5 top trendů roku 2022 pro sociální sítě
Stejně jako každý rok vám přinášíme #TOP 5 trendů, které budou ovlivňovat v roce 2022 tvorbu a tvůrce na sociálních sítích. Ale nebudeme se zbytečně vykecávat, a jdeme rovnou na to.
#1:TikTok a jeho “snackový” obsah
TikTok zaznamenal nepopiratelně rychlý růst. Ve skutečnosti výraz “TikTok” zaznamenal během začátku roku 2021 meziroční nárůst zmínek o 61 % a jako první aplikace mimo Facebook dosáhl 3 milionů stažení po celém světě. Při rychlém růstu je snadné předpokládat, že jde o přechodnou módu – ale zdá se, že v tomto případě tomu tak není.
O tom, že sociální platforma funguje nás utvrzují i ostatní hráči v oblasti sociálních médií, kteří využily popularitu TikToku jako inspiraci pro změnu funkcí svých vlastních platforem. Například Instagram použil funkce vzhledu TikToku ve své vlastní verzi nazvané Reels a Reddit právě oznámil podobnou funkci krátkých videí na své vlastní platformě.
V roce 2022 budeme i nadále svědky vzestupu TikToku, protože stále více značek bude zkoumat, jak mohou využít popularitu této aplikace k rozšíření povědomí o značce a oslovení nového publika. Kromě toho budeme sledovat vlnový efekt TikToku na celé prostředí sociálních médií, protože ostatní platformy změní své funkce, aby rozšířili důraz na krátký, “snackový” obsah.
#2: Video a reels budou kralovat Instagramu
Krátká zábavná videa na Instagramu, která vychází z konceptu TikToku, ve kterých můžete vyjádřit svou kreativitu a oživit svou značku. Video obsah bude hrát v roce 2022 hlavní roli, jak tomu předeslal sám šéf Instagramu, který potvrdil, že na základě požadavků uživatelů, kteří chtějí stále více zábavný videoobsah, dochází ke změně algoritmu.
Začleňte tedy do své strategie krátká videa, která by měla být inovativní, zábavná a kreativní. Při začleňování většího množství videoobsahu je důležité si uvědomit, že pozornost publika se v průběhu let stále zkracuje. Potřeba rychlého a nového obsahu je stále častější. Na co si dát u tohoto trendu pozor? Nesnažte se za každou cenu zapojit do trendu, aniž by tento obsah byl v souladu s vašimi celkovými marketingovými cíli, vás nikam neposune.
#3: Výkonnost reklama na Facebooku je efektivnější
Zdá se, že v souvislosti s celým debaklem s pixely v roce 2021 udělal Facebook několik efektních kroků, aby některé ze svých jednodušších produktů učinil mnohem efektivnější. Doufejme, že se tento trend udrží! Také se těším, až vřele uvítáme další iteraci sledování – stabilnější rozhraní API Conversions a vyvinutý pixel. Navíc vidím – jako asi všichni -, že rok 2022 zahájí novou éru ještě kratšího trvání pozornosti. Pokud chcete vyhrát, myslete krátce. Chcete videa, která se snadno konzumují, jsou vysoce informativní a co nejzábavnější.
I když se někteří lidé mohou vysmívat vzestupu funkcí, jako je Reels, a platforem, jako je TikTok, nenechte se mýlit, krátká, vzdělávací a zábavná videa tu zůstanou. A to nejen v organické podobě. Vezměte si ty reely a TikToky a vyzkoušejte je ve svých reklamách. Fungují výjimečně dobře. Spojte krátká videa se starým dobrým vyprávěním příběhů a je to souhra jako stvořená pro nebe.
#4: Vzestup LinkedInfluencerů
LinkedIn a influencer: dvě slova, o kterých jste si pravděpodobně nikdy nemysleli, že by mohla fungovat společně. Ale v roce 2022 si to rozmyslete znovu. LinkedIn začal v loňském roce více investovat do tvůrců. Od zavedení režimu Creator Mode po globální programy pro tvůrce usnadňují sdílení obsahu a růst publika. Je to jen začátek.
Proč je ale LinkedIn tak náhle populární? Díky pandemii a přechodu do homeoffice si mnoho specialistů uvědomilo, že jejich jméno je jejich značkou a je důležité ji budovat i mimo firmu, ve které pracují. Rozhodně se můžeme těšit, že v roce 2022 bude LinkedIn využívat více tvůrců, profesionálové budou rozvíjet své osobní značky a generální ředitelé se budou prezentovat jako odborníci ve svém oboru, protože Influencer na síti LinkedIn je myšlenkový lídr.
#5: Virtuální a rozšířená realita
Témata virtuální reality (VR) a rozšířené reality (AR) se v médiích objevují již několik let. V případě rozšířené reality je současná realita “obohacena” – tj. člověk vidí v digitálních brýlích nebo na displeji chytrého telefonu kromě reality i další objekty. Naproti tomu u virtuální reality se uživatelé pohybují ve zcela digitálních světě.
V roce 2021 dostala obě témata zvláštní impuls. Mark Zuckerberg za společnost Meta (dříve Facebook) oznámil, že se plně zaměří na “metaverse” (Představte si metaverse jako 3D internet), a proto také přejmenoval společnost. Dá se očekávat, že i v roce 2022 toto téma udělá další skoky. Facebook, Instagram a podobné služby pak budou stále více obohacovány o virtuální nebo rozšířené prvky.
Jak vidíte, máme se rozhodně na co těšit. Video obsah bude v roce klíčem k úspěchu na sociálních sítích.
