Na co se připravit u COOKIES v roce 2022
COOKIES
Název cookie (v překladu sušenka) vymyslel v roce 1984 geniální programátor Lou Montulli. Kromě toho vymyslel také animovaný GIF a obecně velmi ovlivnil celou digitální budoucnost.
Co je vlastně cookie? Jde o krátký textový soubor, který si navštívený web ukládá ve vašem prohlížeči. Umožňuje tak webu zaznamenat informace o vaší návštěvě. Jsou to fakticky kousky dat, o jejichž uložení do zařízení může web požádat váš prohlížeč. Při vaší příští návštěvě stejného webu pak může stránka požádat prohlížeč o přečtení těchto cookies. Takto si web může „pamatovat“ věci, jako je např. vaše individuální nastavení stránky.
Zdroj: Meiro casestudy
3rd party cookies (dále jen 3PC) jsou cookies, které ukládá jiná stránka než ta, na které se právě nacházíte. Například stránka visibility.cz by mohla mít na svých stránkách facebookové tlačítko „To se mi líbí“, přičemž kliknutím na toto tlačítko se automaticky nastaví cookies, které mohou být přečteny Facebookem. To by bylo pokládáno za cookies třetí strany. Tento druh cookies používají některé reklamní systémy ke sledování vašich návštěv stránek, na kterých samy inzerují.
Existují také knihovny, které vývojáři používají k přidání funkcí na své webové stránky. Tyto knihovny mohou také ukládat cookies do vašeho zařízení. Pokud cookies ukládá knihovna, která se nachází na jiné doméně, než je doména daného webu, jedná se rovněž o cookies třetích stran.
Populární knihovny využívá mnoho webových stránek. Když navštívíte web, který používá určitou knihovnu, může tato knihovna do vašeho zařízení uložit cookies. Pokud později navštívíte jiný web, který používá tu samou knihovnu, může si tato knihovna přečíst ono cookies, které bylo uloženo při návštěvě předchozího webu. Těmto cookies třetích stran, které jsou ukládané a čtené knihovnami z více webů, se říká cross-site cookies (tedy tzv. cookies užívané napříč weby).
3PC byly hlavním stavebním kamenem programatického nákupu reklamy, a to více než deset let. Poté došlo k nástupu ad blockers a další webové prohlížeče (Firefox a Safari) začaly blokovat cookies třetích stran. V roce 2022 oznámil Chrome, že bude 3PC také blokovat. Rozhodnutí ale změnil a posunul konec 3PC na rok 2023.
Zdroj: CPEx (www.cpex.cz)
Na grafu vidíme podíl jednotlivých vyhledávačů na návštěvnosti. Aktuálně na základě agregovaných dat z CPExu je 30–50 % veškerých návštěv bez 3PC. Jak tedy na tento fakt reagovat až Chrome zruší možnost využívání 3PC? Existují v zásadě tři hlavní metody.
Pro porovnání vidíme na grafu market share jednotlivých prohlížečů z jiného zdroje.
Typy cookies – na základě klasifikace původu
Hlavní rozdíly mezi 1st party a 3rd party cookies
Zdroj: Meiro casestudy
Typy cookies – podle délky trvání
- Session cookies – expirují hned po zavření prohlížeče, nebo když skončí session. Napomáhají v průběhu návštěvy stránek jejich správnému zobrazení.
- Persistent/permanent cookies – cookies, které zůstávají na vašem harddisku, dokud nejsou vymazány (záleží na termínu jejich expirace). Termín expirace může být rozdílný. Podle ePrivacy nařízení by termín neměl být déle než za 12 měsíců, ale v praxi se setkáváme s tím, že cookies zůstávají na uživatelských zařízeních mnohem déle, povětšinou do doby, kdy je uživatel sám odstraní. Tato data se ukládají v zařízení a mohou obsahovat anonymní identifikátor vašeho prohlížeče. Permanentní cookies vás samy o sobě neidentifikují jako jednotlivce, pouze identifikují přístup ke stránkám a chování uživatelů přistupujících z určitého zařízen. Jsou využívaná zejména pro účely statistik používání stránek. Permanentní cookies mohou být dále používány zejména pro měření a reklamu. Měřící cookies umí poznat opakovanou návštěvu webových stránek ze stejného prohlížeče na stejném zařízení a sledovat aktivity při prohlížení stránek.
Typy cookies – podle účelu
- Cookies nezbytné pro základní účely a funkce webových stránek.
Jedná se o technické a funkční cookies, které umožňují správné fungování stránek a pokročilých funkcí. Umožňují uživatelům přihlásit se, přidat zboží do košíku, dokončit objednávku a další podobné základní funkce. - Jedná se o anonymizovaná cookies, které nám slouží ke statistickým účelům.
Díky nim je možné vylepšovat stránky a dělat je pro návštěvníky přístupnější a pohodlnější. Umožňují zaměřovat se na ty části stránek, které návštěvníky nejvíce zajímají a které využívají. Tato data nelze spojit s osobními údaji ani s žádnou konkrétní osobou.
- Marketingové a remarketingové cookies.
Jedná se o cookies, které umožňují lépe zacílit reklamu, a to i na jiných stránkách, kde může být relevantní.
Alternativy k souborům cookies
Moderní prohlížeče podporují i další způsoby ukládání dat:
- localStorage – Jde se o úložiště v prohlížeči, ke kterému se přistupuje pomocí JavaScriptu. Data zde uložená jsou „věčná“, nemají omezenou trvanlivost (jako je expirace u souborů cookies).
- sessionStorage – Je totéž jako localStorage, ale obsah se vymaže při zavření prohlížeče. Funguje to tedy stejně jako u session cookies.
Zjednodušeně lze říci, že výhody alternativního ukládání dat mohou být následující:
- větší úložiště dat
- nezpomalují komunikaci se serverem
- lépe se s nimi pracuje
Nevýhodou těchto alternativních technologií může být, že se data nedostávají na server automaticky. Ale lze je využít ve webové analytice či k autentizaci uživatele. Pokud však potřebujete ukládat data pro offline použití webu, nebo řešíte personalizaci, localStorage či sessionStorage cookies výborně nahradí.
Data privacy
Již v roce 2002 byla vydaná směrnice o soukromí a elektronických komunikacích 2002/58/ES ePrivacy Directive (ePD), tedy směrnice EU o ochraně dat a soukromí v digitálním věku. V roce 2013 vznikla poradenská firma Cambridge Analytica, která je známá řadou kauz spojených s únikem dat (například dat z Facebooku).
EU regulátoři nařízení poté zpřísnili a v roce 2016 přišli s General Data Protection Regulation, které je známé jako GDPR.
V roce 2021 vznikla povinnost opt-out/opt-in, tedy povinnost získávat svobodný, informovaný a jednoznačný souhlas s uložením a zpracováním jakýchkoliv cookies, které jsou nezbytné pro provoz stránek.
Dne 18. října 2021 byl ve Sbírce zákonů v části166 publikován zákon č. 374/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, který nabude účinnosti 1. ledna 2022.
Co se mění:
Většina prohlížečů omezuje 3rd party cookies.
Žádné individuální trackování a cílení.
Mozilla Firefox – Enchanced Tracking Protections.
Apple Safari – Intelligent Tracking Prevention.
Dopad na marketéry:
Kampaňová data použitá k preciznímu cílení nemusí být tak přesná, protože jsou ve velké míře zavislé na 3rd party cookies, které budou odstraněny. A také kvůli Google’s FloC řešení.
