Google Data Studio – 2. část
V prvním díle jsme si představili službu Google Data Studio a vysvětlili, proč je pro každého PPC specialistu či marketéra nepostradatelná. Dále jsme se podívali na základní přehled funkcí. Nyní se na Google Data Studio podíváme trochu podrobněji. V rychlosti si osvěžíme vytvoření zdrojů dat z Google Ads a Analytics. Hlavně si ale podrobně ukážeme tvorbu datového zdroje z Skliku. Na závěr ještě přidáme několik rychlých tipů pro práci s reportem.
Zdroje dat – Co už umíme
Už víme jak si vytvořit vzorový datový zdroj z Google Ads. Nyní si postup pro jistotu osvěžíme.
Na stránce https://datastudio.google.com/navigation/reporting v levém menu vybereme Vytvořit a zvolíme Zdroj dat.
Datový zdroj pojmenujte a z konektorů níže vyberte Google Ads. Pokud jste ještě žádný datový zdroj Google Ads nevytvářeli, budete muset autorizovat přístup Data Studia do Google Ads.
Následně se vám níže zobrazí struktura Google Ads účtu, do kterých máte přístup. Od MCC účtů po koncové. Vyberte účet z něhož budete chtít data do reportu stahovat a vpravo nahoře potvrďte kliknutím na Připojit.
Nakonec se Vám zobrazí seznam všech dostupných polí v datovém zdroji. Dimenze a metriky.
Stejným způsobem vytvořte i datový zdroj Google Analytics. Jen se Vám zobrazí struktura Google Analytics účtů. Vyberte Účet > Službu > a Výběr dat. Znovu klikněte vpravo nahoře na Přípojit.
Přidáváme data Skliku
Pro vytvoření zdroje dat z Skliku si musíte nastavit vlastní konektor. Respektive použijete konektor, vytvořený přímo Seznamem. Dále si nastavíte z jakého Sklik účtu se budou data stahovat. Proces nastavení konkrétního Sklik účtu v konektoru není na první pohled tak jednoduchý jako u Ads či Analytics. Jakmile jej však budete nastavovat opakovaně, zjistíte, že to není až tak děsivé :-). Tak si ukážeme jak na to.
Začínáme stejně jako u Google Ads. Na hlavní stránce Data Studia zvolte Vytvořit > Datový zdroj. Na další stránce s výběrem konektorů skrolujte níže a mezi “Partner Connectors” vyberte Vytvořte si svůj vlastní.
ID konektoru a ověřování
Konektor si opět pojmenujte. Nyní musíte vložit tzv. “Deployment ID”. Což není nic jiného než ID Sklik konektoru. To je vždy stejné, pokud Seznam v konektoru neproveden nějakou významnější aktualizaci.
Aktuální verze Sklik konektoru, k 7.5.2021 stále platná, je v3.0.0. K. Deployment ID pro tuto verzi je
AKfycbz5dp60Pq7R-gV3j2fIGoviSCojh0A7I3V3jT49BEMWzm6Cdzd0kPDiy7HVUvXhFLUINA
Tento kód vložte do pole Deployment ID, klikněte na Ověřit, níže se objeví samotný Sklik konektor. Ten vyberte.
Opět. Pokud vytváříte konektor poprvé, je třeba absolvovat několik bezpečnostních schválení. Nejprve Přístup k údajům. Klikněte na Povolit
Ve vyskakovacím okně vyberte účet, pro který chcete konektor povolit.
Dále je to Povolení k práci s konektorem. Opět klikněte na Povolit a ve vyskakovacím okně znovu vyberte účet, pro který bude povolení platit.
Nakonec je ještě nutné udělit konektoru přístup ke Google účtu, pod kterým Zdroj dat vytváříte.
Token a UserId
Konečně se dostáváme do fáze, kde se vyplňuje vývojářský Token a ID Sklik účtu (UserId).
