Jak jsme pomohli růst e-shopu o více jak 40 % 2 roky za sebou
Před již téměř 3 lety za námi přišel Petr Vlasák, který provozuje e-shop Levnékoberce.eu s tím, že by potřeboval pomoci s růstem e-shopu. Do té doby využil služeb několika freelanceru či menších agentur a nebyl s nimi zcela spokojen. Jeho e-shop byl zcela závislý na organickém trafficu.
Od začátku nám bylo jasné, že práce to nebude zcela jednoduchá, protože vzhled e-shopu nebyl z našeho pohledu nijak oslnivý. Majitel byl však přesvědčen, že to takto funguje. Postupnou prací a vyladěním feedů se věci posouvaly do předu. V roce 2019 jsme se dohodli i na opravách několika nedokonalostí, kde jsme (společně s programátorskou firmou) vytvořili systém pro přesnější filtrování produktů apod.
V letošním roce byl růst e-shopu akcelerován korona virovou krizí, čímž jsme začali narážet na maximální počet objednávek, který e-shop Levnékoberce.eu je schopen logisticky odbavit. Každopádně i to naší spolupráci nebude dále brzdit a pan Vlasák již chystá kroky, aby hranici e-shopu posunul dál. My pro něj na příští rok chystáme kompletní redesign, čímž předpokládáme růst prodejů vyšší než 100 %.
A jaké tedy dosavadní spolupráce přinesla výsledky? V roce 2019 jsme měli meziroční nárůst obratu 40 % a v letošním roce 2020 jsme již překonali 60 % a to je ještě před námi prosinec.
Organika není mrtvá! Jak učíme Čechy nebourat, trháme rekordy a plundrujeme výdělky Facebooku
Zaznívá to snad na každé konferenci i každém odborném školení: organika na Facebooku je v roce 2020 mrtvá. Váš pracně vypiplaný obsah bez placené propagace skoro nikdo nevidí. Tahle podstata nejrozšířenější sociální sítě v ČR se už natolik provařila, že o nutnosti promovat obsah nemusíte přesvědčovat ani ty nejrozvážnější klienty. Až na to… že to není tak úplně pravda! Jak oslovíte CELOU fanouškovskou základnu úplně ZADARMO? Známe recept. Z něhož vaříme hodně hustý vývar na vzdělávací facebookové stránce Nebouram.cz
A jestli si chcete přihřát polívčičku, pozorně čtěte až do konce. Nebouram.cz hledá nové partnery!
Na čem ujíždíme
U zrodu projektu Nebouram.cz jsme měli to štěstí stát hned v samotném počátku. V září 2017 se dvouproudá cesta zazipovala do jednoho pruhu. Agentury VISIBILITY a Movisio (autor projektu Nebouram.cz), se vydaly na společnou cestu. Na níž od té doby pomáháme Čechům nebourat.
Neziskový lovebrand Nebouram.cz vzdělává všechny české řidiče skrze zajímavou motivační soutěž. Na webu nebo v aplikaci luští hráči rychlé dopravní kvízy, ABC otázky, sjíždějí 3D animace provozu. Čím častěji se zapojují (tj. nejlépe dlouhodobě denně), tím lépe. Za každou správnou odpověď se jim totiž otevírají bonusy a hlavně se jim přičítají body. Ty pak libovolně směňují za skutečné fyzické odměny. Cenné tematické dárky, které se průběžně obměňují. Pamatujete na sbírání hvězdiček z Aquily? Něco takového. Jen plyšáky nahrazují motorové oleje, kurzy první pomoci, řezáky pásů pro případ nehody, autolékárničky nebo třeba adrenalinové jízdy na polygonu. Zní to super? Taky že je! Soutěžící berou produkty a služby partnerů dlouhodobě útokem. A když vám řekneme, že na Nebouram.cz můžete hrát i tematická pexesa? Nebo smažit totálně návykovou digihru, kde se z naboření cizích autíček při rychlojízdě vykupujete vzdělávacími otázkami? Jasný, tady ji testněte. Až dodrandíte, čtěte dál!
Pohled pod kapotu: co nastartuje naši komunitu?
