Statistika, na kterou myslete, než zavelíte „Vypnout kampaně!“
Na byznysovém nebi vykoukly první mráčky a spousta firem v předzvěsti brzdící globální ekonomiky začala sesekávat marketingové rozpočty. 🪓 Odvážlivci dokonce sáhli po okamžitém vypnutí vyhledávacích a obsahových kampaní, aby získali čas navíc. Jaké vedlejší účinky od vypnutí kampaní čekat? O kolik se sníží tržby?
V textu si hrajeme se 4 emoji, tak schválně, jestli je najdete všechny.
Dlouho nikdo nevěděl, jaké následky znamená pro byznys kompletní vypnutí marketingových kampaní. Našli se i šarlatáni, kteří tvrdili, že kampaně nemají na tržby téměř vliv a lidé si firmu bez reklam najdou přes organické vyhledávání. Extrémní názor, ale smysl by to dávalo… Nebo ne?
Někteří méně poctiví manažeři stopnutí výdajů na výkonnostní marketing využívali k vylepšení zisku v reportech. Taktika známá jako „dojení značky“ 🐄 ale nikdy nefungovala dlouho.
Dnes už naštěstí máme výzkum, který dlouhodobé dopady takového rozhodnutí propočítal.
Vypínáme výkonnostní kampaně
Na webu Marketing Science vyšla studie, která hodnotila vypnutím reklam v mass médiích u 70 australských značek v posledních 20 letech. Jde o unikátní výzkum, který konečně vnesl světlo do nejasné problematiky – výsledky ostatních výzkumů byly nejednoznačné a pro dnešní digitální dobu často neuchopitelné, zastaralé.
Vypnutí reklam si představte jako vypnutí motorů Boeingu ✈️ letícího kdesi nad oceánem.
Bezprostředně po stisknutí tlačítka nepřijde žádný náraz. Byznys jede setrvačností dopředu a čím známější značka, tím pomaleji ztrácí výšku. Let bez motorů ale nikdy nevede k lepším výsledkům.
Vypínáte kampaně? Připravte se na stabilní pokles tržeb.
1. Rok první
Značka letí setrvačností dopředu, ale už na konci prvního roku je ztráta výšky znatelná. Ve výzkumu došlo k průměrnému poklesu tržeb o 16 procent. Ano, ve vzorku 70 firem se našly případy, kdy některým společnostem tržby v prvním roce zůstaly na původní úrovni, nebo dokonce rostly, ale mnoho jich nebylo.
2. Rok druhý a další
V druhém roce už většina firem zaznamenala červená čísla. Od vypnutí reklam se jejich tržby propadly v průměru o 25 procent. Ano, i tady vidíme firmy, které tržby udržely na původní úrovni, nebo je mírně zvýšily. Na druhé straně už ve druhém roce řada společností téměř zkrachovala.
Negativní efekt zastavení investic do marketingu žádná firma nedokázala kompenzovat déle než 3 roky.
Zdroj: Marketing Science
3. Velká značka trpí méně
Čím větší značka, tím známější produkty, tím více zákazníků a tím menší efekt na tržby má zmrazení marketingu. Nejstrmější pokles zaznamenaly menší společnosti, a to bez ohledu na to, jak intenzivně bezprostředně před stopnutím marketingových rozpočtů rostly.
Setrvačnost třetiny nejmenších společností ve výzkumu byla velmi nízká. Už ve druhém roce jejich tržby spadly pod 50 procent původních hodnot.
Zdroj: Marketing Science
Proč investovat do reklam v krizi?
Chápeme, že jsou firmy, které budou MUSET do marketingových rozpočtů sáhnout. Chápeme, že když jde o přežití, neobejde se to bez šetření. Setrvačnost je ale mrcha, takže se připravte, že opětovné nastartování marketingu nebude mít okamžitý efekt. Chvilku potrvá, než se nový impuls promítne do tržeb.
Podle výzkumu k návratu tržeb na původní úroveň dojde za více než 12 měsíců.
