Nefunguje Facebook, něco si přej…
Facebook, Instagram, Messenger a WhatsApp přestaly v pondělí 7. 10. 2021 okolo 18:00 hodiny fungovat. Jednalo se o největší výpadek od roku 2008 globálního charakteru byl pro tisíce lidí naprostým šokem.
V momentě, kdy internet zahlásil nefunkční stránku jsem automaticky hledala chybu na své straně. Restartovala jsem modem a zkontrolovala všechna domácí zařízení, zda na nich funguje internet. Vše fungovalo, ale Facebook ne. Vyzkoušela jsem tedy mobilní data, obvinila přítele z přílišné zátěže internetu a zoufale se snažila spojit se světem skrze WhatsApp, zda jim Facebook funguje. Marně. Po 10 minutách panického pobíhání po bytě jsem své snažení vzdala a vzala si rozečtenou knížku a strávila večer offline.
Díky svému zážitku jsem se rozhodla zjistit, jaké pocity měli moji kolegové, když zjistili, že jejich oblíbená sociální síť nefunguje a jak strávili zbytek večera.
Vojta: „Já to zjistil až na Twitteru o mnoho hodin později, protože na FB aplikace nechodím denně (viditelně naštěstí)”
Natálka: „V první chvíli mě vůbec nenapadlo, že by mohla být chyba na jejich straně…Zkusila jsem vypnout a zapnout telefon i počítač…aneb ať žije IT Crew A když to nepomohlo, poslala jsem kamarádovi staromódní SMS, a ten mě informoval, že to spadlo všem. Odložila jsem techniku, a pustila si svého oblíbeného Hercula Poirot, který běží i bez Wi-Fi a potom jsem šla spát.”
Peťa: „FB mě netrápí, moc tam nechodím. Co nás doma trápilo víc je, že v současné době vypadl internet (Wi-Fi). Jela jsem koupit nový anténní kabel s F konektory, protože když poskytovatel nehlásí výpadek, účty jsou zaplacené, restarty nepomáhají, tak to bude kabelem (podle návodu poskytovatele internetu). Nezabralo to … zavolala jsem na podporu a ta mi řekla, ať jsem v klidu, že prý to vypadlo všem poskytovatelům internetu kvůli FB. … a tak jsme hráli prší a raději se hádali u toho, zda červená sedmička vrací do hry.”
Sofie: „ já se potěšila, protože na sockách máme všichni závislost, ať chceme nebo ne, a odpojit je, je jako když zavřou na den hospody, a ty máš důvod konečně nechlastat! …”
A co vy? Jak jste přežili sociální blackout?
Proč mít různé strategie na sociálních sítích
Většina uživatelů sociálních sítí dává přednost Facebooku nebo Instagramu. Ačkoli obě platformy vlastní a provozuje společnost Facebook, v mnoha ohledech se výrazně liší. Na to musíme myslet a pro každou z nich vytvořit odlišnou strategii. Obsah, který pro ně vytváříme, musí být odlišný, naše interakce na platformě se budou lišit a demografické složení publika, které na každé z nich oslovíme, se liší.
Zde jsou některé z hlavních rozdílů mezi Instagramem a Facebookem, které musíme zohlednit při vytváření strategie:
- Instagram byl při svém vzniku před deseti lety navržen jako platforma určená především pro mobilní zařízení. Před příchodem Facebook Creator Studio nebo pomocí nástroje třetí strany nebylo možné vytvořit příspěvek na počítači. Instagram je do značné míry platformou on the go, což je patrné z obrovské popularity Instagram Stories. Na to je třeba pamatovat při vytváření obsahu na Instagramu, například pokud ve své strategii používáte video, což je nutnost, je důležité vědět, že až 80 % diváků bude sledovat v tichém režimu. Abyste zajistili, že si toto velké množství diváků bude moci vaše video užít, musíte přidat text nebo titulky, aby pro ně video mělo stále hodnotu.
- Demografické údaje uživatelů Instagramu a Facebooku se liší. V závislosti na věkovém profilu vaší cílové skupiny byste se měli rozhodnout, na které platformě se nachází, a vytvářet obsah, který pro ni má hodnotu.
- Instagram je zcela založen na jednotlivci. Jeho algoritmy jsou navrženy tak, aby každému člověku servírovali obsah, který vychází z jeho zálib a zájmů, na rozdíl od Facebooku, jehož algoritmy jsou určovány popularitou obsahu mezi publikem. Stories na Instagramu, které se zobrazují v horní části našich obrazovek, se zobrazují v pořadí těch, s nimiž se pravidelně nejčastěji setkáváme. Je tedy opravdu důležité vytvořit si věrné publikum pro naše Stories a používat nástroje, které pomáhají budovat zájem a zvědavost.
- Míra zapojení a interakce se také liší na Facebooku a Instagramu, přičemž Instagram má ve většině případů mnohem lepší výsledky než Facebook. Instagram je místem, kde svět přímých zpráv neboli DM skutečně přeskočil sociální média do soukromých konverzací. Všechny interakce ve Stories probíhají soukromě, a právě zde je spousta příležitostí navázat spojení a budovat vztahy se svými sledujícími. K podpoře a růstu tohoto typu zapojení můžete využít nástroje pro zapojení, které jsou v rámci Stories k dispozici, a to pomocí samolepek, jako je samolepka s otázkou, ankety a samolepka s kvízem.