Vývojářský Token lze zjistit jednoduše. Přihlaste se do Sklik účtu s právy vlastníka a přejděte na adresu www.sklik.cz/nastaveni. Úplně vespod uvidíte samotný Token (API klíč). V případě že ještě nikdo token nezobrazil, klikněte na Zobrazit token.
Důležitá informace k zapamatování. Pokud vygenerujete nový token, ten původní se zneplatní. To znamená, že přes něj nebude možné přistupovat k datům z Skliku a Vámi vytvořený datový zdroj v Data Studiu nadále nebude fungovat. Tato akce se nedá vrátit. Museli byste pak v datovém zdroji nastavit nový vývojářský Sklik token.
UserId, neboli ID Sklik účtu, zjistíme opět jednoduše. Stačí pomocí malé utilitky, na této adrese https://bit.ly/2uMuKgL, zadat vývojářský Sklik token. Klikněte na Načti moje ID.
ID vložte do pole UserId.
Pokud má vlastník Sklik účtu (ze kterého se token získal) přístup do více Sklik účtů, zobrazí se výpis všech těchto Sklik účtů, s příslušnými ID. V tomto případě dohledejte ID toho, který budete chtít použít.
Jakmile máte obě pole (Token a UserId) vyplněná, potvrďte vpravo nahoře kliknutím na Připojit.
A máme hotovo! Nyní vidíte stránku se seznamem všech dostupných polí v datovém zdroji.
Rychlé tipy
Nakonec pro Vás máme pár rychlých tipů pro ušetření drahocenného času.
- Pojmenování metrik a dimenzí – Např v datovém zdroji Google Ads je mnoho polí stále v angličtině. Pokud některá nepřeložená pole budete v reportu používat, je ideální toto provádějte přímo v datovém zdroji. Změna se tak projeví do všech míst v reportu, kde je metrika či dimenze použita. Pokud přejmenování provedete přímo na konkrétním místě v reportu, překlad se do dalších míst reportu nepřenese.
- Přizpůsobené doručování e-mailů – Reporty z Google Data Studia je možné zasílat pravidelně na e-mail. To už většina lidí ví. Nově je ale už nějakou dobu možné si přizpůsobit předmět a samotné sdělení e-mailu.
- Kopie reportu – Pokud jste report již vytvořili, ale jej použít i pro data z jiných účtů, není nic jednoduššího než si vytvořit kopii. Nejprve si připravíme zdroje dat. V reportu, který chceme kopírovat, vpravo nahoře klikneme na “3 tečky” > Vytvořit kopii. Následně jen vyměníme zdroje dat a potvrdíme kliknutím na Kopírovat přehled
- Aktualizujte zdroje dat – Čas od času aktualizujte zdroje dat tím, že je znovu připojíte. Je to kvůli toho, že Google i Seznam ve svých systémech postupně aktualizuje seznam metrik a dimenzí. Aby byly v námi vytvořeném datovém zdroji dostupné, je nutné jej znovu propojit. Není ale potřeba jej pokaždé znovu vytvářet, jen “znovu propojit”. Datový zdroj si otevřete a vlevo nahoře klikněte na Upravit připojení. Na další stránce vpravo nahoře klikněte na Znovu připojit.
Pokud Data Studio zjistí, že je třeba nějaká pole přidat či odebrat, zobrazí výpis těchto polí. Pak jen potvrďte Použít. Jestli žádné změny nezjistí, klikněte dál na Pokračovat.
Na závěr
Věřím, že Vám článek alespoň trochu zjednoduší práci při nastavování Zdroje dat z Skliku a rychlé tipy ušetří čas. V příštím díle se podíváme na …
Je budoucnost PPCčkařů ohrožena?
V poslední době čím dál častěji slyšíme o automatizaci v PPC kampaních. Google prosazuje automatické a poloautomatické kampaně na školeních, konferencích i workshopech. To jsou RDA, RSA, DSA kampaně nebo auto bidding. V Google Ads najdeme spoustu různých doporučení, jak výkon kampaní vylepšit a optimalizovat. To vše ulehčuje práci PPC specialistům a šetří jejich čas. Super 🙂 A právě tím vzniká mezi některými PPC specialisty panika. „Co budu dělat, když to vše systém udělá za mě? Budu se muset přeorientovat na jinou práci?“ Slýchávám to poměrně často z různých stran. Je to opravdu tak? Skončí pozice PPC specialisty? Ne. Klid.
