SEO a PPC: O čem to je, kolik stojí a kterou cestou jít?
Jedním z cílů marketingu je, aby se vaše stránka zobrazovala na předních místech ve výsledcích vyhledávání. Existují dvě základní cesty, které se ovšem doporučuje používat dohromady, máme na mysli “organické” SEO (Search Engine Optimization/Optimalizace pro vyhledávače) a PPC kmpaně (Pay-Per-Click/Platba-za-klik). Každá z cest má své výhody i úskalí. Abyste se mohli lépe rozhodnout, kterou z nich využít nebo jak mezi ně přerozdělit váš budget, rozhodli jsme se sepsat krátký návod na použití.
SEO je tu od toho, aby zviditelnila váš business ve výsledcích vyhledávání
SEO je o příčce v organickém (nebo chcete-li přirozeném) umístění na stránce s výsledky vyhledávání (ve zkratce SERP z angl. Search engine results page). Dostane-li se Vaše stránka na první pozice výsledků vyhledávání na Googlu, znásobí se tím návštěvnost webu.
SEO je komplexní záležitost. Dostat web na první stránku ve vyhledávání (mezi prvních 10, po prvních 3 reklamách) nebo jako první lokaci, není vůbec jednoduchý úkol, obzvlášť proto, že existuje alespoň 200 faktorů, podle kterých se Google rozhoduje kterou stránku zařadí na přední pozice. Klíčem je mít v týmu, nebo externě, kolegu se správnými technickými nástroji a nejnovějšími znalostmi pro případ kdy Google změní svůj algoritmus. Hlavními faktory, které ovlivňují pozici stránky v žebříčku vyhledávání jsou: správné nasazení UX, technické a on-page SEO zpracované tak, aby Vaše webová stránka mohla být snadno procházena vyhledávači a v neposlední řadě správné indexování pomocí externích odkazů budování zpětných odkazů (linkbuilding). Všechny uvedené prvky vedou ke zlepšení „autority“ vašeho webu a k zvýšení oblíbenosti algorytmem vyhledávače.
Pět výhod SEO oproti PPC
- Narozdíl od PPC, organická prokliky SEO jsou zdarma, což z nich činínákladově nejefektivnější způsob, jak zviditelnit web cílové skupině. Pro ty co hledají firmy, jako je ta vaše.
- Správně nastavené SEO také znamená získání dlouhodobého a stálého publika. U PPC lze nastavit (po)zastavení reklamy, ve chvíli kdy není příznivé období do reklamy investovat nebo když dojde rozpočet.
- Díky aktualizovanému a optimalizovanému SEO by vaše hodnocení mělo zůstat relativně konzistentní. S PPC bude pozice vaší reklamy v žebříčku kolísat v závislosti na strategii nabídek konkurentů.
- Výdaje na PPC reklamu mají tendenci zaměřovat se na spodní část trychtýře klíčových slov, která zajišťují rychlou konverzi. Zatímco u SEO může být váš obsah (který si můžete představit jako klíčová slova) více různorodý, a tak si můžete být téměř jisti, že zacílíte na širší potenciální publikum.
- V neposledné řadě, podle studie SparkToro z roku 2020 výsledky organického vyhledávání přitahují zhruba dvacetinásobek počtu kliknutí ve srovnání s placenými kliknutími.
PPC je tu od toho, aby doneslo rychlé výsledky a odpovědi
A nyní trochu k PPC kampaním. Je už jasné, že PPC je placená záležitost. Musíte mít rozpočet na kampaně a je velmi doporučené, aby tyo kampaně běžely delší dobu, což sebou nese náklady nejen na práci, ale i budget, který investujete do reklam.
Osm výhod PPC nad SEO
- S PPC vidíte výsledky, hned jakmile se vaše reklamní kampaň spustí. U SEO může trvat až několik měsíců, než se váš web umístí na přední místa ve vyhledávání konkurenčních klíčových slov.
- Algoritmus Googlu sleduje mnoho faktorů, které se postupně vyvýjí a mění. To znamená, že algoritmus byste měli sledovat a přizpůsobovat svou strategii, abyste dosáhli správného SEO. Najmutí zkušeného interního nebo externího týmu je tedy moudrá, nicméně nákladná investice. PPC na druhou stranu dokáže přinášet výsledky okamžitě a rozpočet a čas, kdy reklamy spouštíte, je čistě na vás.
- PPC reklamy jsou umístěny na SERP: přímo v horní části stránky s vyhledáváním. Je to tedy první, co potenciální zákazník vidí. SEO Vám tuto hlavní pozici získat nemůže.
- PPC vám také poskytuje prostor pro např. Pro uvedení telefonního čísla, CAT (call- to-action nebo-li výzva k akci) tlačítka a další odkazy na stránky.
- PPC je snadné k nastavení a potenciálně potřebuje pouze jednoho člověka z týmu. Ve srovnání se složitostí a odborností potřebnou u SEO je tedy rozdíl v nákladech značný.
- PPC dokáže cílit na spodní část trychtýře mnohem lépe než SEO pomocí různorodých typů cílených reklam: reklamy ve vyhledávání, reklamy v nakupování, video reklamy, reklamy v Gmailu.
- Na své publikum můžete cílit na základě jejich polohy, denní doby, zařízení, které používají, a zobrazovat jim (a platit za) reklamy pouze těm lidem, o kterých víte, že s největší pravděpodobností přinesou konverzi.
- Na rozdíl od organického SEO, kliknutím na PPC reklamu, můžete získat data o tom, které klíčové slovo nebo reklama vede uživatele k nákupu a které ne, takže můžete snadno spustit A/B testování a následně reklamu upravit.
Pro shrnutí
- Potřebujete-li výsledky rychle, nehledě na cenu, zvolte PPC.
- Pokud již máte prodeje z jiných zdrojů a chcete dlouhodobě maximalizovat své výnosy, zvažte SEO.
- Pokud chcete otestovat nový produkt nebo nabídku, použijte PPC. Je snazší rychle přivést návštěvnost na web s pevně nastaveným rozpočtem. Stejně snadno můžete reklamu vypnout.
- Pokud chcete urychlit povědomí o firmě skrz návštěvnost na horní části trychtýře, zvolte SEO, a zaměřte na solidní obsahovou strategii. Takovou strategií je například blog, linkbuilding nebo různé typy spolupráce s ostatními weby.
Nejlepší strategie ale není buď anebo
Vaše nejlepší strategie je ta, která integruje jak SEO, tak PPC, abyste zabrali větší množství nemovitostí na SERP.
