Na co se připravit u COOKIES v roce 2022
COOKIES
Název cookie (v překladu sušenka) vymyslel v roce 1984 geniální programátor Lou Montulli. Kromě toho vymyslel také animovaný GIF a obecně velmi ovlivnil celou digitální budoucnost.
Co je vlastně cookie? Jde o krátký textový soubor, který si navštívený web ukládá ve vašem prohlížeči. Umožňuje tak webu zaznamenat informace o vaší návštěvě. Jsou to fakticky kousky dat, o jejichž uložení do zařízení může web požádat váš prohlížeč. Při vaší příští návštěvě stejného webu pak může stránka požádat prohlížeč o přečtení těchto cookies. Takto si web může „pamatovat“ věci, jako je např. vaše individuální nastavení stránky.
Zdroj: Meiro casestudy
3rd party cookies (dále jen 3PC) jsou cookies, které ukládá jiná stránka než ta, na které se právě nacházíte. Například stránka visibility.cz by mohla mít na svých stránkách facebookové tlačítko „To se mi líbí“, přičemž kliknutím na toto tlačítko se automaticky nastaví cookies, které mohou být přečteny Facebookem. To by bylo pokládáno za cookies třetí strany. Tento druh cookies používají některé reklamní systémy ke sledování vašich návštěv stránek, na kterých samy inzerují.
Existují také knihovny, které vývojáři používají k přidání funkcí na své webové stránky. Tyto knihovny mohou také ukládat cookies do vašeho zařízení. Pokud cookies ukládá knihovna, která se nachází na jiné doméně, než je doména daného webu, jedná se rovněž o cookies třetích stran.
Populární knihovny využívá mnoho webových stránek. Když navštívíte web, který používá určitou knihovnu, může tato knihovna do vašeho zařízení uložit cookies. Pokud později navštívíte jiný web, který používá tu samou knihovnu, může si tato knihovna přečíst ono cookies, které bylo uloženo při návštěvě předchozího webu. Těmto cookies třetích stran, které jsou ukládané a čtené knihovnami z více webů, se říká cross-site cookies (tedy tzv. cookies užívané napříč weby).
3PC byly hlavním stavebním kamenem programatického nákupu reklamy, a to více než deset let. Poté došlo k nástupu ad blockers a další webové prohlížeče (Firefox a Safari) začaly blokovat cookies třetích stran. V roce 2022 oznámil Chrome, že bude 3PC také blokovat. Rozhodnutí ale změnil a posunul konec 3PC na rok 2023.
Zdroj: CPEx (www.cpex.cz)
Na grafu vidíme podíl jednotlivých vyhledávačů na návštěvnosti. Aktuálně na základě agregovaných dat z CPExu je 30–50 % veškerých návštěv bez 3PC. Jak tedy na tento fakt reagovat až Chrome zruší možnost využívání 3PC? Existují v zásadě tři hlavní metody.
Pro porovnání vidíme na grafu market share jednotlivých prohlížečů z jiného zdroje.
Typy cookies – na základě klasifikace původu
Hlavní rozdíly mezi 1st party a 3rd party cookies
Zdroj: Meiro casestudy
Typy cookies – podle délky trvání
- Session cookies – expirují hned po zavření prohlížeče, nebo když skončí session. Napomáhají v průběhu návštěvy stránek jejich správnému zobrazení.
- Persistent/permanent cookies – cookies, které zůstávají na vašem harddisku, dokud nejsou vymazány (záleží na termínu jejich expirace). Termín expirace může být rozdílný. Podle ePrivacy nařízení by termín neměl být déle než za 12 měsíců, ale v praxi se setkáváme s tím, že cookies zůstávají na uživatelských zařízeních mnohem déle, povětšinou do doby, kdy je uživatel sám odstraní. Tato data se ukládají v zařízení a mohou obsahovat anonymní identifikátor vašeho prohlížeče. Permanentní cookies vás samy o sobě neidentifikují jako jednotlivce, pouze identifikují přístup ke stránkám a chování uživatelů přistupujících z určitého zařízen. Jsou využívaná zejména pro účely statistik používání stránek. Permanentní cookies mohou být dále používány zejména pro měření a reklamu. Měřící cookies umí poznat opakovanou návštěvu webových stránek ze stejného prohlížeče na stejném zařízení a sledovat aktivity při prohlížení stránek.
Typy cookies – podle účelu
- Cookies nezbytné pro základní účely a funkce webových stránek.
Jedná se o technické a funkční cookies, které umožňují správné fungování stránek a pokročilých funkcí. Umožňují uživatelům přihlásit se, přidat zboží do košíku, dokončit objednávku a další podobné základní funkce. - Jedná se o anonymizovaná cookies, které nám slouží ke statistickým účelům.
Díky nim je možné vylepšovat stránky a dělat je pro návštěvníky přístupnější a pohodlnější. Umožňují zaměřovat se na ty části stránek, které návštěvníky nejvíce zajímají a které využívají. Tato data nelze spojit s osobními údaji ani s žádnou konkrétní osobou.
- Marketingové a remarketingové cookies.
Jedná se o cookies, které umožňují lépe zacílit reklamu, a to i na jiných stránkách, kde může být relevantní.
Alternativy k souborům cookies
Moderní prohlížeče podporují i další způsoby ukládání dat:
- localStorage – Jde se o úložiště v prohlížeči, ke kterému se přistupuje pomocí JavaScriptu. Data zde uložená jsou „věčná“, nemají omezenou trvanlivost (jako je expirace u souborů cookies).
- sessionStorage – Je totéž jako localStorage, ale obsah se vymaže při zavření prohlížeče. Funguje to tedy stejně jako u session cookies.
Zjednodušeně lze říci, že výhody alternativního ukládání dat mohou být následující:
- větší úložiště dat
- nezpomalují komunikaci se serverem
- lépe se s nimi pracuje
Nevýhodou těchto alternativních technologií může být, že se data nedostávají na server automaticky. Ale lze je využít ve webové analytice či k autentizaci uživatele. Pokud však potřebujete ukládat data pro offline použití webu, nebo řešíte personalizaci, localStorage či sessionStorage cookies výborně nahradí.
Data privacy
Již v roce 2002 byla vydaná směrnice o soukromí a elektronických komunikacích 2002/58/ES ePrivacy Directive (ePD), tedy směrnice EU o ochraně dat a soukromí v digitálním věku. V roce 2013 vznikla poradenská firma Cambridge Analytica, která je známá řadou kauz spojených s únikem dat (například dat z Facebooku).
EU regulátoři nařízení poté zpřísnili a v roce 2016 přišli s General Data Protection Regulation, které je známé jako GDPR.
V roce 2021 vznikla povinnost opt-out/opt-in, tedy povinnost získávat svobodný, informovaný a jednoznačný souhlas s uložením a zpracováním jakýchkoliv cookies, které jsou nezbytné pro provoz stránek.
Dne 18. října 2021 byl ve Sbírce zákonů v části166 publikován zákon č. 374/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, který nabude účinnosti 1. ledna 2022.
Co se mění:
Většina prohlížečů omezuje 3rd party cookies.
Žádné individuální trackování a cílení.
Mozilla Firefox – Enchanced Tracking Protections.
Apple Safari – Intelligent Tracking Prevention.