Nepodléhejte panice
Ano, mění se náplň práce PPC specialisty. Už se nejedná o manuální nastavování každého detailu v kampani. Psaní stovek textů reklam, hraní si s klíčovými slovy nebo testování různých cílení reklam. Chytré reklamy a kampaně si s tím vším dneska už poradí. Ale…
Pořád je potřeba, aby nad kampaněmi někdo přemýšlel.
Specialista nebo marketér
Jste specialista nebo marketér? Specialista je úzce zaměřený na konkrétní oblast. Spousta PPC specialistů zná systémy, ve kterých spouští kampaně naprosto detailně a dokonale. Ale přemýšlet nad celkovou strategií, komplexním medialním plánováním už je problém.
Marketér se dívá na PPC kampaně jako jen na jednu z částí marketingového plánu, který má jasný cíl. Například cílem klienta je (nečekaně) maximalizace zisku. Poptává u PPC specialisty kampaň, která bude mít cíl – prodej. PPC specialista (specialista) se bude zabývat nastavením kampaně, rozpočtem, který má na ni vyhrazený, cílením a sledovat výkon. Ale marketér bude kampaň sledovat v kontextu s jinými online kanály. A to i neplacenými zdroji. Komunikace s klientem je jedna z nejdůležitějších součástí naší práce.
A právě tady nastane pro některé PPC specialisty (specialisty) změna. Budou se muset naučit dívat se na kampaně „ze shora“. Přemýšlet strategicky a naučit se plánovat napříč různými systémy dle cíle klienta. Záleží tedy na každém, jak se k tomu postaví, ale já jsem optimista.
A jaký je Váš názor na budoucnost PPC specialistů? 🙂
Začněte pracovat s Data Studiem – 1. část
Reportování dat je důležitou součástí práce každého PPC specialisty. Nejlepším způsobem, jak si reportování usnadnit a ušetřit tak drahocenný čas, je reporty automatizovat. Dnes vám představíme jeden z nástrojů, který ve Visibility používáme již několik měsíců – Data Studio od Googlu.
Data Studio je v České republice dostupné zdarma. Jedná se o skvělý nástroj pro tvorbu personalizovaných automatických reportů podle potřeb klienta.
Proč používat Data Studio?
Hlavní výhodu vidíme v automatizaci. Pokud je report správně vytvořený, není potřeba do něj zasahovat. Data jsou aktualizována automaticky, což šetří dost času.
Druhou výhodou jsou možnosti jeho využití. Většina klientů si přeje zobrazovat rozdílné metriky z různých zdrojů, což díky Data Studiu není problém.
V neposlední řadě je Data Studio produkt Googlu – to znamená, že propojení s AdWords, Analytics a dalšími Google produkty je mnohem jednodušší.
Což nás přivádí k jeho nevýhodám.
I chyby se tam najdou
Pokud chcete přidávat data z Facebooku, Heuréky a dalších marketingových nástrojů, je to trochu komplikovanější. Nedávno přišel Sklik s novým konektorem pro Data Studio, vyzkoušeli jsme ho. A jak to dopadlo se dozvíte v dalším článku o Data Studiu – 2. část.
Data Studio umí potrápit i se synchronizací dat (resp. asynchronizací dat 🙂 ). Případně svojí pomalostí načítání a občasným errorem.
Největší nevýhodou je prvotní nastavení, které zabere poměrně dost času. Pozitivní je, že se jedná o jednorázovou časovou investici, která se vám dlouhodobě vyplatí.
Začínáme s reportem
Data Studio najdete na stránce datastudio.google.com. Přihlásíte se prostřednictvím svého Google účtu – v ideálním případě se přihlásíte pod takovým účtem, ke kterému máte napojené AdWords, Analytics a další Google nástroje. Takto se snadno dostanete k potřebným datovým zdrojům.
