Začněte pracovat s Data Studiem – 1. část
Reportování dat je důležitou součástí práce každého PPC specialisty. Nejlepším způsobem, jak si reportování usnadnit a ušetřit tak drahocenný čas, je reporty automatizovat. Dnes vám představíme jeden z nástrojů, který ve Visibility používáme již několik měsíců – Data Studio od Googlu.
Data Studio je v České republice dostupné zdarma. Jedná se o skvělý nástroj pro tvorbu personalizovaných automatických reportů podle potřeb klienta.
Proč používat Data Studio?
Hlavní výhodu vidíme v automatizaci. Pokud je report správně vytvořený, není potřeba do něj zasahovat. Data jsou aktualizována automaticky, což šetří dost času.
Druhou výhodou jsou možnosti jeho využití. Většina klientů si přeje zobrazovat rozdílné metriky z různých zdrojů, což díky Data Studiu není problém.
V neposlední řadě je Data Studio produkt Googlu – to znamená, že propojení s AdWords, Analytics a dalšími Google produkty je mnohem jednodušší.
Což nás přivádí k jeho nevýhodám.
I chyby se tam najdou
Pokud chcete přidávat data z Facebooku, Heuréky a dalších marketingových nástrojů, je to trochu komplikovanější. Nedávno přišel Sklik s novým konektorem pro Data Studio, vyzkoušeli jsme ho. A jak to dopadlo se dozvíte v dalším článku o Data Studiu – 2. část.
Data Studio umí potrápit i se synchronizací dat (resp. asynchronizací dat 🙂 ). Případně svojí pomalostí načítání a občasným errorem.
Největší nevýhodou je prvotní nastavení, které zabere poměrně dost času. Pozitivní je, že se jedná o jednorázovou časovou investici, která se vám dlouhodobě vyplatí.
Začínáme s reportem
Data Studio najdete na stránce datastudio.google.com. Přihlásíte se prostřednictvím svého Google účtu – v ideálním případě se přihlásíte pod takovým účtem, ke kterému máte napojené AdWords, Analytics a další Google nástroje. Takto se snadno dostanete k potřebným datovým zdrojům.
Při vytváření reportu můžete využít buď některou ze šablon, nebo si vytvořit report úplně od začátku.
Použití šablony je jednodušší a rychlejší. Samozřejmě do šablony můžete přidávat vlastní pole, grafy nebo tabulky, abyste vytvořili takový report, jaký potřebujete.
Níže uvedený postup se dá využít nejen při vytváření reportu ze šablony, ale i při vytváření úplně nových reportů (některé kroky se mohou mírně lišit). Jako první musíte vybrat zdroj, ze kterého si bude systém „tahat” data. Pokud nemáte přidaný zdroj dat, musíte si vytvořit nový kliknutím na tlačítko „Vytvořit nový zdroj dat“.
Vyberete typ zdroje dle systému (my jsme zvolili AdWords).
Poté vyberte konkrétní AdWords účet, ze kterého chcete čerpat.
Po propojení si můžeme zdroj dat přejmenovat (doporučujeme, pokud bude reportů více). Zde můžete změnit také názvy dimenzí, metrik, vypočítat novou metriku přidáním vzorce, případně změnit typ dané metriky/dimenze.
Zdroje dat se dají upravovat a přidávat kdykoliv, stačí kliknout na záložku Zdroj -> Spravovat přidané zdroje dat a vybrat si, jestli chcete zdroj upravit, vymazat nebo přidat.
Tímto způsobem přidáte i ostatní zdroje dat.
Úprava polí v reportu
Po propojení zdrojů si kliknutím vyberete, jaké pole chcete v reportu zobrazit (tabulka, graf, diagram, mapa a další). K tomu přiřadíte zdroj a metriky. Co používáme rádi, je srovnání s předchozím obdobím případně s loňským rokem. Na první pohled je tak vidět, jak si stojíte.
Pokud chcete data pouze za některé kampaně, využijte „Filtr“.
Data Studio nám umožňuje upravit i vzhled jednotlivých polí (tabulek a grafů) v záložce „Style“.
V záložce „Zdroj“ na horní liště můžete spravovat nejen datové zdroje, ale také segmenty, filtry či barvy hodnot dimenzí.
Tímto způsobem dokážete vytvořit report na míru každému klientovi.
Závěr 
Data Studio je skvělým produktem pro každého (nejen) marketéra, který potřebuje, aby byla data přehledná a report vypadal profesionálně. Stejně jako u každého nového nástroje je i zde nutná dávka trpělivosti. 🙂
Doufám, že vám článek alespoň trochu objasnil práci se zdroji a základním nastavením. V dalším pokračování se budeme zabývat pokročilejšími úpravami v Data Studiu a napojením Sklik konektoru.
