu své místo na předních příčkách zřejmě obhájí. Minimálně ve výtvarném umění, případně v propagaci galerií, design Week apod.
Zdroj: Pinterest Zdroj: Pinterest
Já preferuji typografii jako součást reálného života, tedy jak jsem vzpomínala, jde o harmonii textu s dalšími prvky. Skvěle funguje např. při „Fashion“ posterech, bannerech nebo facebookových postech. Všimněte si všech těch „SALE“ postů apod.
Zdroj: Pinterest Zdroj: Pinterest
V rámci ČR se mi líbí jeden (starší) vizuál pro Pražskou botanickou zahradu. Je tak jednoduchý, a přitom odkaz je jasný 🙂
Zdroj: Pinterest Zdroj: Pinterest
3D efekt, Farebná 3D substancia, 3D typografia
V rámci barevných efektů a stále více rozšířeného 3D efektu, stojí za zmínku „Barevná 3D substance”, která skvěle funguje i se spojením 3D typografie. Barevné gradienty a přechody zde jsou také už nějaký ten pátek, ale zažívají svůj „comeback“. O tom, zda změna loga Instagramu a jeho rostoucí popularita způsobila tuto vlnu zájmu nebo ne, můžeme diskutovat, ale věřte či ne, efekt je v kurzu.
Zdroj: Pinterest Zdroj: Pinterest
Na závěr bych zmínila jeden z nejnovějších efektů „výstřižky papíru”. Jeho nedílnou součástí je práce s texturami a vrstvami. Zde i minimalistické zpracování vizuálu dostává nový rozměr nebo vrstvy? 🙂 🙂 Pokud bych měla hlasovat pro novinky, jsem jednoznačně pro tuto! 🙂
Zdroj: Pinterest Zdroj: Pinterest
Efekty na googlení pro náročné
Efektů, se kterými si můžete hrát, je opravdu hodně. Mezi ty, kterým jsme dnes nevěnovali pozornost více, patří dále kovové prvky, jednobarevný 3D design, negativní prostor nebo již méně používané Wave Clasic Duotone efekt a holografie v pozadí.
Trendy se neustále mění a mnohé vznikají zkoušením právě leckdy nezkombinovatelných prvků, občas omylem či rozšířením něčeho známého. Každopádně jsem zvědavá, co nového nás čeká.
Inspiraci ke článku jsem čerpala z tohoto zdroje.
Backstage IG feedu: Náhľad do tvorby obsahu
V online svete momentálne patrí Instagram snáď medzi najpríťažlivejšie siete. Aspoň pre milovníkov krásnych fotiek, obrázkov a videí :). Za tvorbou obsahu je toho dnes ale viac ako len fotka z mobilu.
Ukotvite ideu do reality
Čo si budeme nahovárať firemný a súkromný instafeed sa líšia a je dôležité si to pri tvorbe obsahu uvedomiť. Pri vymýšľaní nám kreatívcom často predstavy vyletia do výšin, no musíte myslieť na možnosti a čas, ktorý na to máte. Pomáha vytvoriť si malý brief obrázkov a zásad, ktoré budete dodržiavať aby ste neuleteli nesprávnym smerom a môžete sa „začať hrať”.
My sme mali to šťastie rozbiehať profil v gastro oblasti, a tak sme sa na deň stali aj kuchárkami, foodstajlistkami, shopaholičkami a degustátorkami.
Príprava a nákup propriet
Po tom čo si 3 kreatívne VISIdámy vytvorili zoznam vecí čo treba dokúpiť, aby fotenie a príprava obsahu prebiehala podľa ich POSH predstáv, išli do obchodu, vyberali, vyberali a nakupovali…
Obchody už našťastie pochopili, že ľudia radi svoje domovy zlaďujú do určitých tónov a preto nemusíte prejsť celé centrum k získaniu vhodných rekvizít a ušetríte drahocenný čas, ktorý sa vám bude hodiť na samotný proces tvorby. Zvlášť keď tie lievance musíte nielen nafotiť, ale aj upiecť, „nastajlovať”, natočiť pre Instastories a potom zjesť, samozrejme :). To je pomerne dlhý a náročný proces. Na fotenie majte okrem fotoaparátu pripravené aj viaceré telefóny, nabité baterky, nabíjačky aby vás nič neprekvapilo a stihli ste zaznamenať aj backstage procesu. To sa oplatí vždy :).
