Shrnout grafické trendy pro nějaké období je asi tak náročné, jak zhodnotit umělecká díla v galeriích. Každý má svůj úhel pohledu a jiné cítění, co se jednomu líbí, jinému se zase líbit nemusí. Pak je ještě skupina lidí, která vizuální cítění nemá úplně, a tak se mnohým může zdát použitý efekt zbytečný – protože mu prostě nerozumějí. 🙂

Zdroj: Pinterest                                                                        Zdroj: Pinterest

Přesto vznikají i v grafice trendy, které se obměňují podobně jako móda. Všechno tu už jednou bylo, jen se mění materiály, techniky efekty …

Některé a pořádně bláznivé efekty se již objevily i v České republice 🙂 např. v reklamě na Halls použili i combo – „Glitch efekt“ + „Color Chanels“.

Vybrala jsem pro vás několik efektů na ukázku, ale je důležité poznamenat, že ne všechno se hodí všude. Zatímco něco vypadá skvěle na posterech, tak v onlinu nemusí. A samozřejmě naopak.

Glitch efekt

Když preferujete trochu víc „crazy cestu“, tak se nejspíše stanete fanouškem „Glitch efektu“. Pod ním si můžete představit jakoby zkažení obrazu – nějaké narušení kompozice, barevnosti, a může vypadat velmi lákavě, nebo vzbuzovat hrůzu, a proto se často používá právě na komunikaci hororů.

Zdroj: Pinterest                                                                        Zdroj: Pinterest 

Color Chanels

Jeden z mých oblíbených je „Color Chanels“ efekt. Hraní si s barevnými kanály je poměrně oblíbené mezi grafiky. Možná i proto, že přiznává jakousi zkreslenou realitu, což v podstatě grafici dělají :). Vidět svět barevnější je zábava a barvy dodávají vždy osvěžení.

Double Exposure, Double Exposure Duotone, Double light

Efekt „Double Exposure“ není úplně novinka na tento rok. Více či méně je přítomna stále a umělečtí fotografové ji používají v podstatě stále. Křivka výskytu se mění v rámci reklamního sdělení. Nejčastěji ji můžeme vidět asi na plakátech.

Zdroj: Pinterest                                                                        Zdroj: Pinterest 

Fascinující jsou i rozšíření tohoto efektu jako např. “Double Exposure Duotone” případně “Double light”. Zatímco první využívá hlavně zdvojení obrazu, druhý zdroj světlo. Tento efekt dosáhněte buď použitím dvou světelných zdrojů světla nebo rozdělením barevných kanálů (moje oblíbené).

Zdroj: Pinterest                                                                        Zdroj: Pinterest

Kreativní typografie

Efekt „kreativní typografie”, kterému také můžeme přiřadit jakoby pár podefektů, je velmi zajímavá věc. Typografie vládne světu (v různých formách) již několik staletí. V rámci grafického designu je ale asi nejnáročnější na představivost. Zároveň musíte s těmito efekty pracovat opravdu citlivě. Přesto v ní recipient nemusí vidět to, co by měl na první pohled. Pro grafiky je tu však opravdu velký prostor pro kreativitu. Může propojovat ilustraci či fotografii, být její součástí, doplňovat claim apod.

Zdroj: Pinterest                                                                        Zdroj: Pinterest 

Zajímavá je i seříznutá typografie, tedy smazání části písmen, avšak tak, aby čitelnost byla zachována. Na poslech to zní velmi jednoduše, ale ve skutečnosti si to vyžaduje vysokou dávku kreativity a profesionality.

Chaotická typografie“ byla prohlášena za nejlepší trend roku 2017 a podle mého skromného odhadu své místo na předních příčkách zřejmě obhájí. Minimálně ve výtvarném umění, případně v propagaci galerií, design Week apod.

Zdroj: Pinterest                                                                        Zdroj: Pinterest 

Já preferuji typografii jako součást reálného života, tedy jak jsem vzpomínala, jde o harmonii textu s dalšími prvky. Skvěle funguje např. při „Fashion“ posterech, bannerech nebo facebookových postech. Všimněte si všech těch „SALE“ postů apod.

Zdroj: Pinterest                                                                        Zdroj: Pinterest 

V rámci ČR se mi líbí jeden (starší) vizuál pro Pražskou botanickou zahradu. Je tak jednoduchý, a přitom odkaz je jasný 🙂

Zdroj: Pinterest                                                                        Zdroj: Pinterest 

3D efekt, Farebná 3D substancia, 3D typografia

V rámci barevných efektů a stále více rozšířeného 3D efektu, stojí za zmínku „Barevná 3D substance”, která skvěle funguje i se spojením 3D typografie. Barevné gradienty a přechody zde jsou také už nějaký ten pátek, ale zažívají svůj „comeback“. O tom, zda změna loga Instagramu a jeho rostoucí popularita způsobila tuto vlnu zájmu nebo ne, můžeme diskutovat, ale věřte či ne, efekt je v kurzu.

Zdroj: Pinterest                                                                        Zdroj: Pinterest

Na závěr bych zmínila jeden z nejnovějších efektů „výstřižky papíru”. Jeho nedílnou součástí je práce s texturami a vrstvami. Zde i minimalistické zpracování vizuálu dostává nový rozměr nebo vrstvy? 🙂 🙂 Pokud bych měla hlasovat pro novinky, jsem jednoznačně pro tuto! 🙂

Zdroj: Pinterest                                                                        Zdroj: Pinterest

Efekty na googlení pro náročné

Efektů, se kterými si můžete hrát, je opravdu hodně. Mezi ty, kterým jsme dnes nevěnovali pozornost více, patří dále kovové prvky, jednobarevný 3D design, negativní prostor nebo již méně používané Wave Clasic Duotone efekt a holografie v pozadí.

Trendy se neustále mění a mnohé vznikají zkoušením právě leckdy nezkombinovatelných prvků, občas omylem či rozšířením něčeho známého. Každopádně jsem zvědavá, co nového nás čeká.

 

Inspiraci ke článku jsem čerpala z tohoto zdroje.

 

26. 7. 2018 | autor: Viktória Kopernická