Budu ráda, když se v komentáři podělíte o vaše zkušenosti a postřehy.
Původní verzi článku od Marianny Trtekové najdete na blogu slovenské pobočky Visibility.
Insta Stories: Revoluce v reklamě na sociálních sítích?
Poté co se používání Insta Stories stalo běžnou záležitostí, čas strávený uživateli na této sociální sítí se téměř zdvojnásobil. A to samozřejmě nabízí prostor pro kreativní řešení v rámci reklamních kampaní.
Insta Stories jsou všude
Interakce mezi lidmi na Instagramu díky Insta Stories vzrostly. Umístěny jsou hned nahoře a pravděpodobně většina z nás sleduje nejprve je a až potom scrolluje feed. A vlastně i tam už jsou, proscrollujeme pár příspěvků a jsou tam znovu. Reklama v Insta Stories už taky není horkou novinkou.
Nastává revoluce?
Co ale bude nového, kromě již mnoha jiných (Face filtr tedy efekt rozmazaného pozadí, možnost označování produktů), je přizpůsobení formátů z Facebook Ads.
O co vlastně jde?
Jedná se o možnost použití reklam, které už rotují na IG nebo FB. Fotky a videa, která chcete použít do Insta Stories Ads se zoptimalizují a zobrazí jako full screen reklamy. Formát Insta Stories je orientovaný na výšku v poměru 9:16, což by v případě čtvercových a na šířku orientovaných reklam ořezávalo kreativu ne zrovna šťastně. Teď se to dá i automaticky, a to tak, že v takových případech se obrázek zmenší a ve zbývající části plochy se objeví text – popisek z FB nebo IG postu. V případě, že formát reklamy je přizpůsoben Insta Stories, nic se nemění.
Mohou si tedy grafici dát nohy na stůl a relaxovat?
Automatické „přizpůsobení formátu“ běžících reklam je jistě zjednodušení práce, ale řekněme si to upřímně – pokud je něco šité na míru, je to vždy lepší. To otevírá diskusi na téma videí v Insta Stories, protože ta jsou stále doménou YouTube, a tedy i reklamy v šířkovém formátu. Mnohé brandy využívající video ads v Insta Stories je tvoří právě pro tento formát na výšku, případně čtverec.
Uživatelé se ale přesouvají stále více na mobily a je možné, že se formátová změna odehraje i na tomto poli – že by otázka času?
Každopádně o novinkách v Insta Stories ještě uslyšíme!
3 zabijácké tipy pro lepší Facebook ads
Reklamy na Facebooku v posledních několika letech dokázaly, že jsou vynikající cestou k zákazníkům a dokáží výrazně ovlivnit váš business. Pokud plánujete zapojení Facebook ads do vaší marketingové strategie, ujistěte se, že optimalizujete reklamy tak, abyste zvýšili míru konverze a maximálně využili rozpočet.
Pokud jste noví ve světě Facebook marketingu nebo hledáte způsoby, jak vylepšit vaši strategii, tipy v tomto článku vám pomůžou vytvořit zabijácké Facebook kampaně.
1. TIP: Využívejte Facebook pixel naplno
Facebook umožňuje použít pouze jeden pixel napříč celou webovou stránkou. Díky němu můžeme měřit nejrůznější metriky, optimalizovat a budovat publika pro Facebook kampaně. Sbírá také důležité informace o tom, jak lidé používají vaše stránky napříč zařízeními, což vám může pomoci při rozhodování ohledně reklamních kampaní.
Vytvoření FB pixelu je jednoduché. Jděte do sekce „Pixel“ ve vašem Ads manageru, klikněte na „Create a pixel“ a vložte název. V případě, že pracujete se svým webem, můžete pixel ihned nainstalovat. V opačném případě klikněte na „Email pixel code“ a pošlete instrukce webmasterovi.
2. TIP: Důležitost videoobsahu
Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg opakovaně zmiňuje, že Facebook se zaměřuje na inovaci videoobsahu. Největší sociální síť na světe investuje do video platformy nemalé prostředky a do budoucna to nebude jiné.
Co to znamená pro inzerenty? Firmy mají skvělou příležitost oslovit nové trhy a zapojit spotřebitele pomocí video reklamy. Jelikož Facebook neůstale zdůrazňuje důležitost videoobsahu, ti, kteří nebudou investovat do videoreklam, mohou být rychle zastínění značkami, které jsou připraveny přizpůsobit se a vyvíjet se dle nových trendů digitálního trhu. Dle Facebooku sledovanost videí vyrostla o více než 50 %. Vytváření videoreklam je tedy důležitou součástí budování brandu a řízení prodejů.