4 kroky jak integrovat SEO a PPC
- Použijte data z PPC reklam k úpravě SEO strategie. PPC poskytuje rychlejší data v reálném čase, takže můžete vytvářet lepší reklamy, tato data a zjištění z konverzí, nadpisů reklam, zpráv a výzev k akci (CTA) můžete ale také použít ve své strategii SEO upravující výrazy a skupiny klíčových slov, které mají nejsilnější konverzní poměr.
- Retargeting (změna cílení). Pokud uživatel navštívil určitou stránku na vaší stránce nebo přidal produkt do svého košíku a poté web opustil, můžete těmto uživatelům zobrazovat reklamy a povzbudit je aby se na váš web vrátili prostřednictvím reklam na SERP nebo bannerových reklam na Reklamní síť Google (Google Display Network). Když se tedy vrátí k SERP a budou znovu vyhledávat, váš produkt nebo reklama bude pro toto publikum výraznější.
- Nabídka vlastního brandu. PPC můžete využít k nabízení ceny u vaší vlastní značky, pro maximalizaci zviditelnění, což znamená, že uživatel vyhledávacích stránek by měl nakonec kliknout na váš web nezávisle na kanál, přes který na váš web přejde (kliknutí na reklamy nebo organické vyhledávání).
- Použijte reklamy v Nákupech k cílení na kupující. Reklamy s produkty zobrazují obrázky a ceny přímo na SERP. Spotřebitelé mohou snadno zjistit, které produkty jsou k dispozici a jejich cenu. Měli byste tsto nákupní reklamy používat v kombinace se SEO, abyste se ujistili, že znásobíte viditelnost na SERP.
Pro více informací nebo pomoct při nastavení SEO nebo PPC neváhejte kontaktovat Visibility.
Na co se připravit u COOKIES v roce 2022
COOKIES
Název cookie (v překladu sušenka) vymyslel v roce 1984 geniální programátor Lou Montulli. Kromě toho vymyslel také animovaný GIF a obecně velmi ovlivnil celou digitální budoucnost.
Co je vlastně cookie? Jde o krátký textový soubor, který si navštívený web ukládá ve vašem prohlížeči. Umožňuje tak webu zaznamenat informace o vaší návštěvě. Jsou to fakticky kousky dat, o jejichž uložení do zařízení může web požádat váš prohlížeč. Při vaší příští návštěvě stejného webu pak může stránka požádat prohlížeč o přečtení těchto cookies. Takto si web může „pamatovat“ věci, jako je např. vaše individuální nastavení stránky.
Zdroj: Meiro casestudy
3rd party cookies (dále jen 3PC) jsou cookies, které ukládá jiná stránka než ta, na které se právě nacházíte. Například stránka visibility.cz by mohla mít na svých stránkách facebookové tlačítko „To se mi líbí“, přičemž kliknutím na toto tlačítko se automaticky nastaví cookies, které mohou být přečteny Facebookem. To by bylo pokládáno za cookies třetí strany. Tento druh cookies používají některé reklamní systémy ke sledování vašich návštěv stránek, na kterých samy inzerují.
Existují také knihovny, které vývojáři používají k přidání funkcí na své webové stránky. Tyto knihovny mohou také ukládat cookies do vašeho zařízení. Pokud cookies ukládá knihovna, která se nachází na jiné doméně, než je doména daného webu, jedná se rovněž o cookies třetích stran.
Populární knihovny využívá mnoho webových stránek. Když navštívíte web, který používá určitou knihovnu, může tato knihovna do vašeho zařízení uložit cookies. Pokud později navštívíte jiný web, který používá tu samou knihovnu, může si tato knihovna přečíst ono cookies, které bylo uloženo při návštěvě předchozího webu. Těmto cookies třetích stran, které jsou ukládané a čtené knihovnami z více webů, se říká cross-site cookies (tedy tzv. cookies užívané napříč weby).
3PC byly hlavním stavebním kamenem programatického nákupu reklamy, a to více než deset let. Poté došlo k nástupu ad blockers a další webové prohlížeče (Firefox a Safari) začaly blokovat cookies třetích stran. V roce 2022 oznámil Chrome, že bude 3PC také blokovat. Rozhodnutí ale změnil a posunul konec 3PC na rok 2023.
Zdroj: CPEx (www.cpex.cz)
Na grafu vidíme podíl jednotlivých vyhledávačů na návštěvnosti. Aktuálně na základě agregovaných dat z CPExu je 30–50 % veškerých návštěv bez 3PC. Jak tedy na tento fakt reagovat až Chrome zruší možnost využívání 3PC? Existují v zásadě tři hlavní metody.
Pro porovnání vidíme na grafu market share jednotlivých prohlížečů z jiného zdroje.
Typy cookies – na základě klasifikace původu
Hlavní rozdíly mezi 1st party a 3rd party cookies
Zdroj: Meiro casestudy
Typy cookies – podle délky trvání
- Session cookies – expirují hned po zavření prohlížeče, nebo když skončí session. Napomáhají v průběhu návštěvy stránek jejich správnému zobrazení.
- Persistent/permanent cookies – cookies, které zůstávají na vašem harddisku, dokud nejsou vymazány (záleží na termínu jejich expirace). Termín expirace může být rozdílný. Podle ePrivacy nařízení by termín neměl být déle než za 12 měsíců, ale v praxi se setkáváme s tím, že cookies zůstávají na uživatelských zařízeních mnohem déle, povětšinou do doby, kdy je uživatel sám odstraní. Tato data se ukládají v zařízení a mohou obsahovat anonymní identifikátor vašeho prohlížeče. Permanentní cookies vás samy o sobě neidentifikují jako jednotlivce, pouze identifikují přístup ke stránkám a chování uživatelů přistupujících z určitého zařízen. Jsou využívaná zejména pro účely statistik používání stránek. Permanentní cookies mohou být dále používány zejména pro měření a reklamu. Měřící cookies umí poznat opakovanou návštěvu webových stránek ze stejného prohlížeče na stejném zařízení a sledovat aktivity při prohlížení stránek.
Typy cookies – podle účelu
- Cookies nezbytné pro základní účely a funkce webových stránek.
Jedná se o technické a funkční cookies, které umožňují správné fungování stránek a pokročilých funkcí. Umožňují uživatelům přihlásit se, přidat zboží do košíku, dokončit objednávku a další podobné základní funkce. - Jedná se o anonymizovaná cookies, které nám slouží ke statistickým účelům.