Bude těžší najít „high value“ cílovku, protože nebude fungovat klasický propensity-based modeling.
Dopad na měření:
Multi-touch atribuce bude limitována.
Spoustu inzerentů se přesune zpátky k méně efektivní last-click atribuci.
Od 1. ledna 2022 se po navštívení stránek nebudou do prohlížeče ukládat žádné soubory cookies, s výjimkou těch technických, tedy nezbytných. Ostatní cookies by se měly uložit až v případě, že uživatel potvrdí aktivní souhlas. Níže popsáno detailněji.
Vzorová lišta pro rok 2022
Cookies a podobné technologie jsou používány pro získávání údajů o užívání stránek. Tyto údaje jsou dále zpracovávány pro přizpůsobení obsahu, cílení reklam a k rozvoji služeb. Některé údaje jsou sdíleny i s partnery. Kliknutím na „přijmout vše“ souhlasí uživatel se vším uvedeným.
Uživatelé dále tyto cookies, jejich účel a partnery naleznou uživatelé pod tlačítkem „nastavení cookies“, kde mohou také vyjádřit své preference a upravit či odvolat svůj souhlas. Informace o zpracování jejich osobních údajů a jejich právech pak naleznou v dokumentu Informace o zpracování osobních údajů.
Shrnutí doporučení ÚOOÚ a dalších úřadů ke cookies
Pro co je potřeba souhlas?
Pro technické cookies není třeba souhlas, pro ostatní (marketing, statistika, předávání údajů partnerům) ano. Souhlas je potřeba získat nejen s užitím cookies a trackingu, ale i se souvisejícím zpracováním osobních údajů.
Jaké informace je třeba poskytnout?
V liště je nutno uvést správce, informace o přístupu třetích stran k datům, o uložení a čtení cookies a účelech zpracování takto získaných údajů, jakož i možnosti odmítnutí souhlasu.
V podrobnějších informacích dostupných přes odkaz je nutno informovat podrobně o všech účelech (obecná informace o užití cookies k optimalizaci zákaznické zkušenosti nestačí), zpracovaných údajích, trvání zpracování, druhu cookies a trackingu, právech subjektů údajů apod. Informace o každém z účelů musí být odlišné.
Jak nastavit lištu a web?
Je nutné umožnit odmítnout všechny souhlasové cookies a zpracování. Tlačítko pro odmítnutí nesmí být výrazně barevnější než tlačítko pro přijetí; nemusí ale být stejné. Současně nelze tlačítko pro odmítnutí schovat až za další nastavení.
Je potřeba umožnit udělit souhlas pro každý účel zvlášť. Oproti tomu souhlas s cookies a zpracováním údajů pro spojené účely (užití cookies pro marketing a marketingové zpracování takto získaných údajů) spojit lze.
Udělené souhlasy musí být možné odvolat i po udělení, a to přímo na webu.
Proč vyrazit na Web Summit?
Web Summit je označován za největší technologickou konferenci v Evropě, která se koná od roku 2009. Během prvních let byl jejím dějištěm Dublin, v září roku 2015 její spoluzakladatel Paddy Cosgrave změnil místo setkání. Od roku 2016 je jím Lisabon.
Před koronavirovou pandemií činila návštěvnost konference až 90 tisíc účastníků, letos, i přes aktuální situaci, návštěvnost překročila neuvěřitelných 42 tisíc návštěvníků.
Myšlenka vyjet na tuto největší technologickou konferenci na světě mě napadla spontánně hned poté, co jsem pořádal privátní event Visibility Innovation Lab. Akce se zaměřovala na největší zadavatele reklamy, i proto byly nosnými tématy především optimalizace frekvence v omnichannel prostředí, svět bez 3rd party cookies (data privacy), ale také práce s technologickými platformami. Říkal jsem si, jaká asi témata řeší největší zadavatelé na globální úrovni a zkoušel si je vygooglit. Vyskočil na mě Web Summit v Lisabonu, a protože mi ho hodně lidí už dříve doporučovalo, rozhodl jsem se vyrazit. Původně jsem si myslel, že tam bude třeba jen 10 Čechů, ale tato myšlenka se velmi rychle rozplynula. Z Čech a Slovenska tam bylo asi 63 zástupců startupů, technologických firem, agentur, marketérů či freelancerů.
Dalším důvodem pro návštěvu Web Summitu byl také networking a především snaha dozvědět se více o významných trendech v digitálním prostředí.
DAY 1
Hned po nástupu do letadla potkávám první startupisty a vystavovatele. Objednávají gin s tonikem a ptají se: „Dáš si? A jedeš na Web Summit?” Je to kluk a holka z Oppido Technologies. Přilétáme okolo 22:00 a za hodinu končí registrace, která je naštěstí nedaleko odtud a na letišti jsou všude viditelné navigační cedule. Po chvíli narazím na obrovskou instalaci Web Summit, u které se samozřejmě musíme vyfotit. Ivan, s nímž jsem se seznámil v letadle, mi říká, že minule čekali hodinu a půl ve frontě. Nezbývá nám tedy než tento úkol stihnout přímo na letišti ve velkém speciálním stanu. Poté si zavolám UBER a vyrážím směrem k mému hotelu.
DAY 2
Budík zazvoní v 6:30 a zjišťuji, že program začíná až v 10:00. Naistaluji si tedy aplikaci Web Summitu, která je pro následující dny klíčová. Není to běžná aplikace, jak jsme zvyklí, ale opravdu ucelená komunikační/sociální platforma se vším všudy. Lze si v ní vytvořit například rozvrh celé akce. Na základě toho, jaké informace o sobě do aplikace vložíte, vám doporučí události, které byste měli navštívit. Po celou dobu konference posílá aplikace notifikace, za jak dlouho a kde se uskuteční vámi vybraná přednáška Skrze tuto platformu se můžete propojit přímo s firmami, které chcete navštívit či si jen poslechnout jejich speakery. Slouží také jako messenger, můžete si kohokoli z eventu přidat do přátel, pozvat ho na schůzku a mnoho dalšího. Pro ty, kteří nestíhají, streamuje aplikace program na hlavním podiu. Za mě je to opravdu hlavní komunikační kanál celého eventu.
V 9:00 vyrážím z hotelu a jdu na metro. Portýr mi ale hlásí, že je stávka a mává na kolemjedoucí taxíky. Jako spolujezdce mi přiřadí kolegu z Itálie Danila ze společnosti Kaleyra, která se zabývá pro mě novým tématem – CpaaS, tedy tzv. communication platform as a service a omnichannel strategiemi. Poklábosíme, dá mi pár tipů, které získal z minulých ročníků a hurá na největší světový veletrh. Překvapivě si vystojím poměrně dlouhou frontu, ale při takhle velkém návalu lidí se není čemu divit. Kvůli tomu ovšem nestihnu keynote speakra z Amazonu. Můj další rozvrh je ale jasný. První, koho krátce slyším, je Martina Fuchs ze společnosti Xinhua, která pracuje pro CNN. Mluví o trendech v oblasti sociálních médií. Jak je důležité zapojit/aktivovat do ní v první řadě svůj interní tým. O tom, jak bude stále větší důraz kladen na tzv. messaging within platform, ale také o tématu demokratizace AI, které rezonuje celým eventem. Viz https://towardsdatascience.com/democratization-of-ai-de155f0616b5.