Teď začínáte chápat, proč s tak super projektem dokážeme bořit tabulky. Jenže tuhle cestičku jsme si museli vyšlapat pěkně od začátku. Klient musel každý listopad nazout zimní gumy, aby nezamrznul. Aby se dokázal posouvat dál. Aby měl naší komunitě – rok od roku četnější a aktivnější – neustále co nabízet. A my museli zase hodně šlapat na plyn komunikace. Aby se o nás účastník provozu na té silnici I. třídy vůbec dozvěděl. Hrozný kydy, co? Jeden ze stavebních kamenů našeho projektu. Takhle s fanoušky nemluvíme.
Na vzdělávací projekt zastřešený patronátem Policie ČR, BESIPem, ŘSD a dalšími institucemi, si vlastně dost dovolujeme. Srozumitelnost, mrzké humory, sarkasmus a lidovost. Pichlavý community management, který nešetří vlastní tým ani fanoušky.
Schopnost nečekaných realtimů, nouzové zpravodajství při první vlně COVIDU-19. Ale i upřímná pomoc v pravý čas.
Víte třeba, že každoročně dostávají naši soutěžící možnost směnit své nasbírané body za peníze pro sirotky, kterým vzala rodiče právě dopravní nehoda? Za virtuální odpovědi lidí ve virtuálním kvízu posíláme skutečné peníze dětem s těžkým osudem. Díky našim skvělým partnerům.
Nebo víte, že jsme jako první v dobách národních potlesků lékařům ocenili zapomínanou první linii? A to kurýry, řidiče kamionů a další hrdiny za volantem, bez jejichž práce bychom nemohli zůstávat zavření doma? To se k nám aktivně připojilo přes 22 000 Čechů! Zdarma jsme také zasáhli devítinásobek celé naší fanouškovské komunity.
Náš tachometr: kolik z toho dokážeme vymáčknout?
Nejprve se podívejme na pár dat. Hootsuite (2020) praví, že celosvětový průměrný organický dosah na Facebooku atakoval ve 4Q roku 2019 pouhých 5 %. Když máte na profilu – ať se to dobře počítá – třeba 10 000 fanoušků, oslovíte neplacenou cestou 500 z nich. Hodně si klepat na ramena můžete při jejich 3% zapojení, tzv. engagement ratu. Tahle metrika představuje takový borcometr. Váš borcometr. Jediným číslem ukazuje, nakolik váš obsah publikum hltá. Uvádí se, že ER 5 % je fakt bezva. Za 7 % už si zaslouží váš social media manager pugét na stole (mrk mrk!). No a za četnější 7+ už ho plaťte zlatem, než vám tahle zlatá rybka uteče z udičky.
Představu o číslech tedy máme. Čekali byste, že na stránce Nebouram.cz dosahujeme úplně běžně organického dosahu 50 %? A ER 15 %? Výjimkou ovšem není ani 25 %.
Velikost stránky: SUV mezi vozidly
A to se nebavíme o malé stránce. Když má vaše FB page 10 fanoušků a hodně vám fandí jak máma, tak i přítel, kolegyně z kanclu plus rodina klienta, boří se tabulečky hezky. Stovky procent lítají. Jenže naši komunitu na Nebouram.cz tvoří k 28. 10. 2020 bez pár drobných 18 500 uživatelů. Neplaceně (tedy organikou a virálem) jich tak často zasáhneme polovinu. Než vůbec přejdeme k jakékoli (nijak vysoké) propagaci.
Překvapivý model: vítězný Trabant mezi Mercedesy
Pokud byste chtěli podobných výsledků dosahovat i vy, stanovte si své priority. Ty skutečně potřebné.
Jestli jste nám už prostalkovali stránku, nemohl vám totiž uniknout zajímavý jev: že je grafika postů připravovaná pečlivě, leč s kreativou různých automobilek nemůže ani zdaleka soutěžit. Přitom se naše i jejich cílovka nezanedbatelně protíná.
Oproti těmto velkým hráčům ale disponujeme zlomečkovým budgetem. A na rovinu… neaspirujeme na canneské lvy. Naši fanoušci tak víc než dechberoucí výpravnou režii ocení to, že jim přinášíme autentický vzdělávací obsah, který nikde jinde opravdu nenajdou. Že jsme byli schopni už první dny pandemie změnit „autoškolové“ testy značek tak, aby reflektovaly náhle proměněný svět.