Co místo úplného sesekání rozpočtu začít investovat chytře? 🧠 Krize jsou příležitostí, jelikož ceny v reklamních aukcích klesají a se stejným rozpočtem můžete snadno zvýšit zásah. Když se navíc zapojí pokročilá multikanálová optimalizace zobrazování reklam, často u klientů nacházíme prostor pro snížení rozpočtů bez ztráty výkonnosti.
Jako největší český inzerent v digitálním prostoru na tento nešvar narážíme časteji, než bychom si přáli.
Kdybyste se před seknutím do rozpočtů chtěli ještě s někým poradit, víte, kde nás najdete.
Proč je důležité mít ověřenou doménu na FB?
Ověření domény v požadavku Facebook Business Manager přišlo hned po zavedení aktualizace ochrany soukromí iOS 14 od společnosti Apple, o kterém jsme psali již v našem článku Facebook vs Apple: Válka o data.
Proč potřebujete ověřit doménu na Facebooku?
Ověření domény je nutné, aby Facebook podporoval ochranu soukromí a zajistil, že účet budou používat pouze důvěryhodní lidé. Kromě toho vám při ověření domény dává právo spravovat oprávnění nad vašimi odkazy a kontrolovat „zneužití vašeho účtu“, jak uvádí Facebook.
Dalším důvodem je, že po ověření domény Facebook obdrží data, která umožní upřednostnění 8 konverzních událostí na doménu. Bez těchto údajů nemůže Facebook Business Manager učinit prioritu pro určené konverzní události. Pokles dostupných konverzních událostí pro měření je také důsledkem aktualizace ochrany soukromí iOS 14.
Jako neposlední výhodu je určitě potřeba zmínit tvorba lepších reklamních příspěvků, které odkazují přímo na váš web. Díky ověřené doméně můžete u sdílených odkazů měnit náhledové obrázky.
Způsob ověření domény v Facebook Business Manager
Existují 3 hlavní způsoby, jak ověřit doménu v Facebook Business Manageru:
- Ověření DNS;
- Nahrání souboru HTML;
- Ověření metaznačky.
Zjistili jsme, že ověření DNS je nejjednodušší možností. Je to snadné pro jednoduchého odborníka na marketing a reklamu, který nikdy nevytvořil část kódu delší než pop up „Hello World!“
Ověření DNS však vyžaduje přístup k nastavení domény. Které obvykle nemůžete najít, pokud nejste vlastníkem domény. To je případ, kterým trpí a affiliate marketéři a další reklamní partneři. Facebook neposkytl příležitost provést ověření domén třetích stran. Ověření lze provést pouze u domén, kde dochází k konverzním událostem – toto je způsob, jak podpořit transparentnost.
Ověření domény krok za krokem
Pojďme si říct, jak ověřit doménu ve službě Facebook Business Manager.
- Přihlaste se do svého Business Manageru
- V Business Manageru běžte do Nastavení ➡️ Bezpečnostní značky ➡️ Domény
- V prostředním sloupci klikněte na modré tlačítko Přidat
- Do vyskakovacího okénka vložte odkaz na váš web a potvrďte
Následně v prostředním sloupci vyberte název vašeho webu. Zobrazí se vám 3 možnosti ověření domény, které jsme již zmínili výše a to, způsob ověření pomocí:Ověření DNSNahrání souboru HTML
Ověření metaznačky
- U každého ověření vždy najdete pokyny, které jsou určeny správcům webu. Stačí vždy zkopírovat text a nechat některou z možností nahrát do webového kódu.
- Po vložení kódu na váš web vždy potvrďte ověření pomocí zeleného tlačítka OVĚŘIT.
Facebook vs Apple: Válka o data
Jak aktualizace systému iOS 14 ovlivní výkon vaší reklamy na Facebooku
Společnost Apple dává již delší dobu uživatelům kontrolu nad sledováním reklam, ale nyní můžete podniknout kroky přímo k minimalizaci placené reklamy.
iOS 14 přinesl našim smartphonům nejen významné vizuální změny, ale především výrazné změny se vyvíjejí na pozadí, protože se Apple zaměřuje na soukromí aplikací a sledování aktivity.