Běžím na Dimu Shvetse, který má přednášku na téma „How AI is changing the face of fashion, entertainment, music and more.” Zaujala mě na tom jen jedna věc, a to reface aplikace (https://www.svetandroida.cz/nova-aplikace-reface), které jsou teď rozšířené. Mluvil o offline shopu budoucnosti, který bude při vstupu využívat aplikace face recognition (tedy rozpoznání obličeje), díky čemuž dojde k propojení s vaším účtem (např. v ZARA), zjistí historii nákupů, navrhne složení nákupního koše a pošle vám push notifikace, dokonce upraví zobrazení reklam v zavěšených LCD (ty vás dokonce pozdraví). Zároveň přijde notifikace prodavači, který vám bude nabízet zboží, o které budete mít s největší pravděpodobností zájem. Napojení na messenger platformy umožní zaplatit v závěru nákupu jedním klikem a převést peníze na účet společnosti. Ano, taky z toho mám trochu husí kůži Samozřejmě vše probíhá mezi nakupujícím a prodávajícím tímto způsobem jen v případě, že daný nakupující poskytne svá data (resp. k této formě nákupu dá souhlas).
Data privacy a regulace velkých nadnárodních firem bylo dalším tématem, které rezonovalo po celou dobu konference. Mluvilo se o regulaci Facebooku, o třech miliardách lidí, kteří nemají hranice. Také jak Facebook zpřísňuje pravidla, tedy jaký obsah se dá šířit a jaký už ne. Zároveň zazněla obava, jakým způsobem o nás velké firmy získávají informace, na základě kterých predikují naše chování v budoucnosti. Jedná se totiž o obrovskou spoustu dat, s nimiž by bylo možné manipulovat. Evropa se na tato témata zaměřuje nejvíce, což dokládá třeba GDPR a data privacy, a ostatní státy by měly reagovat a systém by se měl sjednotit. V opačném případě to může Evropě ublížit. Za největší problém byla označena Čína. Konec LinkedIn a Yahoo podle názorů odborníků také nevěstí nic dobrého. V budoucnu by spolu měly dvě největší ekonomiky světa, tedy USA a Čína, mnohem více spolupracovat a vést na toto téma dialog.
Viktor Gustav Gao (Arrow Electronics) a Daniel Catalao (RFT) hovořili o budoucnosti mobility, Stan Boland (five.ai) a Serena Kutchinský (JOE Media) navázali s tématem stavu vývoje plně automatizovaných vozidel s přednáškou nazvanou „How can we make the autonomous vehicle dream a reality?” Vše začalo už v roce 2016. Hlavním testovacím místem byl stát Arizona viz https://azdot.gov/motor-vehicles/professional-services/autonomous-vehicles-testing-and-operating-state-arizona. Nedávno se uskutečnil bezproblémový test také v Londýně. Problém však vidí Stan Boland především v dlouhodobém řízení plně automatizovaných vozidel. Auto se musí přizpůsobovat desítkám změn, jakými jsou nehody, změny na ulicích, počasí, nenadálé události, a bohužel právě v tomto dělá systém v dlouhodobém horizontu chyby. Arizona byla vybrána jako první, a to hlavně s ohledem na široké ulice, stálost počasí atd. Inženýři odhadují, že k plné automatizaci dojde až v řádu několika let, pravděpodobně dekády. Co se však začne více používat a už nyní se používá, jsou jednotlivé funkce automatizace. Adaptivní tempomat, držení vzdálenosti či rychlosti, nevystoupení z jízdních pruhů, brždění atd. Všichni z přednášejících jsou však přesvědčeni, že v budoucnu opravdu budeme moci jezdit na zmáčknutí jednoho tlačítka a zadání místa dojezdu.
Velmi mě zaujala přednáška Stephena Kaufera (CEO Tripadvisor), který mluvil o temném čase pandemie a o tom, jak lidé potřebují sdílet zážitky, cestovat a poznávat. Že jsme se v této oblasti jako společnost rychle vrátili, ba dokonce překonali čísla před pandemií. Budoucnost vidí v subscription modelu cestování, tedy nastavení jasných úrovní a z toho plynoucího komfortu cestování, což vede k získání různých výhod jako např. den pobytu zdarma, odvoz luxusním autem na letiště a další. Samozřejmostí je plná personalizovanost: „Dobrý den, pane XY, jsme rádi, že jste přiletěl a že vás můžeme ubytovat v našem hotelu.” Také vidí budoucnost v AR/VR brýlích, které budou součástí cestování. Budou nám ukazovat, kam zajít na jídlo, kdo a kde byl z našich kamarádů před námi a jak hodnotil, komentovat a sdílel v reálném čase s tisíci dalšími lidmi.
Martin Sorel (ex WPP CEO) mluvil o tom, jak se vypořádat s koncem 3rd party cookies. Kladl důraz na perfektní práci se 1st party cookies a využívání signálů, které nám poskytnou platformy.
Mluvilo se také o vzniku Facebookového METAVERSE viz (https://www.theverge.com/22588022/mark-zuckerberg-facebook-ceo-metaverse-interview). Jednak z pohledu odvedení pozornosti od problémů Facebooku, neboť uvnitř společnosti prý vzniká snaha akcionářů odstranit Marka Zuckerberga z jejího vedení. Jednak z pohledu nového trendu, který je spatřován v nově vznikajících virtuálních světech.
Mně osobně se moc líbí český projekt, o kterém se dočtete na https://www.lupa.cz/aktuality/cesky-ready-player-one-ve-vr-svete-somnium-space-pujde-pouzivat-hapticky-oblek/. Oproti Facebooku se totiž bavíme o projektu, který využívá nových technologií (blockchainu), a to nejen k platbách. V tomto „novém světě” už bylo realizováno mnoho zajímavých eventů s celosvětovým dosahem. Doporučuji si v něm koupit virtuální pozemek a postavit si dům :))) Kapacita pozemků je ale velmi omezená.
Pokud mám shrnout dění tohoto dne, použiji k tomu citát, který na konferenci zazněl:
„Nobody stops the development of humanity and technology, but we need to create boundaries and guidelines for us humans to deal with it.”
DAY 3
Třetí den se nesl v duchu AI regulací. Pro AI už v Americe mají certifikaci, což ale není běžným standardem. Čína už začala regulovat face recognition a zavírá další sociální sítě využívající AI. Na MoneyConf stagi mluvil Alex Mashinsky (CEO Celsius), který vydělal při exitu 3 miliardy dolarů viz https://www.forbes.com/sites/alejandrocremades/2019/03/12/this-entrepreneur-has-achieved-3-billion-in-exits-and-is-possibly-one-of-the-most-feared-by-banks/. S claimem „Banky nejsou náš kamarád” mluvil o vývoji směřujícím k celkové decentralizaci. Tvrdí, že bitcoin je zelený finanční systém a každá inovace bere energii: „Až budu kupovat jídlo a oblečení, tedy základní potřeby bitcoinem, běžné měny přestanou mít smysl. Systém bank je neudržitelný. Dluh je obrovský a nekonečné rozdělování peněz nesmyslné a bez jakéhokoliv východiska.”
Konference se zúčastnila celá řada startupů, firem, které se snaží prorazit, a to snad ze všech oblastí. Velkým tématem byla také klimatická změna a udržitelná ekonomika a prostředí. Za zmínku stojí například firmy, které prodlužují na základě dat věk stromů. Podobné projekty jsou už i u nás a jsem za to opravdu rád. Více na https://cc.cz/brnensky-startup-chce-aby-stromy-ve-mestech-zily-dele-lepe-a-prinasely-co-nejvic-uzitku-investori-mu-posilaji-miliony/.