Pokud jste nikdy nepoužívali videoreklamy, je důležité vědět, že můžete nahrát videobsah přímo do vašeho reklamního účtu. Výzkum od Facebooku ukazuje, že tyto reklamy mají o 30 % více zhlédnutí než videa z jiných zdrojů. Další výhodou je přístup k veškerým statistikám ohledně zhlédnutí videa a automatická optimalizace cílení na relevantní uživatele.
3. TIP: Zaměřte se na mobily
Firmy, které inzerují na Facebooku, velmi často zanedbávají mobilní uživatele. To může být ovšem obrovská chyba, jelikož počet mobilních uživatelů již převyšuje desktopové a jejich počet roste každým rokem. Je tedy důležité zaměřit se na vytváření dynamických mobilních reklam jakožto součástí marketingové strategie.
Jedna z nejdůležitějších věcí, které byste měli mít na paměti při vytváření mobilních reklam je, že byste měli přizpůsobit obsah pro mobilní publikum. Když uživatelé prohlíží Facebook skrz mobilní aplikaci, je zde velká šance, že jejich pozornost je přitahována ve více směrech. Je tedy důležité dát jim jasné sdělení a call-to-action. Uživatelé budou navíc pravděpodobně jednat rychleji, pokud bude nabídka časově omezená. Dále byste měli zvolit vhodné obrázky a vyrobit reklamu, která bude vyčnívat mezi ostatním obsahem a upoutá pozornost tohoto „zaneprázdněného“ publika.
Backstage IG feedu: Náhľad do tvorby obsahu
V online svete momentálne patrí Instagram snáď medzi najpríťažlivejšie siete. Aspoň pre milovníkov krásnych fotiek, obrázkov a videí :). Za tvorbou obsahu je toho dnes ale viac ako len fotka z mobilu.
Ukotvite ideu do reality
Čo si budeme nahovárať firemný a súkromný instafeed sa líšia a je dôležité si to pri tvorbe obsahu uvedomiť. Pri vymýšľaní nám kreatívcom často predstavy vyletia do výšin, no musíte myslieť na možnosti a čas, ktorý na to máte. Pomáha vytvoriť si malý brief obrázkov a zásad, ktoré budete dodržiavať aby ste neuleteli nesprávnym smerom a môžete sa „začať hrať”.
My sme mali to šťastie rozbiehať profil v gastro oblasti, a tak sme sa na deň stali aj kuchárkami, foodstajlistkami, shopaholičkami a degustátorkami.
Príprava a nákup propriet
Po tom čo si 3 kreatívne VISIdámy vytvorili zoznam vecí čo treba dokúpiť, aby fotenie a príprava obsahu prebiehala podľa ich POSH predstáv, išli do obchodu, vyberali, vyberali a nakupovali…
Obchody už našťastie pochopili, že ľudia radi svoje domovy zlaďujú do určitých tónov a preto nemusíte prejsť celé centrum k získaniu vhodných rekvizít a ušetríte drahocenný čas, ktorý sa vám bude hodiť na samotný proces tvorby. Zvlášť keď tie lievance musíte nielen nafotiť, ale aj upiecť, „nastajlovať”, natočiť pre Instastories a potom zjesť, samozrejme :). To je pomerne dlhý a náročný proces. Na fotenie majte okrem fotoaparátu pripravené aj viaceré telefóny, nabité baterky, nabíjačky aby vás nič neprekvapilo a stihli ste zaznamenať aj backstage procesu. To sa oplatí vždy :).
Timing, proces
Aj keď si urobíte časový plán a máte pocit, že to bude stačiť, tak verte tomu, že v 90 % prípadov nebude :). Pokiaľ ste ten, čo fotíte, obhliadnite si prostredie dopredu. Ja som už terén poznala, no denné svetlo malo iný plán, a tak sme sa museli prispôsobiť podmienkam. Takmer vždy sa vyskytne „neplánovaná” situácia.
Nepodľahnite naivnej predstave, že to zvládnete všetko sami a delegujte si úlohy. Kým napríklad jedna fotí už hotové jedlá a „stajluje zátišia”, druhá zaznamenáva proces prípravy iných vecí, pomáha prenášať svetlá, tretia zatiaľ šľahá dokonalú penu na latte, drží hrnček pre fotku a navzájom sa kontrolujete, aby lievance niekto predčasne nezjedol :).
Fotenie, spolupráca, nálada
Kým niektoré procesy prebiehajú simultánne, tak nie všetko sa tak dá urobiť a napríklad na to, aby ste poliali lievance sladučkým topingom, tak musíte počkať na fotografa, kým nie je spokojný s fotkami bez toho :).
Práca je prvoradá, ale na výsledku sa môže odraziť aj vaša nálada. Je to aj o tom, že sa zašpiníte múkou, že sa vám nepodarí na 1x dať šľahačku na muffiny ako profík, že ovocie na lievancoch nedrží, že musíte fotku s kávou odfotiť kým padne pena, že máte pri pohľade na výtvory slinku z úst dlhšiu ako uzávierku na foťáku… a že to aj tak milujete a pôjdete do toho znova :).