Proč mít různé strategie na sociálních sítích
Většina uživatelů sociálních sítí dává přednost Facebooku nebo Instagramu. Ačkoli obě platformy vlastní a provozuje společnost Facebook, v mnoha ohledech se výrazně liší. Na to musíme myslet a pro každou z nich vytvořit odlišnou strategii. Obsah, který pro ně vytváříme, musí být odlišný, naše interakce na platformě se budou lišit a demografické složení publika, které na každé z nich oslovíme, se liší.
Zde jsou některé z hlavních rozdílů mezi Instagramem a Facebookem, které musíme zohlednit při vytváření strategie:
- Instagram byl při svém vzniku před deseti lety navržen jako platforma určená především pro mobilní zařízení. Před příchodem Facebook Creator Studio nebo pomocí nástroje třetí strany nebylo možné vytvořit příspěvek na počítači. Instagram je do značné míry platformou on the go, což je patrné z obrovské popularity Instagram Stories. Na to je třeba pamatovat při vytváření obsahu na Instagramu, například pokud ve své strategii používáte video, což je nutnost, je důležité vědět, že až 80 % diváků bude sledovat v tichém režimu. Abyste zajistili, že si toto velké množství diváků bude moci vaše video užít, musíte přidat text nebo titulky, aby pro ně video mělo stále hodnotu.
- Demografické údaje uživatelů Instagramu a Facebooku se liší. V závislosti na věkovém profilu vaší cílové skupiny byste se měli rozhodnout, na které platformě se nachází, a vytvářet obsah, který pro ni má hodnotu.
- Instagram je zcela založen na jednotlivci. Jeho algoritmy jsou navrženy tak, aby každému člověku servírovali obsah, který vychází z jeho zálib a zájmů, na rozdíl od Facebooku, jehož algoritmy jsou určovány popularitou obsahu mezi publikem. Stories na Instagramu, které se zobrazují v horní části našich obrazovek, se zobrazují v pořadí těch, s nimiž se pravidelně nejčastěji setkáváme. Je tedy opravdu důležité vytvořit si věrné publikum pro naše Stories a používat nástroje, které pomáhají budovat zájem a zvědavost.
- Míra zapojení a interakce se také liší na Facebooku a Instagramu, přičemž Instagram má ve většině případů mnohem lepší výsledky než Facebook. Instagram je místem, kde svět přímých zpráv neboli DM skutečně přeskočil sociální média do soukromých konverzací. Všechny interakce ve Stories probíhají soukromě, a právě zde je spousta příležitostí navázat spojení a budovat vztahy se svými sledujícími. K podpoře a růstu tohoto typu zapojení můžete využít nástroje pro zapojení, které jsou v rámci Stories k dispozici, a to pomocí samolepek, jako je samolepka s otázkou, ankety a samolepka s kvízem.
- Stories na Instagramu mají jednu z nejvyšších reklamních zapamatovatelností ze všech ostatních obsahů a platí to i pro žádný reklamní obsah. To znamená, že jako firma si vaše publikum na Instagram Stories mnohem pravděpodobněji zapamatuje vaši značku, váš produkt nebo službu, pokud je vidělo ve vašem příběhu. Neuvěřitelných 83 % uživatelů Instagramu na této platformě objevuje nové produkty a služby, přičemž až 80 % uživatelů uvádí, že se na Instagramu rozhoduje, zda si produkt nebo službu na této platformě koupí, či nikoli.
- A v neposlední řadě výzva k akci. Instagram nebyl navržen jako kanál, který by přiváděl návštěvníky na webové stránky, to platí i dnes, ale cestou došlo ke změnám. Instagram má nyní čtyři oblasti, ve kterých můžeme jako my použít klikací odkaz, v bio, v popisu IGTV, placené reklamy a funkci swipe up ve Stories pro účty nad 10 000 sledujících. V důsledku toho můžeme z Instagramu získat menší návštěvnost, ale obecně platí, že návštěvnost z webu bývá hodnotnější, protože podnikli více kroků, aby se dostali na naše webové stránky, například přešli z příspěvku zpět do svého bio, aby klikli na odkaz. Při plánování obsahu je důležité naplánovat také výzvu k akci a být trochu vynalézavější, proč ji nevyužít jako příležitost požádat lidi, aby vás požádali o DM – aby se rozproudila konverzace, nebo začlenit více obsahu IGTV, abyste mohli využít tolik žádaný proklik.
Každý z rozdílů, které jsem uvedla, je důležité vzít v úvahu při vytváření strategie a plánování obsahu. Kreativním přemýšlením o každém z nich můžete přijít na způsoby, jak nabídnout ten nejlepší obsah správným lidem a pomoci vám vybudovat si na Instagramu publikum potenciálních zákazníků.
Proč je důležité mít ověřenou doménu na FB?
Ověření domény v požadavku Facebook Business Manager přišlo hned po zavedení aktualizace ochrany soukromí iOS 14 od společnosti Apple, o kterém jsme psali již v našem článku Facebook vs Apple: Válka o data.
Proč potřebujete ověřit doménu na Facebooku?
Ověření domény je nutné, aby Facebook podporoval ochranu soukromí a zajistil, že účet budou používat pouze důvěryhodní lidé. Kromě toho vám při ověření domény dává právo spravovat oprávnění nad vašimi odkazy a kontrolovat „zneužití vašeho účtu“, jak uvádí Facebook.
Dalším důvodem je, že po ověření domény Facebook obdrží data, která umožní upřednostnění 8 konverzních událostí na doménu. Bez těchto údajů nemůže Facebook Business Manager učinit prioritu pro určené konverzní události. Pokles dostupných konverzních událostí pro měření je také důsledkem aktualizace ochrany soukromí iOS 14.