Při vytváření reportu můžete využít buď některou ze šablon, nebo si vytvořit report úplně od začátku.
Použití šablony je jednodušší a rychlejší. Samozřejmě do šablony můžete přidávat vlastní pole, grafy nebo tabulky, abyste vytvořili takový report, jaký potřebujete.
Níže uvedený postup se dá využít nejen při vytváření reportu ze šablony, ale i při vytváření úplně nových reportů (některé kroky se mohou mírně lišit). Jako první musíte vybrat zdroj, ze kterého si bude systém „tahat” data. Pokud nemáte přidaný zdroj dat, musíte si vytvořit nový kliknutím na tlačítko „Vytvořit nový zdroj dat“.
Vyberete typ zdroje dle systému (my jsme zvolili AdWords).
Poté vyberte konkrétní AdWords účet, ze kterého chcete čerpat.
Po propojení si můžeme zdroj dat přejmenovat (doporučujeme, pokud bude reportů více). Zde můžete změnit také názvy dimenzí, metrik, vypočítat novou metriku přidáním vzorce, případně změnit typ dané metriky/dimenze.
Zdroje dat se dají upravovat a přidávat kdykoliv, stačí kliknout na záložku Zdroj -> Spravovat přidané zdroje dat a vybrat si, jestli chcete zdroj upravit, vymazat nebo přidat.
Tímto způsobem přidáte i ostatní zdroje dat.
Úprava polí v reportu
Po propojení zdrojů si kliknutím vyberete, jaké pole chcete v reportu zobrazit (tabulka, graf, diagram, mapa a další). K tomu přiřadíte zdroj a metriky. Co používáme rádi, je srovnání s předchozím obdobím případně s loňským rokem. Na první pohled je tak vidět, jak si stojíte.
Pokud chcete data pouze za některé kampaně, využijte „Filtr“.
Data Studio nám umožňuje upravit i vzhled jednotlivých polí (tabulek a grafů) v záložce „Style“.
V záložce „Zdroj“ na horní liště můžete spravovat nejen datové zdroje, ale také segmenty, filtry či barvy hodnot dimenzí.
Tímto způsobem dokážete vytvořit report na míru každému klientovi.
Závěr 
Data Studio je skvělým produktem pro každého (nejen) marketéra, který potřebuje, aby byla data přehledná a report vypadal profesionálně. Stejně jako u každého nového nástroje je i zde nutná dávka trpělivosti. 🙂
Doufám, že vám článek alespoň trochu objasnil práci se zdroji a základním nastavením. V dalším pokračování se budeme zabývat pokročilejšími úpravami v Data Studiu a napojením Sklik konektoru.
Budu ráda, když se v komentáři podělíte o vaše zkušenosti a postřehy.
Původní verzi článku od Marianny Trtekové najdete na blogu slovenské pobočky Visibility.
Jarní úklid v PPC kampaních
Konečně je tady jaro, alergikům začíná sezóna a pro mě to znamená pořádný jarní úklid. Nejde jen o uklízení, ale o rituál očisty. 🙂 Hezky od základu si vše protřídit a zbavit se starých kostlivců. Udělejme si takový jarní úklid i v našich kampaních. Níže několik tipů, kde začít.
1. TIP: Nastavení kampaní
Projděte si hromadně nastavení kampaní. V novém nastavení klikněte na Kampaně – Nastavení a v tabulce uvidíte přehled všech kampaní a jejich nastavení. Zaměřte se především na:
- Typ strategie nabídek (více níže),
- způsob zobrazování – zda se reklamy zobrazují Standardně nebo Urychleně,
- střídání reklam – nejčastěji Zobrazování reklam s nejlepším výkonem,
- jazyky, na které cílíte – nezapomeňte zahrnout kromě češtiny i angličtinu či slovenštinu,
- oblast cílení,
- zařízení – pokud v kampani rozlišujete.