Následná aktualizace, která má být zavedena v iOS 14.5, se soustředí na sledování reklam a poskytuje uživatelům větší kontrolu nad jejich daty. Tento krok vyvolal veřejnou debatu mezi Apple a Facebookem, přičemž Facebook je hluboce znepokojen tím, jak tato aktualizace ovlivní cílení a sledování reklam u mnoha malých podniků, které používají svou platformu pro marketing. Přestože společnost Apple vydala podrobné informace o aktualizaci, je důležité si uvědomit, že míra jejího dopadu na inzerenty se teprve uvidí.
Co víme o aktualizaci iOS 14
Novou vychytávkou s názvem App Tracking Transparency policy (ATT) společnost Apple potvrdila, že uživatelé budou požádáni o povolení, než budou aplikace moci pro sledovaní reklam třetích stran používat jedinečný identifikátor pro inzerenty (IDFA). Na straně aplikace bude vývojář požádán o povolení použít určité informace z jiných aplikací a webů pro reklamní účely, aby vyhověl ATT.
Tato aktualizace přidá do App Store novou obrazovku s výzvami s informacemi o ochraně osobních údajů aplikace, sledovacích údajích a propojených datech:
Důvody proč to Apple dělá,
- chce informovat uživatele o tom, jaké údaje bude aplikace sledovat, než ji nainstalují,
- chce dát uživateli na výběr, zda se při instalaci aplikace přihlásí ke sledování.
Jak tato aktualizace ovlivní inzerenty
Uživatelé budou mít s novou aktualizací mají možnost výslovně souhlasit/nesouhlasit s jejich sledováním a mnozí očekávají, že se značný počet uživatelů odhlásí. Při absenci těchto informací bude placená reklama značně narušena, ačkoli přesný dopad aktualizace bude znám až po zavedení.
Jak se dalo očekávat, aktualizace vyvolala nespočet otázek od inzerentů a vývojářů aplikací, které se stávají zřejmými až nyní.
Jak se připravit na změny
Facebook oficiálně načrtl změny, které inzerenti očekávají na své platformě. Aby se pokusil minimalizovat dopad ztráty dat z aktualizace iOS 14, vytvořil Facebook „Souhrné měření událostí“, které navrhl tak, aby bylo možné měřit výkon kampaně způsobem, který je konzistentní s rozhodnutími spotřebitelů o jejich datech.
Klíčové změny, které mohou uživatelé služby Facebook Ads očekávat a jak se na ně připravit:
Konverze: Inzerenti budou omezeni na 8 upřednostňovaných konverzních událostí na webu na každou doménu, tj. 8 událostí založených na pixelech, nebo osm vlastních konverzních událostí. Není nutná žádná akce a tato změna proběhne automaticky, ale je důležité naplánovat maximálně 8 konverzních událostí.
Ověření domény: Facebook přesouvá pixely do vlastnictví založeného na doméně. Pokud používáte pixely, ověřte svou doménu na Facebooku, abyste minimalizovali jakékoli narušení vašich dat. Ověření vaší domény je obzvláště důležité, pokud je váš pixel spravován více stranami.
Reportování výsledků: 28 denní atribuce jakéhokoli druhu již nebude podporována ani 7d enní atribuce po zobrazení. Historická data budou k dispozici pouze prostřednictvím rozhraní API. Připravte se na zmizení údajů o atribuci po zhlédnutí a stáhněte si svá historická data nyní pro obě okna a 28 denní proklik. Pokud používáte 28 denní okno, porovnejte 28 denní a 7 denní konverze po kliknutí, abyste zjistili, jak mohou být ovlivněny vaše hlášené konverze. Aktualizujte veškerá pravidla, která používáte a která jsou aktuálně vázána na 28 denní atribuci.
Cílení: s tím, jak se lidé po aktualizaci iOS 14 odhlásí ze sledování, počet připojení aplikací a vlastních segmentů publika pro aktivity na aplikacích a na webu pravděpodobně poklesne. Z tohoto důvodu rozšiřte své publikum a získejte více potenciálních zákazníků.