Díky nim je možné vylepšovat stránky a dělat je pro návštěvníky přístupnější a pohodlnější. Umožňují zaměřovat se na ty části stránek, které návštěvníky nejvíce zajímají a které využívají. Tato data nelze spojit s osobními údaji ani s žádnou konkrétní osobou.
- Marketingové a remarketingové cookies.
Jedná se o cookies, které umožňují lépe zacílit reklamu, a to i na jiných stránkách, kde může být relevantní.
Alternativy k souborům cookies
Moderní prohlížeče podporují i další způsoby ukládání dat:
- localStorage – Jde se o úložiště v prohlížeči, ke kterému se přistupuje pomocí JavaScriptu. Data zde uložená jsou „věčná“, nemají omezenou trvanlivost (jako je expirace u souborů cookies).
- sessionStorage – Je totéž jako localStorage, ale obsah se vymaže při zavření prohlížeče. Funguje to tedy stejně jako u session cookies.
Zjednodušeně lze říci, že výhody alternativního ukládání dat mohou být následující:
- větší úložiště dat
- nezpomalují komunikaci se serverem
- lépe se s nimi pracuje
Nevýhodou těchto alternativních technologií může být, že se data nedostávají na server automaticky. Ale lze je využít ve webové analytice či k autentizaci uživatele. Pokud však potřebujete ukládat data pro offline použití webu, nebo řešíte personalizaci, localStorage či sessionStorage cookies výborně nahradí.
Data privacy
Již v roce 2002 byla vydaná směrnice o soukromí a elektronických komunikacích 2002/58/ES ePrivacy Directive (ePD), tedy směrnice EU o ochraně dat a soukromí v digitálním věku. V roce 2013 vznikla poradenská firma Cambridge Analytica, která je známá řadou kauz spojených s únikem dat (například dat z Facebooku).
EU regulátoři nařízení poté zpřísnili a v roce 2016 přišli s General Data Protection Regulation, které je známé jako GDPR.
V roce 2021 vznikla povinnost opt-out/opt-in, tedy povinnost získávat svobodný, informovaný a jednoznačný souhlas s uložením a zpracováním jakýchkoliv cookies, které jsou nezbytné pro provoz stránek.
Dne 18. října 2021 byl ve Sbírce zákonů v části166 publikován zákon č. 374/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, který nabude účinnosti 1. ledna 2022.
Co se mění:
Většina prohlížečů omezuje 3rd party cookies.
Žádné individuální trackování a cílení.
Mozilla Firefox – Enchanced Tracking Protections.
Apple Safari – Intelligent Tracking Prevention.
Dopad na marketéry:
Kampaňová data použitá k preciznímu cílení nemusí být tak přesná, protože jsou ve velké míře zavislé na 3rd party cookies, které budou odstraněny. A také kvůli Google’s FloC řešení.
Bude těžší najít „high value“ cílovku, protože nebude fungovat klasický propensity-based modeling.
Dopad na měření:
Multi-touch atribuce bude limitována.
Spoustu inzerentů se přesune zpátky k méně efektivní last-click atribuci.
Od 1. ledna 2022 se po navštívení stránek nebudou do prohlížeče ukládat žádné soubory cookies, s výjimkou těch technických, tedy nezbytných. Ostatní cookies by se měly uložit až v případě, že uživatel potvrdí aktivní souhlas. Níže popsáno detailněji.
Vzorová lišta pro rok 2022
Cookies a podobné technologie jsou používány pro získávání údajů o užívání stránek. Tyto údaje jsou dále zpracovávány pro přizpůsobení obsahu, cílení reklam a k rozvoji služeb. Některé údaje jsou sdíleny i s partnery. Kliknutím na „přijmout vše“ souhlasí uživatel se vším uvedeným.
Uživatelé dále tyto cookies, jejich účel a partnery naleznou uživatelé pod tlačítkem „nastavení cookies“, kde mohou také vyjádřit své preference a upravit či odvolat svůj souhlas. Informace o zpracování jejich osobních údajů a jejich právech pak naleznou v dokumentu Informace o zpracování osobních údajů.
Shrnutí doporučení ÚOOÚ a dalších úřadů ke cookies
Pro co je potřeba souhlas?
Pro technické cookies není třeba souhlas, pro ostatní (marketing, statistika, předávání údajů partnerům) ano. Souhlas je potřeba získat nejen s užitím cookies a trackingu, ale i se souvisejícím zpracováním osobních údajů.
Jaké informace je třeba poskytnout?
V liště je nutno uvést správce, informace o přístupu třetích stran k datům, o uložení a čtení cookies a účelech zpracování takto získaných údajů, jakož i možnosti odmítnutí souhlasu.
V podrobnějších informacích dostupných přes odkaz je nutno informovat podrobně o všech účelech (obecná informace o užití cookies k optimalizaci zákaznické zkušenosti nestačí), zpracovaných údajích, trvání zpracování, druhu cookies a trackingu, právech subjektů údajů apod. Informace o každém z účelů musí být odlišné.
Jak nastavit lištu a web?
Je nutné umožnit odmítnout všechny souhlasové cookies a zpracování. Tlačítko pro odmítnutí nesmí být výrazně barevnější než tlačítko pro přijetí; nemusí ale být stejné. Současně nelze tlačítko pro odmítnutí schovat až za další nastavení.
Je potřeba umožnit udělit souhlas pro každý účel zvlášť. Oproti tomu souhlas s cookies a zpracováním údajů pro spojené účely (užití cookies pro marketing a marketingové zpracování takto získaných údajů) spojit lze.
Udělené souhlasy musí být možné odvolat i po udělení, a to přímo na webu.
Proč vyrazit na Web Summit?
Web Summit je označován za největší technologickou konferenci v Evropě, která se koná od roku 2009. Během prvních let byl jejím dějištěm Dublin, v září roku 2015 její spoluzakladatel Paddy Cosgrave změnil místo setkání. Od roku 2016 je jím Lisabon.
Před koronavirovou pandemií činila návštěvnost konference až 90 tisíc účastníků, letos, i přes aktuální situaci, návštěvnost překročila neuvěřitelných 42 tisíc návštěvníků.
