SEO a PPC: O čem to je, kolik stojí a kterou cestou jít?
Jedním z cílů marketingu je, aby se vaše stránka zobrazovala na předních místech ve výsledcích vyhledávání. Existují dvě základní cesty, které se ovšem doporučuje používat dohromady, máme na mysli “organické” SEO (Search Engine Optimization/Optimalizace pro vyhledávače) a PPC kmpaně (Pay-Per-Click/Platba-za-klik). Každá z cest má své výhody i úskalí. Abyste se mohli lépe rozhodnout, kterou z nich využít nebo jak mezi ně přerozdělit váš budget, rozhodli jsme se sepsat krátký návod na použití.
SEO je tu od toho, aby zviditelnila váš business ve výsledcích vyhledávání
SEO je o příčce v organickém (nebo chcete-li přirozeném) umístění na stránce s výsledky vyhledávání (ve zkratce SERP z angl. Search engine results page). Dostane-li se Vaše stránka na první pozice výsledků vyhledávání na Googlu, znásobí se tím návštěvnost webu.
SEO je komplexní záležitost. Dostat web na první stránku ve vyhledávání (mezi prvních 10, po prvních 3 reklamách) nebo jako první lokaci, není vůbec jednoduchý úkol, obzvlášť proto, že existuje alespoň 200 faktorů, podle kterých se Google rozhoduje kterou stránku zařadí na přední pozice. Klíčem je mít v týmu, nebo externě, kolegu se správnými technickými nástroji a nejnovějšími znalostmi pro případ kdy Google změní svůj algoritmus. Hlavními faktory, které ovlivňují pozici stránky v žebříčku vyhledávání jsou: správné nasazení UX, technické a on-page SEO zpracované tak, aby Vaše webová stránka mohla být snadno procházena vyhledávači a v neposlední řadě správné indexování pomocí externích odkazů budování zpětných odkazů (linkbuilding). Všechny uvedené prvky vedou ke zlepšení „autority“ vašeho webu a k zvýšení oblíbenosti algorytmem vyhledávače.
Pět výhod SEO oproti PPC
- Narozdíl od PPC, organická prokliky SEO jsou zdarma, což z nich činínákladově nejefektivnější způsob, jak zviditelnit web cílové skupině. Pro ty co hledají firmy, jako je ta vaše.
- Správně nastavené SEO také znamená získání dlouhodobého a stálého publika. U PPC lze nastavit (po)zastavení reklamy, ve chvíli kdy není příznivé období do reklamy investovat nebo když dojde rozpočet.
- Díky aktualizovanému a optimalizovanému SEO by vaše hodnocení mělo zůstat relativně konzistentní. S PPC bude pozice vaší reklamy v žebříčku kolísat v závislosti na strategii nabídek konkurentů.
- Výdaje na PPC reklamu mají tendenci zaměřovat se na spodní část trychtýře klíčových slov, která zajišťují rychlou konverzi. Zatímco u SEO může být váš obsah (který si můžete představit jako klíčová slova) více různorodý, a tak si můžete být téměř jisti, že zacílíte na širší potenciální publikum.
- V neposledné řadě, podle studie SparkToro z roku 2020 výsledky organického vyhledávání přitahují zhruba dvacetinásobek počtu kliknutí ve srovnání s placenými kliknutími.
PPC je tu od toho, aby doneslo rychlé výsledky a odpovědi
A nyní trochu k PPC kampaním. Je už jasné, že PPC je placená záležitost. Musíte mít rozpočet na kampaně a je velmi doporučené, aby tyo kampaně běžely delší dobu, což sebou nese náklady nejen na práci, ale i budget, který investujete do reklam.
Osm výhod PPC nad SEO
- S PPC vidíte výsledky, hned jakmile se vaše reklamní kampaň spustí. U SEO může trvat až několik měsíců, než se váš web umístí na přední místa ve vyhledávání konkurenčních klíčových slov.
- Algoritmus Googlu sleduje mnoho faktorů, které se postupně vyvýjí a mění. To znamená, že algoritmus byste měli sledovat a přizpůsobovat svou strategii, abyste dosáhli správného SEO. Najmutí zkušeného interního nebo externího týmu je tedy moudrá, nicméně nákladná investice. PPC na druhou stranu dokáže přinášet výsledky okamžitě a rozpočet a čas, kdy reklamy spouštíte, je čistě na vás.
- PPC reklamy jsou umístěny na SERP: přímo v horní části stránky s vyhledáváním. Je to tedy první, co potenciální zákazník vidí. SEO Vám tuto hlavní pozici získat nemůže.
- PPC vám také poskytuje prostor pro např. Pro uvedení telefonního čísla, CAT (call- to-action nebo-li výzva k akci) tlačítka a další odkazy na stránky.
- PPC je snadné k nastavení a potenciálně potřebuje pouze jednoho člověka z týmu. Ve srovnání se složitostí a odborností potřebnou u SEO je tedy rozdíl v nákladech značný.
- PPC dokáže cílit na spodní část trychtýře mnohem lépe než SEO pomocí různorodých typů cílených reklam: reklamy ve vyhledávání, reklamy v nakupování, video reklamy, reklamy v Gmailu.
- Na své publikum můžete cílit na základě jejich polohy, denní doby, zařízení, které používají, a zobrazovat jim (a platit za) reklamy pouze těm lidem, o kterých víte, že s největší pravděpodobností přinesou konverzi.
- Na rozdíl od organického SEO, kliknutím na PPC reklamu, můžete získat data o tom, které klíčové slovo nebo reklama vede uživatele k nákupu a které ne, takže můžete snadno spustit A/B testování a následně reklamu upravit.
Pro shrnutí
- Potřebujete-li výsledky rychle, nehledě na cenu, zvolte PPC.
- Pokud již máte prodeje z jiných zdrojů a chcete dlouhodobě maximalizovat své výnosy, zvažte SEO.
- Pokud chcete otestovat nový produkt nebo nabídku, použijte PPC. Je snazší rychle přivést návštěvnost na web s pevně nastaveným rozpočtem. Stejně snadno můžete reklamu vypnout.