Celou ceremonii zakončil portugalský prezident Marcelo Rebelo de Sousa. Hovořil o vracení se po pandemii zpět do normálu. Jeho řeč byla velmi pěkná a motivační, nezapomněl v ní zmínit klimatické změny, důležitost konference Web Summit, kterou navíc označil za klíčovou událost a popřál jí do příštího roku sto tisícovou návštěvnost. Velmi vtipným a příjemným projevem nám také představil jeho vizi. postcovidového období.
Na eventu bylo mnoho další skvělých řečníků a tento článek má sloužit jen jako kratičké zhodnocení a ohlédnutí se zpět. K vidění toho bylo mnohem více a zároveň bylo nemožné si všechno zapsat. Snad se vám tedy některé mé postřehy budou líbit a v případě zájmu o podrobnější info, se na mě neváhejte kdykoliv napřímo obrátit.
Sečteno podtrženo, Web Summit je opravdu velký zážitek, který přináší spoustu novinek, skvělých rozhovorů s různými lidmi skoro ze všech koutů světa. Kdo tedy nebyl, ať zváží svou registraci na příští ročník.
Hlavní trendy
- Data privacy and data democratisation
- Decentralization
- Metaverse and virtual world
- AI, machine learning and AI regulation
Jak jsme desetinásobně zvýšili prodej pojištění Mutumutu
Od našeho klienta Mutumutu jsme dostali zadání na vytvoření takového mediaplánu pro Q1 2021, který by znásobil výsledky prodeje životního pojištění oproti stejnému období roku 2020. V čem byla výzva ideální právě pro VISIBILITY a jak jedna z našich nejúspěšnější kampaň tohoto roku probíhala? Čtěte dál.
Největší výzva
Životní pojištění není úplně nejjednodušší typ finančního produktu na prodej. Zákazníka při rozhodování nic netlačí, takže si s jeho výběrem dává na čas klidně i několik měsíců. Navíc je jednou z výhod nadstandartního životního pojištění Mutumutu 30% zvýhodnění pro ty, kteří žijí zdravým a aktivním životem. Tuto výhodu klienti získali často díky zdravé přepravě do a z práce, která se však během omezení pohybu v době COVID-19 lockdownu náročně nahrazovala.
Data, komunikace a trpělivost
Základem úspěšné spolupráce agentury s klientem je jasná shoda na dlouhodobé strategii kampaní, odvaha k experimentům a jejich pravidelné společné vyhodnocování – v tomto případě týdenní.
Po startu projektu a úvodní dvouměsíční brandové kampani na konci roku 2018 jsme v roce 2019 převzali odpovědnost za kampaně Mutumutu a bylo naší společnou dlouhodobou strategií budovat kampaně pěkně odspodu a investice do marketingu zvyšovat plynule, aby se nestalo, že klient finančně přestřelí investice oproti jejich návratnosti.
Mnoho firem má zvlášť oddělení brand a zvlášť výkonnostního marketingu. U Mutumutu se daří vyhodnocovat všechny kanály a části marketingového trychtýře společně (včetně e-mailingu a offline kanálů, testy přímý nákup vs RTB…). Takto intenzivní společná analytika obou stran je jedním z pilířů úspěchu této kampaně a tohoto klienta.
Perfektně vyladěný mediaplán
V roce 2021 jsme s Mutumutu po dlouhých debatách přidali do mediamixu televizi a odvážně navýšili rozpočet. V kombinaci s postupně laděnými ostatními kanály během posledních dvou let nastala perfektní synergie a výsledky kampaně ve Q1 2021 zásadně překonaly i ty nejoptimističtější plány.
Dokázali jsme to
Intenzivní a časově náročný způsob spolupráce se vyplatil. Za dva roky spolupráce se objem uzavřených pojištění Mutumutu zdesetinásobil. Mutumutu tak má dnes nejen nejprogresivnější životní pojištění na trhu, ale také viditelný podíl na trhu.
A třešnička na závěr? Náš klient vyhrál společně s Komerční pojišťovnou první místo jako klientsky nejpřívětivější pojišťovna a druhé místo jako pojišťovací inovátor.
„Díky vzájemné důvěře, a především velmi systematické spolupráci jsme se společně s VISIBILITY dostali mezi významné hráče v oblasti životního pojištění na českém trhu.“ Jindřich Lenz, CEO a spoluzakladatel Mutumutu.
Největší výzva pro další rok? Jak oslovit širší segment klientů životního pojištění. Rozdíly v kvalitě životního pojištění jsou obrovské, především životní pojištění uzavíraná jako podmínka hypoték jsou svými parametry často úplně mimo slušné životní pojištění. Naším společným cílem s Mutumutu je naučit klienty poznat kvalitní pojištění a jeho hodnotu.
Ideální case pro Visibility. Nemyslíte?
#innovatingtogether
Google Data Studio – 2. část
V prvním díle jsme si představili službu Google Data Studio a vysvětlili, proč je pro každého PPC specialistu či marketéra nepostradatelná. Dále jsme se podívali na základní přehled funkcí. Nyní se na Google Data Studio podíváme trochu podrobněji. V rychlosti si osvěžíme vytvoření zdrojů dat z Google Ads a Analytics. Hlavně si ale podrobně ukážeme tvorbu datového zdroje z Skliku. Na závěr ještě přidáme několik rychlých tipů pro práci s reportem.
Zdroje dat – Co už umíme
Už víme jak si vytvořit vzorový datový zdroj z Google Ads. Nyní si postup pro jistotu osvěžíme.
Na stránce https://datastudio.google.com/navigation/reporting v levém menu vybereme Vytvořit a zvolíme Zdroj dat.
Datový zdroj pojmenujte a z konektorů níže vyberte Google Ads. Pokud jste ještě žádný datový zdroj Google Ads nevytvářeli, budete muset autorizovat přístup Data Studia do Google Ads.
Následně se vám níže zobrazí struktura Google Ads účtu, do kterých máte přístup. Od MCC účtů po koncové. Vyberte účet z něhož budete chtít data do reportu stahovat a vpravo nahoře potvrďte kliknutím na Připojit.
Nakonec se Vám zobrazí seznam všech dostupných polí v datovém zdroji. Dimenze a metriky.
Stejným způsobem vytvořte i datový zdroj Google Analytics. Jen se Vám zobrazí struktura Google Analytics účtů. Vyberte Účet > Službu > a Výběr dat. Znovu klikněte vpravo nahoře na Přípojit.
Přidáváme data Skliku
Pro vytvoření zdroje dat z Skliku si musíte nastavit vlastní konektor. Respektive použijete konektor, vytvořený přímo Seznamem. Dále si nastavíte z jakého Sklik účtu se budou data stahovat. Proces nastavení konkrétního Sklik účtu v konektoru není na první pohled tak jednoduchý jako u Ads či Analytics. Jakmile jej však budete nastavovat opakovaně, zjistíte, že to není až tak děsivé :-). Tak si ukážeme jak na to.
Začínáme stejně jako u Google Ads. Na hlavní stránce Data Studia zvolte Vytvořit > Datový zdroj. Na další stránce s výběrem konektorů skrolujte níže a mezi “Partner Connectors” vyberte Vytvořte si svůj vlastní.
