5 top trendů roku 2022 pro sociální sítě
Stejně jako každý rok vám přinášíme #TOP 5 trendů, které budou ovlivňovat v roce 2022 tvorbu a tvůrce na sociálních sítích. Ale nebudeme se zbytečně vykecávat, a jdeme rovnou na to.
#1:TikTok a jeho “snackový” obsah
TikTok zaznamenal nepopiratelně rychlý růst. Ve skutečnosti výraz “TikTok” zaznamenal během začátku roku 2021 meziroční nárůst zmínek o 61 % a jako první aplikace mimo Facebook dosáhl 3 milionů stažení po celém světě. Při rychlém růstu je snadné předpokládat, že jde o přechodnou módu – ale zdá se, že v tomto případě tomu tak není.
O tom, že sociální platforma funguje nás utvrzují i ostatní hráči v oblasti sociálních médií, kteří využily popularitu TikToku jako inspiraci pro změnu funkcí svých vlastních platforem. Například Instagram použil funkce vzhledu TikToku ve své vlastní verzi nazvané Reels a Reddit právě oznámil podobnou funkci krátkých videí na své vlastní platformě.
V roce 2022 budeme i nadále svědky vzestupu TikToku, protože stále více značek bude zkoumat, jak mohou využít popularitu této aplikace k rozšíření povědomí o značce a oslovení nového publika. Kromě toho budeme sledovat vlnový efekt TikToku na celé prostředí sociálních médií, protože ostatní platformy změní své funkce, aby rozšířili důraz na krátký, “snackový” obsah.
#2: Video a reels budou kralovat Instagramu
Krátká zábavná videa na Instagramu, která vychází z konceptu TikToku, ve kterých můžete vyjádřit svou kreativitu a oživit svou značku. Video obsah bude hrát v roce 2022 hlavní roli, jak tomu předeslal sám šéf Instagramu, který potvrdil, že na základě požadavků uživatelů, kteří chtějí stále více zábavný videoobsah, dochází ke změně algoritmu.
Začleňte tedy do své strategie krátká videa, která by měla být inovativní, zábavná a kreativní. Při začleňování většího množství videoobsahu je důležité si uvědomit, že pozornost publika se v průběhu let stále zkracuje. Potřeba rychlého a nového obsahu je stále častější. Na co si dát u tohoto trendu pozor? Nesnažte se za každou cenu zapojit do trendu, aniž by tento obsah byl v souladu s vašimi celkovými marketingovými cíli, vás nikam neposune.
#3: Výkonnost reklama na Facebooku je efektivnější
Zdá se, že v souvislosti s celým debaklem s pixely v roce 2021 udělal Facebook několik efektních kroků, aby některé ze svých jednodušších produktů učinil mnohem efektivnější. Doufejme, že se tento trend udrží! Také se těším, až vřele uvítáme další iteraci sledování – stabilnější rozhraní API Conversions a vyvinutý pixel. Navíc vidím – jako asi všichni -, že rok 2022 zahájí novou éru ještě kratšího trvání pozornosti. Pokud chcete vyhrát, myslete krátce. Chcete videa, která se snadno konzumují, jsou vysoce informativní a co nejzábavnější.
I když se někteří lidé mohou vysmívat vzestupu funkcí, jako je Reels, a platforem, jako je TikTok, nenechte se mýlit, krátká, vzdělávací a zábavná videa tu zůstanou. A to nejen v organické podobě. Vezměte si ty reely a TikToky a vyzkoušejte je ve svých reklamách. Fungují výjimečně dobře. Spojte krátká videa se starým dobrým vyprávěním příběhů a je to souhra jako stvořená pro nebe.
#4: Vzestup LinkedInfluencerů
LinkedIn a influencer: dvě slova, o kterých jste si pravděpodobně nikdy nemysleli, že by mohla fungovat společně. Ale v roce 2022 si to rozmyslete znovu. LinkedIn začal v loňském roce více investovat do tvůrců. Od zavedení režimu Creator Mode po globální programy pro tvůrce usnadňují sdílení obsahu a růst publika. Je to jen začátek.
Proč je ale LinkedIn tak náhle populární? Díky pandemii a přechodu do homeoffice si mnoho specialistů uvědomilo, že jejich jméno je jejich značkou a je důležité ji budovat i mimo firmu, ve které pracují. Rozhodně se můžeme těšit, že v roce 2022 bude LinkedIn využívat více tvůrců, profesionálové budou rozvíjet své osobní značky a generální ředitelé se budou prezentovat jako odborníci ve svém oboru, protože Influencer na síti LinkedIn je myšlenkový lídr.