Timing, proces
Aj keď si urobíte časový plán a máte pocit, že to bude stačiť, tak verte tomu, že v 90 % prípadov nebude :). Pokiaľ ste ten, čo fotíte, obhliadnite si prostredie dopredu. Ja som už terén poznala, no denné svetlo malo iný plán, a tak sme sa museli prispôsobiť podmienkam. Takmer vždy sa vyskytne „neplánovaná” situácia.
Nepodľahnite naivnej predstave, že to zvládnete všetko sami a delegujte si úlohy. Kým napríklad jedna fotí už hotové jedlá a „stajluje zátišia”, druhá zaznamenáva proces prípravy iných vecí, pomáha prenášať svetlá, tretia zatiaľ šľahá dokonalú penu na latte, drží hrnček pre fotku a navzájom sa kontrolujete, aby lievance niekto predčasne nezjedol :).
Fotenie, spolupráca, nálada
Kým niektoré procesy prebiehajú simultánne, tak nie všetko sa tak dá urobiť a napríklad na to, aby ste poliali lievance sladučkým topingom, tak musíte počkať na fotografa, kým nie je spokojný s fotkami bez toho :).
Práca je prvoradá, ale na výsledku sa môže odraziť aj vaša nálada. Je to aj o tom, že sa zašpiníte múkou, že sa vám nepodarí na 1x dať šľahačku na muffiny ako profík, že ovocie na lievancoch nedrží, že musíte fotku s kávou odfotiť kým padne pena, že máte pri pohľade na výtvory slinku z úst dlhšiu ako uzávierku na foťáku… a že to aj tak milujete a pôjdete do toho znova :).
Dôležité 🙂
Mať štýlovo a farebne zladený feed je dôležité. Z príspevkov by však mala pôsobiť pozitívna emócia, predstava chutí jedla, domov… Práve v tom je krása Instagramu :).
Príliš „dokonalý” feed zas môže pôsobiť veľmi umelo a nepresvedčivo.
Instagram: Vyzkoušejte si horké novinky
Také máte pocit, že se do toho tvůrci Instagramu v poslední době pořádně opřeli? S příchodem nového roku se na nás valí jedna novinka za druhou. No, co se dá dělat, čísla hovoří jasně – oblíbenost Instagramu letí nahoru jak neřízená střela.
Zdroj: Statista.com
Rozhýbejte se
Při vytváření vlastních stories se můžete nově vyřádit použitím GIF nálepek. Na výběr máte z více než 100 000 pohyblivých motivů. Vyhledáte je jednoduše zadáním klíčového slova. A pokud si nebudete vědět rady s výběrem, Instagram vám nabídne ty nejvíce IN. Oživit GIFem můžete také svou soukromou zprávu v directu.
Zdroj: Newsfeed.cz
Barevné „náladovky“
Další novinkou je funkce „Type“. Jedná se o jednoduché barvené pozadí, které můžete použít do svých stories. Chcete vyjádřit bláznivou myšlenku nebo jste naštvaní a potřebujete to sdělit světu? Pak přesně k tomu můžete využít tuto funkci. Pomocí ní totiž efektivně sdělíte světu prostě cokoli!
Tím to ale nekončí! Pokud se vám jednoduché barevné pozadí zdá poněkud fádní, můžete ho doplnit fotografií. Funkce pak působí jako filtr a fotka vypadá jako v „barevné mlze“.
Plánování
Co si budeme namlouvat – na tohle jsme všichni čekali už hodně dlouho. Možnost plánovat příspěvky na Instagram je konečně tady! Tato novinka je hlavně skvělou zprávu pro ty, kteří spravují firemní profily. Prozatím se to týká ale jen organických příspěvků. Se sponzorovaným obsahem je to stále stejné. Nicméně – první vlaštovka.?
K plánovaní obsahu na Instagram můžete využít třeba některou z těchto aplikací: Instagram Graph API, Hootsuite nebo Sprout Social.
Proč je SEO běh na dlouhou trať?
Proč se výsledky optimalizace pro vyhledávače projeví až po dlouhé době? Nedá se tento proces nějak urychlit?
Takové a podobné otázky dostáváme pravidelně, podívejte se na důvody, které oddalují rychlost úspěchu vašich SEO aktivit.