- Stories na Instagramu mají jednu z nejvyšších reklamních zapamatovatelností ze všech ostatních obsahů a platí to i pro žádný reklamní obsah. To znamená, že jako firma si vaše publikum na Instagram Stories mnohem pravděpodobněji zapamatuje vaši značku, váš produkt nebo službu, pokud je vidělo ve vašem příběhu. Neuvěřitelných 83 % uživatelů Instagramu na této platformě objevuje nové produkty a služby, přičemž až 80 % uživatelů uvádí, že se na Instagramu rozhoduje, zda si produkt nebo službu na této platformě koupí, či nikoli.
- A v neposlední řadě výzva k akci. Instagram nebyl navržen jako kanál, který by přiváděl návštěvníky na webové stránky, to platí i dnes, ale cestou došlo ke změnám. Instagram má nyní čtyři oblasti, ve kterých můžeme jako my použít klikací odkaz, v bio, v popisu IGTV, placené reklamy a funkci swipe up ve Stories pro účty nad 10 000 sledujících. V důsledku toho můžeme z Instagramu získat menší návštěvnost, ale obecně platí, že návštěvnost z webu bývá hodnotnější, protože podnikli více kroků, aby se dostali na naše webové stránky, například přešli z příspěvku zpět do svého bio, aby klikli na odkaz. Při plánování obsahu je důležité naplánovat také výzvu k akci a být trochu vynalézavější, proč ji nevyužít jako příležitost požádat lidi, aby vás požádali o DM – aby se rozproudila konverzace, nebo začlenit více obsahu IGTV, abyste mohli využít tolik žádaný proklik.
Každý z rozdílů, které jsem uvedla, je důležité vzít v úvahu při vytváření strategie a plánování obsahu. Kreativním přemýšlením o každém z nich můžete přijít na způsoby, jak nabídnout ten nejlepší obsah správným lidem a pomoci vám vybudovat si na Instagramu publikum potenciálních zákazníků.
Pád Clubhouse
O nové sociální síti Clubhouse jsme vám psali již v lednu v článku Clubhouse. Jen pro pozvané. Jen pro iPhone. Kde jsme vám ukázali jak funguje, co je zapotřebí, abyste se tam dostali a dali vám pár tipů na roomky, které nás baví.
Pojďme si říct, jak to s Clubhousem vypadá po půl roce od největšího boomu.
Jak si ale stojí Clubhouse dnes?
Unikátnost sociální sítě, která stála na zvukových nahrávkách a poslechu si nás všechny získala a díky omezené možnosti přístupu se jednalo o žádané zboží. Virální dopad byl obrovský, ale jakmile opadlo prvotní nadšení zájem o aplikaci šel rapidně dolů. Na žebříčku nejčastěji stahovaných sociálních sítí v Appstore se dostal až na 20 místo.
A nepomohlo tomu ani zpřístupnění aplikace pro mobilní zařízení s Androidem, které bylo oficiálně oznámeno 9. května 2021, a to beta verzí pro USA.
Proč Clubhouse neuspěl
- Chyby v zabezpečení
Ochrana uživatelů v případě Clubhouse byla velmi špatně podchycena, a samotní uživatelé upozorňovali na sdílení jejich kontaktních údajů bez jejich souhlasu. Dalším bezpečnostním problémem je přenos zvukového záznamu, který si lze v aplikaci pomocí mobilního zařízení bez obtíží pořídit a pak následně distribuovat na jiné sociální sítí. Což absolutně jde proti filozofii celé aplikace, která je založena na live audio obsahu, který je po ukončení roomky automaticky smazán.
- Utopení se v notifikacích
Protože Clubhouse sliboval jedinečný obsah, který nebude nikdy více k dispozici, tak jste automaticky museli mít zapnuté notifikace, které vás neustále upozorňovali i na pro vás nerelavantní obsah. Jakmile jste ale notifikace vyplnuli, tak Clubhouse přestal existovat, a za pár dní jste aplikaci přestali aktivně používat. Navíc pokud se tvůrci, kteří neustále přidávají hodnotu,humor,podporu, rozhodnou, že Clubhouse už nestojí za jejich čas a nevyvíjí se dostatečně rychle, co máte? Rychle upadající platformu ve vysoce konkurenční aréně.
- Nedostatek inteligentních dat
Clubhouse rozhodně chybělo použití umělé inteligence, na kterou jsme zvyklí z jiných sociálních sítí, aby nám doručovala relevantní obsah na míru. Hodnocení řečníků – kvality jejich přednesu, kvalitu přenosu zvuku a dalších parametrů. Stejný nedostatek vnímám i v případě samotných klubů.
- Konkurence
Největším problémem, kterému nyní společnost Clubhouse čelí, je závod o inovace a překonání svých konkurentů, z nichž většina se již může pochlubit velkou uživatelskou základnou a rozsáhlými inženýrskými týmy. V případě Facebooku a Instagramu to nikoho nepřekvapí, ale za nás určitě stojí za zmínku Twitter, který spouští funkci Spaces, který bude fungovat nejen na mobilním zařízení, ale i ve webovém prostředí.