2. TIP: Strategie nabídek
Pokud v kampaních využíváte manuální bidování, přepněte je na jiný model dle cíle kampaně. U prokliků je to Maximalizace počtu kliknutí. Jestliže jsou cílem konverze, pak nastavte strategii Maximalizovat konverze, Vylepšená CPC nebo Cílová CPA, pokud je pro vás důležitá cena za konverzi. Vhodnou strategií je také tROAS, pro kterou však musíte mít dostatečný počet konverzí (za posledních 30 dní 15 konverzí). Nastavíte ji na úrovni kampaně – Nastavení – Nabídky.
3. TIP: Remarketingová publika (RLSA)
V kampaních ve vyhledávání nezapomeňte přidat publika, pokud je tam ještě nemáte. Stačí přidat všechny návštěvy webu. Pokud použijete specifičtější publika, uvidíte, jak jednotlivá publika fungují.
4. TIP: Atribuce
Zkontrolujte nastavení Atribuce. Najdete na úrovni účtu – Nastavení – Konverze, vyberete konkrétní konverzi a v sekci Atribuční model přepnete. Více o Atribuci najdete zde.
5. TIP: Zkontrolujte si rozšíření
Nejdříve se podívejte, jestli máte v kampaních minimálně 4 typy rozšíření a přidejte další. Alespoň popisky, odkazy na podstránky, telefonní číslo a strukturované úryvky mějte v každé kampani. Rozšíření je spoustu, co můžete doplnit, DOPLŇTE!
Další tipy na zlepšení vašich AdWords kampaní najdete v tomto článku.
Úklidu zdar! 🙂
Google Analytics: 5 tipů pro PPC specialisty
Jak pracovat s remarketingem? Proč je důležité měřit úspěšnost odkazů na podstránky? Jak nastavit vlastní metriky? Jak upravit funkce přepsání UTM? Jak exportovat z Google Analytics do API? A vůbec, jak si ulehčit práci v Google Analytics jste se mohli dozvědět na přednášce uznávané PPC Specialistky Veroniky Brindzové. Verča prezentovala ve čtvrtek
22. února v Brně téma „Tipy z Google Analytics pro PPC specialisty“.
V Google Analytics (GA) porovnáváme data ze všech placených i neplacených systémů. Všechny informace najdeme na jednom místě a díky jednoduchosti, přehlednosti a rychlosti je Google Analytics pravá ruka PPC Specialisty.
1. TIP: Remarketing
Abyste mohli Analytics využívat, musíte propojit Analytics s Google AdWords. Následně je třeba remarketing zkontrolovat ve Správce
-> Služba -> Údaje o měření -> Shromažďování dat.
Proč využívat remarketing přes Analytics?
Můžete sledovat dimenze a metriky Google Analytics, vytvořit si vlastní parametry pro dynamický remarketing a využívat vlastní dimenze a metriky. Těch můžete vyžít až 250. Remarketingová publika lze vytvořit dle 6 faktorů. Jsou jimi chování, událost, e-commerce, akvizice, demografie a zdroj. Publik můžete vytvořit až 2 000. Pozor si však dávejte na příliš malá publika a na jejich překombinování.
Co ale když víte, že dané publikum už nikdy nevyužijete a rádi byste ho nadobro smazali?Jděte do nastavení publika, zavřete segment, deaktivujte a poté se vám zobrazí tlačítko smazat.
V případě, že řešíte remarketing na jednostránkovém webu, využijte scroll tracking. Vytvořte událost a zvolte z kolika % váš web uživatel viděl. Nebo využijte Google Tag Manager. Pokud potřebujete rychle vytvořit publika můžete využít 50 Verčiných vzorových remarketingových publik.
2. TIP: Vypočítané metriky
Jestliže vám chybí v Analytics potřebná metrika, vytvořte si ji. Jděte
do Admin -> View -> Calculated Metrics.