- Pokud chcete urychlit povědomí o firmě skrz návštěvnost na horní části trychtýře, zvolte SEO, a zaměřte na solidní obsahovou strategii. Takovou strategií je například blog, linkbuilding nebo různé typy spolupráce s ostatními weby.
Nejlepší strategie ale není buď anebo
Vaše nejlepší strategie je ta, která integruje jak SEO, tak PPC, abyste zabrali větší množství nemovitostí na SERP.
4 kroky jak integrovat SEO a PPC
- Použijte data z PPC reklam k úpravě SEO strategie. PPC poskytuje rychlejší data v reálném čase, takže můžete vytvářet lepší reklamy, tato data a zjištění z konverzí, nadpisů reklam, zpráv a výzev k akci (CTA) můžete ale také použít ve své strategii SEO upravující výrazy a skupiny klíčových slov, které mají nejsilnější konverzní poměr.
- Retargeting (změna cílení). Pokud uživatel navštívil určitou stránku na vaší stránce nebo přidal produkt do svého košíku a poté web opustil, můžete těmto uživatelům zobrazovat reklamy a povzbudit je aby se na váš web vrátili prostřednictvím reklam na SERP nebo bannerových reklam na Reklamní síť Google (Google Display Network). Když se tedy vrátí k SERP a budou znovu vyhledávat, váš produkt nebo reklama bude pro toto publikum výraznější.
- Nabídka vlastního brandu. PPC můžete využít k nabízení ceny u vaší vlastní značky, pro maximalizaci zviditelnění, což znamená, že uživatel vyhledávacích stránek by měl nakonec kliknout na váš web nezávisle na kanál, přes který na váš web přejde (kliknutí na reklamy nebo organické vyhledávání).
- Použijte reklamy v Nákupech k cílení na kupující. Reklamy s produkty zobrazují obrázky a ceny přímo na SERP. Spotřebitelé mohou snadno zjistit, které produkty jsou k dispozici a jejich cenu. Měli byste tsto nákupní reklamy používat v kombinace se SEO, abyste se ujistili, že znásobíte viditelnost na SERP.
Pro více informací nebo pomoct při nastavení SEO nebo PPC neváhejte kontaktovat Visibility.
Google Data Studio – 2. část
V prvním díle jsme si představili službu Google Data Studio a vysvětlili, proč je pro každého PPC specialistu či marketéra nepostradatelná. Dále jsme se podívali na základní přehled funkcí. Nyní se na Google Data Studio podíváme trochu podrobněji. V rychlosti si osvěžíme vytvoření zdrojů dat z Google Ads a Analytics. Hlavně si ale podrobně ukážeme tvorbu datového zdroje z Skliku. Na závěr ještě přidáme několik rychlých tipů pro práci s reportem.
Zdroje dat – Co už umíme
Už víme jak si vytvořit vzorový datový zdroj z Google Ads. Nyní si postup pro jistotu osvěžíme.
Na stránce https://datastudio.google.com/navigation/reporting v levém menu vybereme Vytvořit a zvolíme Zdroj dat.
Datový zdroj pojmenujte a z konektorů níže vyberte Google Ads. Pokud jste ještě žádný datový zdroj Google Ads nevytvářeli, budete muset autorizovat přístup Data Studia do Google Ads.
Následně se vám níže zobrazí struktura Google Ads účtu, do kterých máte přístup. Od MCC účtů po koncové. Vyberte účet z něhož budete chtít data do reportu stahovat a vpravo nahoře potvrďte kliknutím na Připojit.
Nakonec se Vám zobrazí seznam všech dostupných polí v datovém zdroji. Dimenze a metriky.
Stejným způsobem vytvořte i datový zdroj Google Analytics. Jen se Vám zobrazí struktura Google Analytics účtů. Vyberte Účet > Službu > a Výběr dat. Znovu klikněte vpravo nahoře na Přípojit.
Přidáváme data Skliku
Pro vytvoření zdroje dat z Skliku si musíte nastavit vlastní konektor. Respektive použijete konektor, vytvořený přímo Seznamem. Dále si nastavíte z jakého Sklik účtu se budou data stahovat. Proces nastavení konkrétního Sklik účtu v konektoru není na první pohled tak jednoduchý jako u Ads či Analytics. Jakmile jej však budete nastavovat opakovaně, zjistíte, že to není až tak děsivé :-). Tak si ukážeme jak na to.
Začínáme stejně jako u Google Ads. Na hlavní stránce Data Studia zvolte Vytvořit > Datový zdroj. Na další stránce s výběrem konektorů skrolujte níže a mezi “Partner Connectors” vyberte Vytvořte si svůj vlastní.
ID konektoru a ověřování
Konektor si opět pojmenujte. Nyní musíte vložit tzv. “Deployment ID”. Což není nic jiného než ID Sklik konektoru. To je vždy stejné, pokud Seznam v konektoru neproveden nějakou významnější aktualizaci.
Aktuální verze Sklik konektoru, k 7.5.2021 stále platná, je v3.0.0. K. Deployment ID pro tuto verzi je
AKfycbz5dp60Pq7R-gV3j2fIGoviSCojh0A7I3V3jT49BEMWzm6Cdzd0kPDiy7HVUvXhFLUINA
Tento kód vložte do pole Deployment ID, klikněte na Ověřit, níže se objeví samotný Sklik konektor. Ten vyberte.
Opět. Pokud vytváříte konektor poprvé, je třeba absolvovat několik bezpečnostních schválení. Nejprve Přístup k údajům. Klikněte na Povolit
Ve vyskakovacím okně vyberte účet, pro který chcete konektor povolit.
Dále je to Povolení k práci s konektorem. Opět klikněte na Povolit a ve vyskakovacím okně znovu vyberte účet, pro který bude povolení platit.
Nakonec je ještě nutné udělit konektoru přístup ke Google účtu, pod kterým Zdroj dat vytváříte.