Pozadu nezůstává ani Slack, Discord nebo dokonce Spotify. Pro marketéry rozhodně bude zajímavá verze na LinkedIn.
Bohužel budoucnost Clubhouse nevidíme moc růžově, a ačkoliv vývojáři na aplikaci neustále pracují a snaží se vylepšovat, tak větší přínos vidíme u konkurence, která dokáže jedinečnost zvukových nahrávek a poslechu zakomponovat do fungující platformy, která nabízí více možností.
A co vy? Chodíte ještě na Clubhouse?
Proč by měla být vaše značka na Pinterestu
Pinterest není žádným nováčkem na poli sociálních sítí. Virtuální nástěnky, kam si můžete připínat obrázky, které se vám líbí, oslovují vás a ukazují produkty, které si chcete koupit, si zamiloval celý svět jako zásobník inspirace a nápadů.
Většina koncových uživatelů aktivně hledá řešení problému nebo nápady, jak trávit volný čas, a jsou více přístupní fázi rozhodování, proto je snadné je změnit na potenciální zákazníky.
Cílová skupina na Pinterestu
Na začátku roku 2020 bylo na Pinterestu celosvětově přibližně 320 milionů aktivních uživatelů a do konce roku se počet zvýšil o dalších 100 milionů uživatelů. Pro porovnání Pinterest má nyní celosvětově více aktivních měsíčních uživatelů než Twitter a Snapchat dohromady.
Pro náš trh jsou určitě důležitá dostupná data z roku 2019, díky kterým víme, že Pinterest v České republice využívá měsíčně 1,2 milionů aktivních uživatelů. Z toho 73 % tvoří ženy do věku 45 let. Mluvíme o produktivních ženách, matkách, které často mají na starost péči o domácnost a její rozpočet. Jsou zodpovědné za nákupní chování celé rodiny.
Firemní profil
Stejně jako na ostatních sociálních sítích i v případě Pinterestu je možné si založit firemní účet, kde může pomocí pinů oslovovat potenciální zákazníky. Stačí si založit účet a vytvářet piny, které vždy budou odkazovat na vaší webovou stránku a zvyšovat tak její návštěvnosti.
Pokud jde o zásah a dosah vašich pinů, tak můžete jít cestou organiky, kdy si dáte záležet na klíčových slovech a vizuálním vzhledu vašeho pinu, a budete spoléhat na vyhodnocení algoritmu, nebo můžete využít možnosti placené reklamy, kterou stejně jako v případě jiných sociálních sítí můžete cílit na konkrétní publikum.
Zařazení Pinterestu do vašeho marketingu vám může pomoci oslovit nový segment publika, který má velký potenciál k nákupu.
Facebook vs Apple: Válka o data
Jak aktualizace systému iOS 14 ovlivní výkon vaší reklamy na Facebooku
Společnost Apple dává již delší dobu uživatelům kontrolu nad sledováním reklam, ale nyní můžete podniknout kroky přímo k minimalizaci placené reklamy.
iOS 14 přinesl našim smartphonům nejen významné vizuální změny, ale především výrazné změny se vyvíjejí na pozadí, protože se Apple zaměřuje na soukromí aplikací a sledování aktivity.
Následná aktualizace, která má být zavedena v iOS 14.5, se soustředí na sledování reklam a poskytuje uživatelům větší kontrolu nad jejich daty. Tento krok vyvolal veřejnou debatu mezi Apple a Facebookem, přičemž Facebook je hluboce znepokojen tím, jak tato aktualizace ovlivní cílení a sledování reklam u mnoha malých podniků, které používají svou platformu pro marketing. Přestože společnost Apple vydala podrobné informace o aktualizaci, je důležité si uvědomit, že míra jejího dopadu na inzerenty se teprve uvidí.
Co víme o aktualizaci iOS 14
Novou vychytávkou s názvem App Tracking Transparency policy (ATT) společnost Apple potvrdila, že uživatelé budou požádáni o povolení, než budou aplikace moci pro sledovaní reklam třetích stran používat jedinečný identifikátor pro inzerenty (IDFA). Na straně aplikace bude vývojář požádán o povolení použít určité informace z jiných aplikací a webů pro reklamní účely, aby vyhověl ATT.
Tato aktualizace přidá do App Store novou obrazovku s výzvami s informacemi o ochraně osobních údajů aplikace, sledovacích údajích a propojených datech:
Důvody proč to Apple dělá,
- chce informovat uživatele o tom, jaké údaje bude aplikace sledovat, než ji nainstalují,
- chce dát uživateli na výběr, zda se při instalaci aplikace přihlásí ke sledování.
Jak tato aktualizace ovlivní inzerenty
Uživatelé budou mít s novou aktualizací mají možnost výslovně souhlasit/nesouhlasit s jejich sledováním a mnozí očekávají, že se značný počet uživatelů odhlásí. Při absenci těchto informací bude placená reklama značně narušena, ačkoli přesný dopad aktualizace bude znám až po zavedení.
