Trendy v UI designu 2022
Jako každý rok touto dobou přinášíme trendy na rok 2022. Malá připomínka o designu, dobrý design nepodléhá krátkodobým trendům, a tak i my můžeme tento článek přinést v tuto dobu. U webového UI designu to platí dvojnásob. Vždy je potřeba mít na paměti v první řadě funkčnost webu nebo mobilní aplikace a interface by neměl upozadit „experience”. I přesto je však vzhled klíčovým prvkem dobrých stránek nebo aplikace a jeho důležitost vzrůstá. Pojďme si shrnout trendy, které se od loňského roku začaly objevovat a posouvat vzhled webů.
Dark mode
Dark mode neboli tmavý režim je přenastavení uživatelského rozhraní operačního systému ze světlého schématu do tmavého. Světlé pozadí se tedy mění na tmavé a tmavý text na světlý. Tmavý režim jsme paradoxně mohli vidět na prvních počítačích, kdy technologie nebyla dostatečně účinná, aby osvětlila celou obrazovku bez vyhoření základní desky, a proto měly počítače v 70. a 80. letech černé pozadí. U úplně prvních počítačových obrazovek byl tedy výchozím nastavením tmavý režim. Tmavý režim, který si můžeme nastavit na svých telefonech dnes, je z velké části výsledek snahy o zmírnění namáhání očí při dlouhém používání telefonu nebo počítače, zejména večer a v noci. Dark mode má ale i jiné výhody než pouze menší zátěž na naše oči. Některý obsah webových stránek nebo aplikace jako jsou například -grafy, schémata a videa- uživatel vnímá mnohem lépe jako světlý text a prvky na tmavém pozadí. Tmavý režim představuje pro uživatele jistou personalizaci, která může v některých případech šetřit baterii. Zdroj: Anastasiia Katsapova
3D elementy a animace
3D elementy nejsou v UI designu nic nového, nicméně je nadále použití 3D grafiky v aplikacích a webdesignu na vzestupu. 3D objekty dodávají webovým stránkám či aplikaci hravost, zvyšují interaktivitu uživatele a propojují návštěvníka s brandem dynamičtěji než statické fotografie nebo ilustrace. Často nás na hlavní stránce webu přivítá veselý 3D charakter, která funguje jako prostředník mezi návštěvníkem a webem samotným. Spolu s poptávkou po 3D animacích se také zvyšuje potřeba UI designérů nalézt nástroje pro snadnější vytváření animací, než tomu bylo doposud. Ještě donedávna bylo vytváření prostorových objektů a animací výsadou zručných a zkušených designéru za použití komplikovaných programů, nicméně s rozmachem online 3D editorů nebo integrací nástrojů pro vytváření 3D do běžnějších programů jako je např. Illustrator je možné navrhnout si jednodušší objekty i pro méně dovedné designéry. Zdroj: Hatcher He
Gradienty, neonové odstíny
Barevné přechody tzv. gradienty výrazně nabyly na popularitě již před pár lety. Jejich oblíbenost a funkčnost však nadále trvá a nezdá se, že by měly gradienty v blízké době z webových stránek a mobilních aplikací zmizet. Zejména v minulém roce jsme mohli vidět tzv. Mesh gradient. Typicky gradienty mapují přechod z jedné barvy nebo odstíny do druhé, v případě mesh gradientů je ale použito 3 a více barev, které do sebe nepřechází zcela plynule, nýbrž více abstraktně a dynamicky. Barevné přechody tvořené z pastelových odstínů dodají designu lehkost a jen jemně podtrhnou hlavní typografii , neonové a syté přechody doplněné o zrnitost nebo texturu naopak mohou fungovat jako stěžejní bod grafického návrhu. Barevné přechody vytváří pocit hloubky a svou variabilitou jsou proto skvělým designovým prvkem, který prostě funguje jako pozadí, v logu značky, tlačítkách, interaktivním menu, animačních prvcích i na tištěných médiích. zdroj: LS Graphics
Výrazná, experimentální a kinetická typografie
Kinetickou typografií je míněn text, který se pohybuje. Kinetická typografie dokáže upoutat pozornost téměř jakéhokoliv publika a vypráví příběh mnohem lépe než jen řádky statického textu. Pohyblivé prvky dodají nadpisu živost, zaujmou pozornost čtenáře a představí web či aplikaci ve specifickém tónu či atmosféře, který obsah webu vyjadřuje. Zmáčknutí nebo naopak roztáhnutí nadpisu evokuje radost, opakující se sekvence naopak uživatele hypnotizuje. Animace by měla vyprávět příběh. Pro vytváření pohyblivé typografie je nejčastějším programem Adobe After Effects, pro méně zkušené animátory je doporučován například program Biteable. Zdroj: Mat Voyce
Brutalismus
Plochý 2D design, křiklavé barvy, tučné výrazné obrysy a přehnané proporce- tyto prvky brutalismu vyvažují jemný a hladký efekt skleněných tabulí ( glassmorphism) a barevných přechodů. Obrovské fonty, přímé linie, inspirace pop kulturou a 90.léty, vizuální experiment- to vše vykresluje vzhled webu nebo aplikace v brutalistickém stylu. Webové stránky s prvky brutalismu jsou nahodilé, nemají ukotvenou mřížku a orientace může být mírně náročnější. Nicméně brutalistické weby jsou určitě letošním trendem, jak bude tento vzhled použitelný do budoucna ještě uvidíme. Zdroj: Artemiy Lebedev Behance
Zdroj: Igor Havok Behance
Je možné, že brutalismu odzvoní během jedné sezóny, ale ostatní prvky se stanou nedílnou součástí UI designu, jejich vliv nám již na webech a v aplikacích zůstane. Máme se na co těšit.
Mediální plánování – 1. díl
Historický nákup reklamy
Měl jsem to „štěstí“, že jsem ještě zažil – nyní již přežitý – dřívější proces nákupu reklamy. Psal se rok 2008 a vše bylo především o vztahu inzerenta s account managerem vydavatelství. Pracoval jsem tehdy jako online account manager pro SANOMA Media. Jednoho dne mi zavolal D. K. (zakladatel dnes již velké agentury) a řekl: „Ahoj, mám tady dalšího klienta.“ Dostal jsem krátké zadání, timing – a to bylo vše. Mým úkolem bylo vybrat, resp. naplánovat online média v rámci SANOMA portfolia, zamyslet se nad konkrétními formáty, spočítat imprese, které klientovi doručíme, a kampaň nasadit.