Token a UserId
Konečně se dostáváme do fáze, kde se vyplňuje vývojářský Token a ID Sklik účtu (UserId).
Vývojářský Token lze zjistit jednoduše. Přihlaste se do Sklik účtu s právy vlastníka a přejděte na adresu www.sklik.cz/nastaveni. Úplně vespod uvidíte samotný Token (API klíč). V případě že ještě nikdo token nezobrazil, klikněte na Zobrazit token.
Důležitá informace k zapamatování. Pokud vygenerujete nový token, ten původní se zneplatní. To znamená, že přes něj nebude možné přistupovat k datům z Skliku a Vámi vytvořený datový zdroj v Data Studiu nadále nebude fungovat. Tato akce se nedá vrátit. Museli byste pak v datovém zdroji nastavit nový vývojářský Sklik token.
UserId, neboli ID Sklik účtu, zjistíme opět jednoduše. Stačí pomocí malé utilitky, na této adrese https://bit.ly/2uMuKgL, zadat vývojářský Sklik token. Klikněte na Načti moje ID.
ID vložte do pole UserId.
Pokud má vlastník Sklik účtu (ze kterého se token získal) přístup do více Sklik účtů, zobrazí se výpis všech těchto Sklik účtů, s příslušnými ID. V tomto případě dohledejte ID toho, který budete chtít použít.
Jakmile máte obě pole (Token a UserId) vyplněná, potvrďte vpravo nahoře kliknutím na Připojit.
A máme hotovo! Nyní vidíte stránku se seznamem všech dostupných polí v datovém zdroji.
Rychlé tipy
Nakonec pro Vás máme pár rychlých tipů pro ušetření drahocenného času.
- Pojmenování metrik a dimenzí – Např v datovém zdroji Google Ads je mnoho polí stále v angličtině. Pokud některá nepřeložená pole budete v reportu používat, je ideální toto provádějte přímo v datovém zdroji. Změna se tak projeví do všech míst v reportu, kde je metrika či dimenze použita. Pokud přejmenování provedete přímo na konkrétním místě v reportu, překlad se do dalších míst reportu nepřenese.
- Přizpůsobené doručování e-mailů – Reporty z Google Data Studia je možné zasílat pravidelně na e-mail. To už většina lidí ví. Nově je ale už nějakou dobu možné si přizpůsobit předmět a samotné sdělení e-mailu.
- Kopie reportu – Pokud jste report již vytvořili, ale jej použít i pro data z jiných účtů, není nic jednoduššího než si vytvořit kopii. Nejprve si připravíme zdroje dat. V reportu, který chceme kopírovat, vpravo nahoře klikneme na “3 tečky” > Vytvořit kopii. Následně jen vyměníme zdroje dat a potvrdíme kliknutím na Kopírovat přehled
- Aktualizujte zdroje dat – Čas od času aktualizujte zdroje dat tím, že je znovu připojíte. Je to kvůli toho, že Google i Seznam ve svých systémech postupně aktualizuje seznam metrik a dimenzí. Aby byly v námi vytvořeném datovém zdroji dostupné, je nutné jej znovu propojit. Není ale potřeba jej pokaždé znovu vytvářet, jen “znovu propojit”. Datový zdroj si otevřete a vlevo nahoře klikněte na Upravit připojení. Na další stránce vpravo nahoře klikněte na Znovu připojit.
Pokud Data Studio zjistí, že je třeba nějaká pole přidat či odebrat, zobrazí výpis těchto polí. Pak jen potvrďte Použít. Jestli žádné změny nezjistí, klikněte dál na Pokračovat.
Na závěr
Věřím, že Vám článek alespoň trochu zjednoduší práci při nastavování Zdroje dat z Skliku a rychlé tipy ušetří čas. V příštím díle se podíváme na …
Místní (lokální) kampaně Google Ads
Místní kampaně jsou novým typem kampaní v Google Ads, které se v České republice začaly objevovat okolo května roku 2020. Často jsou nazývány “Lokálními kampaněmi”, což vychází z anglického názvu “Local Campaigns”.
Primárním cílem těchto kampaní je přivést co nejvíce zákazníků do obchodů (fyzických provozoven). Díky těmto kampaní se s reklamou dostanete na reklamní prostory, které v jiných typech kampaní nejsou dostupné. V ČR zatím nejsou masově rozšířené, díky tomu není velká konkurence, což se zatím pozitivně odráží i na ceně za reklamy.
Ideálním formátem budou tyto reklamy ve chvíli, kdy se znovu otevřou obchody a restaurace po lockdownu.
Kde se reklamy zobrazují
Lokální kampaně zobrazují reklamy napříč platformami Google. Reklamy tedy nalezneme na YouTube, v Google Maps, obsahové a vyhledávací síti. Díky místním kampaním propojíte online marketing s offline prodejem zboží.
Nastavení místních kampaní
Pro nastavení místních kampaní je nutné mít založen profil ve službě Google Moje Firma (Google My Business), kde uvedete základní informace o Vaší firmě a provozovnách. Profil propojíte s reklamním systémem Google Ads a na základě vyplněných údajů jsou kampaně cíleny dle předem zvolených cílů. Google udává, že ideálně by vaše firma měla mít alespoň 10 lokalit (provozoven) na jeden účet. Z vlastní zkušenosti můžeme potvrdit, že lze nastavit kampaně i pouze na jednu provozovnu, záleží však na objemu hledanosti a umístění provozovny.
Do kampaně je potřeba vyplnit textové podklady (nadpis, popis a výzvu k akci), minimálně jeden obrázek s poměrem stran 1,91:1 a logo v poměru 1:1 a video, které musí mít alespoň deset sekund.
Cíle místních kampaní
Kampaň optimalizuje k místním akcím – tzn. prokliky na stránku, volání a směřování na prodejnu (Google Maps). Je nutné si rozmyslet, co místní kampaní chcete dosáhnout. Tyto kampaně Vám nebudou nosit výkon v podobě objednávek z eshopu, podpoří však offline aktivity, jako návštěvnost kamenných obchodů a zvýšení dohledatelnosti vaší provozovny.