#5: Virtuální a rozšířená realita
Témata virtuální reality (VR) a rozšířené reality (AR) se v médiích objevují již několik let. V případě rozšířené reality je současná realita “obohacena” – tj. člověk vidí v digitálních brýlích nebo na displeji chytrého telefonu kromě reality i další objekty. Naproti tomu u virtuální reality se uživatelé pohybují ve zcela digitálních světě.
V roce 2021 dostala obě témata zvláštní impuls. Mark Zuckerberg za společnost Meta (dříve Facebook) oznámil, že se plně zaměří na “metaverse” (Představte si metaverse jako 3D internet), a proto také přejmenoval společnost. Dá se očekávat, že i v roce 2022 toto téma udělá další skoky. Facebook, Instagram a podobné služby pak budou stále více obohacovány o virtuální nebo rozšířené prvky.
Jak vidíte, máme se rozhodně na co těšit. Video obsah bude v roce klíčem k úspěchu na sociálních sítích.
Proč mít různé strategie na sociálních sítích
Většina uživatelů sociálních sítí dává přednost Facebooku nebo Instagramu. Ačkoli obě platformy vlastní a provozuje společnost Facebook, v mnoha ohledech se výrazně liší. Na to musíme myslet a pro každou z nich vytvořit odlišnou strategii. Obsah, který pro ně vytváříme, musí být odlišný, naše interakce na platformě se budou lišit a demografické složení publika, které na každé z nich oslovíme, se liší.
Zde jsou některé z hlavních rozdílů mezi Instagramem a Facebookem, které musíme zohlednit při vytváření strategie:
- Instagram byl při svém vzniku před deseti lety navržen jako platforma určená především pro mobilní zařízení. Před příchodem Facebook Creator Studio nebo pomocí nástroje třetí strany nebylo možné vytvořit příspěvek na počítači. Instagram je do značné míry platformou on the go, což je patrné z obrovské popularity Instagram Stories. Na to je třeba pamatovat při vytváření obsahu na Instagramu, například pokud ve své strategii používáte video, což je nutnost, je důležité vědět, že až 80 % diváků bude sledovat v tichém režimu. Abyste zajistili, že si toto velké množství diváků bude moci vaše video užít, musíte přidat text nebo titulky, aby pro ně video mělo stále hodnotu.
- Demografické údaje uživatelů Instagramu a Facebooku se liší. V závislosti na věkovém profilu vaší cílové skupiny byste se měli rozhodnout, na které platformě se nachází, a vytvářet obsah, který pro ni má hodnotu.
- Instagram je zcela založen na jednotlivci. Jeho algoritmy jsou navrženy tak, aby každému člověku servírovali obsah, který vychází z jeho zálib a zájmů, na rozdíl od Facebooku, jehož algoritmy jsou určovány popularitou obsahu mezi publikem. Stories na Instagramu, které se zobrazují v horní části našich obrazovek, se zobrazují v pořadí těch, s nimiž se pravidelně nejčastěji setkáváme. Je tedy opravdu důležité vytvořit si věrné publikum pro naše Stories a používat nástroje, které pomáhají budovat zájem a zvědavost.
- Míra zapojení a interakce se také liší na Facebooku a Instagramu, přičemž Instagram má ve většině případů mnohem lepší výsledky než Facebook. Instagram je místem, kde svět přímých zpráv neboli DM skutečně přeskočil sociální média do soukromých konverzací. Všechny interakce ve Stories probíhají soukromě, a právě zde je spousta příležitostí navázat spojení a budovat vztahy se svými sledujícími. K podpoře a růstu tohoto typu zapojení můžete využít nástroje pro zapojení, které jsou v rámci Stories k dispozici, a to pomocí samolepek, jako je samolepka s otázkou, ankety a samolepka s kvízem.
- Stories na Instagramu mají jednu z nejvyšších reklamních zapamatovatelností ze všech ostatních obsahů a platí to i pro žádný reklamní obsah. To znamená, že jako firma si vaše publikum na Instagram Stories mnohem pravděpodobněji zapamatuje vaši značku, váš produkt nebo službu, pokud je vidělo ve vašem příběhu. Neuvěřitelných 83 % uživatelů Instagramu na této platformě objevuje nové produkty a služby, přičemž až 80 % uživatelů uvádí, že se na Instagramu rozhoduje, zda si produkt nebo službu na této platformě koupí, či nikoli.