Jako neposlední výhodu je určitě potřeba zmínit tvorba lepších reklamních příspěvků, které odkazují přímo na váš web. Díky ověřené doméně můžete u sdílených odkazů měnit náhledové obrázky.
Způsob ověření domény v Facebook Business Manager
Existují 3 hlavní způsoby, jak ověřit doménu v Facebook Business Manageru:
- Ověření DNS;
- Nahrání souboru HTML;
- Ověření metaznačky.
Zjistili jsme, že ověření DNS je nejjednodušší možností. Je to snadné pro jednoduchého odborníka na marketing a reklamu, který nikdy nevytvořil část kódu delší než pop up „Hello World!“
Ověření DNS však vyžaduje přístup k nastavení domény. Které obvykle nemůžete najít, pokud nejste vlastníkem domény. To je případ, kterým trpí a affiliate marketéři a další reklamní partneři. Facebook neposkytl příležitost provést ověření domén třetích stran. Ověření lze provést pouze u domén, kde dochází k konverzním událostem – toto je způsob, jak podpořit transparentnost.
Ověření domény krok za krokem
Pojďme si říct, jak ověřit doménu ve službě Facebook Business Manager.
- Přihlaste se do svého Business Manageru
- V Business Manageru běžte do Nastavení ➡️ Bezpečnostní značky ➡️ Domény
- V prostředním sloupci klikněte na modré tlačítko Přidat
- Do vyskakovacího okénka vložte odkaz na váš web a potvrďte
Následně v prostředním sloupci vyberte název vašeho webu. Zobrazí se vám 3 možnosti ověření domény, které jsme již zmínili výše a to, způsob ověření pomocí:Ověření DNSNahrání souboru HTML
Ověření metaznačky
- U každého ověření vždy najdete pokyny, které jsou určeny správcům webu. Stačí vždy zkopírovat text a nechat některou z možností nahrát do webového kódu.
- Po vložení kódu na váš web vždy potvrďte ověření pomocí zeleného tlačítka OVĚŘIT.
Facebook vs Apple: Válka o data
Jak aktualizace systému iOS 14 ovlivní výkon vaší reklamy na Facebooku
Společnost Apple dává již delší dobu uživatelům kontrolu nad sledováním reklam, ale nyní můžete podniknout kroky přímo k minimalizaci placené reklamy.
iOS 14 přinesl našim smartphonům nejen významné vizuální změny, ale především výrazné změny se vyvíjejí na pozadí, protože se Apple zaměřuje na soukromí aplikací a sledování aktivity.
Následná aktualizace, která má být zavedena v iOS 14.5, se soustředí na sledování reklam a poskytuje uživatelům větší kontrolu nad jejich daty. Tento krok vyvolal veřejnou debatu mezi Apple a Facebookem, přičemž Facebook je hluboce znepokojen tím, jak tato aktualizace ovlivní cílení a sledování reklam u mnoha malých podniků, které používají svou platformu pro marketing. Přestože společnost Apple vydala podrobné informace o aktualizaci, je důležité si uvědomit, že míra jejího dopadu na inzerenty se teprve uvidí.
Co víme o aktualizaci iOS 14
Novou vychytávkou s názvem App Tracking Transparency policy (ATT) společnost Apple potvrdila, že uživatelé budou požádáni o povolení, než budou aplikace moci pro sledovaní reklam třetích stran používat jedinečný identifikátor pro inzerenty (IDFA). Na straně aplikace bude vývojář požádán o povolení použít určité informace z jiných aplikací a webů pro reklamní účely, aby vyhověl ATT.
Tato aktualizace přidá do App Store novou obrazovku s výzvami s informacemi o ochraně osobních údajů aplikace, sledovacích údajích a propojených datech:
Důvody proč to Apple dělá,
- chce informovat uživatele o tom, jaké údaje bude aplikace sledovat, než ji nainstalují,
- chce dát uživateli na výběr, zda se při instalaci aplikace přihlásí ke sledování.
Jak tato aktualizace ovlivní inzerenty
Uživatelé budou mít s novou aktualizací mají možnost výslovně souhlasit/nesouhlasit s jejich sledováním a mnozí očekávají, že se značný počet uživatelů odhlásí. Při absenci těchto informací bude placená reklama značně narušena, ačkoli přesný dopad aktualizace bude znám až po zavedení.
Jak se dalo očekávat, aktualizace vyvolala nespočet otázek od inzerentů a vývojářů aplikací, které se stávají zřejmými až nyní.
Jak se připravit na změny
Facebook oficiálně načrtl změny, které inzerenti očekávají na své platformě. Aby se pokusil minimalizovat dopad ztráty dat z aktualizace iOS 14, vytvořil Facebook „Souhrné měření událostí“, které navrhl tak, aby bylo možné měřit výkon kampaně způsobem, který je konzistentní s rozhodnutími spotřebitelů o jejich datech.
Klíčové změny, které mohou uživatelé služby Facebook Ads očekávat a jak se na ně připravit:
Konverze: Inzerenti budou omezeni na 8 upřednostňovaných konverzních událostí na webu na každou doménu, tj. 8 událostí založených na pixelech, nebo osm vlastních konverzních událostí. Není nutná žádná akce a tato změna proběhne automaticky, ale je důležité naplánovat maximálně 8 konverzních událostí.
Ověření domény: Facebook přesouvá pixely do vlastnictví založeného na doméně. Pokud používáte pixely, ověřte svou doménu na Facebooku, abyste minimalizovali jakékoli narušení vašich dat. Ověření vaší domény je obzvláště důležité, pokud je váš pixel spravován více stranami.