Cena za místní kampaně
Jako strategie nabídek se u místních kampaní používá platba za tisíc zobrazení CPM. Cena je zde velice příznivá a pohybuje se okolo rozmezí 10 – 15 Kč.
PPC Restart 2020
PPC Restart 2020 – jedna z nejočekávanějších akcí online marketingu letošního roku proběhla 1. 10. 2020 v Divadle pod Palmovkou a VISI samozřejmě nemohla chybět.
Čeho se letos týkala a jaké zajímavé novinky jsme se dozvěděli si pojďme shrnout v následujících řádcích.
Celou akci moderoval energický Michal Koch, projektový manažer z Taste, který pro doplnění jednotlivých prezentací zajímavě vyzpovídal jednotlivé přednášející.
No a jaká byla letošní témata…?
1. Pozornost jako spouštěč i zabiják krizí
Nejprve si vzal slovo Filip Kahoun. Filip strávil 15 let ve vedení společností jako MALL.CZ, Cetelem, Generali nebo H1.cz. Věnuje se také publikační, přednáškové a lektorské činnosti, a kromě toho je autorem knihy Boj o pozornost a natočil sérii videokurzů, které můžete absolvovat na Seduo.cz.
Přednáška se nesla spíše psychologickým směrem a měla posluchače nasměrovat k efektivnímu obrnění se proti dramatům dnešního světa. Vše na začátek demonstroval na časové ose aktuálně nejznámějšího brandu Covid-19, který na sebe strhl veškerou pozornost. Na závěr přidal praktické tipy, jak pracovat s vlastní pozorností:
- Prevence – meditace, vyhnout se tragédům a nasazení “shit filtru”
- Reakce – zastavit, odvést pozornost, přerámovat situaci
Takže věnujme pozornost jen tomu, co je skutečně důležité. 🙂
2. Dejte data z vašeho XML feedu do správné kondice
Jako druhá se prezentování ujala Petra Pacáková, která má bohaté zkušenosti z e-shopů i agentur, kde vedla tým PPC specialistů a momentálně má v PPC Bee na starosti marketing a business tým.
Prezentace byla zajímavě protkaná animacemi z Petřina tandemového seskoku, ale k jádru věci. Zaměřila na častý boj specialistů s feedy e-shopů. Poslechli jsme si nápady a tipy, jak s feedy pracovat pro zvýšení výkonnost online kampaní.
3. Retenční analýza – krok za krokem
Třetím na řadě byl Jan Veselý. Honza nás svou prezentací nasměroval, jak postupovat při retenční analýze – zjistit poměr vracejících se zákazníků, prodlevy v jejich nákupech a následné kroky pro uplatnění v kampaních. Nesmíme také zapomenout na očištění databáze o vratky.
Jeho heslem je: “Udržet si zákazníka je levnější než získat nového.”
4. Příběh značky Bagind
Následoval Lukáš Matějček, který stojí za vznikem značky Bagind. “Dobrodruh z paneláku” nám ukázal příběh značky s koženými výrobky a rozpovídal se o vlivu online reklamy na jeho firmu, přešlapech a zásadních rozhodnutích. Doporučujeme podívat se na video a za VISI držíme Bagind do budoucna palce.
5. Právní bitvy o PPCčka aneb pětkrát “Věděli jste, že…?”
Další v pořadí byla Petra Dolejšová, která se kromě právních záležitostí v onlinu postarala o oživení dne krátkou pěveckou vložkou. 🙂
Petře rozhodně patří obrovský dík za vynechání paragrafů a krásnému použití praktických příkladů s vtipným učitelským projevem: “Tohle ne, miláčkové…!” Takže jsme zase o něco moudřejší čemu se vyhnout, a jak si některé věci ošetřit.
6. Impresní remarketing RTB a FB, ano nebo ne?
V druhé polovině dne nechyběla ani přednáška Marie Kaisrové, která díky vlastnímu testování porovnávala jak moc se liší kvalita publik, které již viděly reklamu prostřednictvím jiného kanálu, impresním remarketingem v RTB a FB. Celkově vyšlo lépe RTB v ceně za proklik, i když CPM bylo podobné. Lepší výsledky pro RTB byly v nižším bounce rate a delší strávené době na stránce.
7. Dnešní požadavky na PPC specialistu
Honza Mašek nám povykládal o dnešních nárocích na PPC specialistu. Honza pracuje v PPC již přes 9 let. Dříve pracoval ve Fragile a nyní má vlastní agenturu SmartBidding.cz a projekt Digicamp, který je zaměřený na kurzy z oblasti digitálního marketingu jako je Google Analytics, Sklik, Google Ads a to jak pro začátečníky tak i pokročilé.
Formou rozhovoru se rozebírala témata jako požadavky agentur vs. požadavky in-house, co znamená stále více automatizace systémů a budoucnost PPC specialistů. Honzův názor je ten, že se bude pozice posouvat stále více do role konzultantské a znalosti specialistů by měli mít přesah do dalších oborů, jako je například UX.
8. Symboly značky, které platí i pro online značky
Jako předposlední prezentoval Vojta Prokeš – sociolog a spoluzakladatel společnosti Behavio Labs, kde se zabývají aplikací behaviorálních věd v marketingovém výzkumu a dalších oblastech.
V přednášce rozebral důležitost symbolů v budování značky. Na příkladech vysvětlil, jak se jednotlivé symboly pojí s hodnotami společností, a jak díky tomu zákazníci firmy vnímají. Dobrý symbol by měl obsahovat 3 efekty. Efekt kontrastu, dobrého pocitu a snadného zpracování. Reklamní kampaně by tyto symboly měly stále opakovat, a tím se dostávat do paměti zákazníků.
9. PAVRD Framework
Závěrečné slovo a prezentační slovo měl Honza Tichý z agentury Taste, který přednášel ve dvou částech o frameworku PAVRD. Ten vznikl jako potřeba nahradit framework STDC více prakticky zaměřeným frameworkem.