Dopad na marketéry:
Kampaňová data použitá k preciznímu cílení nemusí být tak přesná, protože jsou ve velké míře zavislé na 3rd party cookies, které budou odstraněny. A také kvůli Google’s FloC řešení.
Bude těžší najít „high value“ cílovku, protože nebude fungovat klasický propensity-based modeling.
Dopad na měření:
Multi-touch atribuce bude limitována.
Spoustu inzerentů se přesune zpátky k méně efektivní last-click atribuci.
Od 1. ledna 2022 se po navštívení stránek nebudou do prohlížeče ukládat žádné soubory cookies, s výjimkou těch technických, tedy nezbytných. Ostatní cookies by se měly uložit až v případě, že uživatel potvrdí aktivní souhlas. Níže popsáno detailněji.
Vzorová lišta pro rok 2022
Cookies a podobné technologie jsou používány pro získávání údajů o užívání stránek. Tyto údaje jsou dále zpracovávány pro přizpůsobení obsahu, cílení reklam a k rozvoji služeb. Některé údaje jsou sdíleny i s partnery. Kliknutím na „přijmout vše“ souhlasí uživatel se vším uvedeným.
Uživatelé dále tyto cookies, jejich účel a partnery naleznou uživatelé pod tlačítkem „nastavení cookies“, kde mohou také vyjádřit své preference a upravit či odvolat svůj souhlas. Informace o zpracování jejich osobních údajů a jejich právech pak naleznou v dokumentu Informace o zpracování osobních údajů.
Shrnutí doporučení ÚOOÚ a dalších úřadů ke cookies
Pro co je potřeba souhlas?
Pro technické cookies není třeba souhlas, pro ostatní (marketing, statistika, předávání údajů partnerům) ano. Souhlas je potřeba získat nejen s užitím cookies a trackingu, ale i se souvisejícím zpracováním osobních údajů.
Jaké informace je třeba poskytnout?
V liště je nutno uvést správce, informace o přístupu třetích stran k datům, o uložení a čtení cookies a účelech zpracování takto získaných údajů, jakož i možnosti odmítnutí souhlasu.
V podrobnějších informacích dostupných přes odkaz je nutno informovat podrobně o všech účelech (obecná informace o užití cookies k optimalizaci zákaznické zkušenosti nestačí), zpracovaných údajích, trvání zpracování, druhu cookies a trackingu, právech subjektů údajů apod. Informace o každém z účelů musí být odlišné.
Jak nastavit lištu a web?
Je nutné umožnit odmítnout všechny souhlasové cookies a zpracování. Tlačítko pro odmítnutí nesmí být výrazně barevnější než tlačítko pro přijetí; nemusí ale být stejné. Současně nelze tlačítko pro odmítnutí schovat až za další nastavení.
Je potřeba umožnit udělit souhlas pro každý účel zvlášť. Oproti tomu souhlas s cookies a zpracováním údajů pro spojené účely (užití cookies pro marketing a marketingové zpracování takto získaných údajů) spojit lze.
Udělené souhlasy musí být možné odvolat i po udělení, a to přímo na webu.
Google Data Studio – 2. část
V prvním díle jsme si představili službu Google Data Studio a vysvětlili, proč je pro každého PPC specialistu či marketéra nepostradatelná. Dále jsme se podívali na základní přehled funkcí. Nyní se na Google Data Studio podíváme trochu podrobněji. V rychlosti si osvěžíme vytvoření zdrojů dat z Google Ads a Analytics. Hlavně si ale podrobně ukážeme tvorbu datového zdroje z Skliku. Na závěr ještě přidáme několik rychlých tipů pro práci s reportem.
Zdroje dat – Co už umíme
Už víme jak si vytvořit vzorový datový zdroj z Google Ads. Nyní si postup pro jistotu osvěžíme.
Na stránce https://datastudio.google.com/navigation/reporting v levém menu vybereme Vytvořit a zvolíme Zdroj dat.
Datový zdroj pojmenujte a z konektorů níže vyberte Google Ads. Pokud jste ještě žádný datový zdroj Google Ads nevytvářeli, budete muset autorizovat přístup Data Studia do Google Ads.
Následně se vám níže zobrazí struktura Google Ads účtu, do kterých máte přístup. Od MCC účtů po koncové. Vyberte účet z něhož budete chtít data do reportu stahovat a vpravo nahoře potvrďte kliknutím na Připojit.
Nakonec se Vám zobrazí seznam všech dostupných polí v datovém zdroji. Dimenze a metriky.
Stejným způsobem vytvořte i datový zdroj Google Analytics. Jen se Vám zobrazí struktura Google Analytics účtů. Vyberte Účet > Službu > a Výběr dat. Znovu klikněte vpravo nahoře na Přípojit.
Přidáváme data Skliku
Pro vytvoření zdroje dat z Skliku si musíte nastavit vlastní konektor. Respektive použijete konektor, vytvořený přímo Seznamem. Dále si nastavíte z jakého Sklik účtu se budou data stahovat. Proces nastavení konkrétního Sklik účtu v konektoru není na první pohled tak jednoduchý jako u Ads či Analytics. Jakmile jej však budete nastavovat opakovaně, zjistíte, že to není až tak děsivé :-). Tak si ukážeme jak na to.
Začínáme stejně jako u Google Ads. Na hlavní stránce Data Studia zvolte Vytvořit > Datový zdroj. Na další stránce s výběrem konektorů skrolujte níže a mezi “Partner Connectors” vyberte Vytvořte si svůj vlastní.
ID konektoru a ověřování
Konektor si opět pojmenujte. Nyní musíte vložit tzv. “Deployment ID”. Což není nic jiného než ID Sklik konektoru. To je vždy stejné, pokud Seznam v konektoru neproveden nějakou významnější aktualizaci.
Aktuální verze Sklik konektoru, k 7.5.2021 stále platná, je v3.0.0. K. Deployment ID pro tuto verzi je
AKfycbz5dp60Pq7R-gV3j2fIGoviSCojh0A7I3V3jT49BEMWzm6Cdzd0kPDiy7HVUvXhFLUINA
Tento kód vložte do pole Deployment ID, klikněte na Ověřit, níže se objeví samotný Sklik konektor. Ten vyberte.
Opět. Pokud vytváříte konektor poprvé, je třeba absolvovat několik bezpečnostních schválení. Nejprve Přístup k údajům. Klikněte na Povolit
Ve vyskakovacím okně vyberte účet, pro který chcete konektor povolit.
Dále je to Povolení k práci s konektorem. Opět klikněte na Povolit a ve vyskakovacím okně znovu vyberte účet, pro který bude povolení platit.
Nakonec je ještě nutné udělit konektoru přístup ke Google účtu, pod kterým Zdroj dat vytváříte.
Token a UserId
Konečně se dostáváme do fáze, kde se vyplňuje vývojářský Token a ID Sklik účtu (UserId).
Vývojářský Token lze zjistit jednoduše. Přihlaste se do Sklik účtu s právy vlastníka a přejděte na adresu www.sklik.cz/nastaveni. Úplně vespod uvidíte samotný Token (API klíč). V případě že ještě nikdo token nezobrazil, klikněte na Zobrazit token.
