Jak spravovat facebookovou stránku?
Pokud se dnes kdokoliv setká s názvem vaší společnosti, je téměř jisté, že si ji, dříve, než dojde k nějakému obchodnímu kontaktu, vyhledá na Facebooku. Pokud tam vaši stránku nenajde, důvěryhodnost vaší značky rapidně klesá. Pokud totiž nekomunikujete prostřednictvím sociálních sítí, obíráte se o velkou skupinu potenciálních zákazníků.
Co vám může stránka na Facebooku nabídnout?
Mnozí z klientů se často ptají: „Co budeme na stránce vlastně zveřejňovat?“. Obecná odpověď zní: „Cokoliv.“ Moje odpověď ale je – cokoliv, co zajímá vaše fanoušky a zároveň to souvisí se segmentem, ve kterém vaše značka působí. Jde o váš prezentační prostor, tak ho využijte naplno! Nikdo vám nenabídne reklamní prostor s neomezeným počtem inzerování, navíc s okamžitou zpětnou vazbou vaší cílové skupiny za cenu, jakou si sami určíte. Ani televize, ani rozhlas, ani noviny a ani webová stránka. Facebook ANO.
Dejte lidem vědět o novinkách, poskytněte jim informace o produktech, odprezentujte život ve vaší firmě, představte jim vaše zaměstnance, ukažte jim, jak jste to roztočili na firemní oslavě, zabavte je, přineste jim zajímavé tipy – řiďte se intuicí a chováním vašich fanoušků. To je ten nejlepší feedback, jaký můžete dostat!
Při práci s Facebookem je však třeba dbát na několik věcí, které jsou vaší komunikační vizitkou. I proto jsem se rozhodla poukázat na pár chyb, které jsem během své praxe zpozorovala a kterých byste se měli vyvarovat.
Příspěvky nemají plán
Plánování příspěvků je základem úspěchu. Na jedné straně máte dostatek času na přípravu kvalitního obsahu, na druhé straně dokážete celou komunikaci přizpůsobit zvolené strategii. A přestože se může zdát, že naplánovat několik příspěvků najednou může být náročné, opak je pravdou. Stačí jen ve správnou chvíli začít. ? Po zbytek měsíce tak nemusíte trnout, čímž přispět na stránku – plán už budete mít předem hotový a vy se tak můžete soustředit už jen na komunikaci s fanoušky.
Příspěvek nemá jasně definovaný cíl
Dříve než se pustíte do vymýšlení příspěvku na vaši stránku, měli byste si ujasnit, co chcete následujícím postem komunikovat. Máte nový produkt a rádi byste ho odprezentovali vašim fanouškům? Chcete, aby se lidé dostali na vaši webovou stránku, kde najdou podrobnější informace? Nebo chcete své fanoušky podnítit k diskusi? Toto jsou základní otázky, které si musíte před tvorbou příspěvku odpovídat. Podle požadované akce uživatelů volte nejen text příspěvku, ale i jeho formát či vizuální stránku.
Příspěvky nejsou jednotné
Celá vaše komunikace by se měla nést v jednotném stylu. Každý obsah, který tvoříte, by měl korespondovat s vizuální identitou značky a navíc by měl zachovávat i stanovené hodnoty a ideje společnosti. Ke komunikační jednotě můžeme zařadit například i tone of voice – tedy tón, s jakým ke svým fanouškům promlouváte. Používáte ve své komunikaci emotikony, v textovém projevu využíváte zdrobněliny a slangové výrazy, nebo je vaše komunikace naopak seriózní a tomu přizpůsobujete i výrazové prostředky? To jsou věci, které byste si měli ujasnit ještě předtím, než s vašimi fanoušky začnete komunikovat.
Věděli jste, že pokud si přečteš můj blog, vaše Facebook stránka může být lepší?
Něco vám na té větě nesedí, že? Snažila jsem se poukázat na častou chybu, která spočívá v nejasném definování tykání nebo vykání při komunikaci na Facebooku. Podobně, jako by měla být vaše komunikace jednotná vizuálně, byste si měli ujasnit, jak budete s vašimi fanoušky komunikovat. Jsou vaší cílovou skupinou mladí lidé, kteří jsou ulítlí, zajímají se o vychytávky a mají rádi nevázaný styl řeči? Klidně jim tykejte. Pokud ale nabízíte seriózní produkt, například účetní software nebo elektrické ohřívače vody, bude lepší, pokud budete v příspěvcích vašim fanouškům vykat.