Co dalšího můžu jako inzerent udělat
Je opravdu důležité si uvědomit, že AAT bude k dispozici pouze uživatelům iOS 14.5 a míra odhlášení není známa. S ohledem na to musí všichni inzerenti v nadcházejících týdnech sledovat svá data, aby pochopili dopad této aktualizace. Sledujte výkon svých reklam pro iOS, připravte se na úplné zavedení aktualizací a v případě potřeby buďte připraveni kampaň upravit.
Je budoucnost PPCčkařů ohrožena?
V poslední době čím dál častěji slyšíme o automatizaci v PPC kampaních. Google prosazuje automatické a poloautomatické kampaně na školeních, konferencích i workshopech. To jsou RDA, RSA, DSA kampaně nebo auto bidding. V Google Ads najdeme spoustu různých doporučení, jak výkon kampaní vylepšit a optimalizovat. To vše ulehčuje práci PPC specialistům a šetří jejich čas. Super 🙂 A právě tím vzniká mezi některými PPC specialisty panika. „Co budu dělat, když to vše systém udělá za mě? Budu se muset přeorientovat na jinou práci?“ Slýchávám to poměrně často z různých stran. Je to opravdu tak? Skončí pozice PPC specialisty? Ne. Klid.
Nepodléhejte panice
Ano, mění se náplň práce PPC specialisty. Už se nejedná o manuální nastavování každého detailu v kampani. Psaní stovek textů reklam, hraní si s klíčovými slovy nebo testování různých cílení reklam. Chytré reklamy a kampaně si s tím vším dneska už poradí. Ale…
Pořád je potřeba, aby nad kampaněmi někdo přemýšlel.
Specialista nebo marketér
Jste specialista nebo marketér? Specialista je úzce zaměřený na konkrétní oblast. Spousta PPC specialistů zná systémy, ve kterých spouští kampaně naprosto detailně a dokonale. Ale přemýšlet nad celkovou strategií, komplexním medialním plánováním už je problém.
Marketér se dívá na PPC kampaně jako jen na jednu z částí marketingového plánu, který má jasný cíl. Například cílem klienta je (nečekaně) maximalizace zisku. Poptává u PPC specialisty kampaň, která bude mít cíl – prodej. PPC specialista (specialista) se bude zabývat nastavením kampaně, rozpočtem, který má na ni vyhrazený, cílením a sledovat výkon. Ale marketér bude kampaň sledovat v kontextu s jinými online kanály. A to i neplacenými zdroji. Komunikace s klientem je jedna z nejdůležitějších součástí naší práce.
A právě tady nastane pro některé PPC specialisty (specialisty) změna. Budou se muset naučit dívat se na kampaně „ze shora“. Přemýšlet strategicky a naučit se plánovat napříč různými systémy dle cíle klienta. Záleží tedy na každém, jak se k tomu postaví, ale já jsem optimista.
A jaký je Váš názor na budoucnost PPC specialistů? 🙂
3 zabijácké tipy pro lepší Facebook ads
Reklamy na Facebooku v posledních několika letech dokázaly, že jsou vynikající cestou k zákazníkům a dokáží výrazně ovlivnit váš business. Pokud plánujete zapojení Facebook ads do vaší marketingové strategie, ujistěte se, že optimalizujete reklamy tak, abyste zvýšili míru konverze a maximálně využili rozpočet.
Pokud jste noví ve světě Facebook marketingu nebo hledáte způsoby, jak vylepšit vaši strategii, tipy v tomto článku vám pomůžou vytvořit zabijácké Facebook kampaně.
1. TIP: Využívejte Facebook pixel naplno
Facebook umožňuje použít pouze jeden pixel napříč celou webovou stránkou. Díky němu můžeme měřit nejrůznější metriky, optimalizovat a budovat publika pro Facebook kampaně. Sbírá také důležité informace o tom, jak lidé používají vaše stránky napříč zařízeními, což vám může pomoci při rozhodování ohledně reklamních kampaní.
Vytvoření FB pixelu je jednoduché. Jděte do sekce „Pixel“ ve vašem Ads manageru, klikněte na „Create a pixel“ a vložte název. V případě, že pracujete se svým webem, můžete pixel ihned nainstalovat. V opačném případě klikněte na „Email pixel code“ a pošlete instrukce webmasterovi.