Tenkrát jsme na CPC prodávali floating a výprodej prostoru jen ve výjimečných případech. Post-buy byl častokrát na dva řádky. Minimum agentur v té době řešilo dopad kampaní na prodej či doměřování dat v rámci analytických nástrojů. Tzv. “španělskou vesnicí” pak byly překryvy či atribuce jednotlivých marketingových kampaní a zdrojů. Zjednodušeně se tomu říkalo online media – rezervace prostoru. Když však rezervace proběhla špatně nebo account manager ve vydavatelství vybral nevýkonná média, bylo po kampani a v zásadě se s tím v jejím průběhu nedalo nic dělat.
Od lidí k technologiím: kde jsme v mediálním plánování v roce 2021
V dnešní době, kdy průměrný uživatel internetu navštíví měsíčně 89 webů (zdroj: Nielsen Admosphere) a používá v průměru dvě až tři zařízení, je zacílení reklamy se správným sdělením a ve správný čas opravdu nutné. Abychom toho z pozice inzerenta dosáhli, není již možné fungovat ve starém módu. Naštěstí existují technologie, které to automaticky/programaticky udělají za nás a na nás tak zbývá naučit se je efektivně využívat.
Celá léta jsme slýchali o tzv. Programmatic Ads Buying či RTB (real-time-bidding) apod. Proč? Protože to byla to odpověď na všechny problémy, které měl předchozí model rezervace médií. Pojďme si říci konkrétní důvody, které jsou aktuální v dnešním kontextu.
- Cílení: Neklademe důraz na to, o jaké médium jde. Více nás zajímá, na koho cílíme napříč všemi mediálními domy. Podle dat vidíme, že např. na webech, které jsou jednoznačně pro ženy (dle SOCDEMA), nejvíce nakupují muži. Díky tomu se nebavíme o online media – rezervace prostoru, ale o programmatic audience targetingu (cílení na vybraná publika).
- Měření: Už nás nezajímá, kolik měla kampaň impresí, ale jaký byl její výkon. Využíváme měřící nástroje – díváme se na úspěšnost průchodu objednávkovým procesem, celkový obrat, měříme podíl nákladů kampaní na obratu, ROI, efektivní zásah atd.
- Překryvy a analytika: Zajímáme se o překryvy všech marketingových kampaní a jaký to má vliv na celkový výkon. Analyzujeme, jak ovlivňují displayové kampaně kampaně ve vyhledávání, ale také jaký dopad mají offline kampaně (např. billboardy a další OOH reklamy) na přímé nákupy. Ke všemu využíváme data, např. u zmiňovaného billboardu je dostáváme od O2 Media. Trackují počet projetých mobilních telefonů kolem billboardu. Na tyto lidi se pak dají cílit smsky v rámci remarketingové strategie.
- Data: Systémy umí pracovat s celou řadou dat o zákaznících: data z webu, z věrnostních programů, ale i data externí. Mohou to být různé srovnávače, kalkulačky či jiná data, které nám pomáhají zdokonalovat naše technologie k lepšímu cílení či rozhodování, kterou kreativu použít.
Mediální plánování v roce 2021 vyžaduje celou řadu nových dovedností. Je třeba chápat strategii v širším kontextu různých touchpointů reklamy, odlišných technologií a jejich provázanosti. Nesmíme zapomínat na velké množství dat, která můžeme v kampaních využívat (CRM, data o počasí atd.). Proto dnes existuje tzv. omnichannel strategie, která se snaží využívat existence více paralelních prodejních či komunikačních kanálů s cílem zlepšit zákaznický prožitek. Největší výhodou této komunikace je personalizace a konzistence napříč všemi marketingovými kanály. Klíčem k úspěchu omnichannelu je integrace. Systémy evidence skladových zásob, databáze zákazníků, věrnostní programy, reklamní systémy apod. To vše jsou základní komponenty digitální transformace, se kterou můžeme firmám díky novodobému mediálnímu plánování pomoci a přispět tak ke zlepšení zákaznického prožitku.
V příštím díle půjdeme více do hloubky a podíváme se na cílení kampaní.
Proč vyrazit na Web Summit?
Web Summit je označován za největší technologickou konferenci v Evropě, která se koná od roku 2009. Během prvních let byl jejím dějištěm Dublin, v září roku 2015 její spoluzakladatel Paddy Cosgrave změnil místo setkání. Od roku 2016 je jím Lisabon.
Před koronavirovou pandemií činila návštěvnost konference až 90 tisíc účastníků, letos, i přes aktuální situaci, návštěvnost překročila neuvěřitelných 42 tisíc návštěvníků.
Myšlenka vyjet na tuto největší technologickou konferenci na světě mě napadla spontánně hned poté, co jsem pořádal privátní event Visibility Innovation Lab. Akce se zaměřovala na největší zadavatele reklamy, i proto byly nosnými tématy především optimalizace frekvence v omnichannel prostředí, svět bez 3rd party cookies (data privacy), ale také práce s technologickými platformami. Říkal jsem si, jaká asi témata řeší největší zadavatelé na globální úrovni a zkoušel si je vygooglit. Vyskočil na mě Web Summit v Lisabonu, a protože mi ho hodně lidí už dříve doporučovalo, rozhodl jsem se vyrazit. Původně jsem si myslel, že tam bude třeba jen 10 Čechů, ale tato myšlenka se velmi rychle rozplynula. Z Čech a Slovenska tam bylo asi 63 zástupců startupů, technologických firem, agentur, marketérů či freelancerů.
Dalším důvodem pro návštěvu Web Summitu byl také networking a především snaha dozvědět se více o významných trendech v digitálním prostředí.
DAY 1
Hned po nástupu do letadla potkávám první startupisty a vystavovatele. Objednávají gin s tonikem a ptají se: „Dáš si? A jedeš na Web Summit?” Je to kluk a holka z Oppido Technologies. Přilétáme okolo 22:00 a za hodinu končí registrace, která je naštěstí nedaleko odtud a na letišti jsou všude viditelné navigační cedule. Po chvíli narazím na obrovskou instalaci Web Summit, u které se samozřejmě musíme vyfotit. Ivan, s nímž jsem se seznámil v letadle, mi říká, že minule čekali hodinu a půl ve frontě. Nezbývá nám tedy než tento úkol stihnout přímo na letišti ve velkém speciálním stanu. Poté si zavolám UBER a vyrážím směrem k mému hotelu.
DAY 2
Budík zazvoní v 6:30 a zjišťuji, že program začíná až v 10:00. Naistaluji si tedy aplikaci Web Summitu, která je pro následující dny klíčová. Není to běžná aplikace, jak jsme zvyklí, ale opravdu ucelená komunikační/sociální platforma se vším všudy. Lze si v ní vytvořit například rozvrh celé akce. Na základě toho, jaké informace o sobě do aplikace vložíte, vám doporučí události, které byste měli navštívit. Po celou dobu konference posílá aplikace notifikace, za jak dlouho a kde se uskuteční vámi vybraná přednáška Skrze tuto platformu se můžete propojit přímo s firmami, které chcete navštívit či si jen poslechnout jejich speakery. Slouží také jako messenger, můžete si kohokoli z eventu přidat do přátel, pozvat ho na schůzku a mnoho dalšího. Pro ty, kteří nestíhají, streamuje aplikace program na hlavním podiu. Za mě je to opravdu hlavní komunikační kanál celého eventu.