- A v neposlední řadě výzva k akci. Instagram nebyl navržen jako kanál, který by přiváděl návštěvníky na webové stránky, to platí i dnes, ale cestou došlo ke změnám. Instagram má nyní čtyři oblasti, ve kterých můžeme jako my použít klikací odkaz, v bio, v popisu IGTV, placené reklamy a funkci swipe up ve Stories pro účty nad 10 000 sledujících. V důsledku toho můžeme z Instagramu získat menší návštěvnost, ale obecně platí, že návštěvnost z webu bývá hodnotnější, protože podnikli více kroků, aby se dostali na naše webové stránky, například přešli z příspěvku zpět do svého bio, aby klikli na odkaz. Při plánování obsahu je důležité naplánovat také výzvu k akci a být trochu vynalézavější, proč ji nevyužít jako příležitost požádat lidi, aby vás požádali o DM – aby se rozproudila konverzace, nebo začlenit více obsahu IGTV, abyste mohli využít tolik žádaný proklik.
Každý z rozdílů, které jsem uvedla, je důležité vzít v úvahu při vytváření strategie a plánování obsahu. Kreativním přemýšlením o každém z nich můžete přijít na způsoby, jak nabídnout ten nejlepší obsah správným lidem a pomoci vám vybudovat si na Instagramu publikum potenciálních zákazníků.
INSTAMEET 2020
Minulý měsíc proběhl ve 4. patře pražského obchodního domu Máj 4. ročník odborné konference Instameet. Určitě nás zaujala možná symbolika čísel 4. patro/4. ročník. 😁
Letošní Instameet bylo největší dosavadní tuzemské setkání marketingových expertů a také top influencerů z Česka i Slovenska, kteří pracují nebo jsou na této sociální platformě působí.
Podtitul Byznys na Instagramu a autenticita obsahu zahrnoval taky vnímaní a „Covid byznys situaci.“
Fakta:
Pojďme ale k pár faktům. Jak bývá zvykem úvodní řeč a statistiky uvedl Tomáš Pflanzer z Kantaru.
- Hashtagy se pořád používají cca pod 10 k příspěvku
- 51 % lidí používá hashtagy k hledání zajímavých míst, kaváren, obchodů apod. (loni to bylo jen 38 %)
- 19 % lidí nakupilo přímo přes Instagram
- Na novinku „Reels“ si lidé zatím nezvykli, ale zatím ji využívají jen 3 % uživatelů (hlavně influenceři a videomakeři)
Co se týče „Boorindexu“ není moc překvapením, že Facebook nudí uživatele víc než Instagram. Klára Honzíková z Amazing Places přišla ukázat, že byznys na Instagramu může vzkvétat i v „době covidové“ a např. 6/10 objednávek jde získat tady.👍🏻 Na druhou stranu, jak jinak lépe prodávat rezervace hezkých míst než na kanálu pro to určeném.
Autenticita:
„Must have“ vlastnosti vášho IG profilu:
- Kvalita
- Autenticita
- Aktuálnost
- za VISI bychom doplnili sladěný feed/grid
Jedním z největších hostů v sekci „Influenceři“ byl Kazma Kazmitch, který IG využívá spíš okrajově. Nicméně člověk, který zakope auto za milion pravděpodobně ví, jak přitáhnout pozornost 🙂.
K Instagramu již od jeho zrození patří jídlo ☺ fungovalo na začátku a frčí tam doteď. Proto, kdo nezná gastromapu Lukáše Hejlíka, má ve využití potenciálu Instagramu ještě mezery .☺ Co se týče Food témata, rozhodně intenzivní byla přednáška „o bagetě.“ Kauzu o jízlivých komentářích na adresu Pavlíny z Masterchefa zná asi každý v našem sociálním rybníku, no nějak ale nevíme, co si myslet a krocích správců profilu, který vytvořili „fejk“ profily na podporu jména Pavlína. Pár řádků výš jsou základní doporučení pro úspěšný Instagram a jedním z nich je právě autenticita. Jak ji ale budovat, když ji podkopáváme z vlastních řad?! 🤨
Workshopy k závěru
Nejzajímavější byly efektní, a přece jednoduché video ukázky kluků z VLN studia. Na jich využití v rámci vlastních sítí již pracujeme. 😉 Škoda jen, že jsme si efekty nemohli vyzkoušet přímo namístě na vlastní kůži.