2. TIP: Důležitost videoobsahu
Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg opakovaně zmiňuje, že Facebook se zaměřuje na inovaci videoobsahu. Největší sociální síť na světe investuje do video platformy nemalé prostředky a do budoucna to nebude jiné.
Co to znamená pro inzerenty? Firmy mají skvělou příležitost oslovit nové trhy a zapojit spotřebitele pomocí video reklamy. Jelikož Facebook neůstale zdůrazňuje důležitost videoobsahu, ti, kteří nebudou investovat do videoreklam, mohou být rychle zastínění značkami, které jsou připraveny přizpůsobit se a vyvíjet se dle nových trendů digitálního trhu. Dle Facebooku sledovanost videí vyrostla o více než 50 %. Vytváření videoreklam je tedy důležitou součástí budování brandu a řízení prodejů.
Pokud jste nikdy nepoužívali videoreklamy, je důležité vědět, že můžete nahrát videobsah přímo do vašeho reklamního účtu. Výzkum od Facebooku ukazuje, že tyto reklamy mají o 30 % více zhlédnutí než videa z jiných zdrojů. Další výhodou je přístup k veškerým statistikám ohledně zhlédnutí videa a automatická optimalizace cílení na relevantní uživatele.
3. TIP: Zaměřte se na mobily
Firmy, které inzerují na Facebooku, velmi často zanedbávají mobilní uživatele. To může být ovšem obrovská chyba, jelikož počet mobilních uživatelů již převyšuje desktopové a jejich počet roste každým rokem. Je tedy důležité zaměřit se na vytváření dynamických mobilních reklam jakožto součástí marketingové strategie.
Jedna z nejdůležitějších věcí, které byste měli mít na paměti při vytváření mobilních reklam je, že byste měli přizpůsobit obsah pro mobilní publikum. Když uživatelé prohlíží Facebook skrz mobilní aplikaci, je zde velká šance, že jejich pozornost je přitahována ve více směrech. Je tedy důležité dát jim jasné sdělení a call-to-action. Uživatelé budou navíc pravděpodobně jednat rychleji, pokud bude nabídka časově omezená. Dále byste měli zvolit vhodné obrázky a vyrobit reklamu, která bude vyčnívat mezi ostatním obsahem a upoutá pozornost tohoto „zaneprázdněného“ publika.
Nákupní proces nekončí vyplněním formuláře
Vždy se díváme pouze na první fázi obchodního cyklu. To znamená, přivedení návštěvy na web, její zkonvertování směrem k leadu, a tím ale to končí. A právě tam začíná druhá fáze celého obchodního cyklu, tedy s tímto leadem musí umět někdo dále pracovat …
Po kém on je? Aneb jak pracovat s trendem víc než jiní
REALTIME MARKETING
Letošní Pokémánie se v marketingu nevyhnula ani těm nejzarputilejším ignorantům. Agentury i značky se probraly ze svého poklidného letního spánku a jako mávnutím pokébalu se začaly předhánět, kdo se sveze na vlně tohoto trendu jako první. A kdo bude tím „vocasem”, který si opokémoní profil třeba až v srpnu. S hrdostí můžu říct, že obojí jsme zvládli my. 🙂 Mrkejte jak a nasajte naše cenné poznatky k přípravě real-time kampaní.
Hned úvodem podotknu jednu zásadní věc. Neříkáme, že jsme tu naši kampaň udělali absolutně nejlépe. To ne. V zahraničí je řada borců, kteří se zvládli pokémony ohánět rychleji a jistě i lépe. Ale na ten malý český rybníček jsme si nevedli špatně. A podařilo se nám ukázat, že jde na tu vlnu trendu naskočit i trošku jiným skokem – byť s menším prknem, než mají třeba ostatní. Jakože s menším týmem, starším publikem a v jiném segmentu, koho by to teda netrklo. 😉
Kapitola I: První post
Hlavně na nic nečekat
Začalo to jako u všech. S chichotem jsme v kanclu odpalovali ptáky a housenky u monitorů, na parapetu a na stolech. Jak jsme se ale jali lovit netopýry i na záchodě, pochopili jsme, že tohle bude něco většího. V takové fázi je potřeba na nic nečekat a hned zapojit klienta. Tím naším vyvoleným se stala ERV Evropská pojišťovna.
