Na co se připravit u COOKIES v roce 2022
COOKIES
Název cookie (v překladu sušenka) vymyslel v roce 1984 geniální programátor Lou Montulli. Kromě toho vymyslel také animovaný GIF a obecně velmi ovlivnil celou digitální budoucnost.
Co je vlastně cookie? Jde o krátký textový soubor, který si navštívený web ukládá ve vašem prohlížeči. Umožňuje tak webu zaznamenat informace o vaší návštěvě. Jsou to fakticky kousky dat, o jejichž uložení do zařízení může web požádat váš prohlížeč. Při vaší příští návštěvě stejného webu pak může stránka požádat prohlížeč o přečtení těchto cookies. Takto si web může „pamatovat“ věci, jako je např. vaše individuální nastavení stránky.
Zdroj: Meiro casestudy
3rd party cookies (dále jen 3PC) jsou cookies, které ukládá jiná stránka než ta, na které se právě nacházíte. Například stránka visibility.cz by mohla mít na svých stránkách facebookové tlačítko „To se mi líbí“, přičemž kliknutím na toto tlačítko se automaticky nastaví cookies, které mohou být přečteny Facebookem. To by bylo pokládáno za cookies třetí strany. Tento druh cookies používají některé reklamní systémy ke sledování vašich návštěv stránek, na kterých samy inzerují.
Existují také knihovny, které vývojáři používají k přidání funkcí na své webové stránky. Tyto knihovny mohou také ukládat cookies do vašeho zařízení. Pokud cookies ukládá knihovna, která se nachází na jiné doméně, než je doména daného webu, jedná se rovněž o cookies třetích stran.
Populární knihovny využívá mnoho webových stránek. Když navštívíte web, který používá určitou knihovnu, může tato knihovna do vašeho zařízení uložit cookies. Pokud později navštívíte jiný web, který používá tu samou knihovnu, může si tato knihovna přečíst ono cookies, které bylo uloženo při návštěvě předchozího webu. Těmto cookies třetích stran, které jsou ukládané a čtené knihovnami z více webů, se říká cross-site cookies (tedy tzv. cookies užívané napříč weby).
3PC byly hlavním stavebním kamenem programatického nákupu reklamy, a to více než deset let. Poté došlo k nástupu ad blockers a další webové prohlížeče (Firefox a Safari) začaly blokovat cookies třetích stran. V roce 2022 oznámil Chrome, že bude 3PC také blokovat. Rozhodnutí ale změnil a posunul konec 3PC na rok 2023.
Zdroj: CPEx (www.cpex.cz)
Na grafu vidíme podíl jednotlivých vyhledávačů na návštěvnosti. Aktuálně na základě agregovaných dat z CPExu je 30–50 % veškerých návštěv bez 3PC. Jak tedy na tento fakt reagovat až Chrome zruší možnost využívání 3PC? Existují v zásadě tři hlavní metody.
Pro porovnání vidíme na grafu market share jednotlivých prohlížečů z jiného zdroje.
Typy cookies – na základě klasifikace původu
Hlavní rozdíly mezi 1st party a 3rd party cookies
Zdroj: Meiro casestudy
Typy cookies – podle délky trvání
- Session cookies – expirují hned po zavření prohlížeče, nebo když skončí session. Napomáhají v průběhu návštěvy stránek jejich správnému zobrazení.
- Persistent/permanent cookies – cookies, které zůstávají na vašem harddisku, dokud nejsou vymazány (záleží na termínu jejich expirace). Termín expirace může být rozdílný. Podle ePrivacy nařízení by termín neměl být déle než za 12 měsíců, ale v praxi se setkáváme s tím, že cookies zůstávají na uživatelských zařízeních mnohem déle, povětšinou do doby, kdy je uživatel sám odstraní. Tato data se ukládají v zařízení a mohou obsahovat anonymní identifikátor vašeho prohlížeče. Permanentní cookies vás samy o sobě neidentifikují jako jednotlivce, pouze identifikují přístup ke stránkám a chování uživatelů přistupujících z určitého zařízen. Jsou využívaná zejména pro účely statistik používání stránek. Permanentní cookies mohou být dále používány zejména pro měření a reklamu. Měřící cookies umí poznat opakovanou návštěvu webových stránek ze stejného prohlížeče na stejném zařízení a sledovat aktivity při prohlížení stránek.