Dôležité 🙂
Mať štýlovo a farebne zladený feed je dôležité. Z príspevkov by však mala pôsobiť pozitívna emócia, predstava chutí jedla, domov… Práve v tom je krása Instagramu :).
Príliš „dokonalý” feed zas môže pôsobiť veľmi umelo a nepresvedčivo.
Jak přepnout Atribuční model v AdWords?
V roce 2018 přišel Google se „třema áčkama“, což není žádný nový autobazar, nýbrž témata, na které by se měli v kampaních zaměřit PPC specialisti. A to Atribuce, Audience a Automatizace. V tomto článku se stručně podíváme na Atribuci, jaké má modely, podle čeho si je vybrat a jak je v AdWords nastavit.
V AdWords kampaních je v defaultním nastavení atribuční model Last Click. Ten přiřazuje konverze poslední kampani, přes kterou se uživatel prokliknul a konvertoval. Tento způsob je zastaralý a nebere v úvahu další kampaně, které působily na trase od zákazníka ke konverzi. Hlavním problémem nesprávné atribuce je ztracená příležitost pro klienta.
Jaké atribuční modely v systému najdeme?
Typy atribuce v AdWords | Popis |
S poklesem v čase (Time Decay) | Přiřazuje vyšší zásluhy kliknutím, ke kterým došlo těsně před konverzí. |
Linearní | Přiřazuje všem kliknutím na trase rovnoměrně. |
Na základě pozice (Position Based) | Přiřadí 40 % oběma reklamám, které se na trase vyskytly na začátku a na konci. Ostatním rozdělí 20 % hodnoty konverze. |
Data Driven | Přiřazuje hodnotu na základě předchozí zkušenosti (musí být splněny podmínky viz. níže). |
Jaký atribuční model použít?
Máme pro vás jednoduchou pomůcku:
Time Decay – pokud se jedná o známou značku/inzerenta, produkty s nízkou investicí a rychloobrátkové zboží.
Position Based – pokud se jedná o drahé produkty, dlouhý rozhodovací proces zákazníka nebo nového inzerenta na trhu, případně novou značku.
Linear – pokud ani jeden z předchozích modelů není ten pravý.
Data Driven – ideální a nejchytřejší z modelů, ale funguje až po splnění podmínek 500 konverzí a 15 000 prokliků za posledních 30 dní.
Zdroj: Google ČR
Kde atribuci nastavíte?
1. V AdWords v novém rozhraní (stejně i ve starém) kliknete na Nastavení (klíč) v pravém horním rohu
2. Měření – kliknete na Konverze
3. Vyberete konverzi a kliknete na Název (př. Objednávka)
4. Kliknete na UPRAVIT NASTAVENÍ (modře)
5. Atribuční model a změníte dle vybraného typu atribuce
6. Uložíte a kliknete na HOTOVO
Gratuluji! Zvládli jste to. 🙂
Jak začít s Instagramem pro firmy?
Po velkém boomu Facebooku, kdy kdo neměl účet na této sociální síti, jako by nebyl a nežil, se skoro zdálo, že žádná jiná síť už nemá v tak tvrdé konkurenci šanci. Zkoušel to Snapchat, zuby nehty se držel a drží Twitter. Není tedy divu, že ani Instagramu mnozí neprorokovali zářnou budoucnost, ale opak se stal pravdou. Již nedlouho po uvedení na trh Instagram využívalo přes milion lidí na celé světě. A nyní jsou čísla ještě zajímavější. Měsíčně je na Instagramu aktivních 150 miliónů lidí z celého světa. Ti denně přidají 55 miliónů fotografií a udělí 1,2 bilionu lajků. Tak co, ještě si někdo myslí, že s Instagramem nemáme ať už k využití k osobním nebo komerčním účelům počítat? Zvolte si nick, zadejte celé jméno a nezapomeňte na profilový obrázek.
1. Zvolte si nick, zadejte celé jméno a nezapomeňte na profilový obrázek
Začít se musí vždy od začátku a tím je právě identita firmy, která pomůže fanouškům vás rozpoznat a rychleji najít. Nezapomínejte na to, že méně je někdy více. Kreativitu si raději nechte na jindy. Nick zadejte maximálně jednoduchý a rozpoznatelný. Možná se vám bude zdát na první pohled ideální a nadmíru vtipná volba @jardabroucekrezbartruhlarpracevsehodruhu, ale vaši fanoušci zcela určitě více ocení nick @truhlarstvi_broucek.
Stejné je to i se jménem (zadejte celé vaše jméno) a profilovým obrázkem (logo postačí). Pamatujte, že v jednoduchosti je krása.