Díky velké vzájemné důvěře šlo všechno ráz naráz. Stejně jako v ulicích, kde už to mezitím chodci bořili do sloupů. Bingo, naše téma. Perfektně relevantní k produktu cestovního pojištění – což je taky základ. Nechytat se trendu, který je pro vás mimo mísu. To se pak super #VISItka rázem promění v samoúčelný trapas.
Lajky se sypaly jako pokébaly z PokéStopu
Dobrou souhrou týmu i klienta se nám podařilo dělo: dostat se mezi vůbec první značky na českém trhu s pokemonizací obsahu. Předběhli jsme i takové velikány jako O2, KFC nebo třeba Huawei, s dalšími v několikadenním závěsu.
A je jedno, že naší fanouškovské základně už dááááávno nebylo -náct; i tak jsme výsledky zbořili své interní cíle. Lajky se sypaly jako pokébaly z PokéStopu.
Jasně, na jiné (globální půlmilionové) značky třeba žádná hitparáda, ale na menší, ryze českou stránku super. Hlavní je měřit se se sebou samým.
Kapitola II: Po kém on je?
Hlavně nezastavit, kde končí jiní
PokéPost done, ego pohoněno a dušička klidná. Tady drtivá většina firem skončila. Ale my ne.
Čím víc jsme nachodili kilometrů a vylíhli vajec, tím naše intuice a hbitost sílily. Zatímco jiní montovali prvního Pikachu do postu, my jsme už rozjeli
seriál. Nazvaný hezky česky „Po kém on je?” Protože i nehod a bizáru kolem Pokémánie začalo v zahraničí narůstat – a to je jasný materiál pro seroš.
Nabořený policejní vůz, násilníci číhající u PokéStopů, armádní prostory narušené lovci pokémonů… Stačilo jen šikovně vybírat a uzpůsobit sdělení produktu. Voilá, produktové posty byly na světě. Vykryli jsme postupně nejen standardní pojištění do zahraničí, ale i specifické cestovní pojištění pro těhotné a top aktuální rizikové faktory cestování:
Klasické poučky do koše
Že jsou textace těchto postů delší? A případy ujeté? U realtimu nevadí! Fanoušci se i tak perfektně chytli. Rozjeli diskuze, lajkovali, sdíleli – a padly i
nějaké ty pochvaly. A kdo kdy spravoval nějaký profil, ten ví, že samovolná pochvala fanouška fakt vnitřně nakopne. Byť navenek děláme, že a co, viď.
Efektivní dojezd
Super je, že seriál jsme dojížděli v srpnu. A stejně šlapal i tehdy, utlumující se Pokémánii navzdory.
Profilu i produktům na webu jsme hezky zvýšili návštěvnost. A taky jsme si dost upevnili pouto v týmu. Protože vědět, že spolu dokážete rychle reagovat na trend – a ještě s ním zvládáte pracovat víc než jiní – je rozhodně fajn. Občas je dobré si tohle prověřit. Už pro ten pocit, kdy se imaginárně poplácáte po zádech. A na tom obláčku, s hlavou vztyčenou, jdete poděkovat za 45. debilní dotaz svému oblíbenému haterovi.
Jak jste pokemonizovali obsah vy? Podělte se s námi o své imaginární plácance.
A kdyby vás zajímalo něco víc k realtime marketingu nebo strategii na sociálních sítích, určitě nám napište.
Ach ty proklikovky na Fejsbůku (Facebook)
Když jsem byl malej kluk, lítal jsem denně venku po Kadani jako puma. Měl jsem jednu hokejku, fotbalovej balón a kamarády na dosah ruky.