Reportování výsledků: 28 denní atribuce jakéhokoli druhu již nebude podporována ani 7d enní atribuce po zobrazení. Historická data budou k dispozici pouze prostřednictvím rozhraní API. Připravte se na zmizení údajů o atribuci po zhlédnutí a stáhněte si svá historická data nyní pro obě okna a 28 denní proklik. Pokud používáte 28 denní okno, porovnejte 28 denní a 7 denní konverze po kliknutí, abyste zjistili, jak mohou být ovlivněny vaše hlášené konverze. Aktualizujte veškerá pravidla, která používáte a která jsou aktuálně vázána na 28 denní atribuci.
Cílení: s tím, jak se lidé po aktualizaci iOS 14 odhlásí ze sledování, počet připojení aplikací a vlastních segmentů publika pro aktivity na aplikacích a na webu pravděpodobně poklesne. Z tohoto důvodu rozšiřte své publikum a získejte více potenciálních zákazníků.
Co dalšího můžu jako inzerent udělat
Je opravdu důležité si uvědomit, že AAT bude k dispozici pouze uživatelům iOS 14.5 a míra odhlášení není známa. S ohledem na to musí všichni inzerenti v nadcházejících týdnech sledovat svá data, aby pochopili dopad této aktualizace. Sledujte výkon svých reklam pro iOS, připravte se na úplné zavedení aktualizací a v případě potřeby buďte připraveni kampaň upravit.
Facebook až od 16 let: koho ochrání?
Zní to jako vtip z kategorie absurdního humoru. Lekce podobná polské sexuální výchově. Facebook rozjel boj za bezpečí mládeže a v ČR posouvá hranici pro založení nedozorovaného účtu na 16 let. ⛔ Souvisí ale tyto dvě novinky jedna s druhou? Nebo koho tím Facebook doopravdy chrání? ?
Kapitola první: FB až rok po občance
Facebook bez dozoru až po šestnáctinách? Už tady tušíme, že tím skutečně chráněným nebude česká mládež jako taková. Doteď byl Facebook věkově omezený pro starší třinácti. Na mladší třinácti let nemůžeme cílit jeho reklamou. Mladší třinácti na Facebooku ani nejsou. Tedy… Papírově. Resp. klikátkově. Takhle si to uživatelé naklikají.
Ve skutečnosti totiž mladší třinácti tvoří velkou, percentuálně významnou část facebookové (i instagramové) populace. Jaký kus koláče přesně dělá? Oficiální statistiky na tento údaj neexistují. Protože oficiálně si nikdo mladší 13 let nemůže účet založit.
Neoficiálně? Asi málokoho překvapí, že v kategorii 10+ je mít vlastní Facebook stejně automatickou záležitostí jako mít mobil. A nejméně jeden účet na Instagramu. Podle London School of Economics and Political Science má jen v UK profily na těchto platformách 75 % dětí ve věku 10 – 12 let. V EU mají být čísla dokonce ještě vyšší.
Feedy obou těchto sítí ale proplouvají i sedmi-, osmi- a devítiletá děcka. Nezřídka si tvoří více profilů: jeden pro sebe, druhý pro svůj koníček/psa/oblíbené obrázky. Zajímavým rysem nejmladších uživatelů jsou i sdílené osobní účty. To je co?
Andulka Nováků. Kačenky Terinka. Love PTMU. Prostě „bíefka“ (BFF) založí něco jako spořící účet pro dospělé: oba tam mají přístup, každý vkládá jinou měrou a už tuplem každý jinou měrou vybírá. Facebook takové účty dokáže reálně detekovat. Chování dětí se na něm liší od dospělých, vykazuje specifické rysy.
Mimochodem, vy je dokážete poznat také: Andulka je jméno jedné slečny, Nováků příjmení druhé. Kačenky Terinka bije do očí dostatečně, byť nemusíte tušit, že tam píšou obě. A Love PTMU? To může být kdeco. Třeba profil zaměřený na milovníky („Love“) Pejsků, Tulipánů a Moc junikornů. U trendy junikornů bezpečně ví, že se píší s „U“. Pejsky a další stvoření už anglickými protipóly znát nemusí – což ale vůbec nevadí, že jo.
Ochrání takové opatření mladé?
Samozřejmě ne. Není potřeba vysvětlovat, že děcka to od fíbíčka neodpudí, stejně jako polská (chybějící) sexuální výchova nevymýtí sexuální život mládeže. Naopak, jen tím zadělává na zbytečné prů***y. Nevinné hry překvapivě vedoucí k hromadnému otěhotnění dvanácti polských školaček jsou dnes už legendární. Na Facebooku by mohly hypoteticky v dlouhodobém horizontu způsobit něco podobného. Kdyby se jejich obcházení striktně potíralo a tabuizovalo. Což už teď víme, že se ani neplánuje.
Takže ne, v reálu tohle opatření chrání jen samotnou společnost Facebook. S nástupem GDPR 25. května 2018 se stěžuje administrativa ochrany dat mládeže do 16 let. Zjednodušeně řečeno je nutný souhlas rodičů. Dozor rodičů. Kroky, které se hůř dodržují a komplikují globálním korporátům byznys. Nejen Facebook, ale i další sítě si tak zjednodušily život – a pošouply hranici pro založení či samostatnou správu těchto účtů na 16 let. Jak přesně?
Zdroj: mirror.co.uk
Rozdíly se najdou. Jak v EU, tak mezi jednotlivými sítěmi. Třeba na sousedním Slovensku bouchl do stolu parlament: svévolné používání sociálních sítí zakázal mladším 16 let celoplošně. Vyžaduje souhlas jejich rodičů. Než se dohádají ti nahoře v ČR, platí dočasně totéž i pro českou mládež. Jen abyste věděli, co leží na stole, zatímco se kočkují: buď to na té šestnáctce zůstane po vzoru Evropy. Nebo hranici dorovnají na občankovou, tedy 15 let. Piráti bojují za původní třináctku. Nejméně se s tím vším páře Whatsapp: v celé Evropě (tedy vedle EU i ve Švýcarsku a vystupujícím UK) bude fungovat jen pro starší 16 let. Žádné cavyky kolem. Mládeži, čus.