Uvidíme, co nám přinese další rok, snad Tik Tok nepřeválcuje Instagram úplně.
Pořád v IG feedu vedou fotky nad videem, takže naděje stále je. 😉
Instagramové novinky nadcházejícího léta
Nebude pro vás novinkou, že Instagram je v poslední době nejvíce progresivní sociální síť na světě. Novinky se na nás hrnou z každé strany téměř každý den. Vývojáři se snaží hledat nové možnosti a cesty, aby se tato obrázková sociální síť stala zajímavější pro větší procento populace. Z poslední studie z roku 2017 vyplývá, že Instagram sleduje už 700 milionů lidí na celém světě! Jsme zvědaví, jaké číslo nám ukáže rok 2018? Na to si budeme muset ještě chvíli počkat. Na co ale nemusíte čekat už ani minutu je souhrn dalších instagramových novinek!
Stories bude pořádně slyšet
Tou první, kterou Instagram testuje, je hudební nástroj, díky kterému vaše příběhy dostanou vlastní hudební podkres. A proč vývojáři sáhli zrovna po této funkci? Hudební prvek totiž dokáže Stories udělat komplexnějšími a díky hudbě bude možné do příběhu přidat i různé výzvy. Obsah doprovázený hudbou je pro uživatele samozřejmě atraktivnější a zajímavější ke sledování.
Sdílení příspěvků do Stories
Líbí se vám nějaký obsah ve feedu a rádi byste to dali vědět svým followerům? Nyní můžete! Instagram zpřístupnil novou možnost sdílení příspěvků do Stories. Stačí kliknout na šipečku pod příspěvkem a nově se vám objeví možnost „Přidat do příběhu příspěvek“. A pak už se fantazii meze nekladou! Díky možnostem, které Stories nabízí, si sdílený příspěvek můžete ještě vyšperkovat k obrazu svému. ? Smajlíků, gifů a textíků není nikdy dost, co myslíte?
Přetváření organických příspěvků na reklamu
Během několika týdnů budeme moci konečně přetvářet organický feed na Instagramu v reklamu! Doposud bylo možné organický příspěvek podpořit pouze pomocí tlačítka „Promote“ v aplikaci. Nyní se placená reklama přesouvá i do Power Editoru či Ads Manageru. Organické příspěvky budete moct podpořit podobně jako ty facebookové – optimalizovat na cíle brand awarness, post engagement, reach a video views.
Je dobré ještě podotknout, že tato funkcionalita bude přístupná pouze pro firemní profily a formáty typu single video a fotografie na zdi. Carousel, stories i značkový obsah si zatím musí počkat.
Facebook až od 16 let: koho ochrání?
Zní to jako vtip z kategorie absurdního humoru. Lekce podobná polské sexuální výchově. Facebook rozjel boj za bezpečí mládeže a v ČR posouvá hranici pro založení nedozorovaného účtu na 16 let. ⛔ Souvisí ale tyto dvě novinky jedna s druhou? Nebo koho tím Facebook doopravdy chrání? ?
Kapitola první: FB až rok po občance
Facebook bez dozoru až po šestnáctinách? Už tady tušíme, že tím skutečně chráněným nebude česká mládež jako taková. Doteď byl Facebook věkově omezený pro starší třinácti. Na mladší třinácti let nemůžeme cílit jeho reklamou. Mladší třinácti na Facebooku ani nejsou. Tedy… Papírově. Resp. klikátkově. Takhle si to uživatelé naklikají.
Ve skutečnosti totiž mladší třinácti tvoří velkou, percentuálně významnou část facebookové (i instagramové) populace. Jaký kus koláče přesně dělá? Oficiální statistiky na tento údaj neexistují. Protože oficiálně si nikdo mladší 13 let nemůže účet založit.
Neoficiálně? Asi málokoho překvapí, že v kategorii 10+ je mít vlastní Facebook stejně automatickou záležitostí jako mít mobil. A nejméně jeden účet na Instagramu. Podle London School of Economics and Political Science má jen v UK profily na těchto platformách 75 % dětí ve věku 10 – 12 let. V EU mají být čísla dokonce ještě vyšší.