Myšlenka vyjet na tuto největší technologickou konferenci na světě mě napadla spontánně hned poté, co jsem pořádal privátní event Visibility Innovation Lab. Akce se zaměřovala na největší zadavatele reklamy, i proto byly nosnými tématy především optimalizace frekvence v omnichannel prostředí, svět bez 3rd party cookies (data privacy), ale také práce s technologickými platformami. Říkal jsem si, jaká asi témata řeší největší zadavatelé na globální úrovni a zkoušel si je vygooglit. Vyskočil na mě Web Summit v Lisabonu, a protože mi ho hodně lidí už dříve doporučovalo, rozhodl jsem se vyrazit. Původně jsem si myslel, že tam bude třeba jen 10 Čechů, ale tato myšlenka se velmi rychle rozplynula. Z Čech a Slovenska tam bylo asi 63 zástupců startupů, technologických firem, agentur, marketérů či freelancerů.
Dalším důvodem pro návštěvu Web Summitu byl také networking a především snaha dozvědět se více o významných trendech v digitálním prostředí.
DAY 1
Hned po nástupu do letadla potkávám první startupisty a vystavovatele. Objednávají gin s tonikem a ptají se: „Dáš si? A jedeš na Web Summit?” Je to kluk a holka z Oppido Technologies. Přilétáme okolo 22:00 a za hodinu končí registrace, která je naštěstí nedaleko odtud a na letišti jsou všude viditelné navigační cedule. Po chvíli narazím na obrovskou instalaci Web Summit, u které se samozřejmě musíme vyfotit. Ivan, s nímž jsem se seznámil v letadle, mi říká, že minule čekali hodinu a půl ve frontě. Nezbývá nám tedy než tento úkol stihnout přímo na letišti ve velkém speciálním stanu. Poté si zavolám UBER a vyrážím směrem k mému hotelu.
DAY 2
Budík zazvoní v 6:30 a zjišťuji, že program začíná až v 10:00. Naistaluji si tedy aplikaci Web Summitu, která je pro následující dny klíčová. Není to běžná aplikace, jak jsme zvyklí, ale opravdu ucelená komunikační/sociální platforma se vším všudy. Lze si v ní vytvořit například rozvrh celé akce. Na základě toho, jaké informace o sobě do aplikace vložíte, vám doporučí události, které byste měli navštívit. Po celou dobu konference posílá aplikace notifikace, za jak dlouho a kde se uskuteční vámi vybraná přednáška Skrze tuto platformu se můžete propojit přímo s firmami, které chcete navštívit či si jen poslechnout jejich speakery. Slouží také jako messenger, můžete si kohokoli z eventu přidat do přátel, pozvat ho na schůzku a mnoho dalšího. Pro ty, kteří nestíhají, streamuje aplikace program na hlavním podiu. Za mě je to opravdu hlavní komunikační kanál celého eventu.
V 9:00 vyrážím z hotelu a jdu na metro. Portýr mi ale hlásí, že je stávka a mává na kolemjedoucí taxíky. Jako spolujezdce mi přiřadí kolegu z Itálie Danila ze společnosti Kaleyra, která se zabývá pro mě novým tématem – CpaaS, tedy tzv. communication platform as a service a omnichannel strategiemi. Poklábosíme, dá mi pár tipů, které získal z minulých ročníků a hurá na největší světový veletrh. Překvapivě si vystojím poměrně dlouhou frontu, ale při takhle velkém návalu lidí se není čemu divit. Kvůli tomu ovšem nestihnu keynote speakra z Amazonu. Můj další rozvrh je ale jasný. První, koho krátce slyším, je Martina Fuchs ze společnosti Xinhua, která pracuje pro CNN. Mluví o trendech v oblasti sociálních médií. Jak je důležité zapojit/aktivovat do ní v první řadě svůj interní tým. O tom, jak bude stále větší důraz kladen na tzv. messaging within platform, ale také o tématu demokratizace AI, které rezonuje celým eventem. Viz https://towardsdatascience.com/democratization-of-ai-de155f0616b5.
Běžím na Dimu Shvetse, který má přednášku na téma „How AI is changing the face of fashion, entertainment, music and more.” Zaujala mě na tom jen jedna věc, a to reface aplikace (https://www.svetandroida.cz/nova-aplikace-reface), které jsou teď rozšířené. Mluvil o offline shopu budoucnosti, který bude při vstupu využívat aplikace face recognition (tedy rozpoznání obličeje), díky čemuž dojde k propojení s vaším účtem (např. v ZARA), zjistí historii nákupů, navrhne složení nákupního koše a pošle vám push notifikace, dokonce upraví zobrazení reklam v zavěšených LCD (ty vás dokonce pozdraví). Zároveň přijde notifikace prodavači, který vám bude nabízet zboží, o které budete mít s největší pravděpodobností zájem. Napojení na messenger platformy umožní zaplatit v závěru nákupu jedním klikem a převést peníze na účet společnosti. Ano, taky z toho mám trochu husí kůži Samozřejmě vše probíhá mezi nakupujícím a prodávajícím tímto způsobem jen v případě, že daný nakupující poskytne svá data (resp. k této formě nákupu dá souhlas).
Data privacy a regulace velkých nadnárodních firem bylo dalším tématem, které rezonovalo po celou dobu konference. Mluvilo se o regulaci Facebooku, o třech miliardách lidí, kteří nemají hranice. Také jak Facebook zpřísňuje pravidla, tedy jaký obsah se dá šířit a jaký už ne. Zároveň zazněla obava, jakým způsobem o nás velké firmy získávají informace, na základě kterých predikují naše chování v budoucnosti. Jedná se totiž o obrovskou spoustu dat, s nimiž by bylo možné manipulovat. Evropa se na tato témata zaměřuje nejvíce, což dokládá třeba GDPR a data privacy, a ostatní státy by měly reagovat a systém by se měl sjednotit. V opačném případě to může Evropě ublížit. Za největší problém byla označena Čína. Konec LinkedIn a Yahoo podle názorů odborníků také nevěstí nic dobrého. V budoucnu by spolu měly dvě největší ekonomiky světa, tedy USA a Čína, mnohem více spolupracovat a vést na toto téma dialog.