Důležitá informace k zapamatování. Pokud vygenerujete nový token, ten původní se zneplatní. To znamená, že přes něj nebude možné přistupovat k datům z Skliku a Vámi vytvořený datový zdroj v Data Studiu nadále nebude fungovat. Tato akce se nedá vrátit. Museli byste pak v datovém zdroji nastavit nový vývojářský Sklik token.
UserId, neboli ID Sklik účtu, zjistíme opět jednoduše. Stačí pomocí malé utilitky, na této adrese https://bit.ly/2uMuKgL, zadat vývojářský Sklik token. Klikněte na Načti moje ID.
ID vložte do pole UserId.
Pokud má vlastník Sklik účtu (ze kterého se token získal) přístup do více Sklik účtů, zobrazí se výpis všech těchto Sklik účtů, s příslušnými ID. V tomto případě dohledejte ID toho, který budete chtít použít.
Jakmile máte obě pole (Token a UserId) vyplněná, potvrďte vpravo nahoře kliknutím na Připojit.
A máme hotovo! Nyní vidíte stránku se seznamem všech dostupných polí v datovém zdroji.
Rychlé tipy
Nakonec pro Vás máme pár rychlých tipů pro ušetření drahocenného času.
- Pojmenování metrik a dimenzí – Např v datovém zdroji Google Ads je mnoho polí stále v angličtině. Pokud některá nepřeložená pole budete v reportu používat, je ideální toto provádějte přímo v datovém zdroji. Změna se tak projeví do všech míst v reportu, kde je metrika či dimenze použita. Pokud přejmenování provedete přímo na konkrétním místě v reportu, překlad se do dalších míst reportu nepřenese.
- Přizpůsobené doručování e-mailů – Reporty z Google Data Studia je možné zasílat pravidelně na e-mail. To už většina lidí ví. Nově je ale už nějakou dobu možné si přizpůsobit předmět a samotné sdělení e-mailu.
- Kopie reportu – Pokud jste report již vytvořili, ale jej použít i pro data z jiných účtů, není nic jednoduššího než si vytvořit kopii. Nejprve si připravíme zdroje dat. V reportu, který chceme kopírovat, vpravo nahoře klikneme na “3 tečky” > Vytvořit kopii. Následně jen vyměníme zdroje dat a potvrdíme kliknutím na Kopírovat přehled
- Aktualizujte zdroje dat – Čas od času aktualizujte zdroje dat tím, že je znovu připojíte. Je to kvůli toho, že Google i Seznam ve svých systémech postupně aktualizuje seznam metrik a dimenzí. Aby byly v námi vytvořeném datovém zdroji dostupné, je nutné jej znovu propojit. Není ale potřeba jej pokaždé znovu vytvářet, jen “znovu propojit”. Datový zdroj si otevřete a vlevo nahoře klikněte na Upravit připojení. Na další stránce vpravo nahoře klikněte na Znovu připojit.
Pokud Data Studio zjistí, že je třeba nějaká pole přidat či odebrat, zobrazí výpis těchto polí. Pak jen potvrďte Použít. Jestli žádné změny nezjistí, klikněte dál na Pokračovat.
Na závěr
Věřím, že Vám článek alespoň trochu zjednoduší práci při nastavování Zdroje dat z Skliku a rychlé tipy ušetří čas. V příštím díle se podíváme na …
Proč je důležité mít ověřenou doménu na FB?
Ověření domény v požadavku Facebook Business Manager přišlo hned po zavedení aktualizace ochrany soukromí iOS 14 od společnosti Apple, o kterém jsme psali již v našem článku Facebook vs Apple: Válka o data.
Proč potřebujete ověřit doménu na Facebooku?
Ověření domény je nutné, aby Facebook podporoval ochranu soukromí a zajistil, že účet budou používat pouze důvěryhodní lidé. Kromě toho vám při ověření domény dává právo spravovat oprávnění nad vašimi odkazy a kontrolovat „zneužití vašeho účtu“, jak uvádí Facebook.
Dalším důvodem je, že po ověření domény Facebook obdrží data, která umožní upřednostnění 8 konverzních událostí na doménu. Bez těchto údajů nemůže Facebook Business Manager učinit prioritu pro určené konverzní události. Pokles dostupných konverzních událostí pro měření je také důsledkem aktualizace ochrany soukromí iOS 14.
Jako neposlední výhodu je určitě potřeba zmínit tvorba lepších reklamních příspěvků, které odkazují přímo na váš web. Díky ověřené doméně můžete u sdílených odkazů měnit náhledové obrázky.
Způsob ověření domény v Facebook Business Manager
Existují 3 hlavní způsoby, jak ověřit doménu v Facebook Business Manageru:
- Ověření DNS;
- Nahrání souboru HTML;
- Ověření metaznačky.
Zjistili jsme, že ověření DNS je nejjednodušší možností. Je to snadné pro jednoduchého odborníka na marketing a reklamu, který nikdy nevytvořil část kódu delší než pop up „Hello World!“
Ověření DNS však vyžaduje přístup k nastavení domény. Které obvykle nemůžete najít, pokud nejste vlastníkem domény. To je případ, kterým trpí a affiliate marketéři a další reklamní partneři. Facebook neposkytl příležitost provést ověření domén třetích stran. Ověření lze provést pouze u domén, kde dochází k konverzním událostem – toto je způsob, jak podpořit transparentnost.
Ověření domény krok za krokem
Pojďme si říct, jak ověřit doménu ve službě Facebook Business Manager.
- Přihlaste se do svého Business Manageru
- V Business Manageru běžte do Nastavení ➡️ Bezpečnostní značky ➡️ Domény
- V prostředním sloupci klikněte na modré tlačítko Přidat
- Do vyskakovacího okénka vložte odkaz na váš web a potvrďte
Následně v prostředním sloupci vyberte název vašeho webu. Zobrazí se vám 3 možnosti ověření domény, které jsme již zmínili výše a to, způsob ověření pomocí:Ověření DNSNahrání souboru HTML
Ověření metaznačky
- U každého ověření vždy najdete pokyny, které jsou určeny správcům webu. Stačí vždy zkopírovat text a nechat některou z možností nahrát do webového kódu.
- Po vložení kódu na váš web vždy potvrďte ověření pomocí zeleného tlačítka OVĚŘIT.
UTM parametry – co jsou zač, k čemu slouží a jak je používat?
UTM (Urchin Tracking Module) parametry – ošklivá slova mnohým znějící jako cizí řeč. Můžete se setkat také s výrazem “tagování”, který není o nic příjemnější. Pokud však využíváte placené reklamy a chcete (věřte, že potřebujete!) přiřazovat v rámci Google Analytics správné zdroje návštěv, pak je nezbytné mít právě UTM parametry nastaveny resp. mít “otagováno”.
Co jsou UTM parametry?
Zjednodušeně řečeno se jedná o část textu přiřazeného za URL adresu, díky které přesněji určíte, odkud na zmíněnou URL uživatelé chodí.
K čemu slouží?
Jak již bylo zmíněno, slouží především k přesnějšímu určení, odkud lidé na vámi sledovanou URL chodí. To ovšem není vše. Pomohou vám také rozdělit uživatele, kteří přišli z placených nebo naopak neplacených zdrojů. Pokud byste UTM parametry neměli nasazeny, pak se vám přesně tyto zdroje budou míchat do jednoho, budete mít zkreslená data a to vám velmi ztíží rozhodování, jak řídit efektivně investice mezi jednotlivými kanály.