Feedy obou těchto sítí ale proplouvají i sedmi-, osmi- a devítiletá děcka. Nezřídka si tvoří více profilů: jeden pro sebe, druhý pro svůj koníček/psa/oblíbené obrázky. Zajímavým rysem nejmladších uživatelů jsou i sdílené osobní účty. To je co?
Andulka Nováků. Kačenky Terinka. Love PTMU. Prostě „bíefka“ (BFF) založí něco jako spořící účet pro dospělé: oba tam mají přístup, každý vkládá jinou měrou a už tuplem každý jinou měrou vybírá. Facebook takové účty dokáže reálně detekovat. Chování dětí se na něm liší od dospělých, vykazuje specifické rysy.
Mimochodem, vy je dokážete poznat také: Andulka je jméno jedné slečny, Nováků příjmení druhé. Kačenky Terinka bije do očí dostatečně, byť nemusíte tušit, že tam píšou obě. A Love PTMU? To může být kdeco. Třeba profil zaměřený na milovníky („Love“) Pejsků, Tulipánů a Moc junikornů. U trendy junikornů bezpečně ví, že se píší s „U“. Pejsky a další stvoření už anglickými protipóly znát nemusí – což ale vůbec nevadí, že jo.
Ochrání takové opatření mladé?
Samozřejmě ne. Není potřeba vysvětlovat, že děcka to od fíbíčka neodpudí, stejně jako polská (chybějící) sexuální výchova nevymýtí sexuální život mládeže. Naopak, jen tím zadělává na zbytečné prů***y. Nevinné hry překvapivě vedoucí k hromadnému otěhotnění dvanácti polských školaček jsou dnes už legendární. Na Facebooku by mohly hypoteticky v dlouhodobém horizontu způsobit něco podobného. Kdyby se jejich obcházení striktně potíralo a tabuizovalo. Což už teď víme, že se ani neplánuje.
Takže ne, v reálu tohle opatření chrání jen samotnou společnost Facebook. S nástupem GDPR 25. května 2018 se stěžuje administrativa ochrany dat mládeže do 16 let. Zjednodušeně řečeno je nutný souhlas rodičů. Dozor rodičů. Kroky, které se hůř dodržují a komplikují globálním korporátům byznys. Nejen Facebook, ale i další sítě si tak zjednodušily život – a pošouply hranici pro založení či samostatnou správu těchto účtů na 16 let. Jak přesně?
Zdroj: mirror.co.uk
Rozdíly se najdou. Jak v EU, tak mezi jednotlivými sítěmi. Třeba na sousedním Slovensku bouchl do stolu parlament: svévolné používání sociálních sítí zakázal mladším 16 let celoplošně. Vyžaduje souhlas jejich rodičů. Než se dohádají ti nahoře v ČR, platí dočasně totéž i pro českou mládež. Jen abyste věděli, co leží na stole, zatímco se kočkují: buď to na té šestnáctce zůstane po vzoru Evropy. Nebo hranici dorovnají na občankovou, tedy 15 let. Piráti bojují za původní třináctku. Nejméně se s tím vším páře Whatsapp: v celé Evropě (tedy vedle EU i ve Švýcarsku a vystupujícím UK) bude fungovat jen pro starší 16 let. Žádné cavyky kolem. Mládeži, čus.
Jak s účty stávajícími? 13 – 15letých?
Zdroj: techcrunch.com
Těm má přijít verifikace. Potřeba souhlasu rodičů. Když ho nedodají, účty jim Facebook pozastaví. To ale nebude tak horké, jak se zdá; většina těchto facebookových benjamínků o svém věku už dávno lže. Přidávají si od plnoletosti až po věk svých rodičů.
Kapitola druhá: kuchařka na bezpečný Efko
Fejsáč minulý týden lónčnul online platformu pro mládež. Má je učit bezpečnému chování na téhle světově stále ještě nejpopulárnější sociální síti. Má jim vysvětlit její fungování. Má se jim stát online poradnou.
Zdroj: facebook.com
Proč píšu, že „má učit“ namísto „učí“, když už je venku? Protože tahle kuchařka na bezpečný Efko je stejně nápomocná jako zvýšení hranice na 16 let. Posuďte sami.