Viktor Gustav Gao (Arrow Electronics) a Daniel Catalao (RFT) hovořili o budoucnosti mobility, Stan Boland (five.ai) a Serena Kutchinský (JOE Media) navázali s tématem stavu vývoje plně automatizovaných vozidel s přednáškou nazvanou „How can we make the autonomous vehicle dream a reality?” Vše začalo už v roce 2016. Hlavním testovacím místem byl stát Arizona viz https://azdot.gov/motor-vehicles/professional-services/autonomous-vehicles-testing-and-operating-state-arizona. Nedávno se uskutečnil bezproblémový test také v Londýně. Problém však vidí Stan Boland především v dlouhodobém řízení plně automatizovaných vozidel. Auto se musí přizpůsobovat desítkám změn, jakými jsou nehody, změny na ulicích, počasí, nenadálé události, a bohužel právě v tomto dělá systém v dlouhodobém horizontu chyby. Arizona byla vybrána jako první, a to hlavně s ohledem na široké ulice, stálost počasí atd. Inženýři odhadují, že k plné automatizaci dojde až v řádu několika let, pravděpodobně dekády. Co se však začne více používat a už nyní se používá, jsou jednotlivé funkce automatizace. Adaptivní tempomat, držení vzdálenosti či rychlosti, nevystoupení z jízdních pruhů, brždění atd. Všichni z přednášejících jsou však přesvědčeni, že v budoucnu opravdu budeme moci jezdit na zmáčknutí jednoho tlačítka a zadání místa dojezdu.
Velmi mě zaujala přednáška Stephena Kaufera (CEO Tripadvisor), který mluvil o temném čase pandemie a o tom, jak lidé potřebují sdílet zážitky, cestovat a poznávat. Že jsme se v této oblasti jako společnost rychle vrátili, ba dokonce překonali čísla před pandemií. Budoucnost vidí v subscription modelu cestování, tedy nastavení jasných úrovní a z toho plynoucího komfortu cestování, což vede k získání různých výhod jako např. den pobytu zdarma, odvoz luxusním autem na letiště a další. Samozřejmostí je plná personalizovanost: „Dobrý den, pane XY, jsme rádi, že jste přiletěl a že vás můžeme ubytovat v našem hotelu.” Také vidí budoucnost v AR/VR brýlích, které budou součástí cestování. Budou nám ukazovat, kam zajít na jídlo, kdo a kde byl z našich kamarádů před námi a jak hodnotil, komentovat a sdílel v reálném čase s tisíci dalšími lidmi.
Martin Sorel (ex WPP CEO) mluvil o tom, jak se vypořádat s koncem 3rd party cookies. Kladl důraz na perfektní práci se 1st party cookies a využívání signálů, které nám poskytnou platformy.
Mluvilo se také o vzniku Facebookového METAVERSE viz (https://www.theverge.com/22588022/mark-zuckerberg-facebook-ceo-metaverse-interview). Jednak z pohledu odvedení pozornosti od problémů Facebooku, neboť uvnitř společnosti prý vzniká snaha akcionářů odstranit Marka Zuckerberga z jejího vedení. Jednak z pohledu nového trendu, který je spatřován v nově vznikajících virtuálních světech.
Mně osobně se moc líbí český projekt, o kterém se dočtete na https://www.lupa.cz/aktuality/cesky-ready-player-one-ve-vr-svete-somnium-space-pujde-pouzivat-hapticky-oblek/. Oproti Facebooku se totiž bavíme o projektu, který využívá nových technologií (blockchainu), a to nejen k platbách. V tomto „novém světě” už bylo realizováno mnoho zajímavých eventů s celosvětovým dosahem. Doporučuji si v něm koupit virtuální pozemek a postavit si dům :))) Kapacita pozemků je ale velmi omezená.
Pokud mám shrnout dění tohoto dne, použiji k tomu citát, který na konferenci zazněl:
„Nobody stops the development of humanity and technology, but we need to create boundaries and guidelines for us humans to deal with it.”
DAY 3
Třetí den se nesl v duchu AI regulací. Pro AI už v Americe mají certifikaci, což ale není běžným standardem. Čína už začala regulovat face recognition a zavírá další sociální sítě využívající AI. Na MoneyConf stagi mluvil Alex Mashinsky (CEO Celsius), který vydělal při exitu 3 miliardy dolarů viz https://www.forbes.com/sites/alejandrocremades/2019/03/12/this-entrepreneur-has-achieved-3-billion-in-exits-and-is-possibly-one-of-the-most-feared-by-banks/. S claimem „Banky nejsou náš kamarád” mluvil o vývoji směřujícím k celkové decentralizaci. Tvrdí, že bitcoin je zelený finanční systém a každá inovace bere energii: „Až budu kupovat jídlo a oblečení, tedy základní potřeby bitcoinem, běžné měny přestanou mít smysl. Systém bank je neudržitelný. Dluh je obrovský a nekonečné rozdělování peněz nesmyslné a bez jakéhokoliv východiska.”
Konference se zúčastnila celá řada startupů, firem, které se snaží prorazit, a to snad ze všech oblastí. Velkým tématem byla také klimatická změna a udržitelná ekonomika a prostředí. Za zmínku stojí například firmy, které prodlužují na základě dat věk stromů. Podobné projekty jsou už i u nás a jsem za to opravdu rád. Více na https://cc.cz/brnensky-startup-chce-aby-stromy-ve-mestech-zily-dele-lepe-a-prinasely-co-nejvic-uzitku-investori-mu-posilaji-miliony/.
Celou ceremonii zakončil portugalský prezident Marcelo Rebelo de Sousa. Hovořil o vracení se po pandemii zpět do normálu. Jeho řeč byla velmi pěkná a motivační, nezapomněl v ní zmínit klimatické změny, důležitost konference Web Summit, kterou navíc označil za klíčovou událost a popřál jí do příštího roku sto tisícovou návštěvnost. Velmi vtipným a příjemným projevem nám také představil jeho vizi. postcovidového období.
Na eventu bylo mnoho další skvělých řečníků a tento článek má sloužit jen jako kratičké zhodnocení a ohlédnutí se zpět. K vidění toho bylo mnohem více a zároveň bylo nemožné si všechno zapsat. Snad se vám tedy některé mé postřehy budou líbit a v případě zájmu o podrobnější info, se na mě neváhejte kdykoliv napřímo obrátit.
Sečteno podtrženo, Web Summit je opravdu velký zážitek, který přináší spoustu novinek, skvělých rozhovorů s různými lidmi skoro ze všech koutů světa. Kdo tedy nebyl, ať zváží svou registraci na příští ročník.
Hlavní trendy
- Data privacy and data democratisation
- Decentralization
- Metaverse and virtual world
- AI, machine learning and AI regulation
VISIBILITY Innovation Lab 2021
Minulý čtvrtek proběhl privátní event Visibility Innovation Lab pro největší zadavatele reklamy, na které se CMO’s těch nejvěhlasnějších brandů naučili jak optimalizovat frekvenci v omnichannel prostředí, ale také jak řídit náklady za zásah s Google Marketing Platform Enterprise a obecně jak se vyznat ve světě bez third-party cookies.