PAVRD znamená povědomí, akvizice, výkon, retence, doporučení. Každá část frameworku by měla mít vlastní cíle, metriky a hodnocení. Dále má každá část vlastní kanály a kampaně, které se mohou překrývat. Více si o celém frameworku můžete přečíst na webu www.pavrd.cz.
Za VISI byl letošní PPC restart byl velmi praktický a my si z něj odnesly spoustu tipů k vyzkoušení.
Mockrát děkujeme a těšíme se na příště.
Jak inzerovat ve vyhledávači BING
Mnoho z vás si jistě nějakou dobu pohrávalo s myšlenkou inzerce ve vyhledávání na Bingu. Ne vždy se však tento krok podařilo dotáhnout do zdárného konce. Pojďme si tedy říct PROČ a hlavně JAK jednoduše inzerovat v Bingu.
Začneme otázkou PROČ?
Samotným vyhledávačem Bing se tvůrci od Microsoft snaží překonat Google a přicházejí s některými revolučními kroky, o kterých se dočtete v mnoha zdrojích. Hlavními argumenty pro inzerci v Bingu jsou jednoznačně:
- fungování na třech vyhledávačích zároveň (Bing, Yahoo a AOL),
- přes 5 mld vyhledávání měsíčně,
- méně konkurenční prostředí = levnější cena (někde až o 35 %)
- uživatelé těchto vyhledávačů nakupují až o 36 % více,
- 34 % světového trhu na desktop vyhledávačích, vyskytuje se zde zpravidla vzdělanější publikum s vyššími příjmy,
- oslovíte až 60 mil uživatelů, které přes Google neoslovíte
- a můžete ve vyhledávání nastavit dokonce věkové filtry
Je nutno dodat, že statistiky jsou celosvětové a velká část bude zastoupena USA trhem, nicméně díky kompatibilitě s Google Ads se z Microsoft Ads stává nástroj, se kterým můžete jednoduše oslovit nové zákazníky.
Nemusíte bát žádného speciálního zakládání kampaní. Kampaně v Google Ads vám určitě běží a pro Bing není nic jednoduššího, než si importovat stejné jako z Google Ads:
Přihlásíte se do vašeho účtu Google Ads přímo v Microsoft Ads:
Vyberete konkrétní podúčet:
Tady byste měli zbystřit. Microsoft Ads totiž nepodporují CZK, takže veškeré vaše bidy z původních kampaní se překlopí na nabídky v EUR. Proto je po dokončení importu důležité všechny kampaně přebidovat.
V dalším kroku zvolte, zda chcete importovat všechny kampaně nebo chcete vybrat jen některé z účtu.
Protože v účtu prozatím nemáte žádné kampaně, můžete nechat defaultně zaškrtnuté checkboxy, přidat čtvrtý v pořadí, který nenaimportuje smazané kampaně z Google Ads.
Pokud však chcete kampaně pravidelně aktualizovat a využívat pravidelný import, potom si můžete zvolit libovolné nastavení.
Naplánujte si pravidelný import abyste nemuseli duplicitně optimalizovat Google Ads i Bing a nebo zvolte např. místo Weekly variantu Now anebo Once a kampaně si můžete optimalizovat individuálně dle potřeb.
A je to! ?? Kampaně máte v rozhraní Microsoft Ads a můžete směle inzerovat. Před tím však doporučuji zkontrolovat zmíněnou měnu a alespoň základní nastavení kampaně.
Je budoucnost PPCčkařů ohrožena?
V poslední době čím dál častěji slyšíme o automatizaci v PPC kampaních. Google prosazuje automatické a poloautomatické kampaně na školeních, konferencích i workshopech. To jsou RDA, RSA, DSA kampaně nebo auto bidding. V Google Ads najdeme spoustu různých doporučení, jak výkon kampaní vylepšit a optimalizovat. To vše ulehčuje práci PPC specialistům a šetří jejich čas. Super 🙂 A právě tím vzniká mezi některými PPC specialisty panika. „Co budu dělat, když to vše systém udělá za mě? Budu se muset přeorientovat na jinou práci?“ Slýchávám to poměrně často z různých stran. Je to opravdu tak? Skončí pozice PPC specialisty? Ne. Klid.
Nepodléhejte panice
Ano, mění se náplň práce PPC specialisty. Už se nejedná o manuální nastavování každého detailu v kampani. Psaní stovek textů reklam, hraní si s klíčovými slovy nebo testování různých cílení reklam. Chytré reklamy a kampaně si s tím vším dneska už poradí. Ale…
Pořád je potřeba, aby nad kampaněmi někdo přemýšlel.
Specialista nebo marketér
Jste specialista nebo marketér? Specialista je úzce zaměřený na konkrétní oblast. Spousta PPC specialistů zná systémy, ve kterých spouští kampaně naprosto detailně a dokonale. Ale přemýšlet nad celkovou strategií, komplexním medialním plánováním už je problém.
Marketér se dívá na PPC kampaně jako jen na jednu z částí marketingového plánu, který má jasný cíl. Například cílem klienta je (nečekaně) maximalizace zisku. Poptává u PPC specialisty kampaň, která bude mít cíl – prodej. PPC specialista (specialista) se bude zabývat nastavením kampaně, rozpočtem, který má na ni vyhrazený, cílením a sledovat výkon. Ale marketér bude kampaň sledovat v kontextu s jinými online kanály. A to i neplacenými zdroji. Komunikace s klientem je jedna z nejdůležitějších součástí naší práce.
A právě tady nastane pro některé PPC specialisty (specialisty) změna. Budou se muset naučit dívat se na kampaně „ze shora“. Přemýšlet strategicky a naučit se plánovat napříč různými systémy dle cíle klienta. Záleží tedy na každém, jak se k tomu postaví, ale já jsem optimista.
A jaký je Váš názor na budoucnost PPC specialistů? 🙂
Google Universal App Campaigns (UAC). O co jde? Jak začít?