Jak s účty stávajícími? 13 – 15letých?
Zdroj: techcrunch.com
Těm má přijít verifikace. Potřeba souhlasu rodičů. Když ho nedodají, účty jim Facebook pozastaví. To ale nebude tak horké, jak se zdá; většina těchto facebookových benjamínků o svém věku už dávno lže. Přidávají si od plnoletosti až po věk svých rodičů.
Kapitola druhá: kuchařka na bezpečný Efko
Fejsáč minulý týden lónčnul online platformu pro mládež. Má je učit bezpečnému chování na téhle světově stále ještě nejpopulárnější sociální síti. Má jim vysvětlit její fungování. Má se jim stát online poradnou.
Zdroj: facebook.com
Proč píšu, že „má učit“ namísto „učí“, když už je venku? Protože tahle kuchařka na bezpečný Efko je stejně nápomocná jako zvýšení hranice na 16 let. Posuďte sami.
Nahoďte do hlavy rozcloumanýho puberťáka. S rovnym kšiltem, vole. Libóznim měňavym trikem. A vyčilenym pohledem. Máme ho? No tak ho jdeme zabezpečit, hele:
„Definujte si síť.“
„Čím větší přehled budete mít o tom, kdo váš obsah vlastně vidí, tím lepší pocit budete mít z kreativních možností vyjádření, které se vám tím otevírají.“
„Abychom při používání Facebooku ochránili vás i vaše data, máme zavedenou širokou škálu bezpečnostních opatření.“
VOPRUUUUUUUUUUUZ!
A úlet. Fráze, ve kterých se může ztratit i dospělý, natož děcko a puberťák.
Tenká hranice trapnosti
Vím, že psát pro mládež je těžké. I my třeba ve vzdělávacím projektu Cash Crew balancovali na tenké hraně trapnosti a stylovosti. Trapnosti a nesrozumitelnosti. Trapnosti a přínosné funkční adaptaci cílovce. Jenže tyhle bezpečnostní stránky ani při bujné fantazii nevykazují, že byly „vytvořené speciálně pro vás, vaše přátele a vaše skutečné zážitky online i offline,“ jak autoři adresují explicitně jmenovanou mládež. Bavíme-li se o důležité mediální gramotnosti, je určitě lepší přestřelit mladistvým slovíčkem, které už je out, než hovořit jako knihovnický robot, jehož kód nedokáže recipient dekódovat.
Cítíte z poslední věty takové to fujky? ? Takhle přesně vzdělává Facebook mládež.
Doufejme, že jde jen o první hektický překlad obsahu z centrály. Protože ačkoli tahle kuchařka nevznikla z úplně sluníčkového důvodu, vytvořil Facebook zajímavou platformu pro mediální gramotnost 21. století. S možností miliardového zásahu, když se správně uchopí. A začne reálně sloužit tomu, za co se teď blahosklonně vydává.
3 zabijácké tipy pro lepší Facebook ads
Reklamy na Facebooku v posledních několika letech dokázaly, že jsou vynikající cestou k zákazníkům a dokáží výrazně ovlivnit váš business. Pokud plánujete zapojení Facebook ads do vaší marketingové strategie, ujistěte se, že optimalizujete reklamy tak, abyste zvýšili míru konverze a maximálně využili rozpočet.
Pokud jste noví ve světě Facebook marketingu nebo hledáte způsoby, jak vylepšit vaši strategii, tipy v tomto článku vám pomůžou vytvořit zabijácké Facebook kampaně.
1. TIP: Využívejte Facebook pixel naplno
Facebook umožňuje použít pouze jeden pixel napříč celou webovou stránkou. Díky němu můžeme měřit nejrůznější metriky, optimalizovat a budovat publika pro Facebook kampaně. Sbírá také důležité informace o tom, jak lidé používají vaše stránky napříč zařízeními, což vám může pomoci při rozhodování ohledně reklamních kampaní.
Vytvoření FB pixelu je jednoduché. Jděte do sekce „Pixel“ ve vašem Ads manageru, klikněte na „Create a pixel“ a vložte název. V případě, že pracujete se svým webem, můžete pixel ihned nainstalovat. V opačném případě klikněte na „Email pixel code“ a pošlete instrukce webmasterovi.
2. TIP: Důležitost videoobsahu
Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg opakovaně zmiňuje, že Facebook se zaměřuje na inovaci videoobsahu. Největší sociální síť na světe investuje do video platformy nemalé prostředky a do budoucna to nebude jiné.
Co to znamená pro inzerenty? Firmy mají skvělou příležitost oslovit nové trhy a zapojit spotřebitele pomocí video reklamy. Jelikož Facebook neůstale zdůrazňuje důležitost videoobsahu, ti, kteří nebudou investovat do videoreklam, mohou být rychle zastínění značkami, které jsou připraveny přizpůsobit se a vyvíjet se dle nových trendů digitálního trhu. Dle Facebooku sledovanost videí vyrostla o více než 50 %. Vytváření videoreklam je tedy důležitou součástí budování brandu a řízení prodejů.
Pokud jste nikdy nepoužívali videoreklamy, je důležité vědět, že můžete nahrát videobsah přímo do vašeho reklamního účtu. Výzkum od Facebooku ukazuje, že tyto reklamy mají o 30 % více zhlédnutí než videa z jiných zdrojů. Další výhodou je přístup k veškerým statistikám ohledně zhlédnutí videa a automatická optimalizace cílení na relevantní uživatele.