Na akci mluvil Jiří Šindelář z Google o tom jak pomocí tech platformy zefektivnit mediální nákup. Matěj Novák z AdPickeru/DataSentics měl jako téma cílení reklamy po konci cookies. Na něj plynule navázal Jakub Drahokoupil z Czech News Center o tom jaké má jejich datová platforma možnosti cílení. V neposlední řadě jsme slyšeli Ondru Slámu z Alzy jak se rozloučit s cookies z pohledu inzerentů. VISIBILITY ukázalo case study Expobank, kterou prezentoval náš CEO Vojtěch Foukal s Radkem Lišákem Head of Retail & Private Banking – Expobank.
Těšíme se zase za rok,
VISIBILITY innovation lab team
Je budoucnost PPCčkařů ohrožena?
V poslední době čím dál častěji slyšíme o automatizaci v PPC kampaních. Google prosazuje automatické a poloautomatické kampaně na školeních, konferencích i workshopech. To jsou RDA, RSA, DSA kampaně nebo auto bidding. V Google Ads najdeme spoustu různých doporučení, jak výkon kampaní vylepšit a optimalizovat. To vše ulehčuje práci PPC specialistům a šetří jejich čas. Super 🙂 A právě tím vzniká mezi některými PPC specialisty panika. „Co budu dělat, když to vše systém udělá za mě? Budu se muset přeorientovat na jinou práci?“ Slýchávám to poměrně často z různých stran. Je to opravdu tak? Skončí pozice PPC specialisty? Ne. Klid.
Nepodléhejte panice
Ano, mění se náplň práce PPC specialisty. Už se nejedná o manuální nastavování každého detailu v kampani. Psaní stovek textů reklam, hraní si s klíčovými slovy nebo testování různých cílení reklam. Chytré reklamy a kampaně si s tím vším dneska už poradí. Ale…
Pořád je potřeba, aby nad kampaněmi někdo přemýšlel.
Specialista nebo marketér
Jste specialista nebo marketér? Specialista je úzce zaměřený na konkrétní oblast. Spousta PPC specialistů zná systémy, ve kterých spouští kampaně naprosto detailně a dokonale. Ale přemýšlet nad celkovou strategií, komplexním medialním plánováním už je problém.
Marketér se dívá na PPC kampaně jako jen na jednu z částí marketingového plánu, který má jasný cíl. Například cílem klienta je (nečekaně) maximalizace zisku. Poptává u PPC specialisty kampaň, která bude mít cíl – prodej. PPC specialista (specialista) se bude zabývat nastavením kampaně, rozpočtem, který má na ni vyhrazený, cílením a sledovat výkon. Ale marketér bude kampaň sledovat v kontextu s jinými online kanály. A to i neplacenými zdroji. Komunikace s klientem je jedna z nejdůležitějších součástí naší práce.
A právě tady nastane pro některé PPC specialisty (specialisty) změna. Budou se muset naučit dívat se na kampaně „ze shora“. Přemýšlet strategicky a naučit se plánovat napříč různými systémy dle cíle klienta. Záleží tedy na každém, jak se k tomu postaví, ale já jsem optimista.
A jaký je Váš názor na budoucnost PPC specialistů? 🙂
Co je to dynamický remarketing?
Znáte to? Zobrazil se vám banner s produkty, které jste si nedávno prohlíželi na webu, ale neobjednali jste si je. Jak je to možné? Virus v počítači? Určitě Ne. Jde o dynamický remarketing v obsahové síti reklamního systému Google AdWords nebo Skliku.
100% zásah
Je to vylepšená forma klasického (standardního) remarketingu, která cíli naprosto přesně. A jak je to možné?
Na webových stránkách, které jste si prohlédli, byly nastaveny tzv. cookies. Kvůli těmto souborům jste byli označeni jako návštěvník webové stránky a dostali jste se tak do seznamu uživatelů pro remarketing konkrétního webu.
Tímto způsobem jste konkrétnímu webu umožnili, aby vám prostřednictvím Google a jeho partnerů (GDN, Google Display Network) zobrazoval na různých místech po internetu reklamy založené na tom, co jste si na jeho webu prohlíželi.
Toto je dynamický remarketing. Reklama vám ukáže přesně to, o co jste někdy v minulosti projevili zájem.
Velkou výhodou je, že dynamická reklama vám může zobrazit kromě obrázku i aktuální cenu, výši slevy nebo popis produktu. A publikum je na rozdíl od standardního remarketingu vytvořené automaticky. Reklama se tak zobrazuje uživatelům, kteří už daný produkt viděli . Zde je vhodné vyloučit publikum, které již provedlo nějakou konverzi nebo objednávku.
Jakou remarketingovou strategii zvolit?
Je dobré zamyslet se nad těmito body:
1. Kdy a na jak dlouho cílit na potenciální klienty
To vždy závisí na typu podnikání. Zda jde o rychloobrátkové spotřební zboží (potraviny, drogerie, oblečení, …) nebo o něco, co si člověk kupuje párkrát za život (auto, elektronika, …). Hodně záleží i na ceně, při levném zboží lidé nepotřebují čas na rozmyšlenou a dynamický remarketing zde nemá moc velký význam. U dražších produktů má naopak význam obrovský.
U spotřebního zboží je možné dokonce cílit i na publikum, které u vás v minulosti provedlo nějaký nákup. Připomenete se mu, aby podobný nákup provedlo zas, a to v čase, který odhadnete na základě spotřeby produktu.
Dobrým vodítkem při rozhodování, zda použít dynamický remarketing, jsou statistiky Google Analytics. Tam vidíte chování svých zákazníků a také jak dlouho jim trvá rozhodnutí o koupi od první návštěvy webu.
2. Jaké slovní spojení použít v dynamické reklamě
Vzhledem k tomu, že potenciální zákazník (vaše remarketingové publikum) už viděl váš web a nic nekoupil (nevykonal žádnou konverzi), reklama by ho měla přesvědčit, aby tak učinil.
Proto by měla být bannerová nebo textová reklama dostatečně poutavá a obsahovat text s těmi správnými výrazy podle toho, co prodáváte/propagujete: „Poslední kusy”, „30% slevy”, „Akce”, „Poslední volná místa”, „Nová kolekce” apod.