Obsah není přizpůsoben cílové skupině
Opět se dostáváme k vašim současným i potenciálním zákazníkům. Jak říká stále pravdivý výrok Tomáše Bati „Náš zákazník, náš pán“, i vy se musíte v mnoha případech přizpůsobovat právě cílové skupině. Pokud se váš segment orientuje na muže ve věku od 30 do 45 let, upusťte od kočiček, obrázků dětí, kýčovitých příspěvků či soutěží o předměty do domácnosti. Publikujte to, co bude pro vaši cílovou skupinu zajímavé. Sledujte její zájmy, její chování, zjišťujte jejich preference a podle toho si vyskládejte obsah, který je bude bavit.
Příspěvky jsou příliš dlouhé
Několik studií dokázalo, že právě příspěvky se 40 a méně znaky jsou mnohem efektivnější a získávají si větší pozornost lidí. Ne vždy je však možné tuto zásadu dodržovat, proto je optimální, aby délka příspěvku nepřesáhla 3 řádky. Příliš dlouhým popisem totiž fanoušky spíše odeženete a váš sice hodnotný, ale dlouhý příspěvek si nepřečte téměř nikdo. V zásadě by mělo platit, že jeden status představuje jednu ucelenou myšlenku, která je vyjádřena co nejstručněji.
Komunikace obsahuje gramatické a stylistické chyby
I mistr tesař se utne… Při přípravě příspěvků ale vždy dbejte na jejich gramatickou a stylistickou správnost. Nejenže chybný příspěvek sníží důvěryhodnost vaší značky, ale vaši fanoušci vám to mohou dát v komentářích velmi negativně pocítit. Pokud nejste příliš jazykově zdatní, pomozte si dostupnými webovými stránkami (např. http://prirucka.ujc.cas.cz/) nebo se obraťte na jazykového korektora.
Příspěvky nejsou podporovány reklamami
Zavedením Průzkumníka, takzvané raketky, se online marketing na sociálních sítích výrazně změnil. Organické dosahy mnoha stránek rapidně klesly, proto nezbývá nic jiného, než je finančně podpořit. Koneckonců, právě to byl cíl Marka Zuckerberga, který s tímto „řešením“ přišel. Pokud chcete, aby se váš obsah dostal k lidem, je nezbytné, abyste navýšili vaše investice do reklamy na Facebooku. V opačném případě se může stát, že vaše kreativa přijde nazmar a komunita vašich fanoušků postupně zanikne.
Mnoho lidí si myslí, že práce s facebookovou stránkou není nic složité. Pokud však chcete posunout svůj byznys o krok dál a zejména, přiblížit svou značku vaší cílové skupině, je třeba, abyste své stránce věnovali dostatek času. Pokud se jen chystáte založit si svou stránku, nebojte se toho – hupněte do divokých vod Facebooku, zkoušejte, inspirujte se, vzdělávejte se a nakonec naskočíte na tu správnou vlnu. Pokud již svou stránku máte, přeji vám mnoho spokojených fanoušků, kteří vaši snahu patřičně ocení. ?
Původní verzi článku najdete na blogu slovenské pobočky Visibility.
Backstage IG feedu: Náhľad do tvorby obsahu
V online svete momentálne patrí Instagram snáď medzi najpríťažlivejšie siete. Aspoň pre milovníkov krásnych fotiek, obrázkov a videí :). Za tvorbou obsahu je toho dnes ale viac ako len fotka z mobilu.
Ukotvite ideu do reality
Čo si budeme nahovárať firemný a súkromný instafeed sa líšia a je dôležité si to pri tvorbe obsahu uvedomiť. Pri vymýšľaní nám kreatívcom často predstavy vyletia do výšin, no musíte myslieť na možnosti a čas, ktorý na to máte. Pomáha vytvoriť si malý brief obrázkov a zásad, ktoré budete dodržiavať aby ste neuleteli nesprávnym smerom a môžete sa „začať hrať”.
My sme mali to šťastie rozbiehať profil v gastro oblasti, a tak sme sa na deň stali aj kuchárkami, foodstajlistkami, shopaholičkami a degustátorkami.