3. TIP: Zaměřte se na mobily
Firmy, které inzerují na Facebooku, velmi často zanedbávají mobilní uživatele. To může být ovšem obrovská chyba, jelikož počet mobilních uživatelů již převyšuje desktopové a jejich počet roste každým rokem. Je tedy důležité zaměřit se na vytváření dynamických mobilních reklam jakožto součástí marketingové strategie.
Jedna z nejdůležitějších věcí, které byste měli mít na paměti při vytváření mobilních reklam je, že byste měli přizpůsobit obsah pro mobilní publikum. Když uživatelé prohlíží Facebook skrz mobilní aplikaci, je zde velká šance, že jejich pozornost je přitahována ve více směrech. Je tedy důležité dát jim jasné sdělení a call-to-action. Uživatelé budou navíc pravděpodobně jednat rychleji, pokud bude nabídka časově omezená. Dále byste měli zvolit vhodné obrázky a vyrobit reklamu, která bude vyčnívat mezi ostatním obsahem a upoutá pozornost tohoto „zaneprázdněného“ publika.
Najděte nové zaměstnance na Facebooku!
Facebook nás nepřestává překvapovat. Snaží se, jak může, přesvědčit uživatele, aby mu dali ještě šanci. Tentokrát to zkouší přes kariéru. Je dost možné, že by se Facebook mohl stát jedním z uznávaných HR nástrojů budoucnosti.
Jistě jste zaznamenali zprávu, že Facebook přibližně před rokem spustil nástroj, který umožňoval přidávat nabídky práce. Tuto funkcionalitu však měli možnost využívat pouze v některých zemích. Po téměř ročním testování se Facebook konečně „pochlapil“ a spouští HR nástroj i v Čechách a dalších 40 zemích. Jaké jsou jeho největší výhody? Pojďme se na ně podívat.
Pohodlí nejen pro zaměstnavatele, ale i uchazeče
Velikou výhodou je vlastně samotné prostředí Facebooku. Příprava inzerátu je velice jednoduchá a přehledná. Stačí si v nastavení svého profilu přidat záložku „Kariéra“ a s editací inzerátu můžete hned začít.
Stejně kladně nástroj vnímají i uchazeči. Jako plus pro ně je, že na pozici je možné odpovědět přímo přes sociální síť pomocí několika kliknutí. Propojení se zaměstnavatelem pak může probíhat i přes facebookového messengera. Šetří se tím spousty času na obou stranách.
Další věc, na které Facebook zapracoval je, že si dokáže vytáhnout údaje o uchazeči přímo z jeho profilu. Odpadá tak zdlouhavé vyplňování osobních údajů, které mnoho zájemců odradí.
Viditelnost inzerátu přímo ve feedu
Inzeráty se zobrazují na Facebooku na různých místech. Můžete na ně narazit ve feedu, na MarketPlace. Primárně se ale jimi můžete probírat v záložce „Kariéra“, kterou najdete v levém sloupci nástrojů vašeho profilu. Zde si uchazeč podle filtru libovolně navolí, jaký obor by mu nejvíce vyhovoval, typ práce či místo. Svou novou kariéru může hledat i přes mobilní aplikaci. Pro mobilní rozhraní je tato služba velice přehledně zpracovaná.Nabídku práce je možné poslat do světa pomocí placené reklamy. Můžete si tak přímo vybírat region, který je pro vás relevantní a například i cílovou skupinu, kterou byste nejraději oslovili.
Lead na vaši stránku
Je dobré vědět, že pokud si uchazeč inzerát proklikne, automaticky ho přesměruje na facebookovou stránku společnosti, která pozici inzeruje. Myslete tedy i na obsah na firemních stránkách. Určitě vám větší službu udělá fungující stránka než ta, která se zakládá jen pro nábor. Spousta uchazečů chce vidět vaše výsledky, čím se společnost zabývá a jak vypadají lidé, kteří v ní pracují apod. Přemýšlíte nad tím, jestli má tato funkce nějakou budoucnost? Určitě ano! Možná se budete divit, ale v USA hledá práci přes sociální sítě každý čtvrtý. I na českém trhu se tato novinka jistě brzy zabydlí. Nižší míra nezaměstnanosti nutí zaměstnavatele hledat nové cestičky a kanály, jak ulovit vhodné kandidáty. A právě Facebook se jeví jako ideální příležitost.
Jak spravovat facebookovou stránku?
Pokud se dnes kdokoliv setká s názvem vaší společnosti, je téměř jisté, že si ji, dříve, než dojde k nějakému obchodnímu kontaktu, vyhledá na Facebooku. Pokud tam vaši stránku nenajde, důvěryhodnost vaší značky rapidně klesá. Pokud totiž nekomunikujete prostřednictvím sociálních sítí, obíráte se o velkou skupinu potenciálních zákazníků.
Co vám může stránka na Facebooku nabídnout?
Mnozí z klientů se často ptají: „Co budeme na stránce vlastně zveřejňovat?“. Obecná odpověď zní: „Cokoliv.“ Moje odpověď ale je – cokoliv, co zajímá vaše fanoušky a zároveň to souvisí se segmentem, ve kterém vaše značka působí. Jde o váš prezentační prostor, tak ho využijte naplno! Nikdo vám nenabídne reklamní prostor s neomezeným počtem inzerování, navíc s okamžitou zpětnou vazbou vaší cílové skupiny za cenu, jakou si sami určíte. Ani televize, ani rozhlas, ani noviny a ani webová stránka. Facebook ANO.