V 9:00 vyrážím z hotelu a jdu na metro. Portýr mi ale hlásí, že je stávka a mává na kolemjedoucí taxíky. Jako spolujezdce mi přiřadí kolegu z Itálie Danila ze společnosti Kaleyra, která se zabývá pro mě novým tématem – CpaaS, tedy tzv. communication platform as a service a omnichannel strategiemi. Poklábosíme, dá mi pár tipů, které získal z minulých ročníků a hurá na největší světový veletrh. Překvapivě si vystojím poměrně dlouhou frontu, ale při takhle velkém návalu lidí se není čemu divit. Kvůli tomu ovšem nestihnu keynote speakra z Amazonu. Můj další rozvrh je ale jasný. První, koho krátce slyším, je Martina Fuchs ze společnosti Xinhua, která pracuje pro CNN. Mluví o trendech v oblasti sociálních médií. Jak je důležité zapojit/aktivovat do ní v první řadě svůj interní tým. O tom, jak bude stále větší důraz kladen na tzv. messaging within platform, ale také o tématu demokratizace AI, které rezonuje celým eventem. Viz https://towardsdatascience.com/democratization-of-ai-de155f0616b5.
Běžím na Dimu Shvetse, který má přednášku na téma „How AI is changing the face of fashion, entertainment, music and more.” Zaujala mě na tom jen jedna věc, a to reface aplikace (https://www.svetandroida.cz/nova-aplikace-reface), které jsou teď rozšířené. Mluvil o offline shopu budoucnosti, který bude při vstupu využívat aplikace face recognition (tedy rozpoznání obličeje), díky čemuž dojde k propojení s vaším účtem (např. v ZARA), zjistí historii nákupů, navrhne složení nákupního koše a pošle vám push notifikace, dokonce upraví zobrazení reklam v zavěšených LCD (ty vás dokonce pozdraví). Zároveň přijde notifikace prodavači, který vám bude nabízet zboží, o které budete mít s největší pravděpodobností zájem. Napojení na messenger platformy umožní zaplatit v závěru nákupu jedním klikem a převést peníze na účet společnosti. Ano, taky z toho mám trochu husí kůži Samozřejmě vše probíhá mezi nakupujícím a prodávajícím tímto způsobem jen v případě, že daný nakupující poskytne svá data (resp. k této formě nákupu dá souhlas).
Data privacy a regulace velkých nadnárodních firem bylo dalším tématem, které rezonovalo po celou dobu konference. Mluvilo se o regulaci Facebooku, o třech miliardách lidí, kteří nemají hranice. Také jak Facebook zpřísňuje pravidla, tedy jaký obsah se dá šířit a jaký už ne. Zároveň zazněla obava, jakým způsobem o nás velké firmy získávají informace, na základě kterých predikují naše chování v budoucnosti. Jedná se totiž o obrovskou spoustu dat, s nimiž by bylo možné manipulovat. Evropa se na tato témata zaměřuje nejvíce, což dokládá třeba GDPR a data privacy, a ostatní státy by měly reagovat a systém by se měl sjednotit. V opačném případě to může Evropě ublížit. Za největší problém byla označena Čína. Konec LinkedIn a Yahoo podle názorů odborníků také nevěstí nic dobrého. V budoucnu by spolu měly dvě největší ekonomiky světa, tedy USA a Čína, mnohem více spolupracovat a vést na toto téma dialog.
Viktor Gustav Gao (Arrow Electronics) a Daniel Catalao (RFT) hovořili o budoucnosti mobility, Stan Boland (five.ai) a Serena Kutchinský (JOE Media) navázali s tématem stavu vývoje plně automatizovaných vozidel s přednáškou nazvanou „How can we make the autonomous vehicle dream a reality?” Vše začalo už v roce 2016. Hlavním testovacím místem byl stát Arizona viz https://azdot.gov/motor-vehicles/professional-services/autonomous-vehicles-testing-and-operating-state-arizona. Nedávno se uskutečnil bezproblémový test také v Londýně. Problém však vidí Stan Boland především v dlouhodobém řízení plně automatizovaných vozidel. Auto se musí přizpůsobovat desítkám změn, jakými jsou nehody, změny na ulicích, počasí, nenadálé události, a bohužel právě v tomto dělá systém v dlouhodobém horizontu chyby. Arizona byla vybrána jako první, a to hlavně s ohledem na široké ulice, stálost počasí atd. Inženýři odhadují, že k plné automatizaci dojde až v řádu několika let, pravděpodobně dekády. Co se však začne více používat a už nyní se používá, jsou jednotlivé funkce automatizace. Adaptivní tempomat, držení vzdálenosti či rychlosti, nevystoupení z jízdních pruhů, brždění atd. Všichni z přednášejících jsou však přesvědčeni, že v budoucnu opravdu budeme moci jezdit na zmáčknutí jednoho tlačítka a zadání místa dojezdu.
Velmi mě zaujala přednáška Stephena Kaufera (CEO Tripadvisor), který mluvil o temném čase pandemie a o tom, jak lidé potřebují sdílet zážitky, cestovat a poznávat. Že jsme se v této oblasti jako společnost rychle vrátili, ba dokonce překonali čísla před pandemií. Budoucnost vidí v subscription modelu cestování, tedy nastavení jasných úrovní a z toho plynoucího komfortu cestování, což vede k získání různých výhod jako např. den pobytu zdarma, odvoz luxusním autem na letiště a další. Samozřejmostí je plná personalizovanost: „Dobrý den, pane XY, jsme rádi, že jste přiletěl a že vás můžeme ubytovat v našem hotelu.” Také vidí budoucnost v AR/VR brýlích, které budou součástí cestování. Budou nám ukazovat, kam zajít na jídlo, kdo a kde byl z našich kamarádů před námi a jak hodnotil, komentovat a sdílel v reálném čase s tisíci dalšími lidmi.
Martin Sorel (ex WPP CEO) mluvil o tom, jak se vypořádat s koncem 3rd party cookies. Kladl důraz na perfektní práci se 1st party cookies a využívání signálů, které nám poskytnou platformy.
Mluvilo se také o vzniku Facebookového METAVERSE viz (https://www.theverge.com/22588022/mark-zuckerberg-facebook-ceo-metaverse-interview). Jednak z pohledu odvedení pozornosti od problémů Facebooku, neboť uvnitř společnosti prý vzniká snaha akcionářů odstranit Marka Zuckerberga z jejího vedení. Jednak z pohledu nového trendu, který je spatřován v nově vznikajících virtuálních světech.