Dneska sedím v kanclu, kamarády mám hlavně za Fejsbůkem a běhám nejvíc na Náplavku, kde sedí tucty lidí a všichni mají to chytrý zařízení, do kterého neustále čumí. Na co vlastně čumí? No většinou na Fejsbůk, Tinder, Pokémony nebo na internet benking, aby věděli, jestli si můžou dát eště jednoho Dudáka a koupit cíga Marlboro, protože ty sou kůl! A když tak čuměj do těch Fejsbůků, kde se pořád něco děje, ale vlastně se neděje vůbec nic, ani si neuvědomujou, že konzumují ty super reklamy, který my – profíci, poloprofíci a amatéři nastavujeme. V Edwords (Adwords) a Eskliku (Sklik) je reklama celkem výrazně odlišená, ale na Fejsbůk nikdo moc nekouká nahoru, jestli je tam napsáno sponzorováno, ale zaujme je kreativa. Reklamy vpravo jsou všem celkem jasný, ale to je všem buřt, protože se na ně stejně moc nekliká, nebo prostě výrazně míň než na ty, co jsou v tom super „přirozeným” Fejsbůk prostředí. Hlavně ty reklamy vpravo na mobilu nejsou, protože mobil je na ně malej, nebo aspoň bejval. A třeba můj Edblok (Adblock – blokuje reklamy na internetu a občas i obsah webových stránek) na desktopu v Safari zablokuje reklamy vpravo, ale ty, co jedou ve výpisu („Co se vám honí hlavou” – asi rybičky ne?!) ne, takže krutopřísný! A proč vlastně vzniká tenhle článek, kterej evidentně píše člověk, co nemá hlavu úplně v pořádku a je prostě takovej trochu magóóór? Protože prostě chci! Chci vám říct moje poznatky z kampaní, které jsem dělal a chci ten saport (support) i hejt (hate), protože se chci učit!
Nějakej ten pátek nastavuju ty pípísíčka (PPC/Pay per click reklama) v tom Edwordsu a Eskliku, ale pak přišel čas a žádal si, abych se naučil nastavovat tzv. Fejsbůk Eds (Facebook Ads – proklikové reklamy na FB, které mohou mít různé cíle např. stažení aplikace, proklik na stránky, nákup apod.). K obsahu a obsluze profilu mě raději nikdo nepouští, protože sem ten upřímnej člověk, co by upřímně reagoval na komentáře a asi by se s náma většina klientů rychle rozloučila.
Stejně, jako není pro každýho klienta reklama v Edwords a Eskliku, není pro každýho ani Fejsbůková reklama.
Co si budeme povídat, třeba takový finanční poradenství není prostě na Fejsbůku sexy, takže to dám raději klasicky tam, kde to lidi aktivně hledají. Tedy do vyhledávání, aby se reklama zobrazila na dotazy týkající se slov jako finanční poradce, jak na finance atd.
To, co je na Fejsbůku sexy (třeba trika od Depešáků) a má dobrý cítýár (CTR – Click trough rate je hodnota vyjádřená v % a jedná se o poměr prokliků vůči zobrazení reklamy) je taky levný na propagaci, někdy násobně levnější než klasický pípísíčka, a to je dobrý, že?! A když to sexy není, nechá vás v tom ten šmejd pěkně vymáchat a dostanete takovou cenu za proklik, že i mě holobrádkovi narostou fousy! Na Fejsbůku se budují komunity lidí, které zajímají určitá témata, jako jsou např. auta, restaurace, kavárny atd. Pokud se točí váš byznys kolem něčeho, čemu můžete dát ňákej ten sex epíl a dá se to podpořit super příběhem, je pro vás Fejsbůk to pravé místo. Koukněte se třeba na nějaké šopy s hadrama. Já jsem třeba ujetej na boty a kšiltovky a skvěle spravované profily mají třeba Queens, Footshop nebo Senovážná 6. Když už budete dělat kampaňovou reklamu, budete chtít vaše sexy produkty prodávat nejspíš opakovaně stejným lidem. Udržet jejich pozornost není úplně ýzy, a proto je potřeba na profilu makat, dodávat obsah, kterej vyrazí lidem dech a budou ho hltat jako rajskou od babičky. Na to je Fejsbůk super, protože se tam většina lidí koukne denně víckrát než do zrcadla. Reklama pak skvěle doplní propagaci novinek a věcí, který by se mohly lidem líbit.