ID konektoru a ověřování
Konektor si opět pojmenujte. Nyní musíte vložit tzv. “Deployment ID”. Což není nic jiného než ID Sklik konektoru. To je vždy stejné, pokud Seznam v konektoru neproveden nějakou významnější aktualizaci.
Aktuální verze Sklik konektoru, k 7.5.2021 stále platná, je v3.0.0. K. Deployment ID pro tuto verzi je
AKfycbz5dp60Pq7R-gV3j2fIGoviSCojh0A7I3V3jT49BEMWzm6Cdzd0kPDiy7HVUvXhFLUINA
Tento kód vložte do pole Deployment ID, klikněte na Ověřit, níže se objeví samotný Sklik konektor. Ten vyberte.
Opět. Pokud vytváříte konektor poprvé, je třeba absolvovat několik bezpečnostních schválení. Nejprve Přístup k údajům. Klikněte na Povolit
Ve vyskakovacím okně vyberte účet, pro který chcete konektor povolit.
Dále je to Povolení k práci s konektorem. Opět klikněte na Povolit a ve vyskakovacím okně znovu vyberte účet, pro který bude povolení platit.
Nakonec je ještě nutné udělit konektoru přístup ke Google účtu, pod kterým Zdroj dat vytváříte.
Token a UserId
Konečně se dostáváme do fáze, kde se vyplňuje vývojářský Token a ID Sklik účtu (UserId).
Vývojářský Token lze zjistit jednoduše. Přihlaste se do Sklik účtu s právy vlastníka a přejděte na adresu www.sklik.cz/nastaveni. Úplně vespod uvidíte samotný Token (API klíč). V případě že ještě nikdo token nezobrazil, klikněte na Zobrazit token.
Důležitá informace k zapamatování. Pokud vygenerujete nový token, ten původní se zneplatní. To znamená, že přes něj nebude možné přistupovat k datům z Skliku a Vámi vytvořený datový zdroj v Data Studiu nadále nebude fungovat. Tato akce se nedá vrátit. Museli byste pak v datovém zdroji nastavit nový vývojářský Sklik token.
UserId, neboli ID Sklik účtu, zjistíme opět jednoduše. Stačí pomocí malé utilitky, na této adrese https://bit.ly/2uMuKgL, zadat vývojářský Sklik token. Klikněte na Načti moje ID.
ID vložte do pole UserId.
Pokud má vlastník Sklik účtu (ze kterého se token získal) přístup do více Sklik účtů, zobrazí se výpis všech těchto Sklik účtů, s příslušnými ID. V tomto případě dohledejte ID toho, který budete chtít použít.
Jakmile máte obě pole (Token a UserId) vyplněná, potvrďte vpravo nahoře kliknutím na Připojit.
A máme hotovo! Nyní vidíte stránku se seznamem všech dostupných polí v datovém zdroji.
Rychlé tipy
Nakonec pro Vás máme pár rychlých tipů pro ušetření drahocenného času.
- Pojmenování metrik a dimenzí – Např v datovém zdroji Google Ads je mnoho polí stále v angličtině. Pokud některá nepřeložená pole budete v reportu používat, je ideální toto provádějte přímo v datovém zdroji. Změna se tak projeví do všech míst v reportu, kde je metrika či dimenze použita. Pokud přejmenování provedete přímo na konkrétním místě v reportu, překlad se do dalších míst reportu nepřenese.
- Přizpůsobené doručování e-mailů – Reporty z Google Data Studia je možné zasílat pravidelně na e-mail. To už většina lidí ví. Nově je ale už nějakou dobu možné si přizpůsobit předmět a samotné sdělení e-mailu.
- Kopie reportu – Pokud jste report již vytvořili, ale jej použít i pro data z jiných účtů, není nic jednoduššího než si vytvořit kopii. Nejprve si připravíme zdroje dat. V reportu, který chceme kopírovat, vpravo nahoře klikneme na “3 tečky” > Vytvořit kopii. Následně jen vyměníme zdroje dat a potvrdíme kliknutím na Kopírovat přehled
- Aktualizujte zdroje dat – Čas od času aktualizujte zdroje dat tím, že je znovu připojíte. Je to kvůli toho, že Google i Seznam ve svých systémech postupně aktualizuje seznam metrik a dimenzí. Aby byly v námi vytvořeném datovém zdroji dostupné, je nutné jej znovu propojit. Není ale potřeba jej pokaždé znovu vytvářet, jen “znovu propojit”. Datový zdroj si otevřete a vlevo nahoře klikněte na Upravit připojení. Na další stránce vpravo nahoře klikněte na Znovu připojit.
Pokud Data Studio zjistí, že je třeba nějaká pole přidat či odebrat, zobrazí výpis těchto polí. Pak jen potvrďte Použít. Jestli žádné změny nezjistí, klikněte dál na Pokračovat.
Na závěr
Věřím, že Vám článek alespoň trochu zjednoduší práci při nastavování Zdroje dat z Skliku a rychlé tipy ušetří čas. V příštím díle se podíváme na …
5 důvodů proč má smysl tvořit brandové kampaně ve vyhledávání?
Možná i vy jste se někdy setkali u klienta s přesvědčením: “Nechceme dělat vyhledávací brandové kampaně. V přirozených výsledcích jsme na prvním místě a bylo by to zbytečné plýtvání rozpočtu!”.
Rádi bychom tento názor vyvrátili pár argumenty. Vyhledávací brandové PPC kampaně mají totiž spoustu výhod. Pojďme si vyargumentovat proč má smysl tyhle kampaně tvořit…
1. Vyšší viditelnost ve výsledcích vyhledávání
Kromě toho, že se váš brand jako první v přirozených výsledcích vyhledávání, získáváte také další odkaz v placených výsledcích vyhledávání. Vaše plocha pro zobrazení se najednou rozšíří a získáte tak větší pozornost uživatele. K tomu navíc snížíte prostor pro konkurenci a zároveň svou získanou plochu z PPC kampaní můžete dále rozšiřovat např. o:
- Odkazy na landing page
- Telefonní číslo
- Popisky
- Strukturované úryvky
- a další
2. Rychlé přizpůsobení aktuálního sdělení
Další nespornou výhodou je flexibilita úprav reklam ve vyhledávání. Nejedná se totiž o žádné složité úpravy vašeho webu. Pokud máte např. novou akci, konkurenční výhodu, novinky nebo cokoliv jiného, co potřebujete potenciálním zákazníkům sdělit, můžete tak učinit prakticky okamžitě v rozhraní reklamního systému.
3. Omezení prostoru konkurence
Konkurence sice nemusí aktuálně cílit na klíčová slova spojená s vaším brandem, ale co když tomu tak zítra nebude? Nebo jste naopak v situaci, kdy na vás konkurence cílí, “krade” vám potenciální zákazníky a zvyšuje své povědomí na úkor vás?
Už z tohohle principu byste měli konkurenci začít vytlačovat u ukrajovat si celý svůj díl pomyslného krajíce!
Jak to zjistíte? Není nic jednoduššího, než zadat do vyhledávače název vašeho brandu a zobrazit si výsledky vyhledávání (tohle slouží spíše pro rychlou namátkovou kontrolu, protože do aukce vstupuje spousta proměnných). Nicméně v Google Ads můžete použít sofistikovanější nástroj “Statistiky aukcí”, který vám konkurenci ke konkrétnímu klíčovému slovu (příp. reklamní sestavě nebo kampani) detailně prozradí.