Zdroj: giphy.com
2. Popisek
K napsání popisku máte k dispozici 150 znaků. Opět se nesnažte vymyslet žádná složitá souvětí a krkolomné výrazy, kterým stejně nejspíše budete rozumět jenom vy sami. Jednoduše napište, o čem váš Instagram je, čím se vaše firma zabývá a můžete připojit i proč se tím vaše firma zabývá. Někdo na Instagramu využívá i svůj hashtag.
3. Strategie, kreativita a dostatek času
Zapomeňte na Facebook. Instagram je sociální sítí, na které platí jiná pravidla a ty je nutno dodržovat, abyste se neutopili v rybníčku s konkurencí dalších firem. Když už se do něj pustíte, tak ho dělejte pořádně. Základními ingrediencemi pro zdařilé dílo je ČAS, PLÁN, TRPĚLIVOST a KREATIVITA. Nutno si také uvědomit, že Instagram není prodejní kanál. Jeho uživatelé se chtějí bavit a sdílet „hezké věci“. Může vám však přivést nové zákazníky, jejich loajalitu a vynést vás na první místo před konkurencí. Ano, zázraky jsou tady na denním pořádku.
Zdroj: giphy.com
4. Typ fotek a rozměry
I Instagram má svá pravidla. Jedním z nich je správný formát fotek sdílených na zdi, tedy čtvercový. Ideální rozměr je 1080 x 1080 px. Přestože je už možné sdílet fotky i v jiných rozměrech, držte se čtverců. Využijete tak maximum feedu. Druhů fotek je nespočet. Můžete se vrhnout na lifestyle vizuály, citáty, videa nebo také tak oblíbený Boomerang.
5. #hashtagy
A nakonec to nejlepší a zároveň pro někoho i nejméně uchopitelné – používání hashtagů. Hlavně rozumně. Offtopic hashtagy (#food, #coffee, #home) se vám mohou zdát na první pohled atraktivní, ale je nutné si uvědomit, že je používají lidé z celého světa a vaše fotka se tak na zdi udrží asi 10 vteřin. Aby vaše fotka dosáhla kýženého výsledku (co nejvíce lajků a komentářů), je potřeba na to jít od lesa. Prohledejte internet a najděte influencera, který je populární právě v tom oboru, kterým se vy zabýváte. A hashtagy jednoduše okopírujte. Opisovat se nemá, ale tohle nikomu vadit nebude a vám to pomůže.
Zdroj: gyphy.com
A jak najít toho správného influencera? O tom zase někdy příště. ?
Instagram: Vyzkoušejte si horké novinky
Také máte pocit, že se do toho tvůrci Instagramu v poslední době pořádně opřeli? S příchodem nového roku se na nás valí jedna novinka za druhou. No, co se dá dělat, čísla hovoří jasně – oblíbenost Instagramu letí nahoru jak neřízená střela.
Zdroj: Statista.com
Rozhýbejte se
Při vytváření vlastních stories se můžete nově vyřádit použitím GIF nálepek. Na výběr máte z více než 100 000 pohyblivých motivů. Vyhledáte je jednoduše zadáním klíčového slova. A pokud si nebudete vědět rady s výběrem, Instagram vám nabídne ty nejvíce IN. Oživit GIFem můžete také svou soukromou zprávu v directu.
Zdroj: Newsfeed.cz
Barevné „náladovky“
Další novinkou je funkce „Type“. Jedná se o jednoduché barvené pozadí, které můžete použít do svých stories. Chcete vyjádřit bláznivou myšlenku nebo jste naštvaní a potřebujete to sdělit světu? Pak přesně k tomu můžete využít tuto funkci. Pomocí ní totiž efektivně sdělíte světu prostě cokoli!
Tím to ale nekončí! Pokud se vám jednoduché barevné pozadí zdá poněkud fádní, můžete ho doplnit fotografií. Funkce pak působí jako filtr a fotka vypadá jako v „barevné mlze“.
Plánování
Co si budeme namlouvat – na tohle jsme všichni čekali už hodně dlouho. Možnost plánovat příspěvky na Instagram je konečně tady! Tato novinka je hlavně skvělou zprávu pro ty, kteří spravují firemní profily. Prozatím se to týká ale jen organických příspěvků. Se sponzorovaným obsahem je to stále stejné. Nicméně – první vlaštovka.?
K plánovaní obsahu na Instagram můžete využít třeba některou z těchto aplikací: Instagram Graph API, Hootsuite nebo Sprout Social.
Jak vyhodnocovat aktivity podle modelu See Think Do Care?
See Think Do Care je marketingový model, který klade důraz na jednotlivé nákupní fáze zákazníka. Již jsme jej představili v předchozím článku. Pokud jste si jej přečetli, tak už víte, jak funguje a jak si ho vytvořit. V dnešním článku se budeme věnovat tomu, jak jednotlivé aktivity vyhodnocovat.