Typy cookies – podle účelu
- Cookies nezbytné pro základní účely a funkce webových stránek.
Jedná se o technické a funkční cookies, které umožňují správné fungování stránek a pokročilých funkcí. Umožňují uživatelům přihlásit se, přidat zboží do košíku, dokončit objednávku a další podobné základní funkce. - Jedná se o anonymizovaná cookies, které nám slouží ke statistickým účelům.
Díky nim je možné vylepšovat stránky a dělat je pro návštěvníky přístupnější a pohodlnější. Umožňují zaměřovat se na ty části stránek, které návštěvníky nejvíce zajímají a které využívají. Tato data nelze spojit s osobními údaji ani s žádnou konkrétní osobou.
- Marketingové a remarketingové cookies.
Jedná se o cookies, které umožňují lépe zacílit reklamu, a to i na jiných stránkách, kde může být relevantní.
Alternativy k souborům cookies
Moderní prohlížeče podporují i další způsoby ukládání dat:
- localStorage – Jde se o úložiště v prohlížeči, ke kterému se přistupuje pomocí JavaScriptu. Data zde uložená jsou „věčná“, nemají omezenou trvanlivost (jako je expirace u souborů cookies).
- sessionStorage – Je totéž jako localStorage, ale obsah se vymaže při zavření prohlížeče. Funguje to tedy stejně jako u session cookies.
Zjednodušeně lze říci, že výhody alternativního ukládání dat mohou být následující:
- větší úložiště dat
- nezpomalují komunikaci se serverem
- lépe se s nimi pracuje
Nevýhodou těchto alternativních technologií může být, že se data nedostávají na server automaticky. Ale lze je využít ve webové analytice či k autentizaci uživatele. Pokud však potřebujete ukládat data pro offline použití webu, nebo řešíte personalizaci, localStorage či sessionStorage cookies výborně nahradí.
Data privacy
Již v roce 2002 byla vydaná směrnice o soukromí a elektronických komunikacích 2002/58/ES ePrivacy Directive (ePD), tedy směrnice EU o ochraně dat a soukromí v digitálním věku. V roce 2013 vznikla poradenská firma Cambridge Analytica, která je známá řadou kauz spojených s únikem dat (například dat z Facebooku).
EU regulátoři nařízení poté zpřísnili a v roce 2016 přišli s General Data Protection Regulation, které je známé jako GDPR.
V roce 2021 vznikla povinnost opt-out/opt-in, tedy povinnost získávat svobodný, informovaný a jednoznačný souhlas s uložením a zpracováním jakýchkoliv cookies, které jsou nezbytné pro provoz stránek.
Dne 18. října 2021 byl ve Sbírce zákonů v části166 publikován zákon č. 374/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, který nabude účinnosti 1. ledna 2022.
Co se mění:
Většina prohlížečů omezuje 3rd party cookies.
Žádné individuální trackování a cílení.
Mozilla Firefox – Enchanced Tracking Protections.
Apple Safari – Intelligent Tracking Prevention.
Dopad na marketéry:
Kampaňová data použitá k preciznímu cílení nemusí být tak přesná, protože jsou ve velké míře zavislé na 3rd party cookies, které budou odstraněny. A také kvůli Google’s FloC řešení.
Bude těžší najít „high value“ cílovku, protože nebude fungovat klasický propensity-based modeling.
Dopad na měření:
Multi-touch atribuce bude limitována.
Spoustu inzerentů se přesune zpátky k méně efektivní last-click atribuci.
Od 1. ledna 2022 se po navštívení stránek nebudou do prohlížeče ukládat žádné soubory cookies, s výjimkou těch technických, tedy nezbytných. Ostatní cookies by se měly uložit až v případě, že uživatel potvrdí aktivní souhlas. Níže popsáno detailněji.
Vzorová lišta pro rok 2022
Cookies a podobné technologie jsou používány pro získávání údajů o užívání stránek. Tyto údaje jsou dále zpracovávány pro přizpůsobení obsahu, cílení reklam a k rozvoji služeb. Některé údaje jsou sdíleny i s partnery. Kliknutím na „přijmout vše“ souhlasí uživatel se vším uvedeným.