Nahoďte do hlavy rozcloumanýho puberťáka. S rovnym kšiltem, vole. Libóznim měňavym trikem. A vyčilenym pohledem. Máme ho? No tak ho jdeme zabezpečit, hele:
„Definujte si síť.“
„Čím větší přehled budete mít o tom, kdo váš obsah vlastně vidí, tím lepší pocit budete mít z kreativních možností vyjádření, které se vám tím otevírají.“
„Abychom při používání Facebooku ochránili vás i vaše data, máme zavedenou širokou škálu bezpečnostních opatření.“
VOPRUUUUUUUUUUUZ!
A úlet. Fráze, ve kterých se může ztratit i dospělý, natož děcko a puberťák.
Tenká hranice trapnosti
Vím, že psát pro mládež je těžké. I my třeba ve vzdělávacím projektu Cash Crew balancovali na tenké hraně trapnosti a stylovosti. Trapnosti a nesrozumitelnosti. Trapnosti a přínosné funkční adaptaci cílovce. Jenže tyhle bezpečnostní stránky ani při bujné fantazii nevykazují, že byly „vytvořené speciálně pro vás, vaše přátele a vaše skutečné zážitky online i offline,“ jak autoři adresují explicitně jmenovanou mládež. Bavíme-li se o důležité mediální gramotnosti, je určitě lepší přestřelit mladistvým slovíčkem, které už je out, než hovořit jako knihovnický robot, jehož kód nedokáže recipient dekódovat.
Cítíte z poslední věty takové to fujky? ? Takhle přesně vzdělává Facebook mládež.
Doufejme, že jde jen o první hektický překlad obsahu z centrály. Protože ačkoli tahle kuchařka nevznikla z úplně sluníčkového důvodu, vytvořil Facebook zajímavou platformu pro mediální gramotnost 21. století. S možností miliardového zásahu, když se správně uchopí. A začne reálně sloužit tomu, za co se teď blahosklonně vydává.
Insta Stories: Revoluce v reklamě na sociálních sítích?
Poté co se používání Insta Stories stalo běžnou záležitostí, čas strávený uživateli na této sociální sítí se téměř zdvojnásobil. A to samozřejmě nabízí prostor pro kreativní řešení v rámci reklamních kampaní.
Insta Stories jsou všude
Interakce mezi lidmi na Instagramu díky Insta Stories vzrostly. Umístěny jsou hned nahoře a pravděpodobně většina z nás sleduje nejprve je a až potom scrolluje feed. A vlastně i tam už jsou, proscrollujeme pár příspěvků a jsou tam znovu. Reklama v Insta Stories už taky není horkou novinkou.
Nastává revoluce?
Co ale bude nového, kromě již mnoha jiných (Face filtr tedy efekt rozmazaného pozadí, možnost označování produktů), je přizpůsobení formátů z Facebook Ads.
O co vlastně jde?
Jedná se o možnost použití reklam, které už rotují na IG nebo FB. Fotky a videa, která chcete použít do Insta Stories Ads se zoptimalizují a zobrazí jako full screen reklamy. Formát Insta Stories je orientovaný na výšku v poměru 9:16, což by v případě čtvercových a na šířku orientovaných reklam ořezávalo kreativu ne zrovna šťastně. Teď se to dá i automaticky, a to tak, že v takových případech se obrázek zmenší a ve zbývající části plochy se objeví text – popisek z FB nebo IG postu. V případě, že formát reklamy je přizpůsoben Insta Stories, nic se nemění.
Mohou si tedy grafici dát nohy na stůl a relaxovat?
Automatické „přizpůsobení formátu“ běžících reklam je jistě zjednodušení práce, ale řekněme si to upřímně – pokud je něco šité na míru, je to vždy lepší. To otevírá diskusi na téma videí v Insta Stories, protože ta jsou stále doménou YouTube, a tedy i reklamy v šířkovém formátu. Mnohé brandy využívající video ads v Insta Stories je tvoří právě pro tento formát na výšku, případně čtverec.
Uživatelé se ale přesouvají stále více na mobily a je možné, že se formátová změna odehraje i na tomto poli – že by otázka času?
Každopádně o novinkách v Insta Stories ještě uslyšíme!
Backstage IG feedu: Náhľad do tvorby obsahu
V online svete momentálne patrí Instagram snáď medzi najpríťažlivejšie siete. Aspoň pre milovníkov krásnych fotiek, obrázkov a videí :). Za tvorbou obsahu je toho dnes ale viac ako len fotka z mobilu.