Jak je používat?
Tak jdeme na to! Rozlišíme návštěvy Facebook reklam, Sklik reklam a dalších případných aktivit pomocí UTM parametrů, které samotné mohou zjednodušeně vypadat např. takto:
utm_source=facebook&utm_medium=cpc
Tahle úprava způsobí v Google Analytics rozdělení neplacených a placených návštěv. Neplacené budou mít zdroj / medium facebook.com / referral (můžete se setkat také s podzdroji m.facebook.com apod.), oproti tomu placené budou mít zdroj / médium facebook / cpc, jak jsme si určili výše.
Běžně používané UTM pro základní přehled jsou za URL zpravidla:
- Zdroj (Campaign Source) – dá Google Analytics informaci, že zdrojem návštěvy je
v našem případě Facebook (dále mohou být např. Seznam, Google apod.), - Médium (Campaign Medium) – slouží k odlišení, který kanál uživatele přivedl,
v našem případě cpc (můžete použít prakticky cokoliv pro odlišení, nejčastěji taky ppc, email, display atp.), - Kampaň (Campaign Name) – jednoduše odlišíte, o kterou konkrétní kampaň se jedná. Oceníte zejména v případech, kdy vám běží více kampaní najednou.
Kompletní URL adresa s tagováním pak může vypadat následovně:
https://www.visibility.cz/blog/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=blog_newsletter
*** Rada k nezaplacení, při tvorbě UTM parametrů sjednoťte názvosloví i velikost písmen. Nejjednodušší je používat jen malá písmena. Pokud totiž jako zdroj uvedete jednou Facebook, podruhé facebook a potřetí FACEBOOK, budou vám započítány tři různé zdroje návštěv. V případě, že byste jednotlivé zdroje chtěli vyhodnotit např. na roční bázi, budete muset data ručně dopočítávat. Stejné pravidlo platí také pro Médium.
Jak je nastavit?
Google Ads
- Zde je situace nejjednodušší – nic nastavovat nemusíte. Stačí účet Google Ads propojit s Google Analytics a tyhle dvě služby, protože jsou od Google, už se mezi sebou “domluví” bez vaší další asistence.
Sklik
- Ten už vaši pomoc potřebuje. Nemusíte se však bát a hledat v tom složitosti. Stačí jít v reklamním systému cestou 1. Nástroje – 2. Automatické tagování URL – 3. Zapnout automatické tagování.
- Tagování si samozřejmě můžete dle libosti upravit, nicméně pro základní přehled by tohle nastavení mělo stačit. Doporučuji však zkontrolovat, zda se vám i základní nastavení propisuje do Google Analytics.
- Na Facebooku je jednou z cest přidání UTM parametrů při vytváření samotných reklam.
- Ve spodní sekci s názvem “Sledování” se nachází tlačítko pro “Vytvořit parametr URL”
- pak už stačí přidat minimálně Zdroj kampaně: facebook.com (příp. facebook, fb, apod.), Médium kampaně: cpc (příp. ppc nebo jinak dle vašich preferencí) a Název kampaně, kde použijete z nabídky {{campaign.name}}.
Ostatní
- V ostatních případech, jako jsou třeba emaily, newslettery apod. je dobré přidat tagování ručně
- K tvorbě UTM parametrů vám může pomoci generátor
Závěrem
Snad jsme vás přesvědčili že základní tagování, nebo chcete-li UTM parametry, nejsou žádnou jadernou fyzikou. Jeho nastavení není nikterak složité, vám rozhodně může jen zpříjemnit život a hlavně efektivněji řídit investice mezi jednotlivé reklamní kanály 🙂
Proč a jak vyloučit platební brány v Google Analytics
U našich klientů, při auditu nastavení Google Analytics, tu a tam narazíme na jeden triviální, přesto běžný problém. Tento problém se může týkat obzvlášť vás, kteří využíváte platební brány např. pro svůj e-shop.
Tímto triviálním problémem, se kterým vám v tomto článku chceme pomoci, je správné přiřazení transakcí ke správnému zdroji, příp. odhalení těch zdrojů, které mají až “pohádkový” konverzní poměr.
Jak takový problém zjistit?
V jednom z nejnavštěvovanějších přehledů Akvizice – Veškerá návštěvnost – Zdroj / Medium vidíme jednotlivé Zdroje / Média včetně získaných dat. A právě tady se dozvíme, zda se transakce připisují platebním branám.
Proč se to děje?
Děje se to v případě, že v Google Analytics nemáme (příp. máme, ale nesprávně) nastavené vyloučení. Platební brány totiž samy od sebe transakce negenerují, nicméně je “kradou” zdroji, ze kterého uživatel reálně přišel. Uveďme si příklad, kdy uživatel přijde z PPC reklamy, vybere si produkt a vloží jej do košíku. Možnost platby zvolí přes platební bránu, která ovšem není součástí webu, a v tu chvíli přesně nastává situace, kdy je PPC zdroj nahrazen zdrojem novým = platební bránou!
ilustrační př.: eshop-1.cz -> eshop-1.cz/kosik -> eshop-1.cz/kosik/platba -> platebni.brana.cz
Rázem nemáme ponětí o reálném fungování jednotlivých zdrojů, protože nám data zkresluje platební brána. Místo toho, abyste viděli např. 40 transakcí z Google / Organic a dalších 80 z Google / CPC, vidíte 120 transakcí pocházejících z gate.gopay.cz / referral.
Jaké je řešení?
Jak tedy data zpřesnit a správně vyloučit platební brány v Google Analytics? Je to velice jednoduché. Proklikněte se přes Správce >> Údaje o měření (na úrovni Služby – prostřední sloupec) >> Seznam vyloučených odkazujících zdrojů.
Klikněte na “Přidat výjimku v odkazování”.
Vepíšete doménu platební brány a uložíte.
Platební brány můžete vyloučit ze seznamu nejběžněji používaných, případně přidat adresy platebních bran využívaných vaším e-shopem:
- gpwebpay.com
- gopay.cz
- platebnibrana.csob.cz
- payu.com
- paysec.cz
- paypal.com
- atd.
(Existuje i druhá možnost, o té však zase někdy příště.)
Hotovo!
Gratulujeme! Zkreslování dat bylo úspěšně zamezeno a my doufáme, že pro vás tento článek byl rychlým a efektivním návodem 🙂
Facebook vs Apple: Válka o data
Jak aktualizace systému iOS 14 ovlivní výkon vaší reklamy na Facebooku
Společnost Apple dává již delší dobu uživatelům kontrolu nad sledováním reklam, ale nyní můžete podniknout kroky přímo k minimalizaci placené reklamy.
iOS 14 přinesl našim smartphonům nejen významné vizuální změny, ale především výrazné změny se vyvíjejí na pozadí, protože se Apple zaměřuje na soukromí aplikací a sledování aktivity.