Príprava a nákup propriet
Po tom čo si 3 kreatívne VISIdámy vytvorili zoznam vecí čo treba dokúpiť, aby fotenie a príprava obsahu prebiehala podľa ich POSH predstáv, išli do obchodu, vyberali, vyberali a nakupovali…
Obchody už našťastie pochopili, že ľudia radi svoje domovy zlaďujú do určitých tónov a preto nemusíte prejsť celé centrum k získaniu vhodných rekvizít a ušetríte drahocenný čas, ktorý sa vám bude hodiť na samotný proces tvorby. Zvlášť keď tie lievance musíte nielen nafotiť, ale aj upiecť, „nastajlovať”, natočiť pre Instastories a potom zjesť, samozrejme :). To je pomerne dlhý a náročný proces. Na fotenie majte okrem fotoaparátu pripravené aj viaceré telefóny, nabité baterky, nabíjačky aby vás nič neprekvapilo a stihli ste zaznamenať aj backstage procesu. To sa oplatí vždy :).
Timing, proces
Aj keď si urobíte časový plán a máte pocit, že to bude stačiť, tak verte tomu, že v 90 % prípadov nebude :). Pokiaľ ste ten, čo fotíte, obhliadnite si prostredie dopredu. Ja som už terén poznala, no denné svetlo malo iný plán, a tak sme sa museli prispôsobiť podmienkam. Takmer vždy sa vyskytne „neplánovaná” situácia.
Nepodľahnite naivnej predstave, že to zvládnete všetko sami a delegujte si úlohy. Kým napríklad jedna fotí už hotové jedlá a „stajluje zátišia”, druhá zaznamenáva proces prípravy iných vecí, pomáha prenášať svetlá, tretia zatiaľ šľahá dokonalú penu na latte, drží hrnček pre fotku a navzájom sa kontrolujete, aby lievance niekto predčasne nezjedol :).
Fotenie, spolupráca, nálada
Kým niektoré procesy prebiehajú simultánne, tak nie všetko sa tak dá urobiť a napríklad na to, aby ste poliali lievance sladučkým topingom, tak musíte počkať na fotografa, kým nie je spokojný s fotkami bez toho :).
Práca je prvoradá, ale na výsledku sa môže odraziť aj vaša nálada. Je to aj o tom, že sa zašpiníte múkou, že sa vám nepodarí na 1x dať šľahačku na muffiny ako profík, že ovocie na lievancoch nedrží, že musíte fotku s kávou odfotiť kým padne pena, že máte pri pohľade na výtvory slinku z úst dlhšiu ako uzávierku na foťáku… a že to aj tak milujete a pôjdete do toho znova :).
Dôležité 🙂
Mať štýlovo a farebne zladený feed je dôležité. Z príspevkov by však mala pôsobiť pozitívna emócia, predstava chutí jedla, domov… Práve v tom je krása Instagramu :).
Príliš „dokonalý” feed zas môže pôsobiť veľmi umelo a nepresvedčivo.
Jak začít s Instagramem pro firmy?
Po velkém boomu Facebooku, kdy kdo neměl účet na této sociální síti, jako by nebyl a nežil, se skoro zdálo, že žádná jiná síť už nemá v tak tvrdé konkurenci šanci. Zkoušel to Snapchat, zuby nehty se držel a drží Twitter. Není tedy divu, že ani Instagramu mnozí neprorokovali zářnou budoucnost, ale opak se stal pravdou. Již nedlouho po uvedení na trh Instagram využívalo přes milion lidí na celé světě. A nyní jsou čísla ještě zajímavější. Měsíčně je na Instagramu aktivních 150 miliónů lidí z celého světa. Ti denně přidají 55 miliónů fotografií a udělí 1,2 bilionu lajků. Tak co, ještě si někdo myslí, že s Instagramem nemáme ať už k využití k osobním nebo komerčním účelům počítat? Zvolte si nick, zadejte celé jméno a nezapomeňte na profilový obrázek.
1. Zvolte si nick, zadejte celé jméno a nezapomeňte na profilový obrázek
Začít se musí vždy od začátku a tím je právě identita firmy, která pomůže fanouškům vás rozpoznat a rychleji najít. Nezapomínejte na to, že méně je někdy více. Kreativitu si raději nechte na jindy. Nick zadejte maximálně jednoduchý a rozpoznatelný. Možná se vám bude zdát na první pohled ideální a nadmíru vtipná volba @jardabroucekrezbartruhlarpracevsehodruhu, ale vaši fanoušci zcela určitě více ocení nick @truhlarstvi_broucek.