Abyste mohli vytvořit metriku, potřebujete práva pro úpravu na úrovni dat. Nyní ale pozor – pro výpočet metriky, nelze použit již vypočítanou metriku. Myslete na to, že do Google Analytics nejde poslat záporná metrika. Také pamatujte na to, že vámi vytvořenou metriku nenajdete ve výchozích přehledech. Musíte si vytvořit svůj vlastní. Metriku nelze použít do segmentu nebo do publik v remarketingu či pro zasílání upozornění do mailu.
Vypočítat si můžeme nejen podíl nákladu na obratu (PNO), počet návštěv bez okamžitého opuštění a poměr návštěv a prokliků, ale i průměrný počet transakcí na uživatele, průměrnou tržbu na uživatele nebo míru splnění cíle na uživatele.
3. TIP: Odkazy na podstránky
Často nám přivádí mnoho uživatelů, přesto jsou přehlížené. Odkazy na podstránky sledujte v Akvizice -> Adwords -> Odkazy na podstránky. Sledujte výkonnost odkazů v jednotlivých kampaních za různá časová období – zobrazení, kliknutí a hlavně CTR (míra prokliku). V případě, že CTR klesá, je velmi pravděpodobné, že se odkazy v budoucnu přestanou zobrazovat. Testujte, vyměňujte a zkoušejte!
4. TIP: Funkce přepsání UTM parametrů
V Google Analytics je v některých případech vhodné využít manuální UTM parametry. Bývají to například sezónní služby nebo Gmail kampaně. Manuální značení kampaní dostane vždy přednost před automatickým značením.
5. TIP: Chytrý pomocník
Jako poslední TIP si Verča připravila využití chytrého doplňku pro Google Chrome – Da Vinci Tools. Toto rozšíření je podobné již známému Table Booster. Nabízí však mnoho vychytávek nejen v Google Analytics a Google Tag Manageru, ale i v Optimise, Data Studiu, Surveys nebo Attribution a Audience Centre. V Google Analytics si s ním například přichytíte záhlaví, vytvoříte teplotní mapy, sbalíte tabulku v případě porovnání hodnot, exportujete data do API (Application Programming Interface) nebo nebudete trackovat své návštěvy v GA. Co všechno tento chytrý doplněk nabízí se dozvíte zde.
Jak přepnout Atribuční model v AdWords?
V roce 2018 přišel Google se „třema áčkama“, což není žádný nový autobazar, nýbrž témata, na které by se měli v kampaních zaměřit PPC specialisti. A to Atribuce, Audience a Automatizace. V tomto článku se stručně podíváme na Atribuci, jaké má modely, podle čeho si je vybrat a jak je v AdWords nastavit.
V AdWords kampaních je v defaultním nastavení atribuční model Last Click. Ten přiřazuje konverze poslední kampani, přes kterou se uživatel prokliknul a konvertoval. Tento způsob je zastaralý a nebere v úvahu další kampaně, které působily na trase od zákazníka ke konverzi. Hlavním problémem nesprávné atribuce je ztracená příležitost pro klienta.
Jaké atribuční modely v systému najdeme?
Typy atribuce v AdWords | Popis |
S poklesem v čase (Time Decay) | Přiřazuje vyšší zásluhy kliknutím, ke kterým došlo těsně před konverzí. |
Linearní | Přiřazuje všem kliknutím na trase rovnoměrně. |
Na základě pozice (Position Based) | Přiřadí 40 % oběma reklamám, které se na trase vyskytly na začátku a na konci. Ostatním rozdělí 20 % hodnoty konverze. |
Data Driven | Přiřazuje hodnotu na základě předchozí zkušenosti (musí být splněny podmínky viz. níže). |
Jaký atribuční model použít?
Máme pro vás jednoduchou pomůcku:
Time Decay – pokud se jedná o známou značku/inzerenta, produkty s nízkou investicí a rychloobrátkové zboží.
Position Based – pokud se jedná o drahé produkty, dlouhý rozhodovací proces zákazníka nebo nového inzerenta na trhu, případně novou značku.
Linear – pokud ani jeden z předchozích modelů není ten pravý.
Data Driven – ideální a nejchytřejší z modelů, ale funguje až po splnění podmínek 500 konverzí a 15 000 prokliků za posledních 30 dní.