Jak se dalo očekávat, aktualizace vyvolala nespočet otázek od inzerentů a vývojářů aplikací, které se stávají zřejmými až nyní.
Jak se připravit na změny
Facebook oficiálně načrtl změny, které inzerenti očekávají na své platformě. Aby se pokusil minimalizovat dopad ztráty dat z aktualizace iOS 14, vytvořil Facebook „Souhrné měření událostí“, které navrhl tak, aby bylo možné měřit výkon kampaně způsobem, který je konzistentní s rozhodnutími spotřebitelů o jejich datech.
Klíčové změny, které mohou uživatelé služby Facebook Ads očekávat a jak se na ně připravit:
Konverze: Inzerenti budou omezeni na 8 upřednostňovaných konverzních událostí na webu na každou doménu, tj. 8 událostí založených na pixelech, nebo osm vlastních konverzních událostí. Není nutná žádná akce a tato změna proběhne automaticky, ale je důležité naplánovat maximálně 8 konverzních událostí.
Ověření domény: Facebook přesouvá pixely do vlastnictví založeného na doméně. Pokud používáte pixely, ověřte svou doménu na Facebooku, abyste minimalizovali jakékoli narušení vašich dat. Ověření vaší domény je obzvláště důležité, pokud je váš pixel spravován více stranami.
Reportování výsledků: 28 denní atribuce jakéhokoli druhu již nebude podporována ani 7d enní atribuce po zobrazení. Historická data budou k dispozici pouze prostřednictvím rozhraní API. Připravte se na zmizení údajů o atribuci po zhlédnutí a stáhněte si svá historická data nyní pro obě okna a 28 denní proklik. Pokud používáte 28 denní okno, porovnejte 28 denní a 7 denní konverze po kliknutí, abyste zjistili, jak mohou být ovlivněny vaše hlášené konverze. Aktualizujte veškerá pravidla, která používáte a která jsou aktuálně vázána na 28 denní atribuci.
Cílení: s tím, jak se lidé po aktualizaci iOS 14 odhlásí ze sledování, počet připojení aplikací a vlastních segmentů publika pro aktivity na aplikacích a na webu pravděpodobně poklesne. Z tohoto důvodu rozšiřte své publikum a získejte více potenciálních zákazníků.
Co dalšího můžu jako inzerent udělat
Je opravdu důležité si uvědomit, že AAT bude k dispozici pouze uživatelům iOS 14.5 a míra odhlášení není známa. S ohledem na to musí všichni inzerenti v nadcházejících týdnech sledovat svá data, aby pochopili dopad této aktualizace. Sledujte výkon svých reklam pro iOS, připravte se na úplné zavedení aktualizací a v případě potřeby buďte připraveni kampaň upravit.
Clubhouse. Jen pro pozvané. Jen pro iPhone.
V polovině ledna odstartovala v ČR mánie okolo nové sociální sítě Clubhouse.
Co je Clubhouse?
Real time místnosti (Room, “roomka”), ve kterých si povídáte. Nic se neukládá. Nikoho nevidíte (jen profilový obrázek). Není tvořena žádná kreativa ani vedlejší komunikace. Neposílají se žádné zprávy, fotky ani videa. Jakmile místnost skončí, tak diskuse přestane existovat.
Kdo místnost založí, ten se automaticky stane moderátorem. Místnost může být Open (veřejná), Social (pro lidí, které sleduji – Follow) či Closed (jen pro pozvané).
Moderátor ve skupině zve posluchače na pódium (stage). Mluvit mohou jen ti na pódiu, kde pokud zrovna nemluví, tak je slušnost ztlumit si mikrofon.
Pro posluchače je tu funkce Leave quietly, kdy bez rušení diskuze můžete opustit místnost.
Každý má svůj jednoduchý profil s fotkou, krátkým Bio a odkazem na Twitter a Instagram.
Jak se dostat na Clubhouse?
Musíte mít iPhone. A musíte mít pozvánku. Pozvánka vám buď přijde, nebo se můžete po instalaci zapsat na čekačku a někdo, kdo má váš email v kontaktech vás může vpustit dovnitř (pokud mu to aplikace nabídne).
Celý rozjezd Clubhouse je založený na vytvoření FOMO (Fear of missing out). Úzkosti, že se něco děje, u čeho jsou skoro všichni a vy ne. Tím se zvyšuje touha zúčastnit se a následně se chlubit ve svém okolí, že už tam jste a jak je to úžasné, a proč tam ostatní ještě nejsou. Zatím jim tato strategie viditelně funguje – je to největší událost na sociální sítích za poslední rok.
Jaké jsou první týdny na Clubhouse?