Mně osobně se moc líbí český projekt, o kterém se dočtete na https://www.lupa.cz/aktuality/cesky-ready-player-one-ve-vr-svete-somnium-space-pujde-pouzivat-hapticky-oblek/. Oproti Facebooku se totiž bavíme o projektu, který využívá nových technologií (blockchainu), a to nejen k platbách. V tomto „novém světě” už bylo realizováno mnoho zajímavých eventů s celosvětovým dosahem. Doporučuji si v něm koupit virtuální pozemek a postavit si dům :))) Kapacita pozemků je ale velmi omezená.
Pokud mám shrnout dění tohoto dne, použiji k tomu citát, který na konferenci zazněl:
„Nobody stops the development of humanity and technology, but we need to create boundaries and guidelines for us humans to deal with it.”
DAY 3
Třetí den se nesl v duchu AI regulací. Pro AI už v Americe mají certifikaci, což ale není běžným standardem. Čína už začala regulovat face recognition a zavírá další sociální sítě využívající AI. Na MoneyConf stagi mluvil Alex Mashinsky (CEO Celsius), který vydělal při exitu 3 miliardy dolarů viz https://www.forbes.com/sites/alejandrocremades/2019/03/12/this-entrepreneur-has-achieved-3-billion-in-exits-and-is-possibly-one-of-the-most-feared-by-banks/. S claimem „Banky nejsou náš kamarád” mluvil o vývoji směřujícím k celkové decentralizaci. Tvrdí, že bitcoin je zelený finanční systém a každá inovace bere energii: „Až budu kupovat jídlo a oblečení, tedy základní potřeby bitcoinem, běžné měny přestanou mít smysl. Systém bank je neudržitelný. Dluh je obrovský a nekonečné rozdělování peněz nesmyslné a bez jakéhokoliv východiska.”
Konference se zúčastnila celá řada startupů, firem, které se snaží prorazit, a to snad ze všech oblastí. Velkým tématem byla také klimatická změna a udržitelná ekonomika a prostředí. Za zmínku stojí například firmy, které prodlužují na základě dat věk stromů. Podobné projekty jsou už i u nás a jsem za to opravdu rád. Více na https://cc.cz/brnensky-startup-chce-aby-stromy-ve-mestech-zily-dele-lepe-a-prinasely-co-nejvic-uzitku-investori-mu-posilaji-miliony/.
Celou ceremonii zakončil portugalský prezident Marcelo Rebelo de Sousa. Hovořil o vracení se po pandemii zpět do normálu. Jeho řeč byla velmi pěkná a motivační, nezapomněl v ní zmínit klimatické změny, důležitost konference Web Summit, kterou navíc označil za klíčovou událost a popřál jí do příštího roku sto tisícovou návštěvnost. Velmi vtipným a příjemným projevem nám také představil jeho vizi. postcovidového období.
Na eventu bylo mnoho další skvělých řečníků a tento článek má sloužit jen jako kratičké zhodnocení a ohlédnutí se zpět. K vidění toho bylo mnohem více a zároveň bylo nemožné si všechno zapsat. Snad se vám tedy některé mé postřehy budou líbit a v případě zájmu o podrobnější info, se na mě neváhejte kdykoliv napřímo obrátit.
Sečteno podtrženo, Web Summit je opravdu velký zážitek, který přináší spoustu novinek, skvělých rozhovorů s různými lidmi skoro ze všech koutů světa. Kdo tedy nebyl, ať zváží svou registraci na příští ročník.
Hlavní trendy
- Data privacy and data democratisation
- Decentralization
- Metaverse and virtual world
- AI, machine learning and AI regulation
VISIBILITY Innovation Lab 2021
Minulý čtvrtek proběhl privátní event Visibility Innovation Lab pro největší zadavatele reklamy, na které se CMO’s těch nejvěhlasnějších brandů naučili jak optimalizovat frekvenci v omnichannel prostředí, ale také jak řídit náklady za zásah s Google Marketing Platform Enterprise a obecně jak se vyznat ve světě bez third-party cookies.
Na akci mluvil Jiří Šindelář z Google o tom jak pomocí tech platformy zefektivnit mediální nákup. Matěj Novák z AdPickeru/DataSentics měl jako téma cílení reklamy po konci cookies. Na něj plynule navázal Jakub Drahokoupil z Czech News Center o tom jaké má jejich datová platforma možnosti cílení. V neposlední řadě jsme slyšeli Ondru Slámu z Alzy jak se rozloučit s cookies z pohledu inzerentů. VISIBILITY ukázalo case study Expobank, kterou prezentoval náš CEO Vojtěch Foukal s Radkem Lišákem Head of Retail & Private Banking – Expobank.
Těšíme se zase za rok,
VISIBILITY innovation lab team
Jak jsme desetinásobně zvýšili prodej pojištění Mutumutu
Od našeho klienta Mutumutu jsme dostali zadání na vytvoření takového mediaplánu pro Q1 2021, který by znásobil výsledky prodeje životního pojištění oproti stejnému období roku 2020. V čem byla výzva ideální právě pro VISIBILITY a jak jedna z našich nejúspěšnější kampaň tohoto roku probíhala? Čtěte dál.
Největší výzva
Životní pojištění není úplně nejjednodušší typ finančního produktu na prodej. Zákazníka při rozhodování nic netlačí, takže si s jeho výběrem dává na čas klidně i několik měsíců. Navíc je jednou z výhod nadstandartního životního pojištění Mutumutu 30% zvýhodnění pro ty, kteří žijí zdravým a aktivním životem. Tuto výhodu klienti získali často díky zdravé přepravě do a z práce, která se však během omezení pohybu v době COVID-19 lockdownu náročně nahrazovala.
Data, komunikace a trpělivost
Základem úspěšné spolupráce agentury s klientem je jasná shoda na dlouhodobé strategii kampaní, odvaha k experimentům a jejich pravidelné společné vyhodnocování – v tomto případě týdenní.
Po startu projektu a úvodní dvouměsíční brandové kampani na konci roku 2018 jsme v roce 2019 převzali odpovědnost za kampaně Mutumutu a bylo naší společnou dlouhodobou strategií budovat kampaně pěkně odspodu a investice do marketingu zvyšovat plynule, aby se nestalo, že klient finančně přestřelí investice oproti jejich návratnosti.
Mnoho firem má zvlášť oddělení brand a zvlášť výkonnostního marketingu. U Mutumutu se daří vyhodnocovat všechny kanály a části marketingového trychtýře společně (včetně e-mailingu a offline kanálů, testy přímý nákup vs RTB…). Takto intenzivní společná analytika obou stran je jedním z pilířů úspěchu této kampaně a tohoto klienta.