Následná aktualizace, která má být zavedena v iOS 14.5, se soustředí na sledování reklam a poskytuje uživatelům větší kontrolu nad jejich daty. Tento krok vyvolal veřejnou debatu mezi Apple a Facebookem, přičemž Facebook je hluboce znepokojen tím, jak tato aktualizace ovlivní cílení a sledování reklam u mnoha malých podniků, které používají svou platformu pro marketing. Přestože společnost Apple vydala podrobné informace o aktualizaci, je důležité si uvědomit, že míra jejího dopadu na inzerenty se teprve uvidí.
Co víme o aktualizaci iOS 14
Novou vychytávkou s názvem App Tracking Transparency policy (ATT) společnost Apple potvrdila, že uživatelé budou požádáni o povolení, než budou aplikace moci pro sledovaní reklam třetích stran používat jedinečný identifikátor pro inzerenty (IDFA). Na straně aplikace bude vývojář požádán o povolení použít určité informace z jiných aplikací a webů pro reklamní účely, aby vyhověl ATT.
Tato aktualizace přidá do App Store novou obrazovku s výzvami s informacemi o ochraně osobních údajů aplikace, sledovacích údajích a propojených datech:
Důvody proč to Apple dělá,
- chce informovat uživatele o tom, jaké údaje bude aplikace sledovat, než ji nainstalují,
- chce dát uživateli na výběr, zda se při instalaci aplikace přihlásí ke sledování.
Jak tato aktualizace ovlivní inzerenty
Uživatelé budou mít s novou aktualizací mají možnost výslovně souhlasit/nesouhlasit s jejich sledováním a mnozí očekávají, že se značný počet uživatelů odhlásí. Při absenci těchto informací bude placená reklama značně narušena, ačkoli přesný dopad aktualizace bude znám až po zavedení.
Jak se dalo očekávat, aktualizace vyvolala nespočet otázek od inzerentů a vývojářů aplikací, které se stávají zřejmými až nyní.
Jak se připravit na změny
Facebook oficiálně načrtl změny, které inzerenti očekávají na své platformě. Aby se pokusil minimalizovat dopad ztráty dat z aktualizace iOS 14, vytvořil Facebook „Souhrné měření událostí“, které navrhl tak, aby bylo možné měřit výkon kampaně způsobem, který je konzistentní s rozhodnutími spotřebitelů o jejich datech.
Klíčové změny, které mohou uživatelé služby Facebook Ads očekávat a jak se na ně připravit:
Konverze: Inzerenti budou omezeni na 8 upřednostňovaných konverzních událostí na webu na každou doménu, tj. 8 událostí založených na pixelech, nebo osm vlastních konverzních událostí. Není nutná žádná akce a tato změna proběhne automaticky, ale je důležité naplánovat maximálně 8 konverzních událostí.
Ověření domény: Facebook přesouvá pixely do vlastnictví založeného na doméně. Pokud používáte pixely, ověřte svou doménu na Facebooku, abyste minimalizovali jakékoli narušení vašich dat. Ověření vaší domény je obzvláště důležité, pokud je váš pixel spravován více stranami.
Reportování výsledků: 28 denní atribuce jakéhokoli druhu již nebude podporována ani 7d enní atribuce po zobrazení. Historická data budou k dispozici pouze prostřednictvím rozhraní API. Připravte se na zmizení údajů o atribuci po zhlédnutí a stáhněte si svá historická data nyní pro obě okna a 28 denní proklik. Pokud používáte 28 denní okno, porovnejte 28 denní a 7 denní konverze po kliknutí, abyste zjistili, jak mohou být ovlivněny vaše hlášené konverze. Aktualizujte veškerá pravidla, která používáte a která jsou aktuálně vázána na 28 denní atribuci.
Cílení: s tím, jak se lidé po aktualizaci iOS 14 odhlásí ze sledování, počet připojení aplikací a vlastních segmentů publika pro aktivity na aplikacích a na webu pravděpodobně poklesne. Z tohoto důvodu rozšiřte své publikum a získejte více potenciálních zákazníků.
Co dalšího můžu jako inzerent udělat
Je opravdu důležité si uvědomit, že AAT bude k dispozici pouze uživatelům iOS 14.5 a míra odhlášení není známa. S ohledem na to musí všichni inzerenti v nadcházejících týdnech sledovat svá data, aby pochopili dopad této aktualizace. Sledujte výkon svých reklam pro iOS, připravte se na úplné zavedení aktualizací a v případě potřeby buďte připraveni kampaň upravit.
Začněte pracovat s Data Studiem – 1. část
Reportování dat je důležitou součástí práce každého PPC specialisty. Nejlepším způsobem, jak si reportování usnadnit a ušetřit tak drahocenný čas, je reporty automatizovat. Dnes vám představíme jeden z nástrojů, který ve Visibility používáme již několik měsíců – Data Studio od Googlu.
Data Studio je v České republice dostupné zdarma. Jedná se o skvělý nástroj pro tvorbu personalizovaných automatických reportů podle potřeb klienta.
Proč používat Data Studio?
Hlavní výhodu vidíme v automatizaci. Pokud je report správně vytvořený, není potřeba do něj zasahovat. Data jsou aktualizována automaticky, což šetří dost času.
Druhou výhodou jsou možnosti jeho využití. Většina klientů si přeje zobrazovat rozdílné metriky z různých zdrojů, což díky Data Studiu není problém.
V neposlední řadě je Data Studio produkt Googlu – to znamená, že propojení s AdWords, Analytics a dalšími Google produkty je mnohem jednodušší.
Což nás přivádí k jeho nevýhodám.
I chyby se tam najdou
Pokud chcete přidávat data z Facebooku, Heuréky a dalších marketingových nástrojů, je to trochu komplikovanější. Nedávno přišel Sklik s novým konektorem pro Data Studio, vyzkoušeli jsme ho. A jak to dopadlo se dozvíte v dalším článku o Data Studiu – 2. část.
Data Studio umí potrápit i se synchronizací dat (resp. asynchronizací dat 🙂 ). Případně svojí pomalostí načítání a občasným errorem.
Největší nevýhodou je prvotní nastavení, které zabere poměrně dost času. Pozitivní je, že se jedná o jednorázovou časovou investici, která se vám dlouhodobě vyplatí.
Začínáme s reportem
Data Studio najdete na stránce datastudio.google.com. Přihlásíte se prostřednictvím svého Google účtu – v ideálním případě se přihlásíte pod takovým účtem, ke kterému máte napojené AdWords, Analytics a další Google nástroje. Takto se snadno dostanete k potřebným datovým zdrojům.
Při vytváření reportu můžete využít buď některou ze šablon, nebo si vytvořit report úplně od začátku.
Použití šablony je jednodušší a rychlejší. Samozřejmě do šablony můžete přidávat vlastní pole, grafy nebo tabulky, abyste vytvořili takový report, jaký potřebujete.
Níže uvedený postup se dá využít nejen při vytváření reportu ze šablony, ale i při vytváření úplně nových reportů (některé kroky se mohou mírně lišit). Jako první musíte vybrat zdroj, ze kterého si bude systém „tahat” data. Pokud nemáte přidaný zdroj dat, musíte si vytvořit nový kliknutím na tlačítko „Vytvořit nový zdroj dat“.
Vyberete typ zdroje dle systému (my jsme zvolili AdWords).
Poté vyberte konkrétní AdWords účet, ze kterého chcete čerpat.