Nezapomínejte však, že konkurence je všude! Brandové kampaně použijte ve všech reklamních systémech, které využíváte (pro český trh zejména Google Ads a Sklik).
4. Zvýšení průměrné kvality skóre celého účtu
U brandových kampaní dosahují klíčová slova zpravidla nejvyšší skóre kvality! Korespondují totiž dokonale s informacemi na vašem webu, v ideálním případě také s názvem domény, což mají reklamní systémy tuze rády.
Není tak tajemstvím, že kampaně v účtech obsahující tato vysoce relevantní klíčová slova pozitivně ovlivňují i další kampaně v účtu a přidávají jim na kvalitě. Jednoduše řečeno, bez brandové kampaně snižujete kvalitu celého účtu, což má za následek dražší ceny prokliku spojenou s nižší efektivitou řízení investic.
5. Hodně muziky za málo peněz
Pokud patříte mezi šťastlivce, kterým na brand konkurence necílí, pak jste v aukci sami a vaši nabídku nikdo nepřebije. O brandových kampaních je však známo, že se i přes možnou konkurenci průměrná cena prokliku pohybuje zpravidla maximálně v jednotkách korun.
K tomu všemu bývají brandová klíčová slova jedna z nejkonverznějších!
Může se klidně stát, že brandové kampaně se budou podílet na celkových objednávkách
v desítkách procent, přitom náklady na jejich provoz se budou pohybovat např. pouze do 10 % vašich investic.
Závěrem..
Co říkáte, povedlo se nám vás alespoň trochu přesvědčit? Pokud jste specialista, připravte si pro klienta k některým z výše zmíněných bodů také konkrétní příklad, který vaší prezentaci přidá na důvěryhodnosti. Pokud jste naopak z druhé strany stolu a nebyli jste o přínosu brandových kampaní přesvědčeni, pak věřte, že to s vaším byznysem myslíme dobře – jsme přece na jedné lodi! 🙂
Marketingové trendy 2021 – letní edice
Velcí budou ještě větší a efektivnější. Umělá inteligence (Artificial Intelligence). Integrace a automatizace marketingu. Změny ve sledování uživatelů. Nekonečný souboj programatiky vs “postaru”.
Artificial Intelligence – dobrý sluha, špatný pán
Čím jste větší, tím více potřebujete škálovatelnou automatizaci komunikace a tvorby obsahu. Zároveň máte prostor pro AI lépe pochopit chování vašich uživatelů. AI mnoho dodavatelů řešení zaměňuje za termín automatizace, ale buďme hodní a podívejme se na obě oblasti společně.
AI pomůže například při:
Základní komunikaci – dobře nastavený chatbot ušetří oddělení péče o klienty obrovské množství času. Ukazuje se, v případě obchodu je ochota zákazníka komunikovat s chatbotem 3x větší, než v případě vyplnění webového formuláře.
Oproti tomu špatně nastavený chatbot může být stejně na nic, jako nekonečné voice menu na telefonní infolince a spíše zákazníky odradí.
Existují přímo platformy, které se zabývají komunikačními chatboty. Jedním z nich je například Mobilemonkey, jejichž software je využíván pro komunikaci s chatbotem na sociálních sítích a webových stránkách.
Doporučování zboží a článků – většina velkých eshopů a obsahových webů dnes již používá platformy využívající AI pro udržení zákazníka na stránce a zvýšení prodejů. Umí to nejen Amazon, ale s pluginem Also Bought je stejná funkcionalita dostupná i pro menší prodejce využívající Shopify.
Email marketing – na to, že za nás CRM umí personalizovat emaily na každého příjemce, jsme si již zvykli, ale některé CRM procházejí veškerou emailovou komunikaci s daným klientem a umí číst podpis, patičku a informace ukládat bez lidského zásahu do CRM. Zde bychom rádi vyzdvihli Hubspot.
Tvorba obsahu – díky AI můžete dnes nejen generovat texty (například textový generátor AI Writer vygeneruje za pár minut text jen na základě názvu článku), ale i rozpohybovat staré rodinné fotografie s MyHeritage. Pro pokročilejší Deepfake videa je skvělý přehled zde: https://beebom.com/best-deepfake-apps-websites/
Marketingová integrace
S rostoucí komplexitou marketingových kanálů roste potřeba firem agregovat své aktivity a propojovat je. Přesto, že je na trhu mnoho skvělých specializovaných platforem pro jednotlivé oblasti marketingu, tak funkčních integrovaných řešení je pomálu. Přitom provázání aktivit je pro větší a rychle rostoucí společnosti důležitější, než mikromanagement jednotlivých z nich.
Mailchimp se snaží vytěžit svou pozici role leadera emailového marketingu a rozšiřuje se do oblasti tvorby obsahu (webových stránek) a automatizací Inbound Marketingu. Active Campaign ji v automatizaci hodně šlape na paty.
Pipedrive, jako jeden z leaderů CRM, rozšiřuje své funkce k inbound marketingu a automatizaci obchodu.
Velcí hráči z Enterprise prostředí jako např. Salesforce škálují dolů k cenám již od 25 dolarů za uživatele za měsíc.
Spousta nových hráčů, jako např. slovenská Exponea vstupuje na trh marketingové automatizace na míru středně velkým a velkým firmám.
V roce 2020 jsme si udělali větší průzkum trhu a dle našeho názoru má nejlépe nakročen Hubspot. Umí nabídnout celou škálu od CRM zdarma, přes řešení pro malé a střední firmy s kompletní automatizací obchodu, marketingu a podpory až po nově enterprise řešení. K tomu nejlepší know-how sdílené zdarma formou článků a kurzů.
Tažení za “ochranu” osobních dat
Apple, Google, Mozilla a “ochrana” osobních dat – jde o změny v náš prospěch, nebo prohloubení role technologických gigantů?
Inzerenti jsou již zhruba rok strašeni, že doba cookies, pamatování si a sledování návštěvníků končí. Ti hodnější, jako například Mozilla, se opravdu snaží omezit jaké scripty se na webech spouští, zkrátit dobu po které se cookie smaže apod.
Pokud opravdu nastane masové zamezení cookies (a částečně již běží), tak se mnoho velkých hráčů (eshopy, obsahové weby) vrátí ke starým dobrým emailům a povinnému přihlašování. Menší hráči a hlavně weby s nepravidelnými návštěvami to budou mít těžší.
Vedle Mozilly připomíná souboj Apple/Google/Facebook spíše souboj o nadvládu nad reklamním trhem, než touhu chránit spotřebitele a “malé podnikatele”, jak hlásal Mark Z.
Tento rok bude v této oblasti velmi zajímavý. Dopady nového iOS od Apple jsme nedávno rozebrali v článku Facebook vs Apple: Válka o data
Nekonečné tažení programatiky v ČR
I po mnoha letech s možností nákupu obsahové reklamy na velkých českých obsahových webech programaticky zůstává podíl přímých nákupů překvapivě vysoký.
Téměř všechny formáty homepage Seznam.cz dnes nakoupíte i v Skliku. V public RTB nakoupíte většinu formátů všech velkých českých webů, včetně brandingu. Vyprodanost impresí po většinu roku není problém. Navíc se spolupráce Seznamu s velkými weby díky nekonečné HP dostupné imprese zásadně rozšířila.
Přesto zůstává nákup napřímo, “nárok”, se závazky rozšířený mnohem více, než je rozumné. V absolutní většině klient na přechodu na čistě programatický nákup vydělá.