Ukotvite ideu do reality
Čo si budeme nahovárať firemný a súkromný instafeed sa líšia a je dôležité si to pri tvorbe obsahu uvedomiť. Pri vymýšľaní nám kreatívcom často predstavy vyletia do výšin, no musíte myslieť na možnosti a čas, ktorý na to máte. Pomáha vytvoriť si malý brief obrázkov a zásad, ktoré budete dodržiavať aby ste neuleteli nesprávnym smerom a môžete sa „začať hrať”.
My sme mali to šťastie rozbiehať profil v gastro oblasti, a tak sme sa na deň stali aj kuchárkami, foodstajlistkami, shopaholičkami a degustátorkami.
Príprava a nákup propriet
Po tom čo si 3 kreatívne VISIdámy vytvorili zoznam vecí čo treba dokúpiť, aby fotenie a príprava obsahu prebiehala podľa ich POSH predstáv, išli do obchodu, vyberali, vyberali a nakupovali…
Obchody už našťastie pochopili, že ľudia radi svoje domovy zlaďujú do určitých tónov a preto nemusíte prejsť celé centrum k získaniu vhodných rekvizít a ušetríte drahocenný čas, ktorý sa vám bude hodiť na samotný proces tvorby. Zvlášť keď tie lievance musíte nielen nafotiť, ale aj upiecť, „nastajlovať”, natočiť pre Instastories a potom zjesť, samozrejme :). To je pomerne dlhý a náročný proces. Na fotenie majte okrem fotoaparátu pripravené aj viaceré telefóny, nabité baterky, nabíjačky aby vás nič neprekvapilo a stihli ste zaznamenať aj backstage procesu. To sa oplatí vždy :).
Timing, proces
Aj keď si urobíte časový plán a máte pocit, že to bude stačiť, tak verte tomu, že v 90 % prípadov nebude :). Pokiaľ ste ten, čo fotíte, obhliadnite si prostredie dopredu. Ja som už terén poznala, no denné svetlo malo iný plán, a tak sme sa museli prispôsobiť podmienkam. Takmer vždy sa vyskytne „neplánovaná” situácia.
Nepodľahnite naivnej predstave, že to zvládnete všetko sami a delegujte si úlohy. Kým napríklad jedna fotí už hotové jedlá a „stajluje zátišia”, druhá zaznamenáva proces prípravy iných vecí, pomáha prenášať svetlá, tretia zatiaľ šľahá dokonalú penu na latte, drží hrnček pre fotku a navzájom sa kontrolujete, aby lievance niekto predčasne nezjedol :).
Fotenie, spolupráca, nálada
Kým niektoré procesy prebiehajú simultánne, tak nie všetko sa tak dá urobiť a napríklad na to, aby ste poliali lievance sladučkým topingom, tak musíte počkať na fotografa, kým nie je spokojný s fotkami bez toho :).
Práca je prvoradá, ale na výsledku sa môže odraziť aj vaša nálada. Je to aj o tom, že sa zašpiníte múkou, že sa vám nepodarí na 1x dať šľahačku na muffiny ako profík, že ovocie na lievancoch nedrží, že musíte fotku s kávou odfotiť kým padne pena, že máte pri pohľade na výtvory slinku z úst dlhšiu ako uzávierku na foťáku… a že to aj tak milujete a pôjdete do toho znova :).
Dôležité 🙂
Mať štýlovo a farebne zladený feed je dôležité. Z príspevkov by však mala pôsobiť pozitívna emócia, predstava chutí jedla, domov… Práve v tom je krása Instagramu :).
Príliš „dokonalý” feed zas môže pôsobiť veľmi umelo a nepresvedčivo.
Instagram: Vyzkoušejte si horké novinky
Také máte pocit, že se do toho tvůrci Instagramu v poslední době pořádně opřeli? S příchodem nového roku se na nás valí jedna novinka za druhou. No, co se dá dělat, čísla hovoří jasně – oblíbenost Instagramu letí nahoru jak neřízená střela.
Zdroj: Statista.com
Rozhýbejte se
Při vytváření vlastních stories se můžete nově vyřádit použitím GIF nálepek. Na výběr máte z více než 100 000 pohyblivých motivů. Vyhledáte je jednoduše zadáním klíčového slova. A pokud si nebudete vědět rady s výběrem, Instagram vám nabídne ty nejvíce IN. Oživit GIFem můžete také svou soukromou zprávu v directu.