3. Kolikrát denně zobrazovat reklamy dynamického remarketingu
Doporučujeme nastavit nízký limit zobrazení dynamické reklamy v obsahové síti za den – max. 5 zobrazení denně na 1 uživatele. Tvíravá reklama může mít totiž opačný efekt, než bychom si přáli.
A příště se podíváme na to, jak dynamický remarketing nastavit. 🙂
Insta Stories: Revoluce v reklamě na sociálních sítích?
Poté co se používání Insta Stories stalo běžnou záležitostí, čas strávený uživateli na této sociální sítí se téměř zdvojnásobil. A to samozřejmě nabízí prostor pro kreativní řešení v rámci reklamních kampaní.
Insta Stories jsou všude
Interakce mezi lidmi na Instagramu díky Insta Stories vzrostly. Umístěny jsou hned nahoře a pravděpodobně většina z nás sleduje nejprve je a až potom scrolluje feed. A vlastně i tam už jsou, proscrollujeme pár příspěvků a jsou tam znovu. Reklama v Insta Stories už taky není horkou novinkou.
Nastává revoluce?
Co ale bude nového, kromě již mnoha jiných (Face filtr tedy efekt rozmazaného pozadí, možnost označování produktů), je přizpůsobení formátů z Facebook Ads.
O co vlastně jde?
Jedná se o možnost použití reklam, které už rotují na IG nebo FB. Fotky a videa, která chcete použít do Insta Stories Ads se zoptimalizují a zobrazí jako full screen reklamy. Formát Insta Stories je orientovaný na výšku v poměru 9:16, což by v případě čtvercových a na šířku orientovaných reklam ořezávalo kreativu ne zrovna šťastně. Teď se to dá i automaticky, a to tak, že v takových případech se obrázek zmenší a ve zbývající části plochy se objeví text – popisek z FB nebo IG postu. V případě, že formát reklamy je přizpůsoben Insta Stories, nic se nemění.
Mohou si tedy grafici dát nohy na stůl a relaxovat?
Automatické „přizpůsobení formátu“ běžících reklam je jistě zjednodušení práce, ale řekněme si to upřímně – pokud je něco šité na míru, je to vždy lepší. To otevírá diskusi na téma videí v Insta Stories, protože ta jsou stále doménou YouTube, a tedy i reklamy v šířkovém formátu. Mnohé brandy využívající video ads v Insta Stories je tvoří právě pro tento formát na výšku, případně čtverec.
Uživatelé se ale přesouvají stále více na mobily a je možné, že se formátová změna odehraje i na tomto poli – že by otázka času?
Každopádně o novinkách v Insta Stories ještě uslyšíme!
3 zabijácké tipy pro lepší Facebook ads
Reklamy na Facebooku v posledních několika letech dokázaly, že jsou vynikající cestou k zákazníkům a dokáží výrazně ovlivnit váš business. Pokud plánujete zapojení Facebook ads do vaší marketingové strategie, ujistěte se, že optimalizujete reklamy tak, abyste zvýšili míru konverze a maximálně využili rozpočet.
Pokud jste noví ve světě Facebook marketingu nebo hledáte způsoby, jak vylepšit vaši strategii, tipy v tomto článku vám pomůžou vytvořit zabijácké Facebook kampaně.
1. TIP: Využívejte Facebook pixel naplno
Facebook umožňuje použít pouze jeden pixel napříč celou webovou stránkou. Díky němu můžeme měřit nejrůznější metriky, optimalizovat a budovat publika pro Facebook kampaně. Sbírá také důležité informace o tom, jak lidé používají vaše stránky napříč zařízeními, což vám může pomoci při rozhodování ohledně reklamních kampaní.
Vytvoření FB pixelu je jednoduché. Jděte do sekce „Pixel“ ve vašem Ads manageru, klikněte na „Create a pixel“ a vložte název. V případě, že pracujete se svým webem, můžete pixel ihned nainstalovat. V opačném případě klikněte na „Email pixel code“ a pošlete instrukce webmasterovi.
2. TIP: Důležitost videoobsahu
Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg opakovaně zmiňuje, že Facebook se zaměřuje na inovaci videoobsahu. Největší sociální síť na světe investuje do video platformy nemalé prostředky a do budoucna to nebude jiné.
Co to znamená pro inzerenty? Firmy mají skvělou příležitost oslovit nové trhy a zapojit spotřebitele pomocí video reklamy. Jelikož Facebook neůstale zdůrazňuje důležitost videoobsahu, ti, kteří nebudou investovat do videoreklam, mohou být rychle zastínění značkami, které jsou připraveny přizpůsobit se a vyvíjet se dle nových trendů digitálního trhu. Dle Facebooku sledovanost videí vyrostla o více než 50 %. Vytváření videoreklam je tedy důležitou součástí budování brandu a řízení prodejů.
Pokud jste nikdy nepoužívali videoreklamy, je důležité vědět, že můžete nahrát videobsah přímo do vašeho reklamního účtu. Výzkum od Facebooku ukazuje, že tyto reklamy mají o 30 % více zhlédnutí než videa z jiných zdrojů. Další výhodou je přístup k veškerým statistikám ohledně zhlédnutí videa a automatická optimalizace cílení na relevantní uživatele.
3. TIP: Zaměřte se na mobily
Firmy, které inzerují na Facebooku, velmi často zanedbávají mobilní uživatele. To může být ovšem obrovská chyba, jelikož počet mobilních uživatelů již převyšuje desktopové a jejich počet roste každým rokem. Je tedy důležité zaměřit se na vytváření dynamických mobilních reklam jakožto součástí marketingové strategie.
Jedna z nejdůležitějších věcí, které byste měli mít na paměti při vytváření mobilních reklam je, že byste měli přizpůsobit obsah pro mobilní publikum. Když uživatelé prohlíží Facebook skrz mobilní aplikaci, je zde velká šance, že jejich pozornost je přitahována ve více směrech. Je tedy důležité dát jim jasné sdělení a call-to-action. Uživatelé budou navíc pravděpodobně jednat rychleji, pokud bude nabídka časově omezená. Dále byste měli zvolit vhodné obrázky a vyrobit reklamu, která bude vyčnívat mezi ostatním obsahem a upoutá pozornost tohoto „zaneprázdněného“ publika.
Jak přepnout Atribuční model v AdWords?
V roce 2018 přišel Google se „třema áčkama“, což není žádný nový autobazar, nýbrž témata, na které by se měli v kampaních zaměřit PPC specialisti. A to Atribuce, Audience a Automatizace. V tomto článku se stručně podíváme na Atribuci, jaké má modely, podle čeho si je vybrat a jak je v AdWords nastavit.