Pokud jste četli předchozí článek, tak víte, že všechny marketingové aktivity v modelu See Think Do Care můžeme rozdělit do čtyř základních skupin. Ty se dělí podle cílové skupiny, kterou chceme oslovit. Například v případě online marketingové agentury, jakou je VISIBILITY, to může vypadat nějak takto:
Co chceme dosáhnout?
Hlavním cílem je samozřejmě získat co nejvíce spokojených klientů, kteří budou využívat naše služby. Velký důraz proto klademe na fáze Do a Care. Chceme být zkrátka top-of-mind agenturou a když se klienti ve fázi Do rozhodují o agentuře, v jejich návrzích by měla být vždy i VISIBILITY.
Nestačí ale pouze získat klienta, třeba z něj udělat spokojeného klienta. V předchozím článku jsme psali, že to, co předchází konverzi, a to, co následuje po ní, je stejně důležité jako konverze samotná. Náš marketing je proto aktivní i ve fázi Care a chceme naše klienty vzdělávat, informovat je o našich aktivitách a rozšiřovat naši spolupráci.
Marketingová strategie ale nemůže být zaměřena pouze na dvě fáze. Lidé v Do fázi vás nebudou znát aniž pokud je neoslovíte již mnohem dříve, v době, kdy lze ještě ani nevědí, že jednou budou potřebovat agenturu.
Aktivity a marketingové kanály je proto třeba využívat rovnoměrně ve všech čtyřech fázích, například takto, jak to děláme my ve VISIBILITY:
Jak to celé rozumně vyhodnotit?
Tady už se dostáváme do fáze vyhodnocování aktivit. Aktivit, které děláme my, je poměrně hodně a neměli bychom je pod kontrolou, pokud bychom si průběžně nevyhodnocovali jejich úspěšnost.
Někdo by mohl říci, že si stačí vyhodnocovat aktivity pouze na úrovni makro konverzí. V našem případě bychom mohli spočítat počet nových klientů, kterých se nám podařilo oslovit v Do fázi. Nebo bychom se dívali jen na zisk. Pokud by byl počet nových klientů a zisk vyšší než před půl rokem, tak bychom si pogratulovali a šli dál.
Co by se ale stalo, kdybychom zjistili, že počet nových klientů je nižší, než jsme očekávali, a zisk není žádný? Jak bychom zjistili příčinu neúspěchu? Odpověď asi tušíte: Velmi těžko. V každé fázi STDC modelu byste proto měli vyhodnocovat relevantní metriky, abyste měli z čeho vycházet.
To znamená, že v See fázi nebudeme sledovat to, kolik lidí si objednalo naše služby, ale bude nás víc zajímat, kolik nových návštěvníků přišlo na náš blog. V Do fázi nás bude více zajímat, kolik návštěvníků se vrátilo na náš blog nebo kolik z nich se přihlásilo k odběru našeho newsletteru. Počet nových klientů budeme sledovat až v Do fázi a v Care fázi může být jedna z hlavních metrik například počet klientů, kteří prodloužili spolupráci.
Metriky můžeme mezi jednotlivé fáze rozdělit například takto:
Pokud již víte, co všechno je důležité v jednotlivých fázích, tak můžete mnohem jednodušší odhalit problémová místa vaší marketingové strategie.
Tabulka je základ
Nyní si už jen potřebujete vytvořit dokument, do kterého si budete zapisovat všechny metriky a na pravidelné bázi je vyhodnocovat a porovnávat s předchozím obdobím. Můžete použít například takovou tabulku, kterou jsme vytvořili pro naše potřeby.
Určitě tam najdete metriky, které sledovat nepotřebujete nebo naopak, vám tam budou nějaké chybět. Berte to jako základ, ze kterého můžete vycházet, a něco, co si musíte upravit podle vašich aktivit a cílů. Tabulku si můžete stáhnout také z našeho Disk Google.
Co dále?
Vyplněním tabulky byste neměli skončit, právě naopak. Zde by mělo vše začínat. Pokud zjistíte, že se některá z metrik dlouhodobě nezlepšuje, nebo dokonce zhoršuje, tak analyzujte všechny aktivity, které ji ovlivňují. Možná narazíte na něco, co nefunguje tak, jak by mělo. Zkuste tuto aktivitu změnit a po čase vyhodnotit, zda to mělo pozitivní, neutrální nebo negativní efekt.
Jaký to bude mít efekt?
Vytvoření See Think Do Care plánu a pěkné tabulky neudělá ze špatné marketingové strategie dobrou. To by bylo příliš jednoduché. Pomůže vám lépe pochopit to, že cílem marketingu by neměl být vždy jen přímý prodej, ale že na všechny aktivity byste se měli dívat v širším kontextu. Pomůže vám lépe pochopit to, jak přemýšlejí vaši potenciální zákazníci a bude pro vás jednodušší identifikovat problémová místa ve vašem marketingu.