Dejte lidem vědět o novinkách, poskytněte jim informace o produktech, odprezentujte život ve vaší firmě, představte jim vaše zaměstnance, ukažte jim, jak jste to roztočili na firemní oslavě, zabavte je, přineste jim zajímavé tipy – řiďte se intuicí a chováním vašich fanoušků. To je ten nejlepší feedback, jaký můžete dostat!
Při práci s Facebookem je však třeba dbát na několik věcí, které jsou vaší komunikační vizitkou. I proto jsem se rozhodla poukázat na pár chyb, které jsem během své praxe zpozorovala a kterých byste se měli vyvarovat.
Příspěvky nemají plán
Plánování příspěvků je základem úspěchu. Na jedné straně máte dostatek času na přípravu kvalitního obsahu, na druhé straně dokážete celou komunikaci přizpůsobit zvolené strategii. A přestože se může zdát, že naplánovat několik příspěvků najednou může být náročné, opak je pravdou. Stačí jen ve správnou chvíli začít. ? Po zbytek měsíce tak nemusíte trnout, čímž přispět na stránku – plán už budete mít předem hotový a vy se tak můžete soustředit už jen na komunikaci s fanoušky.
Příspěvek nemá jasně definovaný cíl
Dříve než se pustíte do vymýšlení příspěvku na vaši stránku, měli byste si ujasnit, co chcete následujícím postem komunikovat. Máte nový produkt a rádi byste ho odprezentovali vašim fanouškům? Chcete, aby se lidé dostali na vaši webovou stránku, kde najdou podrobnější informace? Nebo chcete své fanoušky podnítit k diskusi? Toto jsou základní otázky, které si musíte před tvorbou příspěvku odpovídat. Podle požadované akce uživatelů volte nejen text příspěvku, ale i jeho formát či vizuální stránku.
Příspěvky nejsou jednotné
Celá vaše komunikace by se měla nést v jednotném stylu. Každý obsah, který tvoříte, by měl korespondovat s vizuální identitou značky a navíc by měl zachovávat i stanovené hodnoty a ideje společnosti. Ke komunikační jednotě můžeme zařadit například i tone of voice – tedy tón, s jakým ke svým fanouškům promlouváte. Používáte ve své komunikaci emotikony, v textovém projevu využíváte zdrobněliny a slangové výrazy, nebo je vaše komunikace naopak seriózní a tomu přizpůsobujete i výrazové prostředky? To jsou věci, které byste si měli ujasnit ještě předtím, než s vašimi fanoušky začnete komunikovat.
Věděli jste, že pokud si přečteš můj blog, vaše Facebook stránka může být lepší?
Něco vám na té větě nesedí, že? Snažila jsem se poukázat na častou chybu, která spočívá v nejasném definování tykání nebo vykání při komunikaci na Facebooku. Podobně, jako by měla být vaše komunikace jednotná vizuálně, byste si měli ujasnit, jak budete s vašimi fanoušky komunikovat. Jsou vaší cílovou skupinou mladí lidé, kteří jsou ulítlí, zajímají se o vychytávky a mají rádi nevázaný styl řeči? Klidně jim tykejte. Pokud ale nabízíte seriózní produkt, například účetní software nebo elektrické ohřívače vody, bude lepší, pokud budete v příspěvcích vašim fanouškům vykat.
Obsah není přizpůsoben cílové skupině
Opět se dostáváme k vašim současným i potenciálním zákazníkům. Jak říká stále pravdivý výrok Tomáše Bati „Náš zákazník, náš pán“, i vy se musíte v mnoha případech přizpůsobovat právě cílové skupině. Pokud se váš segment orientuje na muže ve věku od 30 do 45 let, upusťte od kočiček, obrázků dětí, kýčovitých příspěvků či soutěží o předměty do domácnosti. Publikujte to, co bude pro vaši cílovou skupinu zajímavé. Sledujte její zájmy, její chování, zjišťujte jejich preference a podle toho si vyskládejte obsah, který je bude bavit.
Příspěvky jsou příliš dlouhé
Několik studií dokázalo, že právě příspěvky se 40 a méně znaky jsou mnohem efektivnější a získávají si větší pozornost lidí. Ne vždy je však možné tuto zásadu dodržovat, proto je optimální, aby délka příspěvku nepřesáhla 3 řádky. Příliš dlouhým popisem totiž fanoušky spíše odeženete a váš sice hodnotný, ale dlouhý příspěvek si nepřečte téměř nikdo. V zásadě by mělo platit, že jeden status představuje jednu ucelenou myšlenku, která je vyjádřena co nejstručněji.
Komunikace obsahuje gramatické a stylistické chyby
I mistr tesař se utne… Při přípravě příspěvků ale vždy dbejte na jejich gramatickou a stylistickou správnost. Nejenže chybný příspěvek sníží důvěryhodnost vaší značky, ale vaši fanoušci vám to mohou dát v komentářích velmi negativně pocítit. Pokud nejste příliš jazykově zdatní, pomozte si dostupnými webovými stránkami (např. http://prirucka.ujc.cas.cz/) nebo se obraťte na jazykového korektora.
Příspěvky nejsou podporovány reklamami
Zavedením Průzkumníka, takzvané raketky, se online marketing na sociálních sítích výrazně změnil. Organické dosahy mnoha stránek rapidně klesly, proto nezbývá nic jiného, než je finančně podpořit. Koneckonců, právě to byl cíl Marka Zuckerberga, který s tímto „řešením“ přišel. Pokud chcete, aby se váš obsah dostal k lidem, je nezbytné, abyste navýšili vaše investice do reklamy na Facebooku. V opačném případě se může stát, že vaše kreativa přijde nazmar a komunita vašich fanoušků postupně zanikne.