Perfektně vyladěný mediaplán
V roce 2021 jsme s Mutumutu po dlouhých debatách přidali do mediamixu televizi a odvážně navýšili rozpočet. V kombinaci s postupně laděnými ostatními kanály během posledních dvou let nastala perfektní synergie a výsledky kampaně ve Q1 2021 zásadně překonaly i ty nejoptimističtější plány.
Dokázali jsme to
Intenzivní a časově náročný způsob spolupráce se vyplatil. Za dva roky spolupráce se objem uzavřených pojištění Mutumutu zdesetinásobil. Mutumutu tak má dnes nejen nejprogresivnější životní pojištění na trhu, ale také viditelný podíl na trhu.
A třešnička na závěr? Náš klient vyhrál společně s Komerční pojišťovnou první místo jako klientsky nejpřívětivější pojišťovna a druhé místo jako pojišťovací inovátor.
„Díky vzájemné důvěře, a především velmi systematické spolupráci jsme se společně s VISIBILITY dostali mezi významné hráče v oblasti životního pojištění na českém trhu.“ Jindřich Lenz, CEO a spoluzakladatel Mutumutu.
Největší výzva pro další rok? Jak oslovit širší segment klientů životního pojištění. Rozdíly v kvalitě životního pojištění jsou obrovské, především životní pojištění uzavíraná jako podmínka hypoték jsou svými parametry často úplně mimo slušné životní pojištění. Naším společným cílem s Mutumutu je naučit klienty poznat kvalitní pojištění a jeho hodnotu.
Ideální case pro Visibility. Nemyslíte?
#innovatingtogether
VISI a udržitelné podnikání
Rozhovor o udržitelnosti a podnikání. Přinášíme vám rozhovor na téma udržitelnosti mezi Kateřinou Kang a Vojtou Foukalem. Co motivuje Vojtu ke změnám ve VISI, kdo jsou jeho vzory a proč udržitelnost? První z řady článků na toto téma.
Katka se ptá: Proč ses rozhodl pro udržitelné cíle ve VISIBILITY DIGITAL?
Vojta odpovídá: Nešlo ani tak o nějaké nové rozhodnutí. Spíše pojmenování části hodnot, která spojuje náš tým. Zodpovědné podnikání je pro mě vcelku široké téma.
Ve svých firmách jsem se vždy řídil zodpovědností primárně vůči lidem, kteří pro mě pracovali. Do firmy jsem například často brali ženy, které byly ve věku a vztahu, kdy bylo vysoce pravděpodobné, že si budou chtít s partnerem pořídit rodinu a je spousta firem, které se cíleně vyhýbají ženám v této situaci. My jsme s tím naopak nikdy neměli problém a naopak se otevřeně bavíme o plánech na rodinu a snažíme se společně nastavit spolupráci tak, aby mohly skloubit pracovní a rodinné priority.
Otevřenost všem možným typům lidí a hodnot je v naší DNA od začátku.
Vojta se ptá: Ty jsi taky VISI prošla a následně jsi založila asi největší skupinu kopíků na českém Facebooku. Jakou stopu jsme zanechali na tobě – a prosím dobré i špatné.
Katka odpovídá: Pracovat pro VISIBILITY pro mě bylo důležité z několika důvodů. Ta spolupráce mi přinesla hned několik schopných specialistů do života, s některými z nich jsem stále v pracovním i nepracovním kontaktu. A jsem za to moc vděčná. Taky mi tím došlo, že nechci psát pro jakýkoliv projekt, že chci mít volbu si “vybrat” jako na volné noze. Nechci psát pro některé obory a průmysly. To vnímám jako dlouhodobou udržitelnost pro sebe samu a moje hodnoty.
Katka se ptá: Jaké první kroky jste ve firmě pro udržitelnost podnikli?
Vojta odpovídá:Pokud bychom se zaměřili spíše na oblast ekologie, tak tam je se toho moc nedělo. Mnoho lidí z týmů praktikuje plogging (aktivita kombinující běhání a sbírání odpadků. Zrodil se ve Švédsku v roce 2016), například v akci “Ukliďme Česko”. Odpad třídíme nadstandardně. Ale nejsme výrobní firma, nemáme mnoho odpadů, obalů, výrobu, ani energetickou spotřebu. Ale již zhruba rok jsme se bavili o tom, že několik z nás doma prosazuje obměnu úklidových prostředků za ekologické a že by se to samé dalo aplikovat ve firmě. A zároveň zveřejnit proč a jak jsme to provedli. Vznikl tak článek Přemýšleli jste o zeleném úklidu?, za který patří velké díky naší Natálii, za realizaci celé změny.
Vojta se ptá: Jediné, co netřídíme, je odpad z ovoce a zeleniny, máš nějaký návrh, co s tímto odpadem?
Katka odpovídá: Netřídění bioodpadu je, bohužel, hodně rozšířené. 40 – 60 % odpadu v českých černých popelnicích tvoří bioodpad, který by mohl dál sloužit. Podle nedávného výzkumu jeden obyvatel sídliště vyhodí až 33 kg potravin za rok. Pokud tedy v okolí VISI není žádná hnědá popelnice, vnitroblok s kompostem ani zahrádka, můžete kompostovat. Kompostér nebo vermikompostér vám promění zbytky z kuchyně na přírodní hnojivo pro pokojovky v práci, doma nebo pro trávník před domem. Kokoza.cz na to vytvořila brožury ke stažení zdarma Kompostování ve městě a Jak na vermikompostování. Zbytečnému plýtvání jídlem se věnuje projekt Zachraň jídlo. Dělá osvětu a píše kuchařky, jak vařit ze zbytků, které by skončily v koši. Něco, co dělala běžně každá československá babička, ale dneska se to musí připomínat.
Katka se ptá: Jaké další kroky plánujete ve VISIBILITY do budoucna? Budete kompostovat?
Vojta odpovídá: Mnoho firem si ekologickou “odpovědnost” vyřeší nákupem různých forem “odpustků” (vysázení stromů někým jiným, najdeme jiný příklad? A pod.). Mě osobně více láká diskuse nad tím, co může udělat každý jednotlivec a firma jako taková jinak ve své denní činnosti.
A hlavně zodpovědné podnikání je mnohem širší téma, než jen ekologie. Za mě jsou nyní nejzajímavější zapojení ploggingu do našich teambuildingu. Prostě si lokalitě každého teambuildingu chceme vybrat nějaký mikroregion a ten během pár hodin zbavit odpadků.
Dlouhodobě by mě lákalo vybudovat nějaké podnikatelské městečko na okraji Prahy, které by bylo energeticky soběstačné, řešilo nízkoenergetické domky/kanceláře a bylo hodně zelené.
A především je pro mě odpovědnost za to, jaký dopad má naše podnikání na společnost. Aby každý, kdo projde VISI dostal co nejlepší prostor k realizaci své unikátní osobnosti a až VISI jednou opustí, tak aby cítil svůj osobní a profesní posun, který mu čas ve VISI umožnil.