Uživatelé dále tyto cookies, jejich účel a partnery naleznou uživatelé pod tlačítkem „nastavení cookies“, kde mohou také vyjádřit své preference a upravit či odvolat svůj souhlas. Informace o zpracování jejich osobních údajů a jejich právech pak naleznou v dokumentu Informace o zpracování osobních údajů.
Shrnutí doporučení ÚOOÚ a dalších úřadů ke cookies
Pro co je potřeba souhlas?
Pro technické cookies není třeba souhlas, pro ostatní (marketing, statistika, předávání údajů partnerům) ano. Souhlas je potřeba získat nejen s užitím cookies a trackingu, ale i se souvisejícím zpracováním osobních údajů.
Jaké informace je třeba poskytnout?
V liště je nutno uvést správce, informace o přístupu třetích stran k datům, o uložení a čtení cookies a účelech zpracování takto získaných údajů, jakož i možnosti odmítnutí souhlasu.
V podrobnějších informacích dostupných přes odkaz je nutno informovat podrobně o všech účelech (obecná informace o užití cookies k optimalizaci zákaznické zkušenosti nestačí), zpracovaných údajích, trvání zpracování, druhu cookies a trackingu, právech subjektů údajů apod. Informace o každém z účelů musí být odlišné.
Jak nastavit lištu a web?
Je nutné umožnit odmítnout všechny souhlasové cookies a zpracování. Tlačítko pro odmítnutí nesmí být výrazně barevnější než tlačítko pro přijetí; nemusí ale být stejné. Současně nelze tlačítko pro odmítnutí schovat až za další nastavení.
Je potřeba umožnit udělit souhlas pro každý účel zvlášť. Oproti tomu souhlas s cookies a zpracováním údajů pro spojené účely (užití cookies pro marketing a marketingové zpracování takto získaných údajů) spojit lze.
Udělené souhlasy musí být možné odvolat i po udělení, a to přímo na webu.
Jarní úklid v PPC kampaních
Konečně je tady jaro, alergikům začíná sezóna a pro mě to znamená pořádný jarní úklid. Nejde jen o uklízení, ale o rituál očisty. 🙂 Hezky od základu si vše protřídit a zbavit se starých kostlivců. Udělejme si takový jarní úklid i v našich kampaních. Níže několik tipů, kde začít.
1. TIP: Nastavení kampaní
Projděte si hromadně nastavení kampaní. V novém nastavení klikněte na Kampaně – Nastavení a v tabulce uvidíte přehled všech kampaní a jejich nastavení. Zaměřte se především na:
- Typ strategie nabídek (více níže),
- způsob zobrazování – zda se reklamy zobrazují Standardně nebo Urychleně,
- střídání reklam – nejčastěji Zobrazování reklam s nejlepším výkonem,
- jazyky, na které cílíte – nezapomeňte zahrnout kromě češtiny i angličtinu či slovenštinu,
- oblast cílení,
- zařízení – pokud v kampani rozlišujete.
2. TIP: Strategie nabídek
Pokud v kampaních využíváte manuální bidování, přepněte je na jiný model dle cíle kampaně. U prokliků je to Maximalizace počtu kliknutí. Jestliže jsou cílem konverze, pak nastavte strategii Maximalizovat konverze, Vylepšená CPC nebo Cílová CPA, pokud je pro vás důležitá cena za konverzi. Vhodnou strategií je také tROAS, pro kterou však musíte mít dostatečný počet konverzí (za posledních 30 dní 15 konverzí). Nastavíte ji na úrovni kampaně – Nastavení – Nabídky.
3. TIP: Remarketingová publika (RLSA)
V kampaních ve vyhledávání nezapomeňte přidat publika, pokud je tam ještě nemáte. Stačí přidat všechny návštěvy webu. Pokud použijete specifičtější publika, uvidíte, jak jednotlivá publika fungují.
4. TIP: Atribuce
Zkontrolujte nastavení Atribuce. Najdete na úrovni účtu – Nastavení – Konverze, vyberete konkrétní konverzi a v sekci Atribuční model přepnete. Více o Atribuci najdete zde.
5. TIP: Zkontrolujte si rozšíření
Nejdříve se podívejte, jestli máte v kampaních minimálně 4 typy rozšíření a přidejte další. Alespoň popisky, odkazy na podstránky, telefonní číslo a strukturované úryvky mějte v každé kampani. Rozšíření je spoustu, co můžete doplnit, DOPLŇTE!