Překvapivě v první vlně neovládli Clubhouse teenageři, ale typický věk bych odhadl 25-50. Kromě “provařených” jmen, jako jsou Petr Ludwig, Petr Mára, Jan Muhlfeit, tak se zde na začátku objevilo i mnoho“kapitánů online byznysu” a diskuse byly opravdu zajímavé. S přibývajícími dny se audience omlazuje a přibývají lehčí témata. Pár názvů “roomek” pro ilustraci (v závorce počet posluchačů):
- Zkušenosti z FAILED startupů
- Do čeho a jak teď investujete peníze? (708)
- Absolutně zbytečná diskuse o ničem, která nikoho nezajímá (111)
- Are White Woman more submisive than Black Woman when Dating (305)
- Sami doma (58)
- (CZ) Let’s talk about sex! #1 (356)
- Marketingový bizár – after after párty (26)
- První sex (170)
- Československý mediální meet (255)
- O všem a o ničem (67)
- Logo – brand a lovebrandy (ne)existují (63)
- Jak se učit od těch nejlepších (437)
- Hedge funds vs Reddit (165)
- České startupy (78)
Organika není mrtvá! Jak učíme Čechy nebourat, trháme rekordy a plundrujeme výdělky Facebooku
Zaznívá to snad na každé konferenci i každém odborném školení: organika na Facebooku je v roce 2020 mrtvá. Váš pracně vypiplaný obsah bez placené propagace skoro nikdo nevidí. Tahle podstata nejrozšířenější sociální sítě v ČR se už natolik provařila, že o nutnosti promovat obsah nemusíte přesvědčovat ani ty nejrozvážnější klienty. Až na to… že to není tak úplně pravda! Jak oslovíte CELOU fanouškovskou základnu úplně ZADARMO? Známe recept. Z něhož vaříme hodně hustý vývar na vzdělávací facebookové stránce Nebouram.cz
A jestli si chcete přihřát polívčičku, pozorně čtěte až do konce. Nebouram.cz hledá nové partnery!
Na čem ujíždíme
U zrodu projektu Nebouram.cz jsme měli to štěstí stát hned v samotném počátku. V září 2017 se dvouproudá cesta zazipovala do jednoho pruhu. Agentury VISIBILITY a Movisio (autor projektu Nebouram.cz), se vydaly na společnou cestu. Na níž od té doby pomáháme Čechům nebourat.
Neziskový lovebrand Nebouram.cz vzdělává všechny české řidiče skrze zajímavou motivační soutěž. Na webu nebo v aplikaci luští hráči rychlé dopravní kvízy, ABC otázky, sjíždějí 3D animace provozu. Čím častěji se zapojují (tj. nejlépe dlouhodobě denně), tím lépe. Za každou správnou odpověď se jim totiž otevírají bonusy a hlavně se jim přičítají body. Ty pak libovolně směňují za skutečné fyzické odměny. Cenné tematické dárky, které se průběžně obměňují. Pamatujete na sbírání hvězdiček z Aquily? Něco takového. Jen plyšáky nahrazují motorové oleje, kurzy první pomoci, řezáky pásů pro případ nehody, autolékárničky nebo třeba adrenalinové jízdy na polygonu. Zní to super? Taky že je! Soutěžící berou produkty a služby partnerů dlouhodobě útokem. A když vám řekneme, že na Nebouram.cz můžete hrát i tematická pexesa? Nebo smažit totálně návykovou digihru, kde se z naboření cizích autíček při rychlojízdě vykupujete vzdělávacími otázkami? Jasný, tady ji testněte. Až dodrandíte, čtěte dál!
Pohled pod kapotu: co nastartuje naši komunitu?
Teď začínáte chápat, proč s tak super projektem dokážeme bořit tabulky. Jenže tuhle cestičku jsme si museli vyšlapat pěkně od začátku. Klient musel každý listopad nazout zimní gumy, aby nezamrznul. Aby se dokázal posouvat dál. Aby měl naší komunitě – rok od roku četnější a aktivnější – neustále co nabízet. A my museli zase hodně šlapat na plyn komunikace. Aby se o nás účastník provozu na té silnici I. třídy vůbec dozvěděl. Hrozný kydy, co? Jeden ze stavebních kamenů našeho projektu. Takhle s fanoušky nemluvíme.
Na vzdělávací projekt zastřešený patronátem Policie ČR, BESIPem, ŘSD a dalšími institucemi, si vlastně dost dovolujeme. Srozumitelnost, mrzké humory, sarkasmus a lidovost. Pichlavý community management, který nešetří vlastní tým ani fanoušky.
Schopnost nečekaných realtimů, nouzové zpravodajství při první vlně COVIDU-19. Ale i upřímná pomoc v pravý čas.
Víte třeba, že každoročně dostávají naši soutěžící možnost směnit své nasbírané body za peníze pro sirotky, kterým vzala rodiče právě dopravní nehoda? Za virtuální odpovědi lidí ve virtuálním kvízu posíláme skutečné peníze dětem s těžkým osudem. Díky našim skvělým partnerům.
Nebo víte, že jsme jako první v dobách národních potlesků lékařům ocenili zapomínanou první linii? A to kurýry, řidiče kamionů a další hrdiny za volantem, bez jejichž práce bychom nemohli zůstávat zavření doma? To se k nám aktivně připojilo přes 22 000 Čechů! Zdarma jsme také zasáhli devítinásobek celé naší fanouškovské komunity.
Náš tachometr: kolik z toho dokážeme vymáčknout?
