Kvalitní obsah je král. Jak ho ale vytvořit, když zatím nemáte početnou základnu fanoušků, kteří by ho generovali sami? Trochu inspirace můžete načerpat z kauzy Ashley Madison. Ale opatrně.

V červenci 2015 došlo k prolomení zabezpečení serverů Ashley Madison. Hackerům ze skupiny „Impact Team“ se podařilo stáhnout prakticky veškerá data serveru, včetně seznamu zhruba 37 milionů klientů společnosti. Vzhledem k tomu, že oborem podnikání této firmy je internetová seznamka cílená především na zadané a ženaté muže (Life is short, have an affair), má nyní celkem dost lidí těžké spaní. Těžko říct, jestli hůř spí postižení klienti, nebo akcionáři Ashley Madison, v každém případě už několik mužů, kteří se našli v seznamu klientů, spáchalo sebevraždu.

Dat je takové množství, že trvalo poměrně dlouho, než se objevily nějaké první zajímavé výstupy. Prakticky okamžitě bylo možné databázi procházet a namátkou v ní hledat náhodné osoby, což je zhruba stejně zábavné, jako procházet slavné Cibulkovy seznamy spolupracovníků StB.

Se zajímavou kvantitativní analýzou dat přišla minulý týden Annalee Newitz. V minulosti se totiž objevovaly zprávy, že větší množství profilů žen v databázi je falešných. Proto se redaktorka serveru Gizmodo pustila do analýzy.

Její zjištění jsou fascinující: údajně 90 – 95 % profilů žen v databázi je falešných. Když k tomu přidáte soud Ashley Madison s bývalou zaměstnankyní, která tvrdí, že byla nucena obsluhovat 1 000 falešných účtů, kvůli čemuž nyní trpí bolestmi rukou, vypadá odhad docela reálně. Annalee Newitz přináší na základě dat celkem dost důkazů typu „kolik procent žen si přečetlo nějakou notifikaci (skoro nula)“. Můžete si to přečíst sami, je to anglicky a je to zábavné: http://gizmodo.com/almost-none-of-the-women-in-the-ashley-madison-database-1725558944.

Co si z toho odnést pro vlastní projekty

Ponechejme stranou úsměvný fakt, že zhruba 31 milionů mužů platilo nemalé měsíční poplatky (jen smazání účtu stojí $19) za chatování s 12 000 reálným ženami a armádou přepracovaných brigádníků, kteří obsluhovali 6 milionů falešných účtů.

Z hlediska SEO, nebo celkově z hlediska provozování webu, je dobré si uvědomit, že aktivní základna uživatelů nevznikne „z nuly“. Ať už máte eshop, online magazín, produktovou microsite, blog, nebo appku do telefonu, ze začátku vám dost pomůže, pokud si uživatelsky generovaný obsah budete tvořit sami. Nejhorší, co na stránkách můžete mít, je napříč webem věta „Tento produkt zatím nikdo nehodnotil“. Přeloženo do češtiny: „Tento produkt vůbec nikoho nezajímá. Proč by měl zajímat vás?“.

Pokud chcete, aby uživatelé psali dotazy na produkty, klidně i hloupé, měli byste nejprve sami pár hloupých dotazů napsat. Pokud chcete, aby vám lidé psali články, měli byste nejprve vy sednout a pár prvních napsat sami. Hodnocení vaší nové aplikace nepřijde samo, první recenze by měly přijít od někoho z vašeho okolí.

Teprve potom, když návštěvník uvidí, že to na vašem webu „žije“, možná sám zahodí ostych a zapojí se. Z této perspektivy je fungování Ashley Madison celkem pochopitelné. Těžko čekat, že by se registrovalo 31 milionu mužů, pokud by databáze obsahovala „jen“ 12 tisíc žen. Jen je hloupé, když tuhle informaci někdo vynese ven :-).

Závěrem

Nevíte si radi s tím, jak rozproudit diskuze na vašem webu, ale nechcete skončit s veřejnou ostudou jako Ashley Madison? Potom se nám ozvětě, známe pár fíglů, které jsou legální a naprosto košer.

2. 9. 2015 | autor: Vít Novotný