A možná zvážíme kompostér…
Vojta se ptá: A co bys udělala ty, jaké změny, pokud bys řídila firmu našeho typu – tedy kancelář a prodej znalostí?
Katka odpovídá: Souhlasím s tebou, že to je především o jednotlivci a o tom, co může dělat každý den. Těžko se někomu vnucují takové principy, přijde mi jednodušší si takové lidi do firmy už rovnou vybírat – jestli jim záleží na životním prostředí a na “zdraví” pracovního prostředí. Kdybych tedy měla takové ambice mít “zelenější” firmu, tak bych s takovým záměrem už dělala výběrová řízení. Pokud s tím chce ale nějaká firma začít po několika letech, je spousta možností. Například je možné používat netoxické úklidové prostředky, vyhnout se jednorázovým plastům, mít zdravé eko barvy na stěnách i laky na nábytku firmy, odebírat “zelenou” elektřinu, třídit a snižovat odpad, bioodpad házet do hnědé popelnice nebo kompostéru, používat recyklovaný papír a eko tisk, snižovat živočišné produkty v ledničce/na firemním menu, nakupovat lokální suroviny, mít firemní auta bez fosilních paliv, perlátory na vodovodních kohoutcích, které snižují spotřebu vody o desítky procent a na WC šetřič splachování,… Je toho mnoho, co má dopad každý den.
Katka se ptá: Co je podle tebe největší problém v udržitelnosti pro firmy?
Vojta odpovídá: Za mě je to především povrchnost přístupu velké části firem (například “odpustky” výše) a zúžení pouze na ekologii. Podle mě je udržitelnost primárně o přístupu k lidem, dopadu mého podnikání na ně a ekologická odpovědnost jako změna denního fungování jednotlivce i organizace. Bez dotací, bez odpustků.
Vojta se ptá: Jak vidíš ty ekologickou odpovědnost?
Katka odpovídá: Pro mě je ekologická odpovědnost téma, které je hodně široké. Není to jen o způsobu cestování do zahraničí nebo jídelníčku. Je i o tom, pro koho pracuju a jaké hodnoty tato firma nebo organizace má. Když budu jezdit do práce místo autem MHD, nejíst maso a mléčné produkty, tak asi nebudu pracovat pro Coca Colu, která patří mezi “top” znečišťovatele plasty na světě. Je to teď hodně vidět na nastupující generaci, která propaguje second handy, smysluplné projekty a záleží jí na eko-bio-udržitelnosti. Myslím, že to je hodně ozdravný trend. Někteří z nich to učí i své rodiče. Na druhou stranu mi přijde úsměvné se tady bavit o tom, jak můžeme být nyní eko, když ještě nedávno chodili lidé pro mléko ve skle se síťovkou a celé léto trávili na chatách bez koupelny a elektřiny. Bylo normální s ničím neplýtvat, vařit ze zbytků, zavařovat, opravovat,…
Katka se ptá: Co by podle tebe firmám pomohlo nebo ulehčilo přechod na udržitelnější a ekologičtější provoz?
Vojta odpovídá: Praktické návody a příklady jak na to (viz náš článek Přemýšleli jste o zeleném úklidu?) a znormálnění odpovědného přístupu. Zodpovědný se nerovná jen ekologický a ani jedno by nemělo být extremistické. Prostě zodpovědné podnikání je nový standard.
Vojta se ptá: Jaké jsou podle tebe TOP3 zdroje inspirace v ČR, pokud by kdokoliv chtěl změnit fungování firmy, ve které zrovna pracuje?
Katka odpovídá: To hodně záleží na tom, v čem se daná firma chce posouvat. Dá se na to dívat z hlediska fungování – pak bych doporučila třeba knihy od nakladatelství Jan Melvil Publishing, které vydává knihy jako Restart a jim podobné. Co se týče slušnosti a odpovědnosti, tak skvělou osvětu dělá Tomáš Hajzler, a projekt Slušná firma. Na Tomášově webu vás třeba hned trkne, že má otevřeně jiné ceny pro neziskovky, slušné firmy a ostatní firmy. Takhle nějak by mohly přece “znevýhodňovat” státy firmy, které produkují desítky % emisí ročně, ne?
Katka se ptá: Je někdo tvůj vzor v udržitelnosti (jedinec/firma/stát/…)? Jestli ano, tak proč?
Vojta odpovídá: Osobně mě inspirují spíše relativně menší podnikatelé, kde cítím autenticitu osoby zakladatele a hodnot týmu, než žebříčky globálních zodpovědných firem (viz např. Forbes), kde mám pocit, že motivace a aktivity jsou více hnány ekonomicky a za zodpovědné spíše proklamované následně.
Osobní příklady:
- Patagonia – miluji přírodu a hory a Patagonia je jedna ze značek, které podle mě spojují ekologii a kvalitu produktů.
- Sonnentor a Josef Dvořáček – byl jsem u něj loni a je to za mě etalon zodpovědného přístupu a sladění s top kvalitou.
- Etnetera – český příklad firmy, která má podobnou filosofii přístupu k lidem a společnosti (i když si občas někde konkurujeme).
- Tesla a Elon Musk – ano, spousta materiálů v bateriích a jejich získávání je opakem zodpovědného přístupu, ale mě se líbí málo známý fakt, že Elon zásadně tlačí na recyklovatelnost baterií, která je až 90% a od kritického množství elektromobilů očekává zásadní propad potřeby těžby vzácných kovů.
Vojta se ptá: A tvé vzory?
Katka odpovídá: Můj vzor je David Attenborough, který ve svém věku nesedí před televizí, ale vystřihl dokument Život na naší planetě, který hodně lidem otevřel oči. Dostal se totiž i k těm, kteří se do té doby o ekologii moc nezajímali. Mým dalším vzorem je Bryce Langston a jeho YouTubový kanál Living Big in a Tiny House, který inspiruje k jednodušším, minimalistějším a ekologičtějším variantám bydlení. Dnes má přes 4 miliony sledujících a inspirace bydlení z mnoha zemí. A pak mám oblíbeného “art-ivistu” z Islandu, který si říká Styngvi. Dělá ilustrace a grafiky, které lidem mohou změnit úhel pohledu na řadu důležitých témat. To jsou slavné osobnosti, ale myslím, že se zapomíná v debatě o odpovědnosti a ekologii na lidi, kteří žijí skromným a ekologickým životem naprosto přirozeně či intuitivně, nedávají to na žádnou sociální síť a nečekají za to od nikoho medaili. A takových je na světě mnoho.
Rozhovor vedli Kateřina Kang ze společnosti Econea a Vojtěch Foukal, spoluzakladatel agentury VISIBILITY DIGITAL
Rozhovor připravila Petra Kubálková
Přemýšleli jste o zeleném úklidu?