Nejprve se podívejme na pár dat. Hootsuite (2020) praví, že celosvětový průměrný organický dosah na Facebooku atakoval ve 4Q roku 2019 pouhých 5 %. Když máte na profilu – ať se to dobře počítá – třeba 10 000 fanoušků, oslovíte neplacenou cestou 500 z nich. Hodně si klepat na ramena můžete při jejich 3% zapojení, tzv. engagement ratu. Tahle metrika představuje takový borcometr. Váš borcometr. Jediným číslem ukazuje, nakolik váš obsah publikum hltá. Uvádí se, že ER 5 % je fakt bezva. Za 7 % už si zaslouží váš social media manager pugét na stole (mrk mrk!). No a za četnější 7+ už ho plaťte zlatem, než vám tahle zlatá rybka uteče z udičky.
Představu o číslech tedy máme. Čekali byste, že na stránce Nebouram.cz dosahujeme úplně běžně organického dosahu 50 %? A ER 15 %? Výjimkou ovšem není ani 25 %.
Velikost stránky: SUV mezi vozidly
A to se nebavíme o malé stránce. Když má vaše FB page 10 fanoušků a hodně vám fandí jak máma, tak i přítel, kolegyně z kanclu plus rodina klienta, boří se tabulečky hezky. Stovky procent lítají. Jenže naši komunitu na Nebouram.cz tvoří k 28. 10. 2020 bez pár drobných 18 500 uživatelů. Neplaceně (tedy organikou a virálem) jich tak často zasáhneme polovinu. Než vůbec přejdeme k jakékoli (nijak vysoké) propagaci.
Překvapivý model: vítězný Trabant mezi Mercedesy
Pokud byste chtěli podobných výsledků dosahovat i vy, stanovte si své priority. Ty skutečně potřebné.
Jestli jste nám už prostalkovali stránku, nemohl vám totiž uniknout zajímavý jev: že je grafika postů připravovaná pečlivě, leč s kreativou různých automobilek nemůže ani zdaleka soutěžit. Přitom se naše i jejich cílovka nezanedbatelně protíná.
Oproti těmto velkým hráčům ale disponujeme zlomečkovým budgetem. A na rovinu… neaspirujeme na canneské lvy. Naši fanoušci tak víc než dechberoucí výpravnou režii ocení to, že jim přinášíme autentický vzdělávací obsah, který nikde jinde opravdu nenajdou. Že jsme byli schopni už první dny pandemie změnit „autoškolové“ testy značek tak, aby reflektovaly náhle proměněný svět.
A že na rozdíl od autoškol využíváme možnost, jakou tyto důležité vzdělávací subjekty nemají: povídat si, reagovat na aktuální dění, pozitivně motivovat, osedlat ty internety… a hlavně se nebrat úplně vážně.
Mimochodem, když už jsme zavadili o tu pozitivní motivaci. Chtěli byste nám s ní pomoct? Nebouram.cz hledá nové partnery! Rádi vás přibereme mezi posádku a ukážeme detailněji, jak může ta spolujízda vypadat. Stačí jen poslat zprávu sem nebo sem.
Instagramové novinky nadcházejícího léta
Nebude pro vás novinkou, že Instagram je v poslední době nejvíce progresivní sociální síť na světě. Novinky se na nás hrnou z každé strany téměř každý den. Vývojáři se snaží hledat nové možnosti a cesty, aby se tato obrázková sociální síť stala zajímavější pro větší procento populace. Z poslední studie z roku 2017 vyplývá, že Instagram sleduje už 700 milionů lidí na celém světě! Jsme zvědaví, jaké číslo nám ukáže rok 2018? Na to si budeme muset ještě chvíli počkat. Na co ale nemusíte čekat už ani minutu je souhrn dalších instagramových novinek!
Stories bude pořádně slyšet
Tou první, kterou Instagram testuje, je hudební nástroj, díky kterému vaše příběhy dostanou vlastní hudební podkres. A proč vývojáři sáhli zrovna po této funkci? Hudební prvek totiž dokáže Stories udělat komplexnějšími a díky hudbě bude možné do příběhu přidat i různé výzvy. Obsah doprovázený hudbou je pro uživatele samozřejmě atraktivnější a zajímavější ke sledování.
Sdílení příspěvků do Stories
Líbí se vám nějaký obsah ve feedu a rádi byste to dali vědět svým followerům? Nyní můžete! Instagram zpřístupnil novou možnost sdílení příspěvků do Stories. Stačí kliknout na šipečku pod příspěvkem a nově se vám objeví možnost „Přidat do příběhu příspěvek“. A pak už se fantazii meze nekladou! Díky možnostem, které Stories nabízí, si sdílený příspěvek můžete ještě vyšperkovat k obrazu svému. ? Smajlíků, gifů a textíků není nikdy dost, co myslíte?
Přetváření organických příspěvků na reklamu
Během několika týdnů budeme moci konečně přetvářet organický feed na Instagramu v reklamu! Doposud bylo možné organický příspěvek podpořit pouze pomocí tlačítka „Promote“ v aplikaci. Nyní se placená reklama přesouvá i do Power Editoru či Ads Manageru. Organické příspěvky budete moct podpořit podobně jako ty facebookové – optimalizovat na cíle brand awarness, post engagement, reach a video views.