V AdWords kampaních je v defaultním nastavení atribuční model Last Click. Ten přiřazuje konverze poslední kampani, přes kterou se uživatel prokliknul a konvertoval. Tento způsob je zastaralý a nebere v úvahu další kampaně, které působily na trase od zákazníka ke konverzi. Hlavním problémem nesprávné atribuce je ztracená příležitost pro klienta.
Jaké atribuční modely v systému najdeme?
Typy atribuce v AdWords | Popis |
S poklesem v čase (Time Decay) | Přiřazuje vyšší zásluhy kliknutím, ke kterým došlo těsně před konverzí. |
Linearní | Přiřazuje všem kliknutím na trase rovnoměrně. |
Na základě pozice (Position Based) | Přiřadí 40 % oběma reklamám, které se na trase vyskytly na začátku a na konci. Ostatním rozdělí 20 % hodnoty konverze. |
Data Driven | Přiřazuje hodnotu na základě předchozí zkušenosti (musí být splněny podmínky viz. níže). |
Jaký atribuční model použít?
Máme pro vás jednoduchou pomůcku:
Time Decay – pokud se jedná o známou značku/inzerenta, produkty s nízkou investicí a rychloobrátkové zboží.
Position Based – pokud se jedná o drahé produkty, dlouhý rozhodovací proces zákazníka nebo nového inzerenta na trhu, případně novou značku.
Linear – pokud ani jeden z předchozích modelů není ten pravý.
Data Driven – ideální a nejchytřejší z modelů, ale funguje až po splnění podmínek 500 konverzí a 15 000 prokliků za posledních 30 dní.
Zdroj: Google ČR
Kde atribuci nastavíte?
1. V AdWords v novém rozhraní (stejně i ve starém) kliknete na Nastavení (klíč) v pravém horním rohu
2. Měření – kliknete na Konverze
3. Vyberete konverzi a kliknete na Název (př. Objednávka)
4. Kliknete na UPRAVIT NASTAVENÍ (modře)
5. Atribuční model a změníte dle vybraného typu atribuce
6. Uložíte a kliknete na HOTOVO
Gratuluji! Zvládli jste to. 🙂
Jak začít s Instagramem pro firmy?
Po velkém boomu Facebooku, kdy kdo neměl účet na této sociální síti, jako by nebyl a nežil, se skoro zdálo, že žádná jiná síť už nemá v tak tvrdé konkurenci šanci. Zkoušel to Snapchat, zuby nehty se držel a drží Twitter. Není tedy divu, že ani Instagramu mnozí neprorokovali zářnou budoucnost, ale opak se stal pravdou. Již nedlouho po uvedení na trh Instagram využívalo přes milion lidí na celé světě. A nyní jsou čísla ještě zajímavější. Měsíčně je na Instagramu aktivních 150 miliónů lidí z celého světa. Ti denně přidají 55 miliónů fotografií a udělí 1,2 bilionu lajků. Tak co, ještě si někdo myslí, že s Instagramem nemáme ať už k využití k osobním nebo komerčním účelům počítat? Zvolte si nick, zadejte celé jméno a nezapomeňte na profilový obrázek.
1. Zvolte si nick, zadejte celé jméno a nezapomeňte na profilový obrázek
Začít se musí vždy od začátku a tím je právě identita firmy, která pomůže fanouškům vás rozpoznat a rychleji najít. Nezapomínejte na to, že méně je někdy více. Kreativitu si raději nechte na jindy. Nick zadejte maximálně jednoduchý a rozpoznatelný. Možná se vám bude zdát na první pohled ideální a nadmíru vtipná volba @jardabroucekrezbartruhlarpracevsehodruhu, ale vaši fanoušci zcela určitě více ocení nick @truhlarstvi_broucek.
Stejné je to i se jménem (zadejte celé vaše jméno) a profilovým obrázkem (logo postačí). Pamatujte, že v jednoduchosti je krása.
Zdroj: giphy.com
2. Popisek
K napsání popisku máte k dispozici 150 znaků. Opět se nesnažte vymyslet žádná složitá souvětí a krkolomné výrazy, kterým stejně nejspíše budete rozumět jenom vy sami. Jednoduše napište, o čem váš Instagram je, čím se vaše firma zabývá a můžete připojit i proč se tím vaše firma zabývá. Někdo na Instagramu využívá i svůj hashtag.
3. Strategie, kreativita a dostatek času
Zapomeňte na Facebook. Instagram je sociální sítí, na které platí jiná pravidla a ty je nutno dodržovat, abyste se neutopili v rybníčku s konkurencí dalších firem. Když už se do něj pustíte, tak ho dělejte pořádně. Základními ingrediencemi pro zdařilé dílo je ČAS, PLÁN, TRPĚLIVOST a KREATIVITA. Nutno si také uvědomit, že Instagram není prodejní kanál. Jeho uživatelé se chtějí bavit a sdílet „hezké věci“. Může vám však přivést nové zákazníky, jejich loajalitu a vynést vás na první místo před konkurencí. Ano, zázraky jsou tady na denním pořádku.
Zdroj: giphy.com
4. Typ fotek a rozměry
I Instagram má svá pravidla. Jedním z nich je správný formát fotek sdílených na zdi, tedy čtvercový. Ideální rozměr je 1080 x 1080 px. Přestože je už možné sdílet fotky i v jiných rozměrech, držte se čtverců. Využijete tak maximum feedu. Druhů fotek je nespočet. Můžete se vrhnout na lifestyle vizuály, citáty, videa nebo také tak oblíbený Boomerang.
5. #hashtagy
A nakonec to nejlepší a zároveň pro někoho i nejméně uchopitelné – používání hashtagů. Hlavně rozumně. Offtopic hashtagy (#food, #coffee, #home) se vám mohou zdát na první pohled atraktivní, ale je nutné si uvědomit, že je používají lidé z celého světa a vaše fotka se tak na zdi udrží asi 10 vteřin. Aby vaše fotka dosáhla kýženého výsledku (co nejvíce lajků a komentářů), je potřeba na to jít od lesa. Prohledejte internet a najděte influencera, který je populární právě v tom oboru, kterým se vy zabýváte. A hashtagy jednoduše okopírujte. Opisovat se nemá, ale tohle nikomu vadit nebude a vám to pomůže.
Zdroj: gyphy.com
A jak najít toho správného influencera? O tom zase někdy příště. ?