Na začátku jsem zmínil, že reklamy na Fejsbůku mají různé možnosti cílení.
Chtěl bych k tomu říct, že je důležité si stanovit metriky, které budete sledovat.
Např. pojedete reklamu na lajky, tedy tu, která vám bude vytvářet větší množství fanoušků, takže od této reklamy nemůžete očekávat prodeje. Metriky, které vás budou zajímat, jsou cena za získání fanouška a tu si můžete stanovit a dle ní budete reklamu optimalizovat. Druhá metrika bude počet fanoušků.
Nebuďte naštvaní, když vám fanoušci začnou odpadávat, to je naopak dobře, protože přeci nechcete plejtvat časem a penězi na někoho, kdo o vaše
produkty/služby nestojí. Věrní fans jsou pro vás TOP!
Je dost dobrý si rozmyslet, jestli chcete reklamu promovat pomocí karouslů (carousel slouží na FB k tomu, aby se v něm mohlo točit víc obrázků), vpravo, na mobilu nebo třeba na Instáči (Instagram je sociální síť, kde lidé sdílejí fotografie). A to je fakt důležitý! Protože dávat na Instáč hnusný fotky bez nápadu, je jako jezdit na mrtvym koni.
Další věc, kterou zvažte je, jestli chcete dělat reklamu s mírnou komunikací, nebo budete aktivně reagovat na profilu, jak jsem psal o kousek vejš… Jen, prosím, nechtějte profil řídit, jo?! Vždycky ho můžete jenom moderovat.
Když se začnete se zákazníky nebo rejpaly hádat, prohráli jste. Když budete neustále oponovat, že ta barva klávesnice je černá a zákazník bude psát, že je modrá, tak jste taky prohráli. To sice nepatří přímo do tématu reklam, ale je to úzce spjato. Co rozhodně potřebujete je dobrá kreativa. Fakt kreativní kreativa! K ní přidáte peckovej titulek, jako fakt peckovej, protože vám zvedne zmíněný cítýár! A titulek je to první, co zaujme, když není grafika vymazlená.
Když máte e-shop, tak udělejte dynamické reklamy (dynamické reklamy jsou automatizované a slouží k zobrazování např. naposledy prohlížených produktů) a remarketing (remarketing slouží k znovuoslovení lidí, kteří váš web již jednou nebo víckrát navštívili). Tohle fakt na Fejsbůku funguje hóóódně dobře! Když máte dobrej produkt, může vám tenhle typ reklam dělat fakt velkej obrat.
Potřebujete k tomu dobrej ixemel fýd (XML Feed slouží k automatizaci produktových reklam), protože se ty produkty prostě nedaj nasát jako vzduch nosem! Ten fýd je k tomu, aby na lidi mohly číhat reklamy s naposledy prohlíženými produkty. Dostanete informace o tom, kdo něco šoupnul do košíku a nedošel to ke kase zaplatit a spoustu podobně cennejch informací! Kam si dojít pro fýd? Dá se použít ten Gůglí, co se používá pro tzv. PLA/Gůgl nákupy, takže třeba v Meršán centru (Merchant centrum je oddělená součást Adwords prostředí, do kterého se nahrává XML Feed, aby bylo možné nastavovat reklamy na Google nákupy nebo k dynamickému remarketingu). Pokud nemáte ještě žádný fýd, zařídí vám ho např. p. Mergado za ňákej poplatek. Aby se vám to všecko dobře spravovalo, budete potřebovat Byznys manažer, kterej vám poskytne sám Fejsbůk tím, že si to prostě založíte. Není v tom nic složitýho, zadáte tuhle adresu: https://business.facebook.com/ , vyplníte rychlou registraci a valíte! Jo, a ještě po vás budou chtít číslo kreditky, protože kdo nemaže, ten nejede.
A nezapomeňte: Buďte na Fejsbůku kůl, je to fan sociální síť, kam se chodí lidi bavit, a není tak zapotřebí k nim přistupovat jako v butiku u Luje Vytona.
A tím jsem pro dnešek vyčerpal kreativní myšlení a jdu na Náplavku lidem čumět do telefonů a koukat, jak nakupují přes moje reklamy.