Automatizace výkonnostních kampaní je téma, o kterém se mluví již několik let. Příkladem téměř plné automatizace jsou v tuto chvíli především kampaně pro podporu mobilních aplikací tzv. universal app campaign (UAC) od Googlu. Tento článek má za cíl v krátkosti popsat UAC, společně s danými výhodami a nevýhodami.
Co je to UAC?
UAC je téměř zcela automatizovaný typ kampaně, což s sebou přináší zcela omezené možnosti nastavení. Celá UAC je postavena na umělé inteligenci Google, která se sama učí komu zobrazovat a komu naopak nezobrazovat danou reklamu pro splnění daného cíle. Google AI zároveň sama vybírá, která reklama funguje a nefunguje, dokonce si i umí vytvořit svoji reklamu na základě námi doplněných podkladů.
Co tedy zůstává na správci kampaně?
- Vložit kreativu, resp. podklady pro reklamu
- Nastavit cíl kampaně
- Nastavení požadované cílové ceny za cílovou akci
- Denní rozpočet
- Lokalita
- Jazyk
- A dál? Nic!
Reklama a místo zobrazení
V tomto typu kampaně, který se zobrazuje ve vyhledávání, GDN, YouTube, Google Play Store a v Gmailu skutečně nenastavíte ani zda chcete pouze vyhledávání či například YouTube reklamu. Jediným způsobem jak místo zobrazování reklamy ovlivnit je množství a typy kreativních podkladů pro reklamu. To však nezaručuje výběr pouze jedné dané sítě.
Jako podklady pro reklamu můžeme dát:
- 4 texty, každý s maximálně 25 znaky,
- 20 videí, které máte nahrané na YouTube,
- 20 obrázků, dle běžné specifikace pro GDN,
- 20 reklam ve formátu HTML5.
Z těchto jednotlivých podkladů je UAC dále schopno skládat další reklamu dle libosti, např. vezme dva vaše reklamní texty a spojí je s videem či obrázkem do zcela nového provedení, které následně zobrazí v GDN.
Z výše zmíněného vyplývá, že funkčnost UAC, když pomineme požadovanou cenu za akci, je dána kvalitou podkladů pro reklamu a dále věcmi mimo nastavení UAC, tj. popis aplikace na storech a především kvalitou samotné aplikace. Skutečně je třeba zdůraznit důležitost všech bannerů, videí, textů a HTML5 formátů, které jasně určí, zda uživatel na reklamu klikne, nebo ne. Protože až na základě toho, kdo na reklamu reaguje, rozhodne umělá inteligence která běží na pozadí UAC, komu bude reklamu zobrazovat příště. Pokud vám UAC nechce čerpat přidělené rozpočty, či jsou stažení příliš drahá, není jiná cesta, než zkoušet další možné varianty reklam.
Analytika a měření
Jak UAC pozná, že kampaň způsobila to, co po ní požadujeme? Google Ads je potřeba propojit s analytickým nástrojem, který je uvnitř aplikace, a který nám posílá potřebná data přímo do systému. Google doporučuje svůj vlastní nástroj Firebase, který je zdarma, není to však jediná možnost. Zde je třeba zdůraznit, že Firebase či jeho obdoba musí být součástí aplikace již před tvorbou samotné kampaně. Jedná se o zásah do kódu aplikace tudíž, pokud Firebase implementujete, je nutné, aby appka prošla novým schvalováním v Play Storu pro Android či AppStoru pro iOS a to může trvat i více jak týden.
Jaké cíle běžně volíme?
- Stažení aplikace
- Akce v aplikaci
- Může se jednat o otevření specifické části appky, či například dosažení 2 lvl hry.
- Platba
- Ať už se jedná o předplatné, otevření jinak nepřístupné části aplikace či nákup speciálního předmětu do hry.
Jaké nastavit rozpočty a kdy čekat výsledky?
Vždy bychom měli začínat u cíle stažení aplikace a až následně přejít k dalším cílům uvnitř.
Cenu za stažení aplikace Google v ideálním případě doporučuje nastavit na úrovni dvojnásobku průměrné hodnoty za stažení aplikace v dané lokalitě a dané vertikále, pro počáteční část kampaně. Tuto hodnotu vám však Google nikde veřejně nenapíše a je nutné si ji zjistit přes Google partnera, jako je právě VISIBILITY. Denní rozpočet by měl odpovídat alespoň 250 $, záleží však na zemi, kde chcete aplikaci porovnávat resp. na průměrné ceně za stažení v dané lokalitě. UAC jednoduše potřebuje dostatečný objem zobrazení, kliků a následně stažení, aby se dokázala dostatečně “nachytřit” a optimalizovala na vámi nastavenou cílovou cenu za stažení. Vzhledem k umělé inteligenci na pozadí UAC je důležité neprovádět v kampani časté změny. Změny bychom měli provádět cca 1x za 2 týdny a CPI bychom měli měnit o maximálně 20%. Z tohoto dále vyplývá, že na začátku je UAC poměrně drahá, ale její cena se s časem snižuje, tak jak se UAC postupně “nachytřuje”. Po dosažení vámi požadované ceny za stažení již následně nic nebrání změnění cíle kampaně na akci v aplikaci a po dalším UAC “nachytření” na platbu. Následně již optimalizujete přímo na to, co vám přináší profit.
Závěrem
UAC jistě není samospásná cesta jak vydělat na mobilní appce. Je to však jeden z relativně rychlých a efektivních způsobů jak na to. Dovolím si říct, že UAC by nemělo chybět v žádném marketingovém mixu na podporu aplikace.
Výhody
- Není náročná na správu,
- jednoduchý způsob, jak dostat svou appku k lidem.
Nevýhody
- Nejste schopni běh kampaně zásadně ovlivnit,
- je náročná na kvalitu podkladů pro reklamu,
- vyžaduje relativně velký denní / měsíční rozpočet,
- neřekne vám co děláte špatně.
Jak na hromadný import produktových inzerátů?