Zdroj: Newsfeed.cz
Barevné „náladovky“
Další novinkou je funkce „Type“. Jedná se o jednoduché barvené pozadí, které můžete použít do svých stories. Chcete vyjádřit bláznivou myšlenku nebo jste naštvaní a potřebujete to sdělit světu? Pak přesně k tomu můžete využít tuto funkci. Pomocí ní totiž efektivně sdělíte světu prostě cokoli!
Tím to ale nekončí! Pokud se vám jednoduché barevné pozadí zdá poněkud fádní, můžete ho doplnit fotografií. Funkce pak působí jako filtr a fotka vypadá jako v „barevné mlze“.
Plánování
Co si budeme namlouvat – na tohle jsme všichni čekali už hodně dlouho. Možnost plánovat příspěvky na Instagram je konečně tady! Tato novinka je hlavně skvělou zprávu pro ty, kteří spravují firemní profily. Prozatím se to týká ale jen organických příspěvků. Se sponzorovaným obsahem je to stále stejné. Nicméně – první vlaštovka.?
K plánovaní obsahu na Instagram můžete využít třeba některou z těchto aplikací: Instagram Graph API, Hootsuite nebo Sprout Social.
Amazon má svoji sociální síť
…orientovanou samozřejmě na prodej. Krom toho v článku najdete Instagram API, novinky
LinkedIn a HR platforma Googlu.
Amazon Spark: Sociální síť pro uživatele Prime
Všechny hlavní sociální sítě do sebe pomalu integrují nákupní funkce, to ale Amazonu s jeho tržní silou nestačí. Na rozdíl od sociálních sítí na to jde opačně- nejprve byl obchod a sociální prvky jsou nadstavbou.
Amazon Spark se ze všeho nejvíce podobá Instagramu. Velká fotka, krátký slovní komentář a Smiles, což je ekvivalent srdíčka/liku. A samozřejmě, označené produkty. Na rozdíl od Instagramu, v Sparku neodebíráte profily, ale témata (móda, technologie, jídlo…).
Po vyplnění profilu a naklikání témat odebíráte obsah jednotlivých obchodů, z kterých můžete rovnou nakupovat. Síť Spark je zatím dostupná pro
uživatele Amazon Prime v USA.
Novinky v Instagram API
Základním kamenem pro vývoj pokročilých nástrojů na využívání funkcí jednotlivých platforem je API. Přes něj nástroje třetích stran získávají přístup k nativním funkcím platformy. Instagram nyní aktualizoval svoje API a ještě více otevřel svá dvířka vývojářům.
Nově prostřednictvím API budete moci přistupovat k podrobným statistikám dosahu a aktivity jednotlivých příspěvků a Stories. Novinkou je též možnost moderovat komentáře. A to bez toho, abyste byli odkázaní na nativní aplikaci.
Správci firemních profilů se časem mohou těšit na podrobné statistiky Stories, videí, demografie followerů či počtu impresí. Budou jich moci nalézt v nástrojích, jako je například Iconosquare.
Novinky LinkedIn: Multiple photos a Windows 10 appka
LinkedIn nezahálí a představuje hned dvě novinky – možnost do příspěvku přidat „fotoalbum” s vícero fotkami a úplně novou aplikaci pro Windows 10.
Multiple photos jsou zatím dostupné v aplikaci pro iOS a fungují podobně, jako když přidáte více fotek do příspěvku na Facebook. Jednoduše v galérii vyberete více snímků, přidáte text a celek se publikuje jako album:
Aplikace pro Windows 10 se potom bude hodit všem, kteří potřebuji často využívat LinkedIn a práce v prohlížeči jim připadá pomalá/neefektivní. Díky aplikaci dostanete na desktop i notifikace ze sítě. O nic tak nepřijdete a práce bude jednodušší.
Aplikaci je již dostupná ve Windows Store.
Google Hire: HR od Google
Hire – to je název nové aplikace pro malé a střední podniky. Stojí za ní Google a je určená na správu procesů přijímání zaměstnanců. Hire je
součástí platformy G suite a na základe toho také skvěle spolupracuje s jejími ostatními částmi – Gmailom či kalendářem.
Hire sdružuje a synchronizuje komunikaci a termíny spojené s kandidáty na otevřené pozice. Také sleduje, v jakém stavu se momentálně konkrétní
kandidát nachází.
Google testuje platformu s několika firmami, na webu se dá požádat o demo přístup.