Je dobré ještě podotknout, že tato funkcionalita bude přístupná pouze pro firemní profily a formáty typu single video a fotografie na zdi. Carousel, stories i značkový obsah si zatím musí počkat.
Facebook až od 16 let: koho ochrání?
Zní to jako vtip z kategorie absurdního humoru. Lekce podobná polské sexuální výchově. Facebook rozjel boj za bezpečí mládeže a v ČR posouvá hranici pro založení nedozorovaného účtu na 16 let. ⛔ Souvisí ale tyto dvě novinky jedna s druhou? Nebo koho tím Facebook doopravdy chrání? ?
Kapitola první: FB až rok po občance
Facebook bez dozoru až po šestnáctinách? Už tady tušíme, že tím skutečně chráněným nebude česká mládež jako taková. Doteď byl Facebook věkově omezený pro starší třinácti. Na mladší třinácti let nemůžeme cílit jeho reklamou. Mladší třinácti na Facebooku ani nejsou. Tedy… Papírově. Resp. klikátkově. Takhle si to uživatelé naklikají.
Ve skutečnosti totiž mladší třinácti tvoří velkou, percentuálně významnou část facebookové (i instagramové) populace. Jaký kus koláče přesně dělá? Oficiální statistiky na tento údaj neexistují. Protože oficiálně si nikdo mladší 13 let nemůže účet založit.
Neoficiálně? Asi málokoho překvapí, že v kategorii 10+ je mít vlastní Facebook stejně automatickou záležitostí jako mít mobil. A nejméně jeden účet na Instagramu. Podle London School of Economics and Political Science má jen v UK profily na těchto platformách 75 % dětí ve věku 10 – 12 let. V EU mají být čísla dokonce ještě vyšší.
Feedy obou těchto sítí ale proplouvají i sedmi-, osmi- a devítiletá děcka. Nezřídka si tvoří více profilů: jeden pro sebe, druhý pro svůj koníček/psa/oblíbené obrázky. Zajímavým rysem nejmladších uživatelů jsou i sdílené osobní účty. To je co?
Andulka Nováků. Kačenky Terinka. Love PTMU. Prostě „bíefka“ (BFF) založí něco jako spořící účet pro dospělé: oba tam mají přístup, každý vkládá jinou měrou a už tuplem každý jinou měrou vybírá. Facebook takové účty dokáže reálně detekovat. Chování dětí se na něm liší od dospělých, vykazuje specifické rysy.
Mimochodem, vy je dokážete poznat také: Andulka je jméno jedné slečny, Nováků příjmení druhé. Kačenky Terinka bije do očí dostatečně, byť nemusíte tušit, že tam píšou obě. A Love PTMU? To může být kdeco. Třeba profil zaměřený na milovníky („Love“) Pejsků, Tulipánů a Moc junikornů. U trendy junikornů bezpečně ví, že se píší s „U“. Pejsky a další stvoření už anglickými protipóly znát nemusí – což ale vůbec nevadí, že jo.
Ochrání takové opatření mladé?
Samozřejmě ne. Není potřeba vysvětlovat, že děcka to od fíbíčka neodpudí, stejně jako polská (chybějící) sexuální výchova nevymýtí sexuální život mládeže. Naopak, jen tím zadělává na zbytečné prů***y. Nevinné hry překvapivě vedoucí k hromadnému otěhotnění dvanácti polských školaček jsou dnes už legendární. Na Facebooku by mohly hypoteticky v dlouhodobém horizontu způsobit něco podobného. Kdyby se jejich obcházení striktně potíralo a tabuizovalo. Což už teď víme, že se ani neplánuje.
Takže ne, v reálu tohle opatření chrání jen samotnou společnost Facebook. S nástupem GDPR 25. května 2018 se stěžuje administrativa ochrany dat mládeže do 16 let. Zjednodušeně řečeno je nutný souhlas rodičů. Dozor rodičů. Kroky, které se hůř dodržují a komplikují globálním korporátům byznys. Nejen Facebook, ale i další sítě si tak zjednodušily život – a pošouply hranici pro založení či samostatnou správu těchto účtů na 16 let. Jak přesně?
Zdroj: mirror.co.uk
Rozdíly se najdou. Jak v EU, tak mezi jednotlivými sítěmi. Třeba na sousedním Slovensku bouchl do stolu parlament: svévolné používání sociálních sítí zakázal mladším 16 let celoplošně. Vyžaduje souhlas jejich rodičů. Než se dohádají ti nahoře v ČR, platí dočasně totéž i pro českou mládež. Jen abyste věděli, co leží na stole, zatímco se kočkují: buď to na té šestnáctce zůstane po vzoru Evropy. Nebo hranici dorovnají na občankovou, tedy 15 let. Piráti bojují za původní třináctku. Nejméně se s tím vším páře Whatsapp: v celé Evropě (tedy vedle EU i ve Švýcarsku a vystupujícím UK) bude fungovat jen pro starší 16 let. Žádné cavyky kolem. Mládeži, čus.