Stejné je to i se jménem (zadejte celé vaše jméno) a profilovým obrázkem (logo postačí). Pamatujte, že v jednoduchosti je krása.
Zdroj: giphy.com
2. Popisek
K napsání popisku máte k dispozici 150 znaků. Opět se nesnažte vymyslet žádná složitá souvětí a krkolomné výrazy, kterým stejně nejspíše budete rozumět jenom vy sami. Jednoduše napište, o čem váš Instagram je, čím se vaše firma zabývá a můžete připojit i proč se tím vaše firma zabývá. Někdo na Instagramu využívá i svůj hashtag.
3. Strategie, kreativita a dostatek času
Zapomeňte na Facebook. Instagram je sociální sítí, na které platí jiná pravidla a ty je nutno dodržovat, abyste se neutopili v rybníčku s konkurencí dalších firem. Když už se do něj pustíte, tak ho dělejte pořádně. Základními ingrediencemi pro zdařilé dílo je ČAS, PLÁN, TRPĚLIVOST a KREATIVITA. Nutno si také uvědomit, že Instagram není prodejní kanál. Jeho uživatelé se chtějí bavit a sdílet „hezké věci“. Může vám však přivést nové zákazníky, jejich loajalitu a vynést vás na první místo před konkurencí. Ano, zázraky jsou tady na denním pořádku.
Zdroj: giphy.com
4. Typ fotek a rozměry
I Instagram má svá pravidla. Jedním z nich je správný formát fotek sdílených na zdi, tedy čtvercový. Ideální rozměr je 1080 x 1080 px. Přestože je už možné sdílet fotky i v jiných rozměrech, držte se čtverců. Využijete tak maximum feedu. Druhů fotek je nespočet. Můžete se vrhnout na lifestyle vizuály, citáty, videa nebo také tak oblíbený Boomerang.
5. #hashtagy
A nakonec to nejlepší a zároveň pro někoho i nejméně uchopitelné – používání hashtagů. Hlavně rozumně. Offtopic hashtagy (#food, #coffee, #home) se vám mohou zdát na první pohled atraktivní, ale je nutné si uvědomit, že je používají lidé z celého světa a vaše fotka se tak na zdi udrží asi 10 vteřin. Aby vaše fotka dosáhla kýženého výsledku (co nejvíce lajků a komentářů), je potřeba na to jít od lesa. Prohledejte internet a najděte influencera, který je populární právě v tom oboru, kterým se vy zabýváte. A hashtagy jednoduše okopírujte. Opisovat se nemá, ale tohle nikomu vadit nebude a vám to pomůže.
Zdroj: gyphy.com
A jak najít toho správného influencera? O tom zase někdy příště. ?
Instagram: Vyzkoušejte si horké novinky
Také máte pocit, že se do toho tvůrci Instagramu v poslední době pořádně opřeli? S příchodem nového roku se na nás valí jedna novinka za druhou. No, co se dá dělat, čísla hovoří jasně – oblíbenost Instagramu letí nahoru jak neřízená střela.
Zdroj: Statista.com
Rozhýbejte se
Při vytváření vlastních stories se můžete nově vyřádit použitím GIF nálepek. Na výběr máte z více než 100 000 pohyblivých motivů. Vyhledáte je jednoduše zadáním klíčového slova. A pokud si nebudete vědět rady s výběrem, Instagram vám nabídne ty nejvíce IN. Oživit GIFem můžete také svou soukromou zprávu v directu.
Zdroj: Newsfeed.cz
Barevné „náladovky“
Další novinkou je funkce „Type“. Jedná se o jednoduché barvené pozadí, které můžete použít do svých stories. Chcete vyjádřit bláznivou myšlenku nebo jste naštvaní a potřebujete to sdělit světu? Pak přesně k tomu můžete využít tuto funkci. Pomocí ní totiž efektivně sdělíte světu prostě cokoli!
Tím to ale nekončí! Pokud se vám jednoduché barevné pozadí zdá poněkud fádní, můžete ho doplnit fotografií. Funkce pak působí jako filtr a fotka vypadá jako v „barevné mlze“.