Zdroj: Google ČR
Kde atribuci nastavíte?
1. V AdWords v novém rozhraní (stejně i ve starém) kliknete na Nastavení (klíč) v pravém horním rohu
2. Měření – kliknete na Konverze
3. Vyberete konverzi a kliknete na Název (př. Objednávka)
4. Kliknete na UPRAVIT NASTAVENÍ (modře)
5. Atribuční model a změníte dle vybraného typu atribuce
6. Uložíte a kliknete na HOTOVO
Gratuluji! Zvládli jste to. 🙂
Proč nechat PPC kampaně spravovat reklamní agenturu?
Připadá mi zábavné, jak někteří „profesionálové“ tvrdí o PPC reklamě, že je to černá ovce ve světě plném ideálních marketingových praktik. Pokud Vám bude někdo tvrdit, že PPC reklama je ztrátou času, zkuste ignorovat vše ostatní, co bude nadále říkat.
Realita je jednoduchá. Pro některé společnosti se PPC vyplatí, pro některé ne. Jak prosté, Watsone!
Ano, stejně jako u všech ostatních marketingových kampaní se výsledky mohou značně lišit. Do hry promlouvá spousty faktorů jako např. druh odvětví businessu, produkt a jeho cena, reklamní účinnost a mnoho dalšího. Pokud se tedy rozhodujete, zda vyzkoušet PPC, zvažte prosím jednu jednoduchou pravdu. Pokud Vám PPC vydělá peníze, pak to za to stojí.
OK, dejme tomu, že jste se rozhodli investovat do PPC reklamy. Nyní se nabízí otázka, zda si kampaně dělat sám nebo angažovat někoho zkušenějšího? Zde je pár důvodů, proč se vyplatí spolupracovat s reklamní agenturou.
Šetříte čas
Zřízení kampaně zabere spoustu času. Musíte udělat výzkum klíčových slov, psát reklamy a vytvořit nastavení kampaní. Ovšem tímto nekončíte. Kampaně vyžadují pravidelné sledování a řízení. Některé reklamní texty například fungují lépe než jiné. Jde o neustálý proces, kdy se snažíte zlepšovat míru prokliku (CTR) a snižovat cenu za každé kliknutí (CPC). Budete také muset sledovat, co dělají vaši konkurenti, optimalizovat nabídky pro klíčová slova, sledovat a neustále zlepšovat skóre kvality klíčových slov.
Musíte vědět, která klíčová slova fungují nejlépe, v jakých časech dne nebo dnů v týdnu jsou nejlepší konverze, která rozšíření kampaní fungují nejlépe a která umístění reklam jsou nejvíce zisková. Všechny tyto informace musíte správně použít k úpravě strategie.
To vše vyžaduje určitý čas a pokud nejste PPC specialista, bude Vám to trvat ještě o mnoho déle. Pokud tedy Vy nebo člen vašeho týmu tráví pár hodin týdně správou kampaní, zkuste vynásobit hodiny prosezené u kampaní hodinovou sazbou. Víte kam tím mířím?
Šetříte peníze a dosahujete lepších výsledků
Průměrný AdWords účet plýtvá 20 až 60% svého rozpočtu. Rozebereme si tři hlavní příčiny.
Za prvé, pokud nejste opatrní při volbě klíčových slov, jejich shod nebo nemáte pokrytá vylučující klíčová slova, reklamy se mohou zobrazovat na naprosto irelevantní vyhledávací dotazy. Pokud např. internetový obchod prodává mísy na vaření, opravdu se chce zobrazovat lidem, kteří hledají mísy záchodové?
Druhým způsobem, jak lidé přichází o peníze je, že neměří konverze. Pokud jsou správně nastaveny, znamená to, že máte možnost měřit, které klíčová fungují a která nikoliv. Toto je opět důležité k optimalizování strategie.