Uklízení, mytí nádobí, úklid pracovních stolů a podlah je každodenní záležitost. Udělali jsme si malý audit našich mycích a čistících prostředků používaných v naší firmě a zjistili jsme, že mnohé z nich obsahují chemikálie, které více či méně zatěžují životní prostředí, a naše zdraví. Rozhodli jsme se proto společně s úklidovou firmou minimalizovat negativní ekologický dopad, který naše kancelář zanechává a zároveň vytvořit zdravější prostředí pro lidi.
Jak jsme na tom s čistícími prostředky?
Čistící prostředky jsou nejrozšířenějším jedem na světě a mnohé z nich jsou mylně považovány za bezpečné. Podle Ekologického institutu Veronica se v České republice utratí za čisticí a úklidové prostředky ročně na hlavu 670 Kč, což je celkem více než 7 miliard Kč. Veronica také uvádí případovou studii, podle které se v Rakousku ročně spotřebuje jen v domácnostech okolo 70 000 tun pracích prostředků, 20 000 tun změkčovacích prostředků a 50 000 tun dalších čisticích prostředků. To už je velké množství. V Česku se podle průzkumu v každodenním prostředí běžně používá až 50 000 tun chemikálií a někteří vědci se domnívají, že 80–90 % rakoviny je způsobeno právě vlivy z vnějšího prostředí a tedy i čistících prostředků.
Co je na čistících prostředcích tak nebezpečné?
Hlavní problém jsou fosfáty, které způsobují eutrofizaci vod (způsobuje bujení vodního květu). Fosfáty se do určité míry dají odstranit v čistírnách odpadních vod, ale pouze, pokud je zařazen proces na odstraňování fosforu. Při nákupu mycího nebo pracího prostředku je tedy vhodné vybrat ten, který neobsahuje fosfáty.
Pak jsou tu čisticí prostředky ve sprejích, které obsahují tzv. hnací plyny, které poškozují ozonovou vrstvu. V neposlední řadě pak máme prostředky, které mají nevhodné obaly a zvyšují množství komunálního odpadu.
Kromě ekologických dopadů na Zemi je dalším argumentem, proč více využívat ekologické prostředky, lidské zdraví. Firma Lepší úklid popsala v článku “Proč je ekologický úklid důležitý?”, že v současné době minimálně 15% populace trpí různou mírou alergií a odborníci očekávají, že tento počet do roku 2025 vzroste na nejméně 50%. Podle článku je také vzduch uvnitř domů nebo kanceláří obvykle 2 až 5-krát více znečištěn než vzduch mimo vnitřní prostory. Úklid kanceláří a použité čistící prostředky se tak stávají velmi důležité.
Shrňme si to, proč je tedy dobré začít uklízet ekologicky?
- Ekologický úklid zatěžuje méně životní prostředí
- Ekologický úklid je šetrný k našemu zdraví
- Ekologický úklid je vhodný pro všechny lidi se zvýšenou citlivostí na chemikálie
Pro nás ve VISI je důležité podnikat udržitelným způsobem a tedy i naše firemní ekologická stopa. Zelenější čištění a úklid výrazně redukuje negativní ekologickou stopu, kterou zanecháváme na životním prostředí a nabízí zdravější pracovní prostředí pro nás pro všechny.
Začít u sebe?!
Možná si také myslíte, že jednotlivec nemůže změnit svět, ale opak je pravdou a můžeme začít každý u sebe doma a nebo v kanceláři. Projekty zaměřené na ekologii kladou důraz na osobní zodpovědnost. Hezky to shrnuli zakladatelé firmy Econea Pavel a Martin, kteří si stojí za tím, že “Každodenním hrdinou se stane každý, kdo nečeká až za něj změnu udělá někdo jiný, ale začne u sebe. Začne dělat věci jinak, lépe, směrem k udržitelnosti.”
Pokud si při čtení tohoto článku pohráváte s myšlenkou, že se chcete podobně jako VISI zavést zelený úklid, je důležité si uvědomit, že nejjednodušší je začít u čistících a mycích prostředků. Na začátek, bude asi nejlepší vyvrátit dva nejčastější mýty o ekologických čistících prostředcích.

Mýtus: Výběr ekologických čistících prostředků je poměrně omezený a jsou dražší.
Skutečnost: Dnes je na trhu k dostání velké množství ekologické drogerie i kosmetiky, a na první pohled se může zdát, že cena je vyšší, ale ekologické prostředky jsou velice koncentrované. Koncentrované přípravy pak mají nižší dávkování při zachování všech čistících vlastností.
Mýtus: I běžné čistící prostředky dnes musí dodržovat ekologické standardy.
Skutečnost: Nejprve je třeba rozlišovat pojmy “ekologicky šetrný výrobek” a “ekologický výrobek”. Výrobky označené jako ekologicky šetrný výrobek neobsahují pouze čistě přírodní látky, ale také již neobsahují skutečně škodlivé látky (tenzidy, fosfáty, chlor, amoniak, triklosan, syntetické vonné látky).
Ekologický výrobek musí splňovat řadu kritérií. Zohledňuje se podíl přírodních látek, přijatelnost výrobních postupů neohrožujících životní prostředí nebo kvalita a recyklovatelnost obalů. Jednou z možností, jak se lépe orientovat v této problematice, představuje systém ekologického označení. Doporučujeme navštívit např. webové stránky Ekologického institutu, na kterých se dozvíte více informací nejen o ekoznačení. Doporučujeme vám také nakupovat ve specializovaných prodejnách, které mají rozšířený a prověřený sortiment.
Pokud chcete jít ještě dál, můžete si vyrobit vlastní ekologické prostředky.
Proč zelený úklid v kanceláři a jak na něj?
Již před časem jsme se rozhodli stát se udržitelnou firmou a postupně nastavuje interní postupy v souladu s pravidly SDGs (Cíle udržitelného rozvoje) a zelený úklid spadá do cíle 12 – Odpovědná výroba a spotřeba, která nabádá firmy, aby předcházely vzniku odpadů, recyklovaly a zabraňovaly negativním vlivům na prostředí.
Pravidla pro naplnění cíle 12 jsou vlastně jednoduchá, stačí udělat audit čistících prostředků, jako jsme udělali my ve VISI a nahradit je ekologickými nebo alespoň ekologicky šetrnými. A na co dalšího je třeba dbát?
Nakupovat ekologické prostředky, které mají certifikaci, používat větší balení a snažit se vybírat takové prostředky, které jsou baleny v recyklovaných obalech, např. v papírových krabicích. Pak už stačí jen zajistit, aby úklidová firma respektovala vaše přání a roztříděný odpad vyhazoval do určených nádob.