Po propojení si můžeme zdroj dat přejmenovat (doporučujeme, pokud bude reportů více). Zde můžete změnit také názvy dimenzí, metrik, vypočítat novou metriku přidáním vzorce, případně změnit typ dané metriky/dimenze.
Zdroje dat se dají upravovat a přidávat kdykoliv, stačí kliknout na záložku Zdroj -> Spravovat přidané zdroje dat a vybrat si, jestli chcete zdroj upravit, vymazat nebo přidat.
Tímto způsobem přidáte i ostatní zdroje dat.
Úprava polí v reportu
Po propojení zdrojů si kliknutím vyberete, jaké pole chcete v reportu zobrazit (tabulka, graf, diagram, mapa a další). K tomu přiřadíte zdroj a metriky. Co používáme rádi, je srovnání s předchozím obdobím případně s loňským rokem. Na první pohled je tak vidět, jak si stojíte.
Pokud chcete data pouze za některé kampaně, využijte „Filtr“.
Data Studio nám umožňuje upravit i vzhled jednotlivých polí (tabulek a grafů) v záložce „Style“.
V záložce „Zdroj“ na horní liště můžete spravovat nejen datové zdroje, ale také segmenty, filtry či barvy hodnot dimenzí.
Tímto způsobem dokážete vytvořit report na míru každému klientovi.
Závěr 
Data Studio je skvělým produktem pro každého (nejen) marketéra, který potřebuje, aby byla data přehledná a report vypadal profesionálně. Stejně jako u každého nového nástroje je i zde nutná dávka trpělivosti. 🙂
Doufám, že vám článek alespoň trochu objasnil práci se zdroji a základním nastavením. V dalším pokračování se budeme zabývat pokročilejšími úpravami v Data Studiu a napojením Sklik konektoru.
Budu ráda, když se v komentáři podělíte o vaše zkušenosti a postřehy.
Původní verzi článku od Marianny Trtekové najdete na blogu slovenské pobočky Visibility.
DATA restart: Skvělá konference navzdory IAC
Letošní konferenci DATA restart jsem navštívil s smíšenými pocity, neb se kryla s IAC (Internet Advertising Conference). Ani jsem moc nepátral, čí to je fail nebo nedomyšlenost, ale škoda to je. V každém případě tomu odpovídala i účast, kterou bych odhadoval na 60 % kapacity. Naštěstí nemá návštěvnost zásadní vliv na kvalitu přednášek. 🙂
Přednášek bylo 12, ale tihle přednášející mě oslovili víc než ostatní:
Location Intelligence – Lukáš Puchrik – CleverAnalytics
Rozhodně jedna ze zajímavějších přednášek. Clever Analytics párují data objednávek s údaji o lokalitě a dávají je do zajímavých souvislostí. Líbí se mi, že ve většině případů používají otevřené zdroje dat, žádná velká magie se nekoná.
Databázi fungujících restaurací má k dispozici hygiena, z RUAIN je možné zjistit, kde lidé bydlí v domech se zahradou, případně čím topí, z chytrého zpracování POI v okolí (obchody, restaurace úřady, instituce) odhadují, kudy v dané lokalitě prochází nejvíc lidí (a kde by bylo dobré otevřít prodejnu). To vše přehledně na mapě a v souvislostech s tržbami. Super!
Analytika ve světě startupů – Petr Bureš – uLab
Celkem poučné povídání na téma ecommerce vs. SaaS. Google Analytics jsou totiž primárně orientované na klasické eshopy, ale se službami na bázi měsíčního předplatného si úplně nerozumí.
Kromě toho, že startupy obvykle vyvíjí technologičtí nadšenci pomocí nástrojů (angular.js, react.js apod.), které jsou v základním stavu obtížně měřitelné, není vůbec snadné měřit hodnotu konverze, když probíhá platba každý měsíc a dopředu nevíme, kdy předplatné klient změní nebo zruší.
Nejlepší je tedy podle Petra zhruba toto: měřit vše podstatné už od samého začátku vývoje a data, která se v GA měřit nedají, v GA neměřit :-). Pro měření výkonu SaaS je dobré vyhodnocovat Churm rate a MRR.
Jak jsme otočili trh díky analytice – Pavel Novák – Zonky
Asi nejsvěžejší přednáška celé konference. Pavel dělí analytiky do tří úrovní:
- Generace 1. – webaři – lidé, jejichž analytický zájem končí v Google Analytics.
- Generace 2. – dataři – lidé, kteří jsou schopní propojit webová a obchodní data a udělat z nich závěr.
- Generace 3. – business drive – lidé, kteří mají data za vlastní a řídí se podle nich (a kteří pracují v Zonky :-)).
Celá přednáška se dá shrnout asi touto větou: „Specializovaný web analytik není efektivní. Efektivní je analytik, který umí pracovat se všemi daty, mimo jiné s daty z webu“. Tahle věta by se dala tesat do kamene. Rozhodně ji během přednášky spousta lidí tesala do Twitteru…
Otevřená vnitrofiremní data –Honza Mayer – Dataweps
Krásná přednáška o tom, že v Honzově agentuře na začátku měla přehled akorát účetní (faktury in & faktury out) a o tom, jak se postupně probojovali k otevřeným datům napříč klienty, zisky a lidmi uvnitř firmy.
Honza svým zaměstnancům dává nejen informace o klientech a profitu, ale také o odměnách kolegů. Po vzoru Etnetery dokonce nechává na jednotlivých odděleních, aby se domluvila na výši případných odměn.
Přiznám se, že je na mě takový přístup liberální až moc. Ve světle GDPR bych měl vážné obavy, že nějaký byvší kolega, nyní nepřítel, data vynese a firma bude mít celkem vážný problém. A i kdyby nevynesl, tak si nedovedu představit, že by postup chválila případná kontrola ÚOOÚ.
Určitá otevřenost je fajn, i když klidně bych zůstal u modelu „úplná data jen vedoucím oddělení“ a zbytku souhrnná data po klientech. Informace, které se týkají platů a zisků jen ústně – člověk nikdy neví, kde se mu to vrátí.
Závěrem
Konference byla opět výživná a vůbec nelituji, že jsem se nevydal na IAC. Během dvou týdnů by se měly objevit materiály z přednášek, tak pokud si vzpomenu, doplním odkazy.
Google Analytics: 5 tipů pro PPC specialisty
Jak pracovat s remarketingem? Proč je důležité měřit úspěšnost odkazů na podstránky? Jak nastavit vlastní metriky? Jak upravit funkce přepsání UTM? Jak exportovat z Google Analytics do API? A vůbec, jak si ulehčit práci v Google Analytics jste se mohli dozvědět na přednášce uznávané PPC Specialistky Veroniky Brindzové. Verča prezentovala ve čtvrtek
22. února v Brně téma „Tipy z Google Analytics pro PPC specialisty“.
V Google Analytics (GA) porovnáváme data ze všech placených i neplacených systémů. Všechny informace najdeme na jednom místě a díky jednoduchosti, přehlednosti a rychlosti je Google Analytics pravá ruka PPC Specialisty.
1. TIP: Remarketing
Abyste mohli Analytics využívat, musíte propojit Analytics s Google AdWords. Následně je třeba remarketing zkontrolovat ve Správce
-> Služba -> Údaje o měření -> Shromažďování dat.