V ČR patříme k pár agenturám s přímým kontaktem na Google Marketing Platform Enterprise je velká škoda, že je digitální mediální nákup v ČR pořád takto zaostalý.
Místní (lokální) kampaně Google Ads
Místní kampaně jsou novým typem kampaní v Google Ads, které se v České republice začaly objevovat okolo května roku 2020. Často jsou nazývány “Lokálními kampaněmi”, což vychází z anglického názvu “Local Campaigns”.
Primárním cílem těchto kampaní je přivést co nejvíce zákazníků do obchodů (fyzických provozoven). Díky těmto kampaní se s reklamou dostanete na reklamní prostory, které v jiných typech kampaní nejsou dostupné. V ČR zatím nejsou masově rozšířené, díky tomu není velká konkurence, což se zatím pozitivně odráží i na ceně za reklamy.
Ideálním formátem budou tyto reklamy ve chvíli, kdy se znovu otevřou obchody a restaurace po lockdownu.
Kde se reklamy zobrazují
Lokální kampaně zobrazují reklamy napříč platformami Google. Reklamy tedy nalezneme na YouTube, v Google Maps, obsahové a vyhledávací síti. Díky místním kampaním propojíte online marketing s offline prodejem zboží.
Nastavení místních kampaní
Pro nastavení místních kampaní je nutné mít založen profil ve službě Google Moje Firma (Google My Business), kde uvedete základní informace o Vaší firmě a provozovnách. Profil propojíte s reklamním systémem Google Ads a na základě vyplněných údajů jsou kampaně cíleny dle předem zvolených cílů. Google udává, že ideálně by vaše firma měla mít alespoň 10 lokalit (provozoven) na jeden účet. Z vlastní zkušenosti můžeme potvrdit, že lze nastavit kampaně i pouze na jednu provozovnu, záleží však na objemu hledanosti a umístění provozovny.
Do kampaně je potřeba vyplnit textové podklady (nadpis, popis a výzvu k akci), minimálně jeden obrázek s poměrem stran 1,91:1 a logo v poměru 1:1 a video, které musí mít alespoň deset sekund.
Cíle místních kampaní
Kampaň optimalizuje k místním akcím – tzn. prokliky na stránku, volání a směřování na prodejnu (Google Maps). Je nutné si rozmyslet, co místní kampaní chcete dosáhnout. Tyto kampaně Vám nebudou nosit výkon v podobě objednávek z eshopu, podpoří však offline aktivity, jako návštěvnost kamenných obchodů a zvýšení dohledatelnosti vaší provozovny.
Cena za místní kampaně
Jako strategie nabídek se u místních kampaní používá platba za tisíc zobrazení CPM. Cena je zde velice příznivá a pohybuje se okolo rozmezí 10 – 15 Kč.
PPC Restart 2020
PPC Restart 2020 – jedna z nejočekávanějších akcí online marketingu letošního roku proběhla 1. 10. 2020 v Divadle pod Palmovkou a VISI samozřejmě nemohla chybět.
Čeho se letos týkala a jaké zajímavé novinky jsme se dozvěděli si pojďme shrnout v následujících řádcích.
Celou akci moderoval energický Michal Koch, projektový manažer z Taste, který pro doplnění jednotlivých prezentací zajímavě vyzpovídal jednotlivé přednášející.
No a jaká byla letošní témata…?
1. Pozornost jako spouštěč i zabiják krizí
Nejprve si vzal slovo Filip Kahoun. Filip strávil 15 let ve vedení společností jako MALL.CZ, Cetelem, Generali nebo H1.cz. Věnuje se také publikační, přednáškové a lektorské činnosti, a kromě toho je autorem knihy Boj o pozornost a natočil sérii videokurzů, které můžete absolvovat na Seduo.cz.
Přednáška se nesla spíše psychologickým směrem a měla posluchače nasměrovat k efektivnímu obrnění se proti dramatům dnešního světa. Vše na začátek demonstroval na časové ose aktuálně nejznámějšího brandu Covid-19, který na sebe strhl veškerou pozornost. Na závěr přidal praktické tipy, jak pracovat s vlastní pozorností:
- Prevence – meditace, vyhnout se tragédům a nasazení “shit filtru”
- Reakce – zastavit, odvést pozornost, přerámovat situaci
Takže věnujme pozornost jen tomu, co je skutečně důležité. 🙂
2. Dejte data z vašeho XML feedu do správné kondice
Jako druhá se prezentování ujala Petra Pacáková, která má bohaté zkušenosti z e-shopů i agentur, kde vedla tým PPC specialistů a momentálně má v PPC Bee na starosti marketing a business tým.
Prezentace byla zajímavě protkaná animacemi z Petřina tandemového seskoku, ale k jádru věci. Zaměřila na častý boj specialistů s feedy e-shopů. Poslechli jsme si nápady a tipy, jak s feedy pracovat pro zvýšení výkonnost online kampaní.
3. Retenční analýza – krok za krokem
Třetím na řadě byl Jan Veselý. Honza nás svou prezentací nasměroval, jak postupovat při retenční analýze – zjistit poměr vracejících se zákazníků, prodlevy v jejich nákupech a následné kroky pro uplatnění v kampaních. Nesmíme také zapomenout na očištění databáze o vratky.
Jeho heslem je: “Udržet si zákazníka je levnější než získat nového.”
4. Příběh značky Bagind
Následoval Lukáš Matějček, který stojí za vznikem značky Bagind. “Dobrodruh z paneláku” nám ukázal příběh značky s koženými výrobky a rozpovídal se o vlivu online reklamy na jeho firmu, přešlapech a zásadních rozhodnutích. Doporučujeme podívat se na video a za VISI držíme Bagind do budoucna palce.
5. Právní bitvy o PPCčka aneb pětkrát “Věděli jste, že…?”
Další v pořadí byla Petra Dolejšová, která se kromě právních záležitostí v onlinu postarala o oživení dne krátkou pěveckou vložkou. 🙂
Petře rozhodně patří obrovský dík za vynechání paragrafů a krásnému použití praktických příkladů s vtipným učitelským projevem: “Tohle ne, miláčkové…!” Takže jsme zase o něco moudřejší čemu se vyhnout, a jak si některé věci ošetřit.
6. Impresní remarketing RTB a FB, ano nebo ne?
V druhé polovině dne nechyběla ani přednáška Marie Kaisrové, která díky vlastnímu testování porovnávala jak moc se liší kvalita publik, které již viděly reklamu prostřednictvím jiného kanálu, impresním remarketingem v RTB a FB. Celkově vyšlo lépe RTB v ceně za proklik, i když CPM bylo podobné. Lepší výsledky pro RTB byly v nižším bounce rate a delší strávené době na stránce.
7. Dnešní požadavky na PPC specialistu
Honza Mašek nám povykládal o dnešních nárocích na PPC specialistu. Honza pracuje v PPC již přes 9 let. Dříve pracoval ve Fragile a nyní má vlastní agenturu SmartBidding.cz a projekt Digicamp, který je zaměřený na kurzy z oblasti digitálního marketingu jako je Google Analytics, Sklik, Google Ads a to jak pro začátečníky tak i pokročilé.
Formou rozhovoru se rozebírala témata jako požadavky agentur vs. požadavky in-house, co znamená stále více automatizace systémů a budoucnost PPC specialistů. Honzův názor je ten, že se bude pozice posouvat stále více do role konzultantské a znalosti specialistů by měli mít přesah do dalších oborů, jako je například UX.