Plánování
Co si budeme namlouvat – na tohle jsme všichni čekali už hodně dlouho. Možnost plánovat příspěvky na Instagram je konečně tady! Tato novinka je hlavně skvělou zprávu pro ty, kteří spravují firemní profily. Prozatím se to týká ale jen organických příspěvků. Se sponzorovaným obsahem je to stále stejné. Nicméně – první vlaštovka.?
K plánovaní obsahu na Instagram můžete využít třeba některou z těchto aplikací: Instagram Graph API, Hootsuite nebo Sprout Social.
Jak sociální sítě změnily průběh krizové události
Berlínský útok očima Lenky a sociálních sítí
Tenhle článek jsem nijak neplánovala. Jsou ale tři ráno a berlínský útok mě nutí vzít do ruky papír a tužku. Když jsem totiž po pěti hodinách nonstop hltání Facebooku a Twitteru odložila mobil, došlo mi, jak výjimečnou sílu mají sociální sítě ve chvíli skutečné krize. Teroristického útoku nebo třeba přírodní katastrofy. Konec hračiček, tyhle platformy zásadně mění scénáře vážných okamžiků. Víme to vlastně všichni, ale mně osobně to skutečně došlo, až když jsem si na důkazy sáhla osobně.
Čím přesně je mění? Tady jsou mé autentické postřehy.
1. Varování dřív než z netu
Bylo devět večer a já seděla doma. Zapnutá telka, sjíždím appky na mobilu – a najednou mi blikne Safety Check mé kamarádky z Berlína. Facebook mi říká, že je v pořádku a v bezpečí. Proč mi to ale oznamuje? Co se stalo?? Cíleně jdu na zpravodajský server – a dozvídám se top čerstvou zprávu o teroristickém útoku.
Třebaže jsem tedy byla online a se zapnutou televizí, o útoku bych se byla dozvěděla až mnohem později. Safety Check však dokázal přebít flow televizního seriálu i second screen nesmyslná videa s blbostmi. To má ve chvíli krize cenu zlata. A třeba i života. Zuckerbergu, tahle funkce se ti fakt povedla.
2. Safety Check: prevence kolapsu
Safety Check blikl a já poprvé využila jeho funkci naplno. V Berlíně jsem dřív žila, pořád tam mám hodně přátel.
Netuším, kde co bouchlo, kam to ten magor s kamionem napral, ale už koukám, koho z mých přátel Mark označil jako přítomné v postižené oblasti. A vážně sleduju, kdo z nich zaškrtl, že je v bezpečí. Sjedu „ stručné informace o krizi” a hekticky mačkám u nevyjádřených tlačítko „zeptat se, zda je v bezpečí“. Facebook hned ukazuje, kolik lidí už projevilo o dotyčného stejnou obavu. A že ho i můžu sama za něj zakliknout jako „v bezpečí”, když není třeba online a potřebuje to dát vědět. Taky zásadní věc.
Ani ne za hodinu už dokonce berlínská policie vyzývá širokou veřejnost k používání Safety Checku. Představuje důležitý bezpečnostní prvek na prevenci kolapsu. Psychiky blízkých i krizových linek, kterým hrozí přetížení.
Btw, kamarádi, o které jsem Checkem projevila starost, se mi mezitím hlásí přes Messenger.
3. Přítel na telefonu
Tím se propojujeme na pomyslné lince Praha – Berlín. Já mám realtime informace z místa dění, kamarádky mají okamžitou realtime psychickou podporu. Jasně, nejsem psycholog… Ale vědomí, že se o ně někdo zajímá a že je někdo hledá, jim v tom šoku trochu pomáhá. Navíc kdyby bylo potřeba, mohla bych jim říct nějaké info ze zdroje, který v ten moment nesledují. Jsou sice online, tedy s funkčním Googlem, ale všechno naráz rychle neprojedou.
Abych dokreslila váhu téhle možnosti, moje otřesená berlínská spolubydlící pracuje přímo na Ku’dammu. Jen pár metrů od #Breitscheidplatz. Z práce bohudík odešla necelou hodinu před útokem. Emoce všechny válcují na plné čáře.