Proč využívat remarketing přes Analytics?
Můžete sledovat dimenze a metriky Google Analytics, vytvořit si vlastní parametry pro dynamický remarketing a využívat vlastní dimenze a metriky. Těch můžete vyžít až 250. Remarketingová publika lze vytvořit dle 6 faktorů. Jsou jimi chování, událost, e-commerce, akvizice, demografie a zdroj. Publik můžete vytvořit až 2 000. Pozor si však dávejte na příliš malá publika a na jejich překombinování.
Co ale když víte, že dané publikum už nikdy nevyužijete a rádi byste ho nadobro smazali?Jděte do nastavení publika, zavřete segment, deaktivujte a poté se vám zobrazí tlačítko smazat.
V případě, že řešíte remarketing na jednostránkovém webu, využijte scroll tracking. Vytvořte událost a zvolte z kolika % váš web uživatel viděl. Nebo využijte Google Tag Manager. Pokud potřebujete rychle vytvořit publika můžete využít 50 Verčiných vzorových remarketingových publik.
2. TIP: Vypočítané metriky
Jestliže vám chybí v Analytics potřebná metrika, vytvořte si ji. Jděte
do Admin -> View -> Calculated Metrics.
Abyste mohli vytvořit metriku, potřebujete práva pro úpravu na úrovni dat. Nyní ale pozor – pro výpočet metriky, nelze použit již vypočítanou metriku. Myslete na to, že do Google Analytics nejde poslat záporná metrika. Také pamatujte na to, že vámi vytvořenou metriku nenajdete ve výchozích přehledech. Musíte si vytvořit svůj vlastní. Metriku nelze použít do segmentu nebo do publik v remarketingu či pro zasílání upozornění do mailu.
Vypočítat si můžeme nejen podíl nákladu na obratu (PNO), počet návštěv bez okamžitého opuštění a poměr návštěv a prokliků, ale i průměrný počet transakcí na uživatele, průměrnou tržbu na uživatele nebo míru splnění cíle na uživatele.
3. TIP: Odkazy na podstránky
Často nám přivádí mnoho uživatelů, přesto jsou přehlížené. Odkazy na podstránky sledujte v Akvizice -> Adwords -> Odkazy na podstránky. Sledujte výkonnost odkazů v jednotlivých kampaních za různá časová období – zobrazení, kliknutí a hlavně CTR (míra prokliku). V případě, že CTR klesá, je velmi pravděpodobné, že se odkazy v budoucnu přestanou zobrazovat. Testujte, vyměňujte a zkoušejte!
4. TIP: Funkce přepsání UTM parametrů
V Google Analytics je v některých případech vhodné využít manuální UTM parametry. Bývají to například sezónní služby nebo Gmail kampaně. Manuální značení kampaní dostane vždy přednost před automatickým značením.
5. TIP: Chytrý pomocník
Jako poslední TIP si Verča připravila využití chytrého doplňku pro Google Chrome – Da Vinci Tools. Toto rozšíření je podobné již známému Table Booster. Nabízí však mnoho vychytávek nejen v Google Analytics a Google Tag Manageru, ale i v Optimise, Data Studiu, Surveys nebo Attribution a Audience Centre. V Google Analytics si s ním například přichytíte záhlaví, vytvoříte teplotní mapy, sbalíte tabulku v případě porovnání hodnot, exportujete data do API (Application Programming Interface) nebo nebudete trackovat své návštěvy v GA. Co všechno tento chytrý doplněk nabízí se dozvíte zde.
Propad organické návštěvnosti. Noční můra každého majitele webu… a co s tím?
Prudký pokles organické návštěvnosti je asi noční můra každého webmastera a internetového podnikatele. Víte jak zjistit příčinu? Máme pár tipů, jak se do zjištění příčin pustit.
Kde začít s pátráním?
Ještě než si projdeme možné důvody prudkého poklesu organiky, musíme odpovědět tyto otázky:
- Kdy nastal propad v organice?
- Jaké změny poslední změny se dělali na webu?
Je jedno, zda návštěvnost měříte pomocí Google Analytics, či jiným nástrojem. Na začátku je důležité zjistit, kdy začalo docházet k poklesu organické návštěvnosti. Jednodušeji se pak začne hledat jeho příčina.
Ukázka vývoje organické návštěvnosti v Google Analytics
Další důležitou otázkou je, zda se neprovedly nějaké vážné zásahy do webu, jak po technické tak i obsahové stránce. Namátkou:
- Odstranění neaktuálních stránek
- Změna struktury
- Aktualizace titulků stránek
- atd.
To vše může mít dopad na organickou návštěvnost.
Až si odpovíte na první dvě otázky, zkontrolujte ještě stav vašeho indexu v Google.
Nejjednodušší způsob je zadat do Googlu příkaz „site:www.nazevdomeny.cz“. Google by vám měl ukázat (s jistou mírou nepřesnosti, kterou teď nebudeme rozebírat) všechny stránky které indexuje a též jejich počet.
Příkaz Site Search v Googlu
Pokud vás Google vůbec „nevidí“ – prostě se nezobrazíte – je velmi pravděpodobné, že došlo k penalizaci daných stránek. Možné příčiny si ještě uvedeme.
Vývoj indexu lze též zkontrolovat v nástroji Google Search Console, kde lze vidět grafické zobrazení v průběhu roku. V Search Console lze též zkontrolovat výstražné zprávy, pomocí kterých se vás Google snaží upozornit na vážné problémy na stránce.
Vývoj počtu indexovaných stránek v Search Console
Jaké tedy mohou být příčiny propadu organické návštěvnosti?
Funguje měření návštěvnosti?
Pokud máte index v pořádku, zkontrolujte si, zda máte správně a funkční vlastní měření návštěvnosti. Je jedno zda měříte návštěvnost pomoci Google Analytics, nebo používáte jiný nástroj. Vždy zkontrolujte, zda ho máte v pořádku nasazený. Někdy problém může být „pouze“ v měření a nikoli v organické návštěvnosti.
Ukázka měřícího kódu Google Analytics
Zda je měřící kód na stránce správně nasazený, lze třeba jednoduše zjistit pomocí v GA checkeru, který dokáže projít tisíce stránek a zkontrolovat, jestli je v nich nasazený GA kód.
Není sezóna jako sezóna
Někteří správci, ale spíše investoři J, se vyplaší při prudkém poklesu návštěvnosti, který vlastně z hlediska analytiky nelze považovat za problematický pokles. Stává se to tehdy, když například porovnáváte předchozí měsíc se současným a přitom správný pohled je: porovnávat data za stejné období z minulého roku.
Pro vysvětlení se třeba podívejme na chování při nakupování knih. Před Vánoci se slova spojená s knihami vyhledává více, než v jiné části roku. V lednu pak logicky dojde k propadu organické návštěvnosti. Návštěvnost tím pádem klesne jednoduše z toho důvodu, že menší počet lidí toto slovo vyhledává. Správné je tedy v tomto případě porovnávat návštěvnost za měsíc leden s předchozím rokem a nikoli s předchozím měsícem.
Zájem o hledání jednotlivých témat (klíčových slov) lze například zjistit z nástroje Google Trends.