Třetí způsob, jak lidé plýtvají prostředky, je kvůli nekvalitnímu skóre klíčových slov. Kolik platíte za proklik záleží vždy na dvou faktorech: cena, kterou jste ochotni nabídnout za proklik a skóre kvality. Pokud je vaše skóre kvality nízké, pak budete muset platit za proklik více. Pokud je skóre kvality vysoké, budete platit méně.
Dobrá reklamní agentura zlepšuje skóre kvality klíčových slov a tedy snižuje celkové náklady. Získáte tak více kliknutí, konverzí a zákazníků za stejnou částku.
Online marketing se neustále mění
Svět PPC reklam je neustále v pohybu a mění se. Specialisté v agenturách jsou neustále pod přívalem nových informací a trendů ze světa online marketingu. Absolvují širokou škálu školení a musí se pořád vzdělávat. Někdo, kdo se tomuto oboru nevěnuje naplno se proti takovým lidem jen stěží prosadí
Otázka na závěr tedy zní:
Chcete dobře fungující PPC kampaň, která se neustále zlepšuje, inspiruje se novými trendy, vy se nemusíte o nic starat a jen občas zkontrolujete jak si vedete nebo radši drahou, časově náročnou a frustrující práci navíc?
Novinky v PPC v roce 2016
Více možností pro PPCčkaře, méně práce pro programátory. Tak by bylo možné nejžhavější novinky ve světě PPC shrnout v jedné větě. Stalo se toho ale mnohem
víc… Co dalšího?
Adwords:
Je možné nastavit pokročilé manuální optimalizace kampaní. To znamená, že se rozšířil prostor pro text u reklam ve vyhledávání. Můžete
zobrazit 2 nadpisy o délce 30 znaků a napsat popisek o délce 80 znaků. Je to malý krok pro člověka, velký pro PPC.
Od roku 2016 Google nákupy umožňují vytvoření vlastních pravidel přímo v Google Merchant Centru. PPC specialisté si tak mohou sami
spravovat zdroj bez pomoci programátorů a to je velké usnadnění naší práce.
Novinkou v oblasti obsahové sítě bylo zobrazování remarketingových kampaní v jiných sítích než jen GDN. Vše proběhlo hladce a automaticky.
Stejnou rychlostí jako tato novinka přišla, také zanikla, protože na ni Seznam.cz zareagoval. Tak třeba někdy příště.
Na Googlu ve vyhledávání nám zemřel (R.I.P.) celý pravý sloupec a byl nahrazený čtvrtou reklamou na TOP pozicích v případě vysoké
relevance.
Další skvělou novinkou je, že na Youtube je možné využívat průzkum povědomí o značce (Brand lift surveys). Můžete si navolit, s kým se
chcete srovnávat (částečně), a následně se uživatelům, kteří již vaši reklamu viděli, zobrazí krátký dotazník. Dostanete tak zpětnou vazbu, jak je vaše
značka známá. Podmínkou je denní rozpočet vyšší než 25 000 Kč.
Sklik:
Nové statistiky hledanosti
nabídnou více informací a možnost porovnání dvou dotazů mezi sebou. Můžete si také zobrazit statistiky až rok nazpět místo pouhých dvou
měsíců. Budete tak mít daleko lepší přehled.
Rozšířilo se volání z mobilu – Click2Call, který je kopírován z Adwords.
Uživatel, který vyhledává reklamu na mobilu, už nemusí proklikávat inzerát, ale stačí, když klikne na ikonu telefonu a hurá, volá.
V Kampaních, Sestavách, Inzerátech, Klíčových slovech a Umístěních naleznete pokročilé filtry ke statistikám. Produktové inzeráty jsou už i na tabletech. Jsou tedy pokryté všechny nejdůležitější platformy – desktop, mobil a tablet.
Bannery
se nám množí. Podporované formáty se rozrostly o 2 nové rozměry. Jaké? Mobil leaderboard 320×50, který je, jak název prozrazuje, vhodný
pro mobily a leaderboard 970×210.
Zaujalo vás něco z těchto novinek? To jsme rádi.
Chcete se dozvědět více informací? Ozvěte se nám.