4. Live zpravodajství
V televizi už mi jede místo Přátel ČT24 s mimořádným zpravodajstvím. Twitter ho ale předbíhá. Tedy hlavě profil @PolizeiBerlinEinsatz, oficiální kanál berlínské policie pouze pro krizové události. Jeho název se lavinově šíří (nejen) Facebookem. Během pár hodin má skoro čtvrt milionu sledujících (v 1:50 ráno 218.000 followers). Strážníci bravurně dávají ověřené, vteřiny staré informace z místa dění. Brzy tweetují na střídačku v NJ i v AJ.
#Breitscheidplatz žije také svým životem, hodně díky jeho konzistentnímu používání berlínskou policií.
Obrovskou roli nabírá i Facebook Live Stream. Ano, ta hračička na absurdní zpovědi děcek z YouTubu. Teď má ale jinou funkci. Třeba televizní kanál N24 umisťuje své live video zpravodajství přímo na FB. Srovnávám ho s paralelně běžícím studiem ČT24. Informace dodávají Němci rychleji, forma je na stejné úrovni.
Stream sleduje živě bezmála 100k uživatelů FB. Mezi nimi i ti, kteří se pohybují v terénu a telku si nemůžou zapnout. Opět zásadní klad. Pro lidi v terénu je ve chvíli zmatku nezbytný jeden rychlý zdroj nejnovějších informací.
To potvrzuji ze zkušenosti z pařížského letiště letos v březnu. Když jsme dosedli, zjistili jsme ze SMS od rodin, že na letišti „vedle” (v Bruselu) odpálili teroristé bombu. A my v panice googlili jak o život, jestli je rozumné vůbec nastoupit do dalšího letadla do Berlína. Ten byl v tu chvíli také potenciálně ohroženým místem. Stejně jako letiště v Paříži. Jo, ten letošek by opravdu výživný…
5. Tetky drbny
Abych ale nevyzdvihovala jen samá pozitiva, sociální sítě představují ve chvíli krize i jednu obrovskou hrozbu. Nemyslím komunikační prostředek teroristů; ti by si klidně na výměnu zpráv poslali i holuba. Myslím tu nebezpečně lehkou možnost pro miliony horlivců prokecnout něco, co krizi ještě zhorší. Co poradí útočníkovi, kudy prchat. Co mu ukáže, kde se ukrývá schovaná oběť. Nebo co překazí policejní manévry, když jde o životy ohrožených. Stačí jediná fotka pořízená z protilehlého bytu nebo třeba tweet do 140 znaků. A neštěstí je na světě.
Berlínská policie proto brzy žádala veřejnost o embargo na autentické fotky z místa činu. Nejen kvůli pietě vůči zachyceným obětem. Vytvořili ale speciální URL na neveřejný sběr těchto důkazních materiálů. A pomocí Storify (Social Media Story) vysosali aktuálně nejdůležitější informace k neštěstí.
Sociální sítě při krizi: přínos nebo zkáza?
Těžko soudit, co má celkově větší váhu. Jestli informovanost veřejnosti nebo potenciální špionáž pro útočníky. Takhle od stolu by člověk řekl, že ty masové informace. Ale podloženo exaktními čísly to nemám – a na takový soud je celkově příliš brzy. Většina funkcí uvedených sítí je ještě relativně nová a jejich přínos či zkázu ukáže až čas. Protože všichni tušíme – byť neradi – že Berlín nebyl první ani poslední test jejich síly. Tak si jen přejme, ať je takových testů co nejméně. A ať osvěta naučí veřejnost ustát je na jedničku.
Kočky zaplavily český Tinder
Sociální síť Tinder našla v tuzemsku první marketingové využití. Mezi profily seznámení chtivých millenials se v těchto dnech propašovaly mimetické medailonky opuštěných koček …
Po kém on je? Aneb jak pracovat s trendem víc než jiní
REALTIME MARKETING
Letošní Pokémánie se v marketingu nevyhnula ani těm nejzarputilejším ignorantům. Agentury i značky se probraly ze svého poklidného letního spánku a jako mávnutím pokébalu se začaly předhánět, kdo se sveze na vlně tohoto trendu jako první. A kdo bude tím „vocasem”, který si opokémoní profil třeba až v srpnu. S hrdostí můžu říct, že obojí jsme zvládli my. 🙂 Mrkejte jak a nasajte naše cenné poznatky k přípravě real-time kampaní.