Vývoj zájmu o klíčové slovo „knihy“
Zákaz platí i pro Google
Google stránky prochází tzv. Googlebootem, který se někdy nazývá i „spider“. Tento „pavouk“ prochází stránky a rozhoduje o tom, zda budou nebo nebudou zaindexované. Procházení stránky nebo indexaci jde však zakázat. Buďto prostřednictvím souboru robots.txt, html značkou, nebo použitím kanonizace.
Soubor robots.txt (pokud tedy existuje) bývá uložen na adrese www.vasedomena.cz/robots.txt anebo přímo v kořenovém adresáři vašeho serveru. Kanonizaci a značku noindex lze zase zkontrolovat přímo ve zdrojovém kódu stránky – zmáčkněte CTRL+U – a ve zdrojové kódu dejte hledat „canonical“, nebo „noindex“.
Problém s indexací může nastat i při nesprávném nastavení preference www v url adrese, nebo chybným nastavením parametrů v Search Consoli (Crawl – URL Parametres)
Odstranění starých stránek / Změny URL adres
Pořádkumilovnost se v SEO někdy nevyplácí J . Někteří správci si při mazání starého, či neaktuálního obsahu neuvědomí, že mažou stránky, které eventuálně dlouhodobě přinášení zajímavou organickou návštěvnost.
Je vlastně jedno zda je o blogový článek, tiskovou zprávu … Tyto stránky by se nikdy neměly mazat. A až teprve v případě kdy je to naprosto nevyhnutelné, je třeba je přesměrovat pomocí 301 redirectem na obsahově nejpodobnější stránku.
Díky přesměrování se aspoň trochu zachová SEO hodnota smazané stránky.
Vlastně stejný, nebo chcete-li podobný, problém může nastat při změně URL adres, kdy nejsou staré URL přesměrované na nové odpovídající URL. Často se toto řeší a zapomíná při redesignu stránek. Týká se to i přechodu na https verzi stránek.
Na jednoduchou kontrolu může pomoci i Redirect Path.
Jak zjistím, zda jsme přišli o důležité organické stránky?
Navštivte v Google Analytics sekci Acquisition -> All Traffic -> Channels -> Organic Search a zvolte Primary Dimension jako Landing Page.
Poté si porovnejte období po propadu organické návštěvnosti s obdobím před propadem. Našli jste někde 100% pokles? Výborně. Teď víte, co mělo být přesměrované a má být co nejrychleji napraveno.
Na našem webu jsem nic problematického nenašel 🙂
Pokud máte hodně stránek, určitě si z tohoto reportu udělejte export top 100 stránek za poslední rok a hromadně si ho zkontrolujte třeba v tomto nástroji. Pokud vám report ukáže nedostupné stránky s hlášením 404, tak je obnovte, nebo natrvalo přesměrujte.
Změny v obsahu a meta tazích
Titulky, H1 a textový obsah patří k důležitým onpage faktorům, které rozhodují o tam, zda se ve vyhledávači správně zobrazíte. Pokud jste se doteď umisťovali na nějakou frázi dobře, a z nějakých důvodů jste tyto parametry přepsali, je možné že díky nim došlo k propadu organické návštěvnosti.
V těchto případech se doporučuje zkontrolovat vývoj návštěvnosti landing pagí a pokud narazíte na výrazné poklesy, může být dobré vrátit se k původnímu obsahu.
Pokud nemáte po ruce zálohu lze použít aspoň jako malou náplast nástroj WayBack Machine, který umí zobrazit historii několik let zpětně.
Jaká je minulost vašeho webu?
Jste obětí „zvířat“ z Googlu?
Chodíte rádi do ZOO? Některé Google zvířátka nemusíte asi mít úplně rádi. Tučnák, panda, kolibřík jsou totiž aktualizace algoritmů vyhledávání a věřte, že jejich nasazení dobře otřáslo pozicemi výsledků v Google vyhledávání.
Nejčastější příčinou snížení pozic bývají nekvalitní zpětné odkazy, slabá diverzifikace anchor textů, duplicita obsahu, přeoptimalizovanost stránek, či absence optimalizace pro mobilní zařízení.
Pokud pátráte po tom, jaká aktualizace algoritmu vás mohla postihnout lze využít nástroj Panguin, který porovná vývoj organické návštěvnosti s daty, kdy google spustil dané aktualizace. Díky tomu lze identifikovat, zda a jak jste byli touto aktualizací zasazeni a dle toho se pustit do plánu obnovy.
Data nejdůležitějších změn lze mj. najít na stránce Mozu.
Mimo automatizované penalizace vám může Google dát i manuální penalizaci. Pokud máte podezření že se vám toto mohlo přihodit je třeba zkontrolovat „Manual Actions” v sekci „Search Traffic” nástroje Search Console.
Nemáte manuální omezení v Search Console?
Vnější faktory
Problémy s organickou návštěvností nemusí být způsobené jen faktory, které jsou popsané výše. V problematice SEO fungují i externí faktory, které ovlivníte velmi obtížně. Které mohou být nejčastější?
Nepříznivý vývoj na trhu – Pokud lidé jednoduše ztratí o produkt/službu zájem jednoduše to pocítíte na organické návštěvnosti. Jednoduchý příklad je cestování. V době migrační krize jednoduše klesá zájem a některé destinace. To logicky snižuje i poptávku (vyhledávání) daných frází. Dlouhodobý vývoj si můžete samo ověřit v již zmíněném nástroji Google Trends.
Zájem o frázi „dovolená Řecko“
- Změny v SERPu – Google i Seznam stále víc vytláčují klasické organické výsledky z prvních stránky vyhledávání a tento prostor vyhrazují pro placené reklamy, znalostní informace, nebo lokální výsledky s mapou.
- Tento trend může mít vliv na organickou návštěvnost.
Na této stránce je „klasický“ organický výsledek vlastně jen jeden.
- Aktivní konkurence – Pokud se vaši konkurenti aktivně věnují svým stránkám o mnoho než vy, je pravděpodobné, že postupně se budou posouvat ve vyhledávání na vyšší pozice. Při kontrole konkurenčních stránek si zkuste odpovědět na tyto otázky:
- Jakou strukturu mají jejich stránky? Na jakých klíčových slovech je postavená?
- Mají lepší obsah? Jaké mají titulky, meta popisky a Hx nadpisy?
- Jaké mají portfolio zpětných odkazů? (Zkontrolovat je můžete třeba v nástrojích: Open Site Explorer, Majestic nebo Ahrefs.)
- Jaká je struktura jejich URL adres?
- Jsou stránky populární na sociálních sítích?
- Mají stránky pravidelně aktualizované?
- Placené kampaně – Vývoj organické návštěvnosti mohou nepřímo ovlivnit i další aktivity, které se podnikají jak v online tak offline světě. Pokud například máte masivní TV kampaň, je dobře možné, že víc lidí bude vyhledávat víc informací k danému tématu, což v konečném důsledku může zvýšit organickou návštěvnost. Pokud o rok později kampaň nepoběží, lze očekávat, že se to projeví i ve vývoji organické návštěvnosti na stránce.
Pokud máte další tipy, určitě se s nimi můžete podělit, třeba na jednom z (po)vinných čtvrtků.
Původní verzi článku od Mikuláše Prokopa najdete na blogu slovenské pobočky Visibility.