Tentokrát přinášíme praktický TIP pro všechny správce rozsáhlých e-shopových produktových kampaní. Je jím hromadný import produktových inzerátů do systému Sklik. Nejenže vám tento import usnadní a urychlí tvorbu kampaní, ještě díky němu budete mít navíc v produktových kampaních i pořádek.
Nejprve je potřeba získat XML Feed, ze kterého budete kampaně vytvářet. Tento XML dokument nahrajte do Excelu. (Data -> Ze souboru -> Ze souboru XML). Po importu XML dokumentu, budete pracovat primárně s položkami CATEGORY TEXT a MANUFACTURER. Tedy v případě, že chcete strukturovat kampaně podle ceny výrobků nebo podle kategorií na webu.
1. Krok
- Ze sloupců ve feedu označených jako CATEGORY TEXT a MANUFACTURER vyberte požadované názvy reklamních sestav.
- Označte celý sloupec CATEGORY TEXT nebo MANUFACTURER a vybraný sloupec zkopírujte a vložte do nového listu.
- Do šablony, která je vám k dispozici ZDE, vložte do listu EXPORT položky CATEGORY TEXT nebo MANUFACTURER jako reklamní sestavy do druhého sloupce Ad Group.
- Dbejte na to, aby se reklamní sestavy neduplikovaly. V případě nejistoty, označte celý sloupec, klikněte na kartu „Data“ a vyberte „Odebrat duplicity“.
- Po vložení reklamních sestav a kontrole případných duplicit, vložte libovolný „Název kampaně“.
- Tento poslední list s názvem EXPORT importujte do AdWords Editoru a nastavte CPC. Následně kampaň vyexportujte a importujte do systému Sklik jako klasickou kampaň.
2. Krok
- Do již zmíněné šablony vložte názvy CATEGORY TEXT nebo MANUFACTURER z listu EXPORT do listu Výpočet – MANUFACTURER.
- Po vyplnění dalších sloupců jako je skladová dostupnost nebo cenová hladina, zkopírujte hodnoty z buňky „Párovací vzorec“ do PI – CATEGORY TEXT pod buňkou „Product Group“ a doplňte AdGroup (1 cenová hladina = 1 reklamní sestava) a Product Set label, což je popis produktové skupiny v rozhraní Skliku.
- Z listu Výpočet – MANUFACTURER zkopírujte hodnoty z buňky „Párovací vzorec” do listu PI manufacturer pod buňku Product Group, doplňte Ad Group a Product Set label, což je popis produktové skupiny v rozhraní Skliku.
- Doplňte název obchodu (Číslo:Název obchodu) v listu PI – manufacturer/PI – categorytext ke všem produktovým skupinám. Získáte ho pro přihlášení do Zboží.cz -> Provozovna -> ID vašeho Eshopu (1234:Můj eshop s. r. o.) případně po exportu stávající PI kampaně z .csv souboru pod buňkou PLA shop.
- Nyní je spárovací soubor připravený k importu do rozhraní. Celý obsah listu PI párovací list zkopírujte a vložte do nového Excel souboru jako hodnoty.
- Soubor uložte jako Text v kódu Unicode. Potvrďte uložení a po zavření Excelu zvolte neukládat.
- Uložený .txt soubor přejmenujte na .csv a klasicky importujte do rozhraní.
Tak co, povedlo se? Uvidíte, že stačí trocha praxe a hromadný import produktových inzerátů vám usnadní práci a ušetří čas například na vyhledávání dalších vychytávek!
Autorem tohoto návodu je Sklik konzultant Tomáš Hanzlík. Jeho původní článek najdete na blogu Seznamu.
Performance 2020: Největší událost roku pro PPCčkaře
Včera proběhl druhý ročník největší konference zaměřené na PPC kampaně a výkonnostní marketing – Performance 2020. Konference se zúčastnilo přes 130 lidí z oboru a nechyběli jsme ani my.
Ondřej Ilinčev – ILINČEV s.r.o.
Programem nás provázel Petr Šimůnek, šéfredaktor časopisu Forbes. Jako první vystoupil Ondřej Ilinčev s přednáškou na téma „Aby vaše vstupní stránky nebyly zároveň výstupní“. Mluvil o tom, jak je důležité poslouchat klienty a zohledňovat na webových stránkách jejich textace. Dotkl se ale i toho, jak začít s úpravou webových stránek tak, aby byly pro uživatele co nejrelevantnější.
Mark Irvine – WordStream
Po českém rozjezdu jsme pokračovali s Markem Irvinem ze společnosti WordStream. Marek se zaměřil na propojení vyhledávání a sociálních sítí. Při srovnání výkonnostních KPI ve většině případech vychází FB Ads hůř a rozhodnutí managementu, zda s kampaněmi pokračovat, vypadá jasně. To je ale podle Irvina chyba. Moc hezky ukázal, co se stane po vypnutí facebookových kampaní s vyhledáváním, hledáním některých frází a konverzním poměrem. Výborným tipem pro pokročilejší optimalizace je pak kombinace remarketingových publik ze sociálních sítí a jejich využití ve vyhledávání.
Hanka Zachová – Glami
Po přestávce vystoupila Hanka Zachová, bývalá konzultantka Googlu, která nyní pracuje ve společnosti Glami. Jejím tématem byl „Brandový dluh“. U start-upů jsou možné dva typy komunikace brandu. „Buď „něco“ zkusíme, uvidíme, jak to bude fungovat a pak to doladíme, nebo to uděláme od základu správně,” prozradila nám Hanka. Ta také doporučuje se zaměřit na budování brandu v dlouhodobém horizontu a je přesvědčena, že „krátkodobé kampaně odvádí pozornost od dlouhodobých.“
Josef Hlaváček – Facebook
Hned po Hance vystoupil Pepa Hlaváček z Facebooku. Začal chvilkou z historie a pokračoval přednáškou „Jak na zajímavá videa.“ Už asi víme, že nejdůležitější jsou první 3 sekundy. Jakmile uživatele nezaujmeme a nesdělíme mu to nejdůležitější, odchází.