Další tipy na zlepšení vašich AdWords kampaní najdete v tomto článku.
Úklidu zdar! 🙂
Jak hromadně vytvořit retargetingová publika v Skliku?
Tvorba retargetingových publik bez použití hromadné operace znamená velkou časovou investici pro každého PPC specialistu. V následujících 7+1 krocích si popíšeme, jak takový hromadný import vytvořit.
1. KROK: Nastavení časových intervalů
Před samotným vytvořením jednotlivých sestav a seznamů si musíme stanovit časové intervaly. V případě, že nám dává smysl cílit na uživatele po dobu jednoho měsíce, můžeme si stanovit následující intervaly: 0–7 dní; 7–14 dní; 14–21 dní; 21–30 dní.
2. KROK: Vytvoření Retargeting list name, URL contains, Membership duration a Description
Pro všechna období vytvoříme v Excelu jednotlivé seznamy (Retargeting list name), dále pak URL podmínky (URL contains) a délky členství (Membership duration), které jsme si stanovili v 1. kroku. Zapomenout nesmíme ani na jednotlivé popisy seznamů (Description). Tento údaj ale není povinný. Soubor uložíme jako Text (oddělený tabulátory).
Retargeting list name | Description | Membership duration | URL contains |
---|---|---|---|
Televize 7 dní | Cílí na návštěvníky, kteří si prohlédli kategorii televize za posledních 7 dní. | 7 | elektronika.cz/televize |
Televize 14 dní | Cílí na návštěvníky, kteří si prohlédli kategorii televize za posledních 14 dní. | 14 | elektronika.cz/televize |
Televize 21 dní | Cílí na návštěvníky, kteří si prohlédli kategorii televize za posledních 21 dní. | 21 | elektronika.cz/televize |
Televize 30 dní | Cílí na návštěvníky, kteří si prohlédli kategorii televize za posledních 30 dní. | 30 | elektronika.cz/televize |
Nakoupili 30 dní | Cílí na všechny zákazníky, kteří nakoupili za posledních 30 dní. | 30 | elektronika.cz/objednavka-dokoncena |
3. KROK: Založení kampaně
V AdWords Editoru založíme kampaň s jednotlivými sestavami včetně inzerátů (bez publik) pojmenované podle již určených intervalů. V nástroji si také nastavíme rozpočty, CPC a další náležitosti.
4. KROK: Vznik nového dokumentu
Se týká vytvoření si nového dokumentu v Excelu pro spárování retargetingových seznamů a kampaně. Nezapomeňme si rovnou publika vyloučit nebo využít vyloučení publik na úrovni kampaně.
Campaign | Ad group | Audience | Criterion type | Status |
---|---|---|---|---|
RTG_TV | Televize (7–14) | Televize 14 dní | active | |
RTG_TV | Televize (7–14) | Televize 7 dní | negative | |
RTG_TV | Nakoupili 30 dní | campaign negative |
5. KROK: Změna přípony souboru
Soubor pro spárování retargetingových seznamů uložíme opět jako Text (oddělený tabulátory). Po uložení je třeba změnit koncovku souboru z .txt na .csv. (Při uložení souboru ve formátu CSV nebude soubor při importu akceptován z důvodu špatných oddělovačů). S již připraveným souborem CSV (tak jako s každým) v žádném případě nemanipulujte, neotvírejte ho a nezasahujte do něj. Jakákoliv úprava může způsobit změnu formátování.
6. KROK: Nahrání souboru s retargetingovými seznamy
V liště Nástroje přejdeme do Retargeting, zvolíme možnost Importovat seznamy a nahrajeme vybraný soubor s retargetingovými seznamy v TXT.
7. KROK: Vložení kampaně
Přes Import kampaní vložíme kampaň v souboru CSV. Následně importujeme soubor pro spárování CSV a při importu zvolíme možnost Kódování souboru – Windows-1250.
Nakonec mysleme také na to, že v nastavení kampaně lze zvolit obsahovou síť. Vyloučit můžeme také weby apod.
Push notifikace: Těžte z databáze odběratelů oznámení
Co jsou Push notifikace včetně návodu, jak je implementovat na svůj web a zasílat oznámení databázi svých odběratelů.