A jaké prostředky jsme ve VISI vyměnili?
#VISI well-being
Již rok se celý svět snaží vyrovnat s pandemií. V médiích čteme články o možnostech práce z domova a jak se zaměstnavatelé přizpůsobují situaci. Velké i malé firmy se snaží nastavit pravidla práce z domova, všichni se učíme zacházet s nástroji online komunikace pro naše schůzky, domácí výuku našich dětí, setkání s rodinou nebo přáteli. Svět se stává plně vizuálním. Jako digitální agentura nemáme tolik problému se situaci přizpůsobit. Kanceláře jsou sice otevřené, ale pravidla jsou striktní – rozestupy, roušky, dezinfekce kanceláří, testy. Řada našich specialistů*tek “nucený” home office vítají.
První vlnu jsme přežili v semknutí a vzájemné podpoře, druhá vlna epidemie vypadá nekonečná a my začínáme být unavení. Na pravidelných statusech, které byly vždycky plné veselí si povinně odsedíme další hodinu u obrazovky a pak ji vypínáme, už není běžné, že si povídáme, začínáme se vzájemně vzdalovat. Začíná nám chybět kolektiv, pošťuchování na pracovišti a “zevlování” u kávovaru. Někteří z nás si prošli COVIDEM, jiní se bojí o své blízké, další se vyrovnávají s domácí výukou dětí, které nikam nechodí. Duševní pohoda se plíživě zhoršuje všem.
Nebezpečí čekající na home-office
Nároky na práci z domova jsou velké. Od rána do večera jsme online, pohybujeme se pouze v bytě a absence cesty do kanceláře, která odděluje jednotlivé bloky – práce a soukromí – zcela zmizela. V práci jsme vlastně pořád, žádná pauza, žádná změna jen nekonečně stejné dny. A tady číhá nebezpečí.
Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) z roku 2018 trpí globálně až 300 milionů lidí, v Česká republice depresí trpělo, před pandemií méně než 4 % lidí, ale po roce pandemie, mohou být čísla úplně jiná. Rozeznat depresi nebo přicházející syndrom vyhoření je ovšem těžké a bez odborné pomoci nebo podpory si nemusíme přicházejícího onemocnění všimnout velmi dlouho. Navíc podle odborné studie Asociace samostatných odborů (ASO) pak lidé často pomoc ani nehledají. Buď se bojí o práci nebo se stydí před kolegy, diskutovat o pocitech nebo navštěvovat psychologa stále není v Čechách běžnou normou. Zároveň se stává, že kolega či kolegyně ztrácející půdu pod nohama jsou terčem kolektivu, který pak více upozorňuje na snižující se kvalitu práce, nebo nedodržování termínů. Postavení člověka ve firmě je ohroženo a to způsobuje další a rychlejší propad do stavu depresí, mentální únavy a nebo vyhoření.
VISIbility je, a chce být, zaměstnavatelem, který své lidi podporuje a pečuje o ně, protože chceme mít zdravé, sebevědomé lidi. Takže kromě toho, že jsme každého vybavili domácí kanceláří, rozhodli jsme se spustit program “VISI well-being” – program péče o duševní zdraví a postavili jsme se tak jednomu společenskému tabu, že se psychika a psychické zdraví se v práci neřeší.
VISI well-being
Co obsahuje náš program pro začátek? Kromě toho, že se ptáme vzájemně, jak se daří a jak mohu pomoci, jsme zavedli několik nových opatření.
- První opatření, které přišlo na začátku druhé vlny jsou zcela virtuální pravidelná setkání “Po práci na skleničku”. Ne nemusíte pít a ne nepodporujeme spotřebu alkoholu. Cílem je dát oficiálně jednou týdně možnost všem našim lidem (externím i interním) připojit se do schůzky, kde si povídáme o dětech, psech (těch máme ve firmě snad víc než dětí), našich rodinách nebo diskutujeme situaci kolem nás. Událost má každý napevno v kalendáři a někdy se protáhne do večerních hodin.
- Druhým nástrojem je podpora individuálního vzdělávání. Podporujeme účast na online konferencích a kurzech. A začali jsme naše experty a expertky podporovat v organizování vlastních interních přednášek, třeba na téma sociálních sítích. Je příjemné sledovat, jak se lidé podporují a vzájemně si děkují za workshop. Má to i druhý efekt, oddělení začínají více chápat obsah a náročnost expertizy někoho jiného. Roste nám tak vzájemný respekt mezi kolegy.
- Třetím, čerstvým nástrojem, je spolupráce se společností Soulmio a jejich nabídka terapeutických online konzultací.
Péče o duši – Soulmio
Společnost Soulmio založila Simona Zábržová, která pracovala v korporacích na manažerských pozicích a náročnost práce a neschopnost sladění pracovního a soukromého života je přivedla až do stavu vyhoření. Na základě své vlastní zkušenosti založila platformu, která zaměstnavatelům nabízí program péče o zaměstnance.
VISIBILITY program zahájila v lednu letošního roku a nabídla všem placená sezení s psychology, kouči a terapeuty. Nejdříve jsme měli úvodní motivační workshop, pak nám začali chodit články na téma duševního zdraví, sebeorganizace nebo slaďování. A naši lidé začali vstupovat pomalu do programu.
Po dvou měsících víme, že již tři naši lidé službu využívají. Včetně mě. Zjistila jsem totiž, že zlomení kotníku a 3 měsíce doma bez možnosti vycházení v kombinaci s prací z domova už začíná mít vliv na moje sebevědomí, důvěru ve vlastní tělo a optimismus. Jsem ráda, že mohu využít terapii, že mám možnost vrátit se do rovnováhy a tato možnost mi byla přinesena až pod nos.
#VISIsvařák
Vánoce bez svařáku prostě nejsou Vánoce, to si řekněme na rovinu.
Proto jsme se rozhodli vám dát malý vánoční dárek v podobě tajného receptu na pravý nefalšovaný #VISIsvařák.
Co budete potřebovat:
- 3 l červeného vína
- 1 l kvalitního rumu
- 4 pomeranče
- 2 citróny
- 1 kg cukru
- hřebíček
- celá skořice
- Do hrnce dáme 1 kg cukru, který postupně pozvolna necháme zkaramelizovat, do světle hnědé barvy.
Pozor karamel má tendenci se připalovat, proto je důležité neustále míchat a hlídat. ☝️ - Jakmile máme hotový karamel, tak pomalu do hrnce přiléváme červené víno. Nebojte se prskání, za které může vyvařování alkoholu z vína.
- Přidejte 1 litr rumu a koření dle chuti, nechte provařit a občas zamíchejte.
- Na konec přidejte nakrájené pomeranče a citróny.
- Podáváme! 😋
PS: Za vzniklé závislosti na #VISIsvařáku neručíme.
Dobrou chuť!