A pak přišla na řadu krásná část dne, oběd. 🙂
Warren Knight – Think Digital First
Jakmile jsme na obědě nabrali energii, byli jsme připraveni na odpolední přednášky. Na řadu přišel Warren Knight. Jeho úžasná energie a optimismus byly silnější než obsah přednášky. Mluvil o cestě zákazníka, rozdal knihy, zatančil a byl pryč.
Dominik Wöber a Andy Taylor
V sérii zahraničních řečníků vystoupili také Dominik Wöber a Andy Talor. Dominik se věnoval mobilům, rychlosti načítání a AMP. Andy z Merkle se zaměřil na Google My Business, Local Inventory Ads – službu Googlu, která však v ČR zatím není dostupná.
Mariia Bocheva a Petra Pacáková
Po druhé přestávce se na pódiu objevily také ženy, a to Mariia Bocheva z OWOXu a Petra Pacáková z Acomwaru.
Celá akce byla dobře zorganizovaná, umístěná do krásných prostorů a plná zajímavých přednášek. Velmi jsem ocenila energy drinky na stolech. 🙂 Díky organizátorům! Budeme se těšit na další ročník.
Začněte pracovat s Data Studiem – 1. část
Reportování dat je důležitou součástí práce každého PPC specialisty. Nejlepším způsobem, jak si reportování usnadnit a ušetřit tak drahocenný čas, je reporty automatizovat. Dnes vám představíme jeden z nástrojů, který ve Visibility používáme již několik měsíců – Data Studio od Googlu.
Data Studio je v České republice dostupné zdarma. Jedná se o skvělý nástroj pro tvorbu personalizovaných automatických reportů podle potřeb klienta.
Proč používat Data Studio?
Hlavní výhodu vidíme v automatizaci. Pokud je report správně vytvořený, není potřeba do něj zasahovat. Data jsou aktualizována automaticky, což šetří dost času.
Druhou výhodou jsou možnosti jeho využití. Většina klientů si přeje zobrazovat rozdílné metriky z různých zdrojů, což díky Data Studiu není problém.
V neposlední řadě je Data Studio produkt Googlu – to znamená, že propojení s AdWords, Analytics a dalšími Google produkty je mnohem jednodušší.
Což nás přivádí k jeho nevýhodám.
I chyby se tam najdou
Pokud chcete přidávat data z Facebooku, Heuréky a dalších marketingových nástrojů, je to trochu komplikovanější. Nedávno přišel Sklik s novým konektorem pro Data Studio, vyzkoušeli jsme ho. A jak to dopadlo se dozvíte v dalším článku o Data Studiu – 2. část.
Data Studio umí potrápit i se synchronizací dat (resp. asynchronizací dat 🙂 ). Případně svojí pomalostí načítání a občasným errorem.
Největší nevýhodou je prvotní nastavení, které zabere poměrně dost času. Pozitivní je, že se jedná o jednorázovou časovou investici, která se vám dlouhodobě vyplatí.
Začínáme s reportem
Data Studio najdete na stránce datastudio.google.com. Přihlásíte se prostřednictvím svého Google účtu – v ideálním případě se přihlásíte pod takovým účtem, ke kterému máte napojené AdWords, Analytics a další Google nástroje. Takto se snadno dostanete k potřebným datovým zdrojům.
Při vytváření reportu můžete využít buď některou ze šablon, nebo si vytvořit report úplně od začátku.
Použití šablony je jednodušší a rychlejší. Samozřejmě do šablony můžete přidávat vlastní pole, grafy nebo tabulky, abyste vytvořili takový report, jaký potřebujete.
Níže uvedený postup se dá využít nejen při vytváření reportu ze šablony, ale i při vytváření úplně nových reportů (některé kroky se mohou mírně lišit). Jako první musíte vybrat zdroj, ze kterého si bude systém „tahat” data. Pokud nemáte přidaný zdroj dat, musíte si vytvořit nový kliknutím na tlačítko „Vytvořit nový zdroj dat“.
Vyberete typ zdroje dle systému (my jsme zvolili AdWords).
Poté vyberte konkrétní AdWords účet, ze kterého chcete čerpat.
Po propojení si můžeme zdroj dat přejmenovat (doporučujeme, pokud bude reportů více). Zde můžete změnit také názvy dimenzí, metrik, vypočítat novou metriku přidáním vzorce, případně změnit typ dané metriky/dimenze.
Zdroje dat se dají upravovat a přidávat kdykoliv, stačí kliknout na záložku Zdroj -> Spravovat přidané zdroje dat a vybrat si, jestli chcete zdroj upravit, vymazat nebo přidat.
Tímto způsobem přidáte i ostatní zdroje dat.
Úprava polí v reportu
Po propojení zdrojů si kliknutím vyberete, jaké pole chcete v reportu zobrazit (tabulka, graf, diagram, mapa a další). K tomu přiřadíte zdroj a metriky. Co používáme rádi, je srovnání s předchozím obdobím případně s loňským rokem. Na první pohled je tak vidět, jak si stojíte.
Pokud chcete data pouze za některé kampaně, využijte „Filtr“.
Data Studio nám umožňuje upravit i vzhled jednotlivých polí (tabulek a grafů) v záložce „Style“.
V záložce „Zdroj“ na horní liště můžete spravovat nejen datové zdroje, ale také segmenty, filtry či barvy hodnot dimenzí.
Tímto způsobem dokážete vytvořit report na míru každému klientovi.
Závěr 
Data Studio je skvělým produktem pro každého (nejen) marketéra, který potřebuje, aby byla data přehledná a report vypadal profesionálně. Stejně jako u každého nového nástroje je i zde nutná dávka trpělivosti. 🙂
Doufám, že vám článek alespoň trochu objasnil práci se zdroji a základním nastavením. V dalším pokračování se budeme zabývat pokročilejšími úpravami v Data Studiu a napojením Sklik konektoru.
Budu ráda, když se v komentáři podělíte o vaše zkušenosti a postřehy.
Původní verzi článku od Marianny Trtekové najdete na blogu slovenské pobočky Visibility.