Jak s účty stávajícími? 13 – 15letých?
Zdroj: techcrunch.com
Těm má přijít verifikace. Potřeba souhlasu rodičů. Když ho nedodají, účty jim Facebook pozastaví. To ale nebude tak horké, jak se zdá; většina těchto facebookových benjamínků o svém věku už dávno lže. Přidávají si od plnoletosti až po věk svých rodičů.
Kapitola druhá: kuchařka na bezpečný Efko
Fejsáč minulý týden lónčnul online platformu pro mládež. Má je učit bezpečnému chování na téhle světově stále ještě nejpopulárnější sociální síti. Má jim vysvětlit její fungování. Má se jim stát online poradnou.
Zdroj: facebook.com
Proč píšu, že „má učit“ namísto „učí“, když už je venku? Protože tahle kuchařka na bezpečný Efko je stejně nápomocná jako zvýšení hranice na 16 let. Posuďte sami.
Nahoďte do hlavy rozcloumanýho puberťáka. S rovnym kšiltem, vole. Libóznim měňavym trikem. A vyčilenym pohledem. Máme ho? No tak ho jdeme zabezpečit, hele:
„Definujte si síť.“
„Čím větší přehled budete mít o tom, kdo váš obsah vlastně vidí, tím lepší pocit budete mít z kreativních možností vyjádření, které se vám tím otevírají.“
„Abychom při používání Facebooku ochránili vás i vaše data, máme zavedenou širokou škálu bezpečnostních opatření.“
VOPRUUUUUUUUUUUZ!
A úlet. Fráze, ve kterých se může ztratit i dospělý, natož děcko a puberťák.
Tenká hranice trapnosti
Vím, že psát pro mládež je těžké. I my třeba ve vzdělávacím projektu Cash Crew balancovali na tenké hraně trapnosti a stylovosti. Trapnosti a nesrozumitelnosti. Trapnosti a přínosné funkční adaptaci cílovce. Jenže tyhle bezpečnostní stránky ani při bujné fantazii nevykazují, že byly „vytvořené speciálně pro vás, vaše přátele a vaše skutečné zážitky online i offline,“ jak autoři adresují explicitně jmenovanou mládež. Bavíme-li se o důležité mediální gramotnosti, je určitě lepší přestřelit mladistvým slovíčkem, které už je out, než hovořit jako knihovnický robot, jehož kód nedokáže recipient dekódovat.
Cítíte z poslední věty takové to fujky? ? Takhle přesně vzdělává Facebook mládež.
Doufejme, že jde jen o první hektický překlad obsahu z centrály. Protože ačkoli tahle kuchařka nevznikla z úplně sluníčkového důvodu, vytvořil Facebook zajímavou platformu pro mediální gramotnost 21. století. S možností miliardového zásahu, když se správně uchopí. A začne reálně sloužit tomu, za co se teď blahosklonně vydává.
Insta Stories: Revoluce v reklamě na sociálních sítích?
Poté co se používání Insta Stories stalo běžnou záležitostí, čas strávený uživateli na této sociální sítí se téměř zdvojnásobil. A to samozřejmě nabízí prostor pro kreativní řešení v rámci reklamních kampaní.
Insta Stories jsou všude
Interakce mezi lidmi na Instagramu díky Insta Stories vzrostly. Umístěny jsou hned nahoře a pravděpodobně většina z nás sleduje nejprve je a až potom scrolluje feed. A vlastně i tam už jsou, proscrollujeme pár příspěvků a jsou tam znovu. Reklama v Insta Stories už taky není horkou novinkou.
Nastává revoluce?
Co ale bude nového, kromě již mnoha jiných (Face filtr tedy efekt rozmazaného pozadí, možnost označování produktů), je přizpůsobení formátů z Facebook Ads.
O co vlastně jde?
Jedná se o možnost použití reklam, které už rotují na IG nebo FB. Fotky a videa, která chcete použít do Insta Stories Ads se zoptimalizují a zobrazí jako full screen reklamy. Formát Insta Stories je orientovaný na výšku v poměru 9:16, což by v případě čtvercových a na šířku orientovaných reklam ořezávalo kreativu ne zrovna šťastně. Teď se to dá i automaticky, a to tak, že v takových případech se obrázek zmenší a ve zbývající části plochy se objeví text – popisek z FB nebo IG postu. V případě, že formát reklamy je přizpůsoben Insta Stories, nic se nemění.
Mohou si tedy grafici dát nohy na stůl a relaxovat?
Automatické „přizpůsobení formátu“ běžících reklam je jistě zjednodušení práce, ale řekněme si to upřímně – pokud je něco šité na míru, je to vždy lepší. To otevírá diskusi na téma videí v Insta Stories, protože ta jsou stále doménou YouTube, a tedy i reklamy v šířkovém formátu. Mnohé brandy využívající video ads v Insta Stories je tvoří právě pro tento formát na výšku, případně čtverec.
Uživatelé se ale přesouvají stále více na mobily a je možné, že se formátová změna odehraje i na tomto poli – že by otázka času?
Každopádně o novinkách v Insta Stories ještě uslyšíme!