See Think Do Care – zjednoduší každý marketingový projekt
Plánování je jednou z klíčových fází jakéhokoliv marketingového projektu. Navrhnout plán, který klade důraz na jednotlivé nákupní fáze zákazníka může být mnohem jednodušší, pokud použijete správný postup. Chcete-li při plánování myslet na vše od cílů, cílové skupiny přes použitý obsah, vhodné marketingové kanály až po celkový rozpočet, použijte model See Think Do Care.
Na úvod si v duchu nebo i nahlas řekněte: “Pomocí online marketingu nechci pouze prodávat. Pomocí online marketingu nechci pouze prodávat. Pomocí online marketingu nechci pouze prodávat. “Máte to? Tato myšlenka byla již miliónkrát omílaná, proč si ji tedy nezopakovat znovu? Dnešní online marketing je už tak sofistikovaný a komplikovaný, že samotný prodej nebo jiná konverze je pouze jedna část celého procesu. To, co předchází konverzi a to, co následuje po ní, je stejně důležité jako konverze samotná, protože všechny tyto kroky se navzájem podporují. Tyto kroky nazýváme i nákupními fázemi zákazníka.
Nákupní fáze zákazníka jsou 4 – SEE THINK DO CARE
- See – fáze, v níž oslovujeme nejširší zasažitelné publikum. Lidé v této fázi mou značku, produkt nebo službu ještě vůbec neznají.
- Think – v této fázi publikum mou značku, produkt nebo službu zná, porovnává ji s konkurencí a přemýšlí nad možnostmi.
- Do – fáze, v níž chce kvalifikované publikum v daném okamžiku provést konverzi, například nakoupit.
- Care – fáze, v níž oslovujeme stávajícího zákazníka.
To je všechno? Vždyť podobné nákupní fáze znám i z jiných frameworků.
Dříve, než se dostaneme k samotným krokům vytvoření plánu pomocí See Think Do Care, pojďme se podívat v rychlosti na to, proč takový framework vznikl. Pokud jste někdy plánovali větší online marketingový projekt, určitě jste museli dát dohromady velké množství informací, ke kterým jste si kladli řadu otázek.
- Jakou cílovou skupinu chci zaujmout?
- Co jí chci říct?
- Jaké online kanály na to použiji?
- Co bude cílem?
- Kolik to bude celé stát?
- Počkat, je ta cílovky pouze jedna a chci každé z nich říci totéž?
- No a když chci říct každé něco jiného, asi každou oslovím jiným online kanálem, ale kterým? A budu vlastně měřit stále totéž? Vždyť někdy mě zajímají konverze a někdy třeba jen organická návštěvnost.
- A není toho nějak hodně?
Velkou předností frameworku See Think Do Care je jeho praktické a jednoduché využití. Pojďme si ho ukázat. Představte si, že jste majitelem sítě hotelů na Slovensku. Vezměte si kousek papíru, případně otevřete tabulku na Google Drive nebo v Excelu, a vytvořte takovou tabulku:
Do tabulky napište odpovědi na následující otázky:
- Kdo je moje publikum ve fázi See, ve fázi Think, ve fázi Do, ve fázi Care?
- Tedy jinými slovy, koho chci oslovit v jednotlivých fázích?
Je to velmi důležitý krok. Dejte si k tomu klidně dobrou kávu nebo čaj, poraďte se s přítelem na telefonu a nestyďte se napsat první věc, která vám přijde na rozum. Vždy se dá přece škrtat nebo stisknout delete.
Podobně pokračujte a odpovězte na následující otázky:
- Jaký obsah a poselství chci doručit cílovému publiku v jednotlivých fázích?
- Jaké kanály použiji na doručení poselství publiku v jednotlivých fázích? Například newsletter nepoužiji ve fázi See, nechci nikoho přece otravovat spamem. Naopak přes sociální média nebudu servírovat obsah Do, vždyť moji fanoušci na Facebooku nechtějí nakupovat.
- Co budu v dané fázi měřit, co chci vlastně dosáhnout?
- Kolik mě bude použití konkrétního komunikačního kanálu stát během příštích 12 měsíců?
Výsledek může vypadat nějak takto:
Výborně, právě jste vytvořili See Think Do Care plán. Ten můžete dále upravovat a doplnit o další části. Může vás například zajímat časová osa projektu nebo odhadované výsledky.