A že na rozdíl od autoškol využíváme možnost, jakou tyto důležité vzdělávací subjekty nemají: povídat si, reagovat na aktuální dění, pozitivně motivovat, osedlat ty internety… a hlavně se nebrat úplně vážně.
Mimochodem, když už jsme zavadili o tu pozitivní motivaci. Chtěli byste nám s ní pomoct? Nebouram.cz hledá nové partnery! Rádi vás přibereme mezi posádku a ukážeme detailněji, jak může ta spolujízda vypadat. Stačí jen poslat zprávu sem nebo sem.
Restart japonské značky Ionickiss pro Evropu
Japonská společnost Ionic Corporation vyvinula a jako jedna z mála na světě prodává ionizační zubní kartáčky. Manželé Navrátilovi chtěli zahájit prodej a distribuci těchto ionizačních kartáčků v České republice a na Slovensku a tím restartovat vstup této značky do Evropy, což se samotné firmě v minulosti nezdařilo. Hledali proto někoho, kdo by jim zajistil vytvoření e-shopu a marketing pro dosažení dvouletého cíle prodejů s maximálním důrazem na efektivitu investic (více zde https://www.ionickiss.cz/blog/kdo-stoji-za-revoluci-v-cisteni-zubu-v–cesku-a-na-slovensku/).
Co bylo potřeba k 1. prodeji
Dosavadní japonské obaly nebyly vhodné k prodeji prémiového produktu v Evropě. Japonský vkus je úplně jiný, než v ČR. Značka Ionickiss v Japonsku neměla zavedený “category management” – každá řada měla tedy úplně jiný design.
Po dohodě s japonským vedením jsme v určených mantinelech vytvořili novou vizuální identitu značky. Především jsme vytvořili zcela nová obchodní balení produktů, v rámci čehož jsme sjednotili produktové řady do jednotného designu.
Na základě požadavků jsme jako nejvhodnější platformu pro e-shop v České republice a na Slovensku zvolili Shoptet. Ten jsme postavili na prémiové šabloně, na kterou jsme napasovali novou identitu a doplnili jí o kvalitní fotografie ve vysokém rozlišení. Pro samotnou prezentaci produktů jsme vytvořili 3D modely a z nich high-res rendery. Tímto se tato inovativní ale globálně malá značka vizuálně posunula na úroveň největších hráčů v oblasti spotřebního zboží.
Klient chtěl mít většinu sociálních sítí připravených, vznikly tak české i slovenské profily pro Facebook/Instagram/Twitter/YouTube a český LinkedIn pro mateřskou společnost, pro které se nalezl jednotný název. Na základě námi vytvořené vizuální identity vznikla úvodní fotografie a jako profilový obrázek byl zvolen piktogram zubu.
Sociální sítě doplňujeme články, které postupně vysvětlují výhody ionizačních kartáčků a obecně zvyšují vzdělanost čtenářů v oblasti zubní hygieny.
Aktuální průběh
Hlavním komunikačním kanálem se stal Facebook a Instagram. Sekundárně pak vyhledávání a nativní reklama v obsahu (Google, Seznam, RTB). Kampaně jsou primárně zaměřený na osvětu, protože většina koncových prodejů se odehrává u retailových partnerů jako jsou Pilulka.cz, DM Drogérie a další.
Nejnáročnější je postupná tvorba edukativních článků, které jsou doplněny o doporučení zubních hygieniků a zubařů. Přes problematickou komunikaci v aktuální COVID době se nám však toto daří plnit dle zadání. Značce se daří adaptovat tento nový inovativní produkt dále na trh skrze zubní hygieny a zubaře.
Výsledek
- I přes marketing založený na osvětě dokáží prodeje na vlastním e-shopu pokrýt celé marketingové náklady.
- Každý nový prodejní kanál prodává více, než jsme čekali (např. Pilulka)
- Hodnocení odborníků i veřejnosti je extrémně pozitivní.
Rada na závěr
Nesmí se podceňovat připravenost produktů na daný trh. V našem případě se to týkalo primárně packagingu.