8. Symboly značky, které platí i pro online značky
Jako předposlední prezentoval Vojta Prokeš – sociolog a spoluzakladatel společnosti Behavio Labs, kde se zabývají aplikací behaviorálních věd v marketingovém výzkumu a dalších oblastech.
V přednášce rozebral důležitost symbolů v budování značky. Na příkladech vysvětlil, jak se jednotlivé symboly pojí s hodnotami společností, a jak díky tomu zákazníci firmy vnímají. Dobrý symbol by měl obsahovat 3 efekty. Efekt kontrastu, dobrého pocitu a snadného zpracování. Reklamní kampaně by tyto symboly měly stále opakovat, a tím se dostávat do paměti zákazníků.
9. PAVRD Framework
Závěrečné slovo a prezentační slovo měl Honza Tichý z agentury Taste, který přednášel ve dvou částech o frameworku PAVRD. Ten vznikl jako potřeba nahradit framework STDC více prakticky zaměřeným frameworkem.
PAVRD znamená povědomí, akvizice, výkon, retence, doporučení. Každá část frameworku by měla mít vlastní cíle, metriky a hodnocení. Dále má každá část vlastní kanály a kampaně, které se mohou překrývat. Více si o celém frameworku můžete přečíst na webu www.pavrd.cz.
Za VISI byl letošní PPC restart byl velmi praktický a my si z něj odnesly spoustu tipů k vyzkoušení.
Mockrát děkujeme a těšíme se na příště.
Je budoucnost PPCčkařů ohrožena?
V poslední době čím dál častěji slyšíme o automatizaci v PPC kampaních. Google prosazuje automatické a poloautomatické kampaně na školeních, konferencích i workshopech. To jsou RDA, RSA, DSA kampaně nebo auto bidding. V Google Ads najdeme spoustu různých doporučení, jak výkon kampaní vylepšit a optimalizovat. To vše ulehčuje práci PPC specialistům a šetří jejich čas. Super 🙂 A právě tím vzniká mezi některými PPC specialisty panika. „Co budu dělat, když to vše systém udělá za mě? Budu se muset přeorientovat na jinou práci?“ Slýchávám to poměrně často z různých stran. Je to opravdu tak? Skončí pozice PPC specialisty? Ne. Klid.
Nepodléhejte panice
Ano, mění se náplň práce PPC specialisty. Už se nejedná o manuální nastavování každého detailu v kampani. Psaní stovek textů reklam, hraní si s klíčovými slovy nebo testování různých cílení reklam. Chytré reklamy a kampaně si s tím vším dneska už poradí. Ale…
Pořád je potřeba, aby nad kampaněmi někdo přemýšlel.
Specialista nebo marketér
Jste specialista nebo marketér? Specialista je úzce zaměřený na konkrétní oblast. Spousta PPC specialistů zná systémy, ve kterých spouští kampaně naprosto detailně a dokonale. Ale přemýšlet nad celkovou strategií, komplexním medialním plánováním už je problém.
Marketér se dívá na PPC kampaně jako jen na jednu z částí marketingového plánu, který má jasný cíl. Například cílem klienta je (nečekaně) maximalizace zisku. Poptává u PPC specialisty kampaň, která bude mít cíl – prodej. PPC specialista (specialista) se bude zabývat nastavením kampaně, rozpočtem, který má na ni vyhrazený, cílením a sledovat výkon. Ale marketér bude kampaň sledovat v kontextu s jinými online kanály. A to i neplacenými zdroji. Komunikace s klientem je jedna z nejdůležitějších součástí naší práce.
A právě tady nastane pro některé PPC specialisty (specialisty) změna. Budou se muset naučit dívat se na kampaně „ze shora“. Přemýšlet strategicky a naučit se plánovat napříč různými systémy dle cíle klienta. Záleží tedy na každém, jak se k tomu postaví, ale já jsem optimista.
A jaký je Váš názor na budoucnost PPC specialistů? 🙂
Performance 2020: Největší událost roku pro PPCčkaře
Včera proběhl druhý ročník největší konference zaměřené na PPC kampaně a výkonnostní marketing – Performance 2020. Konference se zúčastnilo přes 130 lidí z oboru a nechyběli jsme ani my.
Ondřej Ilinčev – ILINČEV s.r.o.
Programem nás provázel Petr Šimůnek, šéfredaktor časopisu Forbes. Jako první vystoupil Ondřej Ilinčev s přednáškou na téma „Aby vaše vstupní stránky nebyly zároveň výstupní“. Mluvil o tom, jak je důležité poslouchat klienty a zohledňovat na webových stránkách jejich textace. Dotkl se ale i toho, jak začít s úpravou webových stránek tak, aby byly pro uživatele co nejrelevantnější.
Mark Irvine – WordStream
Po českém rozjezdu jsme pokračovali s Markem Irvinem ze společnosti WordStream. Marek se zaměřil na propojení vyhledávání a sociálních sítí. Při srovnání výkonnostních KPI ve většině případech vychází FB Ads hůř a rozhodnutí managementu, zda s kampaněmi pokračovat, vypadá jasně. To je ale podle Irvina chyba. Moc hezky ukázal, co se stane po vypnutí facebookových kampaní s vyhledáváním, hledáním některých frází a konverzním poměrem. Výborným tipem pro pokročilejší optimalizace je pak kombinace remarketingových publik ze sociálních sítí a jejich využití ve vyhledávání.
Hanka Zachová – Glami
Po přestávce vystoupila Hanka Zachová, bývalá konzultantka Googlu, která nyní pracuje ve společnosti Glami. Jejím tématem byl „Brandový dluh“. U start-upů jsou možné dva typy komunikace brandu. „Buď „něco“ zkusíme, uvidíme, jak to bude fungovat a pak to doladíme, nebo to uděláme od základu správně,” prozradila nám Hanka. Ta také doporučuje se zaměřit na budování brandu v dlouhodobém horizontu a je přesvědčena, že „krátkodobé kampaně odvádí pozornost od dlouhodobých.“
Josef Hlaváček – Facebook
Hned po Hance vystoupil Pepa Hlaváček z Facebooku. Začal chvilkou z historie a pokračoval přednáškou „Jak na zajímavá videa.“ Už asi víme, že nejdůležitější jsou první 3 sekundy. Jakmile uživatele nezaujmeme a nesdělíme mu to nejdůležitější, odchází.
A pak přišla na řadu krásná část dne, oběd. 🙂
Warren Knight – Think Digital First
Jakmile jsme na obědě nabrali energii, byli jsme připraveni na odpolední přednášky. Na řadu přišel Warren Knight. Jeho úžasná energie a optimismus byly silnější než obsah přednášky. Mluvil o cestě zákazníka, rozdal knihy, zatančil a byl pryč.
Dominik Wöber a Andy Taylor
V sérii zahraničních řečníků vystoupili také Dominik Wöber a Andy Talor. Dominik se věnoval mobilům, rychlosti načítání a AMP. Andy z Merkle se zaměřil na Google My Business, Local Inventory Ads – službu Googlu, která však v ČR zatím není dostupná.
Mariia Bocheva a Petra Pacáková
Po druhé přestávce se na pódiu objevily také ženy, a to Mariia Bocheva z OWOXu a Petra Pacáková z Acomwaru.
Celá akce byla dobře zorganizovaná, umístěná do krásných prostorů a plná zajímavých přednášek. Velmi jsem ocenila energy drinky na stolech. 🙂 Díky organizátorům! Budeme se těšit na další ročník.