Mnoho lidí si myslí, že práce s facebookovou stránkou není nic složité. Pokud však chcete posunout svůj byznys o krok dál a zejména, přiblížit svou značku vaší cílové skupině, je třeba, abyste své stránce věnovali dostatek času. Pokud se jen chystáte založit si svou stránku, nebojte se toho – hupněte do divokých vod Facebooku, zkoušejte, inspirujte se, vzdělávejte se a nakonec naskočíte na tu správnou vlnu. Pokud již svou stránku máte, přeji vám mnoho spokojených fanoušků, kteří vaši snahu patřičně ocení. ?
Původní verzi článku najdete na blogu slovenské pobočky Visibility.
Downvote: Facebook testuje novou reakci
K palci se už před nějakým tím pátkem přidali i srdíčko, vychlamánek, pan udivený, smutníček a mrzout. Nově by se tyto reakce mohly rozrůst o dalšího člena – Downvote. Facebook se už pustil i do jeho testování.
Co když se mi to nelíbí?
Ne s každým příspěvkem nebo komentářem na Facebooku lze tak úplně souhlasit. Známe to všichni. Jenže jak rychle vyjádřit vlastní nesouhlasný postoj, aniž bychom museli psát dalekosáhlé komentáře? Downvote má usnadnit komunikaci právě ve všech takových případech. Sociální síť se už pustila i do jeho testování. Zatím na něj můžeme narazit pouze v komentářích pod veřejnými příspěvky stránek (ne uživatelů ani skupin) v USA.
Zdroj: Forbes.com
Co Downvote umí?
Tlačítko umožňuje uživatelům Facebooku upozornit na nelíbivé až nevhodné komentáře. Po zakliknutí buttonu se komentář skryje. Zároveň uživatel může svou reakci blíže specifikovat. Důvodů je hned několik. Obsah komentáře mohou označit za urážlivý, zavádějící nebo absolutně mimo téma. Stejně tak mají možnost komentář zpět zobrazit.
Zdroj: Forbes.com
Kliknutí na Downvote se nikde u příspěvku nezobrazí. Ví o tom pouze sociální síť. Uživatelé ani vlastníci stránky také nevidí, kolikrát byl určitý komentář tlačítkem označen. Facebooku by toto opatření mělo pomoci nejen co do rozpoznání vhodnosti komentářů. Varovat by mohlo také před případnými Fake News (tzv. falešnými zprávami).
Amazon má svoji sociální síť
…orientovanou samozřejmě na prodej. Krom toho v článku najdete Instagram API, novinky
LinkedIn a HR platforma Googlu.
Amazon Spark: Sociální síť pro uživatele Prime
Všechny hlavní sociální sítě do sebe pomalu integrují nákupní funkce, to ale Amazonu s jeho tržní silou nestačí. Na rozdíl od sociálních sítí na to jde opačně- nejprve byl obchod a sociální prvky jsou nadstavbou.
Amazon Spark se ze všeho nejvíce podobá Instagramu. Velká fotka, krátký slovní komentář a Smiles, což je ekvivalent srdíčka/liku. A samozřejmě, označené produkty. Na rozdíl od Instagramu, v Sparku neodebíráte profily, ale témata (móda, technologie, jídlo…).
Po vyplnění profilu a naklikání témat odebíráte obsah jednotlivých obchodů, z kterých můžete rovnou nakupovat. Síť Spark je zatím dostupná pro
uživatele Amazon Prime v USA.
Novinky v Instagram API
Základním kamenem pro vývoj pokročilých nástrojů na využívání funkcí jednotlivých platforem je API. Přes něj nástroje třetích stran získávají přístup k nativním funkcím platformy. Instagram nyní aktualizoval svoje API a ještě více otevřel svá dvířka vývojářům.
Nově prostřednictvím API budete moci přistupovat k podrobným statistikám dosahu a aktivity jednotlivých příspěvků a Stories. Novinkou je též možnost moderovat komentáře. A to bez toho, abyste byli odkázaní na nativní aplikaci.
Správci firemních profilů se časem mohou těšit na podrobné statistiky Stories, videí, demografie followerů či počtu impresí. Budou jich moci nalézt v nástrojích, jako je například Iconosquare.
Novinky LinkedIn: Multiple photos a Windows 10 appka
LinkedIn nezahálí a představuje hned dvě novinky – možnost do příspěvku přidat „fotoalbum” s vícero fotkami a úplně novou aplikaci pro Windows 10.
Multiple photos jsou zatím dostupné v aplikaci pro iOS a fungují podobně, jako když přidáte více fotek do příspěvku na Facebook. Jednoduše v galérii vyberete více snímků, přidáte text a celek se publikuje jako album:
Aplikace pro Windows 10 se potom bude hodit všem, kteří potřebuji často využívat LinkedIn a práce v prohlížeči jim připadá pomalá/neefektivní. Díky aplikaci dostanete na desktop i notifikace ze sítě. O nic tak nepřijdete a práce bude jednodušší.
Aplikaci je již dostupná ve Windows Store.
Google Hire: HR od Google
Hire – to je název nové aplikace pro malé a střední podniky. Stojí za ní Google a je určená na správu procesů přijímání zaměstnanců. Hire je
součástí platformy G suite a na základe toho také skvěle spolupracuje s jejími ostatními částmi – Gmailom či kalendářem.
Hire sdružuje a synchronizuje komunikaci a termíny spojené s kandidáty na otevřené pozice. Také sleduje, v jakém stavu se momentálně konkrétní
kandidát nachází.
Google testuje platformu s několika firmami, na webu se dá požádat o demo přístup.