Dělejte to nelineárně
Lidský mozek nepracuje lineární a rád doplňuje chybějící místa. Připravte si proto prázdnou tabulku See Think Do Care plánu a začněte vyplňovat, což vás první napadne. Někomu takovýto postup lze zcela nevyhovuje, ale mně osobně se pracuje lépe s prázdnou šablonou, než bych měl dodržovat po sobě jdoucí kroky. Dodržování přesného postupu mě zdržuje. Zkuste být také nelineárních nebo se to dá tak říci, zkuste být kreativní.
Pojďte do hloubky a odhalujte souvislosti
Doporučuji si současně s plánem nebo možná ještě o něco dříve připravit úvodní analýzy projektu, businessového cílů, konkurence, cílové skupiny a podobně. Vytvořte například persony nebo Analýzu klíčových slov. Čím více víte, tím přesnější a efektivnější bude váš See Think Do Care plán. Nebojte se jít do hloubky.
Mně osobně se také osvědčilo vytvořit si myšlenkovou mapu projektu, která odhalila množství skrytých souvislostí. Při tvorbě myšlenkové mapy nezapomenete zohlednit všechny zúčastněné strany projektu (Stakeholders), příležitosti, hrozby a mnoho dalších aspektů projektu. Myšlenkové mapy jsou rychlé a efektivní.
Nezapomeňte si svůj plán projít s kolegy nebo známými. Pohled jiné osoby je vždy jiný a doplní chybějící části, které vy nevidíte. Domluvte si krátký brainstorming a společně plán vylepšete.
Mám See Think Do Care plán a nebojím se ho použít
Zavolejte všechny kolegy a s projektem spřízněné duše a začněte realizovat plán. Máte jasné odpovědi na to, že komu, jak a jaký obsah naservírujete. Víte, co chcete měřit a jaké výsledky očekáváte. Teď vás už nic nezastaví, takže směle do toho. ? See Think Do Care využijete nejen při tvorbě obsahu a SEO, ale také v social, PPC a displej kampaních.
Nepodceňujte persony
Persony jako součást každé marketingové strategie
V rámci online marketingu i my ve Visibility připravujeme persony. Součástí každé on-line marketingové strategie je vypracovat persony, které identifikují vaše cílové publikum, tedy lidí, kteří se v něm nacházejí. Úlohou person je, abyste lépe poznali vaše zákazníky z pohledu toho, jak se chovají, co hledají, jaké mají technické schopnosti atd. Tím budete moci lépe zacílit všechny vaše on-line marketingové aktivity, SEO, PPC, sociální sítě a další vámi využívané.
Proces je většinou takový, že náš klient nám pošle podklady o tom, jak si představuje, že jeho zákazník vypadá, přidáme k tomu data např. z Google Analytics anebo z Facebook stránky a snažíme se vcítit do kůže potenciálního zákazníka a vypracovat popis osoby, která by mohla spadat do dané cílové skupiny.
Vše je to ale bez nějaké další reálné zkušenosti.
Poznejte vaše reálné zákazníky
Důležité je však to, že když opravdu myslíte identifikaci vašich person vážně a chcete se stoprocentně vcítit do kůže vašeho zákazníka, tak byste měli věnovat nějaký čas a peníze tomu, abyste si buď našli reálné zákazníky a s nimi si prošli reálny nákupní cyklus, anebo jiným způsobem zjistili, jak se tito lidé v reálném případe chovají.
Existuje totiž množství reálných aspektů, které nelze nikterak předvídat. Je tedy opravdu důležité věnovat nějaký čas a najít reálné zákazníky, s nimiž projdete celý nákupní cyklus.
Základní chyby prodejců v nákupním procesu
Pokud si chci třeba koupit auto, přijdu do prodejny a vyberu si konkrétní vůz, nechám si vypracovat cenovou nabídku, ale potom už k tomu mnohdy nemám žádný další servis. Prodejce se mi už ani neozve a je jim v podstatě jedno, zda jsem si to auto koupil u nich anebo někde jinde.
Je teda vidět, že určité procesy v jejich nákupním / prodejním procesu nefungují a toto může být problém, protože ti lidé buď nemají dostatečné znalosti, aby mi pomohli při mém nákupu, anebo jednoduše nemají připravené scénáře nákupu a nevědí, co zákazník může chtít, v jakém stádiu nákupu je a co by mu v tom stádiu nabídnout.
Pointa článku je skutečně investovat čas a peníze do toho, abyste zjistili, co vaši zákazníci reálně dělají, jaké problémy řeší. Je to opravdu klíčová věc, protože, pokud nebudete znát vaše zákazníky, jejich možné problémy, s kým se radí, kolik do toho investují času, jaké portály a vůbec jaké zdroje informací využívají, tak velmi těžko budete umět vytvořit obsah, nastavit správně a cíleně kampaně, připravovat produkt či službu. Jednoduše nebudete schopni připravit ucelenou strategii, a to nejen marketingu, která by dokázala podchytit správné lidi, tak, abyste své jim dokázali prodat své produkty či služby.