Hned úvodem podotknu jednu zásadní věc. Neříkáme, že jsme tu naši kampaň udělali absolutně nejlépe. To ne. V zahraničí je řada borců, kteří se zvládli pokémony ohánět rychleji a jistě i lépe. Ale na ten malý český rybníček jsme si nevedli špatně. A podařilo se nám ukázat, že jde na tu vlnu trendu naskočit i trošku jiným skokem – byť s menším prknem, než mají třeba ostatní. Jakože s menším týmem, starším publikem a v jiném segmentu, koho by to teda netrklo. 😉
Kapitola I: První post
Hlavně na nic nečekat
Začalo to jako u všech. S chichotem jsme v kanclu odpalovali ptáky a housenky u monitorů, na parapetu a na stolech. Jak jsme se ale jali lovit netopýry i na záchodě, pochopili jsme, že tohle bude něco většího. V takové fázi je potřeba na nic nečekat a hned zapojit klienta. Tím naším vyvoleným se stala ERV Evropská pojišťovna.
Díky velké vzájemné důvěře šlo všechno ráz naráz. Stejně jako v ulicích, kde už to mezitím chodci bořili do sloupů. Bingo, naše téma. Perfektně relevantní k produktu cestovního pojištění – což je taky základ. Nechytat se trendu, který je pro vás mimo mísu. To se pak super #VISItka rázem promění v samoúčelný trapas.
Lajky se sypaly jako pokébaly z PokéStopu
Dobrou souhrou týmu i klienta se nám podařilo dělo: dostat se mezi vůbec první značky na českém trhu s pokemonizací obsahu. Předběhli jsme i takové velikány jako O2, KFC nebo třeba Huawei, s dalšími v několikadenním závěsu.
A je jedno, že naší fanouškovské základně už dááááávno nebylo -náct; i tak jsme výsledky zbořili své interní cíle. Lajky se sypaly jako pokébaly z PokéStopu.
Jasně, na jiné (globální půlmilionové) značky třeba žádná hitparáda, ale na menší, ryze českou stránku super. Hlavní je měřit se se sebou samým.
Kapitola II: Po kém on je?
Hlavně nezastavit, kde končí jiní
PokéPost done, ego pohoněno a dušička klidná. Tady drtivá většina firem skončila. Ale my ne.
Čím víc jsme nachodili kilometrů a vylíhli vajec, tím naše intuice a hbitost sílily. Zatímco jiní montovali prvního Pikachu do postu, my jsme už rozjeli
seriál. Nazvaný hezky česky „Po kém on je?” Protože i nehod a bizáru kolem Pokémánie začalo v zahraničí narůstat – a to je jasný materiál pro seroš.
Nabořený policejní vůz, násilníci číhající u PokéStopů, armádní prostory narušené lovci pokémonů… Stačilo jen šikovně vybírat a uzpůsobit sdělení produktu. Voilá, produktové posty byly na světě. Vykryli jsme postupně nejen standardní pojištění do zahraničí, ale i specifické cestovní pojištění pro těhotné a top aktuální rizikové faktory cestování:
Klasické poučky do koše
Že jsou textace těchto postů delší? A případy ujeté? U realtimu nevadí! Fanoušci se i tak perfektně chytli. Rozjeli diskuze, lajkovali, sdíleli – a padly i
nějaké ty pochvaly. A kdo kdy spravoval nějaký profil, ten ví, že samovolná pochvala fanouška fakt vnitřně nakopne. Byť navenek děláme, že a co, viď.
Efektivní dojezd
Super je, že seriál jsme dojížděli v srpnu. A stejně šlapal i tehdy, utlumující se Pokémánii navzdory.
Profilu i produktům na webu jsme hezky zvýšili návštěvnost. A taky jsme si dost upevnili pouto v týmu. Protože vědět, že spolu dokážete rychle reagovat na trend – a ještě s ním zvládáte pracovat víc než jiní – je rozhodně fajn. Občas je dobré si tohle prověřit. Už pro ten pocit, kdy se imaginárně poplácáte po zádech. A na tom obláčku, s hlavou vztyčenou, jdete poděkovat za 45. debilní dotaz svému oblíbenému haterovi.
Jak jste pokemonizovali obsah vy? Podělte se s námi o své imaginární plácance.
A kdyby vás zajímalo něco víc k realtime marketingu nebo strategii na sociálních sítích, určitě nám napište.